Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Uit het artikel zelf:
    Both reports concluded there were three major causes of the August 2020 outages, none of which were particularly surprising:

    (1) Extreme heat, exacerbated by climate change, had caused electricity demand to exceed existing reliability and planning targets;

    (2) As California has increased its reliance on clean energy, the State had failed to procure sufficient generation resources for the early evening hours, when the grid can no longer rely on solar generation; and

    (3) Some practices in CAISO's day ahead energy markets had exacerbated supply issues under extremely stressed conditions.
    Dus grotere vraag omwille van klimaatopwarming en 2 redenen doordat de energieregulator zijn werk niet goed deed. Kan je moeilijk zeggen dat dit puur komt door de inzet op groene energie.
    Ja, het is moeilijker om een goede mix te maken met zonne energie, maar niet onmogelijk.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
      dus omdat gent er niet in investeert is het een slecht idee voor de rest van vlaanderen? In steden zal het moeilijker zijn, maar onmogelijk niet. Er kan makkelijk met lokale supermarkten onderhandeld worden om daar een laadinfrastructuur op te zetten, idem voor andere plekken waar er veel auto's kunnen parkeren.
      en vroeger kon men wel een hele stad vol zetten met parkeermeters... en nu wat laadpalen zou niet meer gaan. De kabels liggen in de grond, dus zooooooo moeilijk gaat dat niet zijn om die infrastructuur aan te leggen.
      En die komt er wel. Men kan moeilijk van een stad verlangen dat ze een heel laadnetwerk aanlegt als er nog maar amper ev's zijn. Ik zie hier bijvoorbeeld in Diest dat het aantal laadpalen gestaag in de hoogte aan het gaan is, zowat overal in de stad. Zelfs de supermarkten voorzien nu aparte plaatsen voor de ev's zodat ze kunnen laden.
      Kinderschoenen... dat was een aantal jaar geleden toen de eerste ev's er waren. Die waren duur, reden maar 100 kilometer ver en als je moest laden... tja. Daar kunt ge nu toch al niet meer van spreken.
      Ik sprak een tijd geleden met een van de grote bonzen van een provider. Die zei dat het momenteel onmogelijk zou zijn om alle mensen van gelijk welke wijk ik België van stroom te voorzien voor een ev. Zijn woorden: “de kabels zouden letterlijk uit de grond springen. Als dat moet gerealiseerd worden, moet gans België open”.
      Nuff Saïd.
      Trouwens, de infrastructuur moet er eerst zijn. Dan volgt de eventuele aankoop. Je moet mensen hiermee over de streep trekken. Ik ga ook geen ice kopen als ik niet overal kan tanken. Ik wil over een inductieplaat rijden, zonder dat gedoe met stekkers, enz.. een gsm hang ik ook niet meer aan de kabel. Batterijen met beperkt rijbereik, lang laden, die moeten gekoeld worden (elektrisch) tijdens het laden, enz… allemaal kinderschoenen.
      Last edited by order66; 30/06/2021, 08:16.
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

        Awel da vind ik nu is ook se .

        Ja vervelend dat ze nu in californie met problemen zitten qua elektriciteitsbevoorrading.
        Maar hadden we nu geen driekwart eeuw massaal olie opgestookt, dan zouden we nu ook niet met extreme hitte en droogte te maken gekregen hebben - en dit is nog maar een voorsmaakje
        https://www.hln.be/weernieuws/gevoel...omen~a1cd0aff/

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

          Ik sprak een tijd geleden met een van de grote bonzen van een provider. Die zei dat het momenteel onmogelijk zou zijn om alle mensen van gelijk welke wijk ik België van stroom te voorzien voor een ev. Zijn woorden: “de kabels zouden letterlijk uit de grond springen. Als dat moet gerealiseerd worden, moet gans België open”.
          Nuff Saïd.
          Trouwens, de infrastructuur moet er eerst zijn. Dan volgt de eventuele aankoop. Je moet mensen hiermee over de streep trekken. Ik ga ook geen ice kopen als ik niet overal kan tanken. Ik wil over een inductieplaat rijden, zonder dat gedoe met stekkers, enz.. een gsm hang ik ook niet meer aan de kabel. Batterijen met beperkt rijbereik, lang laden, die moeten gekoeld worden (elektrisch) tijdens het laden, enz… allemaal kinderschoenen.
          Een ICE is fundamendeel veel gebrekkiger , het begint al bij de efficientie - driekwart van uw energie gaat naar warmte, dus ja een goed koelsysteem is onmisbaar bij een ICE. Evenals een goed uitlaatsysteem. Evenals een goed koppelings- en schakelsysteem door te beperkte powerband.
          Eigenlijk is het absurd wat er allemaal rond die verbrandingsmotor hangt opdat die goed zou functioneren.

