Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #61
    maar die 5 a 6 kw in een raffinaderij komt natuurlijk niet electrisch maar uit fossiel, je kan die co² uitstoot wel in mindering brengen om die 5 a 6 kw op te wekken uiteindelijk op uw co² balans

    en dat cijfer varieert ook naargelang de bron, je zou dat fake news kunnen noemen vanuit ev-zijde, tweede hit op goegel spreekt dan weer over 1.5 kw/1 liter benzine voor raffinage (oppompen, transporteren exl), en 14% extra capaciteit nodig

    duitsland waar we gaan van binnentrekken werkt ook nog op kolenstroom dat aan 4kw kolen zit voor 1 kw electrisch

    uitgaan van een beetje goede wil of best case scenario is voor de 2de grootste chemische cluster ter wereld niet echt voldoende...maar wacht, groen zit wrs ook al te popelen tot die weg is...en het allemaal in china wordt geproduceerd...weg uit onze co² balans

    Comment


    • #62
      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      maar die 5 a 6 kw in een raffinaderij komt natuurlijk niet electrisch maar uit fossiel, je kan die co² uitstoot wel in mindering brengen om die 5 a 6 kw op te wekken uiteindelijk op uw co² balans

      en dat cijfer varieert ook naargelang de bron, je zou dat fake news kunnen noemen vanuit ev-zijde, tweede hit op goegel spreekt dan weer over 1.5 kw/1 liter benzine voor raffinage (oppompen, transporteren exl), en 14% extra capaciteit nodig

      duitsland waar we gaan van binnentrekken werkt ook nog op kolenstroom dat aan 4kw kolen zit voor 1 kw electrisch

      uitgaan van een beetje goede wil of best case scenario is voor de 2de grootste chemische cluster ter wereld niet echt voldoende...maar wacht, groen zit wrs ook al te popelen tot die weg is...en het allemaal in china wordt geproduceerd...weg uit onze co² balans
      Nee.... die 5-6kWh komt uit electriciteit!

      Nu moeten we eerlijk zijn. Als vanaf 1 Januari 2021 geen enkele ICE meer verkocht wordt, en alles electrisch wordt, dan duurt het nog tot 2030 om 80% electrisch te rijden.
      Maw, we hebben wel tijd om die capaciteit op te bouwen.
      Windmolens op zee, daar kan nog héél veel, en dan intelligente netwerken.

      Er zijn tal van bedrijven die nu heel veel stroom gebruiken, en die makkelijk kunnen bijsturen. Een voorbeeld zijn de diepvriesoplsagplaatsen.
      Als er stroom overschot is, dan koelen die een paar graden extra, en bij stroomtekorten laten ze de temperatuur een paar graden stijgen.
      Maar ook met verwarming van boilers, laden van auto's... daar zit rek op.

      Comment


      • #63
        in een raffinaderij wordt alles verhit met stoom, die ketels draaien niet op electriciteit

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          in een raffinaderij wordt alles verhit met stoom, die ketels draaien niet op electriciteit
          die bedenking maakte ik ook. ze moeten een bepaald fractie van de olie opstoken om die stoom te maken. dus dat geeft ook weer CO2.
          Maar wat geeft dan uiteindelijk het meeste rendement: olie rafinneren en de benzine in een auto gieten, of gas opstoken in een elektriciteitscentrale en daar een auto mee laten rijden? Electro motoren hebben een zeer hoge efficientie, maar wat is de efficientie van een gas centrale? (voor alle duidelijkheid: ik weet het antwoord niet, maar ik denk dat het wrs wel efficienter is dan een verbrandingsmotor)

          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

            die bedenking maakte ik ook. ze moeten een bepaald fractie van de olie opstoken om die stoom te maken. dus dat geeft ook weer CO2.
            Maar wat geeft dan uiteindelijk het meeste rendement: olie rafinneren en de benzine in een auto gieten, of gas opstoken in een elektriciteitscentrale en daar een auto mee laten rijden? Electro motoren hebben een zeer hoge efficientie, maar wat is de efficientie van een gas centrale? (voor alle duidelijkheid: ik weet het antwoord niet, maar ik denk dat het wrs wel efficienter is dan een verbrandingsmotor)
            Je hebt sowieso meer controle over centrale verbranding, dat is eenvoudiger te optimaliseren.

