Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Welke particulier gaat nu nog een diesel kopen als je weet dat die geen 10 jaar meer gebruikt mag worden.
    Bij veel particulieren is het : ofwel terug verkopen na 5-6 jaar, ofwel op rijden.
    Maar wat ga je nog krijgen voor een diesel binnen 6 jaar als die 2-3 jaar later nergens meer de straat op mag. Zowat elke kleine en grote stad heeft al plannen in die richting.

Of... de aankoopprijs gaat zo ver zakken dat het ineens wel weer kan.

Onze lease richtlijnen zijn aangepast. Als je geen 50k per jaar doet, dan krijg je geen diesel, en moet het benzine, hybride of electrisch zijn.
    Mijn collega heeft net een 530e besteld, dat is echt geen straf denk ik.
    Ik weet als particulier alvast wel wat m'n volgende gaat zijn, een elektrische. Ik doe amper 12.000 km per jaar, dus ik kom met m'n momenteel vijf jaar oude diesel nog wel even toe. Als die op is zullen de EV's wel volledig op punt staan. Wel spijtig dat diesel vandaag zo verketterd wordt. Ik blijf een superfan van diesel. Veel koppel onderin, laag verbruik, ook bij zware belasting (en diesel is tegenwoordig op veel plaatsen zelfs goedkoper als 95), daarenboven trekt ie vrij lineair in de toeren en blijft ook speels in de hogere toeren (je merkt haast geen turbo te hebben, bij mij 20d toch niet). Net nu de dieseltechniek haast helemaal op punt stond, wordt het afgevoerd. Spijtig... heel spijtig.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Ik weet als particulier alvast wel wat m'n volgende gaat zijn, een elektrische. Ik doe amper 12.000 km per jaar, dus ik kom met m'n momenteel vijf jaar oude diesel nog wel even toe. Als die op is zullen de EV's wel volledig op punt staan. Wel spijtig dat diesel vandaag zo verketterd wordt. Ik blijf een superfan van diesel. Veel koppel onderin, laag verbruik, ook bij zware belasting (en diesel is tegenwoordig op veel plaatsen zelfs goedkoper als 95), daarenboven trekt ie vrij lineair in de toeren en blijft ook speels in de hogere toeren (je merkt haast geen turbo te hebben, bij mij 20d toch niet). Net nu de dieseltechniek haast helemaal op punt stond, wordt het afgevoerd. Spijtig... heel spijtig.
      nog niet afgevoerd. een 320d rijdt heel goed en zal weinig schadelijke stoffen uitstoten. maar ik heb hem net eens geconfigureerd, kwam boven de 50.000 euro met de opties die ik noodzakelijk acht (en die bij veel andere merken standaard zijn), dan moet ik toch wel even slikken.

Comment

Net nu de dieseltechniek haast helemaal op punt stond, wordt het afgevoerd. Spijtig... heel spijtig.
        Ze hadden daar inderdaad verder in moeten investeren.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

nog niet afgevoerd. een 320d rijdt heel goed en zal weinig schadelijke stoffen uitstoten. maar ik heb hem net eens geconfigureerd, kwam boven de 50.000 euro met de opties die ik noodzakelijk acht (en die bij veel andere merken standaard zijn), dan moet ik toch wel even slikken.
          Ik heb het niet alleen over BMW diesels, andere merken hebben ook goede (dikwijls betere) diesels hé.

Comment

Ik zou gerust met een hyundai of kia EV willen rijden, maar na meerdere ritten met beiden (toch ook eerst wat wennen eer je goed kan oordelen), bleek toch dat de tesla véle beter reed.
            Mensen die echt om status geven, die kopen een polestar of audi, die lachen eens met tesla want da’s brol in hun ogen. Maar goed we wijken hier weer af.

Ach ja, waarom ga ik hier ook weer in mee ...
            Het was een reply op jouw post ivm status.
            Waarom je hier in meegaat? Omdat we samen graag discuteren

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

Ze hadden daar inderdaad verder in moeten investeren.
              Inderdaad, als je 't verschil nu ziet tussen een diesel van pakweg 25 jaar terug en nu... .