          Maar je hebt gelijk: het is soms wat klooien met laadpalen en laadkabels. Wat soms heel vervelend is is dat de kabel net niet lang genoeg is, waardoor je tegen de richting zou moeten parkeren om bij de laadpaal te komen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

            Een ICE is fundamendeel veel gebrekkiger , het begint al bij de efficientie - driekwart van uw energie gaat naar warmte, dus ja een goed koelsysteem is onmisbaar bij een ICE. Evenals een goed uitlaatsysteem. Evenals een goed koppelings- en schakelsysteem door te beperkte powerband.
            Eigenlijk is het absurd wat er allemaal rond die verbrandingsmotor hangt opdat die goed zou functioneren.

            Maar je hebt gelijk: het is soms wat klooien met laadpalen en laadkabels. Wat soms heel vervelend is is dat de kabel net niet lang genoeg is, waardoor je tegen de richting zou moeten parkeren om bij de laadpaal te komen.
            Goedemorgen makker!
            Ice is inderdaad ook niet de meest efficiënte aandrijving
            Je weet dat ik zeker niet anti ev ben. Misschien waag ik ooit de overstap, maar momenteel geen denken aan, wegens all the above reasons. Als dat allemaal deftig uitgewerkt is, en betaalbaar… misschien ooit. Momenteel kijk ik lekker de kat uit de boom, ik zit goed met mijn wagens, I’ll cross that bridge when I’ll come to it
            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

            Comment


            • Ivm kabels die uit de grond springen:
              1) die komt van een provider, ook niet zonder een belang natuurlijk. Ze hadden zelf al wel kunnen investeren, maar hebben liever winst uitgekeerd. Door de situatie nu extreem voor te stellen, hopen ze natuurlijk mooie subsidies te krijgen voor dat achterstallig onderhoud/verbeteringen.

              2) mogelijk klopt wat hij zegt, als iedereen tegelijk bij thuiskomst zijn EV helemaal vol wil laden! Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ten eerste zijn de bereiken al groot genoeg om de gemiddelde rijder slechts om 2-3 dagen te laten laden. Ten tweede moet dat niet per se altijd thuis gebeuren, bvb winkel, werk, ... Ten derde gaan EV's net kunnen bufferen. En daar staan EV's nog wel in de kinderschoenen.

              3) als je wil inductie laden, heb je nog meer verlies, dus nog meer kabels die uit de grond springen. Ik denk hierdoor dat de kans klein is dat inductie laden echt van de grond komt voor een auto.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten


                Maar hadden we nu geen driekwart eeuw massaal olie opgestookt, dan zouden we nu ook niet met extreme hitte en droogte te maken gekregen hebben - en dit is nog maar een voorsmaakje
                https://www.hln.be/weernieuws/gevoel...omen~a1cd0aff/
                pure politieke gerecupereerde bangmakerij - het was een jaartje wat luwer in dat opzicht maar de gazetten hebben weer wat extra plek, de staat die net als met corona ons komt redden waarvoor we ons in ruil aan extra wetten en regels kunnen houden, olie opstoken is niet goed...maar de electrische auto zal ons niet van die apocalips weerhouden

                nog geen miljard mensen in het westen kunnen het klimaat niet redden, en wat we doen zal de snelheid waarmee het inderdaad lijkt te intensifieren nooit genoeg doen afnemen als, onze reductie is een schijntje wat indie en china nog extra gaan mogen uitstoten...het is een pure schande dat al die staatsgesponsorde ngo's die op milieu overleven hun eigen collega-bevolking in het westen rad voor ogen draait