            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

            Comment


            • #66
              gas zit rond de 33%
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • #67
                foutje dus 't is 66%

                kernenergie zit maar rond de 35%

                zou men op die gasgestookte centrale ook nog een warmtewisselaar zetten komt men tot 80%
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                  Op Engelse fb groepen van ev en phev eigenaars zit het vol met eigenaars die in een appartement of rijhuis in een stad wonen.
                  Daar stellen ze zich die vraag zelfs niet eens.
                  Op de stoep zie je dan wel regelmatig een kabel met een gootje over (beetje avontuur voor de rolstoel gebruiker of ze hebben dat daar niet) of een kabel die via een lantaarnpaal omhoog gaat en dan de oversteek naar hun huis maakt.

                  Heb ondertussen al 965km na elkaar gereden zonder een drup benzine te verbruiken.
                  Op de snelweg aan 128 op teller zit ik aan 4,5 a 6 liter afhankelijk van het verkeer en weer.
                  Als de batterij leeg is is dat max 7,5.
                  Vind dat nog allemaal redelijk voor de grote en gewicht van zo een wagens.
                  Mijn R zat altijd aan 10L en die was veel kleiner en lichter.
                  De Tiguan aan 6,5L.

                  Na 16.000 km is het verbruik 2,6L en het blijft dalen.
                  Met wat rij jij vandaag de dag Gixxer?

                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                  Comment


                  • #69
                    Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

                    Met wat rij jij vandaag de dag Gixxer?
                    Outlander PHEV.

                    Comment


                    • #70
                      https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10267611.html

                      Cijfers autoverkoop oktober

                      De goeie ouwe Diesel terug in opmars naar 37%
                      EV 3.8%
                      PHEV 14.2%
                      Benzine 44%


                      Opmerkelijk is dat die groei ten koste gaat van de benzinemotor. Terwijl benzinewagens vorig jaar goed waren voor 60 procent van de verkoop in België, is het marktaandeel in oktober gedaald tot 44 procent. Dieselwagens, die de voorbije jaren veel pluimen verloren door het sjoemelschandaal bij Volkswagen en hun hoge NOx-uitstoot, houden goed stand. Het marktaandeel steeg in oktober tot 37 procent, de hoogste score in bijna drie jaar.

                      Ook de populariteit van de zuiver elektrische auto stijgt. In september boekte de e-auto een record met 1.877 nieuwe inschrijvingen. Maar met een marktaandeel van 3 procent blijft de zuiver elektrische auto redelijk onzichtbaar.
                      Last edited by carman; 26/11/2020, 13:35.

                      Comment


                      • #71
                        idd, gascentrale is ongeveer 66% rendement.
                        maar die electriciteit wordt over het net getransporteerd, en daar zijn verliezen.
                        daarna je lader, ook weer omvormers met bijhorende verliezen
                        accu, die heeft verliezen. je steekt er 10kWh in, je haalt er 9,xxx weer uit.

                        een auto met verbrandingsmotor heeft een rendement van ongeveer 30%. dit vooral doordat de auto ook verbruikt als die stilstaat.
                        nu zie je vaak filmpjes en fotos waar ze lachen als een EV aan een groep hangt te draaien. MAAR, die groep draait dan wel op zijn ideale toerental en heeft daar een hoger rendement dan wanneer je op een verbrandingsmotor zou rijden. de grote diesel treinen zijn ook gewoon dieselgroepen en aandrijving via electriciteit gegenereerd door een immense generator (grootste deel van die locomotief).