Comment

• On topic: mijn PHEV 9,2 kwh batterij is in ongeveer 3u15 van leeg naar vol aan een klassiek stopcontact.

Comment

• Zo rap gaan diesel en benzine echt niet verdwijnen hoor. Zolang ze er nieuwe maken blijven die nog zeker min. tot 30j. erna rond rijden.

100% stekkermobiliteit tegen 2030 is om heel veel redenen totaal onrealistisch

Ik rij PHEV omdat het in mijn situatie economisch de meest economische keuze is, niet uit anti-fossiele overtuiging

Comment

Ik heb het niet alleen over BMW diesels, andere merken hebben ook goede (dikwijls betere) diesels hé.
                    ik ben daar zo niet in mee, wat zijn de beste diesels? ik dacht dat de diesels van bmw bij de beste waren (over hun benzines ben ik minder te spreken), heb er nog mee gereden als tijdelijke wagen of vervangwagen en die reden wel goed. Maar nen 320d kostte destijds wel 6000 euro maar dan nen 316i en dat wou ik er niet aan geven, gezien ik het nooit zo voor diesel gehad heb

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                      On topic: mijn PHEV 9,2 kwh batterij is in ongeveer 3u15 van leeg naar vol aan een klassiek stopcontact.
                      Welke auto en hoever kan je met die 9,2 kwh ?

Comment

Zo rap gaan diesel en benzine echt niet verdwijnen hoor. Zolang ze er nieuwe maken blijven die nog zeker min. tot 30j. erna rond rijden.

Gij zijt mijne man

Comment

ik ben daar zo niet in mee, wat zijn de beste diesels? ik dacht dat de diesels van bmw bij de beste waren (over hun benzines ben ik minder te spreken), heb er nog mee gereden als tijdelijke wagen of vervangwagen en die reden wel goed. Maar nen 320d kostte destijds wel 6000 euro maar dan nen 316i en dat wou ik er niet aan geven, gezien ik het nooit zo voor diesel gehad heb
                          Qua sportiviteit, lineaire vermogensopbouw en speelsheid hoger in de toeren behoren ze wel bij de betere van de klas, maar qua betrouwbaarheid durf ik dat helemaal zo niet te zeggen.

Comment

Zo rap gaan diesel en benzine echt niet verdwijnen hoor. Zolang ze er nieuwe maken blijven die nog zeker min. tot 30j. erna rond rijden.

Ik rij PHEV omdat het in mijn situatie economisch de meest economische keuze is, niet uit anti-fossiele overtuiging
                            Ik kan je wel vertellen dat de complete dieselafdeling (waar ze de systemen aanpassen en configureren voor de diverse motoren) bij Bosch helemaal plat ligt.
                            Er worden geen nieuwe projecten meer aangenomen, en enkel afgewerkt wat er nog loopt.
                            Binnen 3 jaar komt er geen enkele nieuwe motor meer uit met een Bosch systeem.
                            Ik kan me niet voorstellen dat het bij andere diesel systeem fabrikanten anders is.

100% nieuwe electrische auto's tegen 2030 is zeker wel realistisch in West Europa.

Comment

100% nieuwe electrische auto's tegen 2030 is zeker wel realistisch in West Europa.
                              Productie van wagens misschien, maar alle andere faciliteiten worden nog een ander paar mouwen.
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

De hoogspanningsnetbeheerders zijn in sneltrein vaart het Europees netwerk aan het aanpassen.

Maar dan nog, is er in 2030 capaciteit voor 1.5 miljoen EV in België en 10 miljoen EV in Duitsland

Dat is dus zo’n 25% maximum.

Zie visienota Elia 2030.

En Elia moet België en Duitsland, koppelen met al de omliggende landen

Comment

Ideaal, dan heeft m'n dieselstoof zo'n 180.000 km en niemand die dat dan nog wilt.