                co² heeft een invloed maar er spelen nog meer factoren

                Comment


                • soit een ev rijdt beter als ice

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                    pure politieke gerecupereerde bangmakerij - het was een jaartje wat luwer in dat opzicht maar de gazetten hebben weer wat extra plek, de staat die net als met corona ons komt redden waarvoor we ons in ruil aan extra wetten en regels kunnen houden, olie opstoken is niet goed...maar de electrische auto zal ons niet van die apocalips weerhouden

                    nog geen miljard mensen in het westen kunnen het klimaat niet redden, en wat we doen zal de snelheid waarmee het inderdaad lijkt te intensifieren nooit genoeg doen afnemen als, onze reductie is een schijntje wat indie en china nog extra gaan mogen uitstoten...het is een pure schande dat al die staatsgesponsorde ngo's die op milieu overleven hun eigen collega-bevolking in het westen rad voor ogen draait

                    co² heeft een invloed maar er spelen nog meer factoren
                    Niet teveel klagen over China, bvb in Shenzen hebben ze 16.000 EV bussen rijden en 22.000 EV taxi's, kan De Lijn nog een puntje aan zuigen. (zeker qua info voor de reiziger)

                    Comment


                    • ze hebben wat prestigesteden waar ze alles uit de kast halen en het westen zand in de ogen strooien, maar de realiteit is heel anders

                      wat de rest van de wereld in 2020 heeft gesloten aan koolgestookte centrales, heeft china dubbel geopend...en ze hebben nog het 15 voudige onder constructie

                      https://www.reuters.com/article/us-c...-idUSKBN2A308U

                      hun aandeel in pca voorziek alléén een stijging in co² net als india, ze beloven te reduceren...maar prorata groei, dus netto een FORSE stijging...veel meer dan wij beloven te zakken

                      over de info voor de reizigers hebben we idd veel te leren, das waar

                      en...geloof de chinezen maar niet op hun woorden

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                        Ik sprak een tijd geleden met een van de grote bonzen van een provider. Die zei dat het momenteel onmogelijk zou zijn om alle mensen van gelijk welke wijk ik België van stroom te voorzien voor een ev. Zijn woorden: “de kabels zouden letterlijk uit de grond springen. Als dat moet gerealiseerd worden, moet gans België open”.
                        Nuff Saïd.
                        Trouwens, de infrastructuur moet er eerst zijn. Dan volgt de eventuele aankoop. Je moet mensen hiermee over de streep trekken. Ik ga ook geen ice kopen als ik niet overal kan tanken. Ik wil over een inductieplaat rijden, zonder dat gedoe met stekkers, enz.. een gsm hang ik ook niet meer aan de kabel. Batterijen met beperkt rijbereik, lang laden, die moeten gekoeld worden (elektrisch) tijdens het laden, enz… allemaal kinderschoenen.
                        Ik heb een berekening gezien voor Nederland.
                        Indien elke auto daar een BEV wordt, dan heeft Nederland slechts 6% meer stroom nodig.
                        In dit artikel van de VRT gaat het over 20%.


                        We durven nogal makkelijk te vergeten dat het produceren van diesel en benzine een pak stroom kost....
                        Eén liter benzine distilleren kost 1.5 kWh....

                        Stel dat we vanaf morgen enkel nog electrische auto's gaan kopen, dan duurt het nog ca 15 jaar vooraleer we aan ca 90% electrische auto's op de weg zien.
                        Op 15 jaar zullen we onze stroomproductie wel met 20% kunnen verhogen zeker?
                        Bovendien, met intelligente laders kan het net veel makkelijker gebalanceerd worden. Als het 's nachts waait: volle bak laden, en tussen 18 en 20h wanneer iedereen aan het koken is, gaan de laders uit of op laag vermogen.
                        Dat is onder andere een reden waarom we slimme meters nodig hebben.