                        dat electrisch rijden ziet er op papier allemaal intressant uit, en ik zie iedereen hier maar vermelden dat je met je huisinstallatie een auto kan laden.
                        maar als je om 17h thuis komt, zal je waarschijnlijk beginnen koken op: electrische oven, electrische kookplaten (weerstand, halogeen, inductie,...), microgolf,... best ook allemaal stroomvreters (een kookplaat is rap 7-8kW).
                        je zal nog willen douchen, en die boiler wil snachts op opwarmen (2-3kW) of een electrische doorstromer 15-20kW. in de winter nog verlichting, verwarming (want stoken op mazout/gas willen ze ook weg, houtkachels zijn door fijn stof al helemaal uit den boze). mijn huis nu is volledig electrisch verwarmt, koken electrisch, ... daar moet geen EV meer bijkomen als de accumulatie snachts begint te laden hoor (denk 4 groepen van 20A 3fase).

                        als 2de wagen is een EV bij ons gewoon perfect doenbaar, maar de kostprijs vind ik gewoon te hoog, en bij vele merken kost de huur van de accu veel meer dan ons effectieve brandstofkost. (zit nu momenteel op 2000km/maand met mijn benzine golf 2, en de prius zal aan een 1500km/maand zitten. op jaarbasis toch tegen de 40 000km met 2 benzine autos (prius 70€/maand aan benzine, de golf verbruikt wat meer en zit op 180€/maand)

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                          https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10267611.html

                          Cijfers autoverkoop oktober

                          De goeie ouwe Diesel terug in opmars naar 37%
                          EV 3.8%
                          PHEV 14.2%
                          Benzine 44%


                          Opmerkelijk is dat die groei ten koste gaat van de benzinemotor. Terwijl benzinewagens vorig jaar goed waren voor 60 procent van de verkoop in België, is het marktaandeel in oktober gedaald tot 44 procent. Dieselwagens, die de voorbije jaren veel pluimen verloren door het sjoemelschandaal bij Volkswagen en hun hoge NOx-uitstoot, houden goed stand. Het marktaandeel steeg in oktober tot 37 procent, de hoogste score in bijna drie jaar.

                          Ook de populariteit van de zuiver elektrische auto stijgt. In september boekte de e-auto een record met 1.877 nieuwe inschrijvingen. Maar met een marktaandeel van 3 procent blijft de zuiver elektrische auto redelijk onzichtbaar.
                          Niet helemaal onterecht vind ik.

                          Er is jarenlang eerst een hoop mensen geweest die een diesel kocht om 5.000 km per jaar te doen. Ja, die Opel Corsa of Ford Fiesta moest echt wel een kleine diesel zijn, want de CO² is laag op papier, er waren premies, en tanken met een diesel is zo goedkoop meneer.

                          Daarna is er een hoop mensen geweest die zweerden nooit meer een diesel te willen, en zomaar benzine kochten, zelfs zonder nadenken (10.000 km op jaarbasis kan perfect voor een diesel, als je 100 dagen 2 ritten van 50 kilometer doet is er geen enkel probleem). Maar die verschieten nu van het hele hoge verbruik van hun SUV/Crossover/monovolume op benzine, + ze vinden het vaak minder aangenaam rijden. Denk hier bijvoorbeeld op het forum aan Jakkel , weinig kilometers per jaar maar zeer zelden korte ritten met de diesel want fervent fietser (ik bedoel dan niet dat je een benzine gekocht hebt Jakkel, ik doel op je rij/rittenprofiel).

                          Een deel daarvan zal nu terugkeren naar diesel.

                          En eerlijk... Ben lang anti-diesel geweest, en een diesel heeft zeker nadelen, maar ik moet toch een beetje toegeven dat dat aangenaam is in het dagelijkse verkeer. Koppel op lage toeren en een goede automaat maken veel goed (want je mist uiteraard wel toeren ten opzichte van een benzine).