                        Comment


                        • Niemand vertrouwt de energiemaffia, ik ook niet….je kan zelfs Duitse ziekenhuizen niet vertrouwen op waarheid ivm ic bedden om geld binnen te halen, als de slimme meter en een load balanced net geld zou opleveren zouden kippen rijpen

                          Probleem is dat alles in handen is van graaiers met de juiste naam en een msm die hen naklapt

                          Als ze je batt gaan bijladen aan 25 cent en leegtrekken aan 4 cent

                          Needanku


                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            Niemand vertrouwt de energiemaffia, ik ook niet….je kan zelfs Duitse ziekenhuizen niet vertrouwen op waarheid ivm ic bedden om geld binnen te halen, als de slimme meter en een load balanced net geld zou opleveren zouden kippen rijpen

                            Probleem is dat alles in handen is van graaiers met de juiste naam en een msm die hen naklapt

                            Als ze je batt gaan bijladen aan 25 cent en leegtrekken aan 4 cent

                            Needanku


                            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                            Beetje last van wantrouwen blijkbaar…..
                            Je snapt dan toch ook wel dat niemand gaat investeren in 2-way chargers als dat het geval is.

                            Er zijn ook 2 manieren hé. De eerste is enkel slim laden (bij lage stroomprijzen) en de tweede manier is laden en ontladen.

                            Als de prijs hoog is, dan hebben de producenten er ook geen belang bij om nog extra stroom te verkopen omdat de minuutprijs dan nog hoger is.
                            Om sommige momenten is de minuutprijszelfs negatief… waarom zouden ze dan uw batterij gaan leeg trekken….

                            De leveranciers hebben er alle belang bij om het net online te houden, als het plat gaat verdienen ze helemaal niks….

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              nu niet aan de orde specifiek voor mij, maar wat zou het beste zijn in de situatie van 100 km woon werk en thuis laden met een vermogens-instelbare laadpaal

                              1) elke nacht opladen aan 2.7kw en meer cycli? en bij capaciteitstarief laag inschalen

                              2) om de 4 nachten 1 nacht aan 11kw laden en hoger tarief gaan betalen

                              capaciteitstarief is nog niet aan de orde, maar die afweging gaat zich opdringen, maar is het schadelijker voor de batterij elke dag minder bij te chargeren
                              Nee dat is niet schadelijker.
                              Het enige wat niet al te best is, en dan spreken we nog niet van echt schadelijk, is de batterij van een BEV 100% opladen en hem dan langdurig stil laten staan. En dan nog alleen bij een BEV waar de netto laadcapaciteit gelijk is aan de bruto laadcapaciteit. Wat met moderne BEV's ook al niet meer het geval is.

                              Een laadcyclus moet je niet zien als een oplaadbeurt of een ontlaadbeurt. Eén cyclus is de capaciteit om de inhoud van een batterij één keer volledig te laden en te ontladen. Als je batterij bv. een max. capaciteit van 50 kWh heeft is één cyclus het ontladen van 50 kWh. In hoeveel beurten dat je dat doet maakt niet uit.
                              Bij thuisbatterijen met een typische garantie van x cycli en 10 jaar (wat eerst komt) zit er bv. gewoon een kWh teller in het BMS welke bijhoudt hoeveel kWh er afgenomen wordt uit de batterij. Bij een batterij van 15 kWh capaciteit stopt de garantie dan na 10 jaar of x maal 15 kWh afname, wat eerst komt.

                              Conclusie: voor de levensduur en garantie maakt het dus helemaal niet uit of je sneller of trager laadt en in hoeveel beurten je dat doet. Het BMS van de accu van je BEV gaat dat trouwens optimaliseren. Het laden start gestuurd trager op en vanaf een bepaald punt (meestal tussen 70-80% laadcapaciteit) vertraagt het laden terug automatisch. Evenzeer rekening houdende met de buitentemperatuur en de bedrijfstemperatuur van de accu. Als gebruiker moet je daar allemaal geen rekening mee houden, dat doet bij een goede BEV het BMS van de accu.

                              Ter zijde, een laadpaal is eigenlijk een verkeerd gekozen woord. De lader zit altijd in de BEV zelf. Een laadpaal is eigenlijk niet meer dan een stopcontact met wat software dat gepast moet reageren op de vraag van de lader/omvormer in de BEV zelf.