                          In het ideale leven reden we allemaal een dikke V8 benzine, die hebben zowel koppel als de mogelijkheid om toeren te maken, maar fiscaal is dat helaas zelfmoord.
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                            maar als je om 17h thuis komt, zal je waarschijnlijk beginnen koken op: electrische oven, electrische kookplaten (weerstand, halogeen, inductie,...), microgolf,... best ook allemaal stroomvreters (een kookplaat is rap 7-8kW).
                            Ja, en zeg me eens, hoe dikwijls staan die 4 kookplaten en oven(s) tegelijkertijd aan?

                            Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                            of een electrische doorstromer 15-20kW.
                            Ja, dat is nu ook niet bepaald een veel voorkomende manier om warm water te maken...

                            Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                            als de accumulatie snachts begint te laden hoor (denk 4 groepen van 20A 3fase).
                            Overdrijven is ook een kunst... dat betekent een slordige 55kW... gij woont dan toch in een kasteeltje met accumulatieverwarming en als ik dat allemaal samentel, ze hebben bijna voor u alleen een afzonderlijke cabine moeten plaatsen???


                            Comment


                            • #74
                              2 kookplaten + microgolf draait wel regelmatig. de rijstkoker nog niet te vergeten dan.

                              doorstromer heb ik gehad, een 4000W voor de keuken, bijlange na niet voldoende sterk tenzij je de kraan heel zachtjes laat stromen.

                              ik heb 4 grote accumulatoren in huis.

                              vorige week nog maar de oppervlaktes moeten doorgeven voor de brandverzekering
                              gelijkvloers:
                              woonkamer 42m²
                              speelkamer kinderen 7.8m²
                              keuken 26m²
                              badkamer 6.5m²
                              inkom 5m²
                              wc 1.2m²
                              bijkeuken (tijdelijk leeg, wordt verbouwd) 17m²
                              gang+berging : 15m²
                              bureay 15.7m².

                              bovenverdieping 50m² over 4kamers, electrisch direct verwarmt

                              totaal 170m²
                              ik heb nog een loods van 150m² en nog 3 gemetste bijgebouwen in de tuin

                              ons appartement aan zee ook accumulatie. 3fase 50A aansluiting voor begot 80m².

                              meterstanden ook pas door gegeven
                              accumulatie 434 406 kWh
                              dag 148 437kWh
                              nacht 55 701 kWh

                              3fase aansluiting 60 of 80A (weet het niet zeker), was vroeger een lasserij (alweer fabrieksgebouw dus). mijn vorige woning in waregem had een 100A 3fase aansluiting (oude weverij).
                              betaal 292€/maand aan electriciteit
                              Last edited by andydv; 26/11/2020, 15:29.

                              Comment


                              • #75
                                Hoog tijd om die stroomvreters buiten te smijten en een alternatief te zoeken.

                                Comment


                                • #76
                                  tja.
                                  in waregem was ons maandelijks electriciteitsfactuur 157€.
                                  daarboven stoken we met een open haard (overschotten hout van bijberoep) en pellets.
                                  de pelletkachel verbruikt in de zomer niks, herst lente ongeveer 1zak per dag, en bij vriesweer in de winter tot 2zakken per dag. gemiddeld mag je toch 25-30zakken per maand rekenen, aan 5€/zak komt er nog een 125-150€ bovenop. is de totale kost toch ook een 300€/maand (in de winter meer, in de zomer minder).
                                  dat huis in waregem was ongeveer 360m² groot (inclusief hangaar die aan huis vast zat). denk dat dit toch normale bedragen zijn (300€/maand verwarming en electra voor een gezin van 4).