                              Comment


                              • sterker als jezelf

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                  Onze normen liggen anders dan. Natuurlijk als firmawagen gebruikers of leasers kijken jullie er vast anders tegenaan. Begrijpelijk.
                                  ik kom hier nog ff op terug, omdat bij ongs in de kroeg de 4de ev gekocht is, id3, skoda mii, mijn oude fiat en een taycan...alleen de taycan is lease
                                  hier op forum zal het 50/50 zijn, particulier en lease

                                  natuurlijk vallen tesla's en taycans meer op dan kia's

                                  Comment


                                  • Ik ken niemand, letterlijk geen enkele particulier met een ev. Maar misschien moet ik gewoon wat meer op café gaan
                                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                      Ik ken niemand, letterlijk geen enkele particulier met een ev. Maar misschien moet ik gewoon wat meer op café gaan
                                      we zullen eens op cafe moeten gaan, dan ken ik tenminste al ene particulier die zijn zuurverdiende centen in BMW's steekt, en gij ene die aan elektrisch autodelen doet

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                        we zullen eens op cafe moeten gaan, dan ken ik tenminste al ene particulier die zijn zuurverdiende centen in BMW's steekt, en gij ene die aan elektrisch autodelen doet
                                        Je weet waar de perfecte locatie is, hier zeer dichtbij, wel café voor geitenwollensokkers ipv petrolheads. Maar bon, daar kunnen ze dan tenminste één van ons waarderen
                                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                        Comment


                                        • Voor woon/werk/schoolverkeer en kindertaxi hebben we thuis 2 EV's. Beide 2de hands en particulier. Ideaal voor de korte afstanden die we in 99% van de tijd doen. Overigens lukt de 130 km tot aan onze vakantiebestemming aan de Kust ook, zelfs in de winter.

                                          Nu al ongeveer 3 jaar zo bezig en weinig tot geen nadelen ondervonden, omdat ons gebruiksprofiel ideaal uit kwam voor EV rijden (kleine dagelijkse afstanden, banen van 30/50 km/u tot stapvoets, eigen garage met apart stopcontact om te laden, voldoende laadpalen aan onze vakantiebestemming, enz).

                                          Is het duur? In aankoop zeker en vast. Maar momenteel geen taksen en heel lage onderhoudskosten. Op onze korte stukjes zuipt onze benzine enorm, 1 jaar benzine (7000 km) kwam op 1.200 euro tanken. 1 jaar elektrisch kwam (gerekend) op 240 euro (in werkelijkheid minder, omdat er nog heel wat gratis laadbeurten mogelijk waren bij de supermarkt om de hoek). 1 keer in de week of soms eens 2 keer in de week laden (met stopcontact/schakelaar naast de auto is dat kinderspel).

                                          Is het plezant? Op onze trajecten in ieder geval wel. De onmiddellijke respons bij optrekken of hernemen vervelen nooit. En specifiek in ons geval: nooit last van een nukkige koude motor en moeten wachten tot die op temperatuur komt (dus nooit in ons geval).

                                          Zijn er nadelen? Bewust hebben wij gekozen voor vroege EV's met kleine batterij (prijs, mogelijkheid aan gewoon stopcontact te laden). Verder dan onze Kust moet je daar niet mee op reis. En ja, het laden neemt een zekere tijd in beslag. Voor ons geen probleem. Ofwel overdag als die stilstaan of via timer 's nachts en daar komen we mee toe. Maar als je niet thuis of op het werk kan laden, wordt het een ander verhaal.

                                          De evolutie zie ik wel volop aan de gang: dagelijks komen er laadpalen bij en het aanbod aan EV neemt ook steeds toe. Particulier vind ik de prijs nog te hoog om nu al (nieuw) over te stappen. Maar voor dezelfde prijs als 5 jaar geleden, krijg je vandaag wel een 2 keer zo grote batterij en veel hogere laadsnelheden.

                                          Ik gok nog een jaar of vijf en je zal zelfs particulier EV's kunnen vinden die een beter aanbod vormen dan hun ICE tegenhanger.


                                          Comment

                                          Working...
                                          X