                                  op de planning staat een warmtepomp en zonnepanelen

                                  Comment


                                  • #77
                                    als ik zie hoeveel stroom andydv vebruikt, is het opladen van een EV aan 3 kw nog maar een kleintje, dat kan er dan nog wel bij
                                    het grootste nadeel van nen verbrandingsmotor is toch wel het lage rendement, omdat de motor bijna nooit op zijn optimale toerental loopt. een hybride met een generator die aan een constant toerental draait, is misschien zo slecht nog niet.
                                    https://www.thedrive.com/news/31732/...te-full-hybrid -> dat verbruikt 2 liter per 100 km ofzo.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                                      Maar met een marktaandeel van 3 procent blijft de zuiver elektrische auto redelijk onzichtbaar.
                                      Verschiet je daar van? Als ze bv. in Schotland al gratis tampons moeten gaan uitdelen omdat ze het niet kunnen betalen, wat zou je dan een elektrische auto vanaf 35.000 euro - een koekendoosje dan nog voor dat bedrag - aan de man (of vrouw ) krijgen?
                                      Last edited by Tigra; 26/11/2020, 15:51.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten
                                        tja.
                                        in waregem was ons maandelijks electriciteitsfactuur 157€.
                                        daarboven stoken we met een open haard (overschotten hout van bijberoep) en pellets.
                                        de pelletkachel verbruikt in de zomer niks, herst lente ongeveer 1zak per dag, en bij vriesweer in de winter tot 2zakken per dag. gemiddeld mag je toch 25-30zakken per maand rekenen, aan 5€/zak komt er nog een 125-150€ bovenop. is de totale kost toch ook een 300€/maand (in de winter meer, in de zomer minder).
                                        dat huis in waregem was ongeveer 360m² groot (inclusief hangaar die aan huis vast zat). denk dat dit toch normale bedragen zijn (300€/maand verwarming en electra voor een gezin van 4).

                                        op de planning staat een warmtepomp en zonnepanelen
                                        Vorig jaar 12 x €93 voorschot betaald aan elektriciteit en €30 weergekregen, dus laat ons zeggen dat ik €90/maand betaal voor electriciteit.

                                        Vorig jaar (zachte winter) zo'n 1200 liter stookolie (dikke €600 betaald vorig jaar om op te vullen), dus laat ons zeggen €55/maand. Daarmee is het water verwarmd en het huis warm. Goed geïsoleerd, chauffage ligt aan van begin/midden oktober tot eind maart ongeveer.

                                        Met het nieuwe capaciteitstarief dat er komt twijfel ik enorm hard om zonnepanelen te laten plaatsen in 2022 (als mijn huis 10 jaar oud is, 6% BTW).

                                        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                        Comment


                                        • #80
                                          Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                          als ik zie hoeveel stroom andydv vebruikt, is het opladen van een EV aan 3 kw nog maar een kleintje, dat kan er dan nog wel bij
                                          het grootste nadeel van nen verbrandingsmotor is toch wel het lage rendement, omdat de motor bijna nooit op zijn optimale toerental loopt. een hybride met een generator die aan een constant toerental draait, is misschien zo slecht nog niet.
                                          https://www.thedrive.com/news/31732/...te-full-hybrid -> dat verbruikt 2 liter per 100 km ofzo.

                                          hybride is dan ook momenteel te toekomst.
                                          onze prius zit op een 4.5-5liter verbruik (als ik ermee rijd toch, mijn madam trekt die zo boven de 5L). en dat voor een 1370kg benzine automaat.
                                          mijn vrouw haar auto ervoor (mini cooper 2010, 1025kg) met benzine automaat zat rond de 8L.
                                          onze mercedes C200 automaat diesel zat rond de 6,5L diesel.
                                          die prius is echt veel goedkoper om mee te rijden.

                                          van zwitserland naar belgie gereden hele baan 120-130 zat die op 5.1L verbruik. en daar kan de hybride weinig meehelpen. plugin zou nog een voordeel zijn voor ons, vooral bij de kleinere ritten, zou die dan amper op benzine rijden.

                                          met 3kW opladen lukt nog wel, maar sneller laden, vooral snachts....
                                          Last edited by andydv; 26/11/2020, 15:53.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X