Comment

Qua sportiviteit, lineaire vermogensopbouw en speelsheid hoger in de toeren behoren ze wel bij de betere van de klas, maar qua betrouwbaarheid durf ik dat helemaal zo niet te zeggen.
                                    vermits die diesels van andere merken dus nog minder goed zijn vermogensopbouw e.d., snap ik weer waarom ik er zelf nooit een gekocht heb
                                    deed ooit eens testrit met een civic 1.6 diesel, die diesel van honda werd in de hemel geprezen, k vond het drie keer niks eig, in vergelijking met m'n 116i. meer lawaai en minder vermogen.
                                    maar de 18d van bmw deed het best goed en de 20d nog beter uiteraard, N47, hoewel het nog verfijnder kon, en dan waren er natuurlijk de kettingproblemen (waardoor kennis van me z'n tweedehands 118d voortijdig naar de sloop mocht brengen).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                                      Wie heeft ervaring met opladen van EV's of PHEV's ?

Momenteel bekijk ik alle opties voor een volgende nieuwe wagen.

Hierbij dus ook EV's.

Ik had wel intresse in EV als de range voldoende is. Buiten corona reed ik 110 km per dag woonwerk verkeer.

Thuislaadstations worden aangeboden met verschillende maximumvermogens. Versies met hogere vermogens zijn gewoonlijk duurder, en laden uiteraard sneller. De meest courante vermogens zijn 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. Een Renault ZOE laadt hiermee van 10% tot 100% in respectievelijk 16u00, 8u00, 5u00 en 2u30
                                      Om op je vraag te antwoorden, ik heb wel wat praktische ervaring met het opladen van een EV aan een eigen laadpaal (AC 7.4 kW), openbare laadpalen en gelijkstroomlaadpaal (AC50).

Wat de snelhaid van het laden betreft is er geen verschil of je de accu van een EV of een PHEV laadt. De laadsnelheid is gewoon afhankelijk van de omvormer in het voertuig (mofofase, twee fasen of driefasen) en het max. te leveren vermogen van de (thuis)laadpaal.
                                      Een kleinere accu laad je uiteraard sneller 'vol' maar met dezelfde hoeveelheid geladen elektriciteit rij je gewoon (er als je er van uitgaat dat ieder voertuig evenveel verbruikt) elektrisch even ver hoor.
                                      Het is aan de gebruiker (en zijn gebuikersprofiel) individueel te bepalen of hij nog verder op fossiele brandstof wil rijden, meermaals wil bijladen of wil investeren in een accu met een hogere capaciteit.

Wat laden van je voertuig te maken heeft met de wijkcabine en met te verkrijgen info van Fluvius begijp ik ook niet zo goed. De max. laadsnelheid van een thuislaadpaal hangt gewoon af van je huidig aansluitvermogen. Die bepaalt het max. Niet de wijkcabine. Als de wijkcabine het niet aankan zouden ze je sowieso al niet op dat bezpaald vermogen aangesloten mogen hebben.
                                      Heb je bv. een standaard huisaansluiting van 1F 40A is er geen enkel probleem om een laadpaal van 1F 32A te plaatsen. Deze kan dan laden tegen een snelheid van 7.4 kW (32A x 230 V = 7,360 kW).
                                      Heb je nu een monofase aansluiting en je wil zeker spelen voor de toekomst kan je altijd nu een driefase laadpaal laten plaatsen (en vooral een driefase bekabeling aanleggen). Een driefase paal (welke niet veel duurder is dan een monofase) en kabel kan net zo goed (indien juist aangesloten) monofase worden aangesloten.
                                      Met een driefaselaadpaal kan je, afhankelijk van je driefasig thuisnetwerk, inderdaad laden met 11 tot 22 kW.
                                      Zelf heb ik, gelet op het capaciteitstarief dat vanaf 2022 word ingevoerd, prijsbewust (vanuit het standpunt van afnemer vermogen) voor een monofase 32 A laadpaal (max. 7.4 kW) gekozen.
                                      Uiteraard ook omdat mijn gebruikersprofiel dat toelaat (pre-corona 2 x 25 Km WW-verkeer). In de praktijk laadt de EV bij ons aan 4 kW. Dat is immers ruimschoots voldoende voor ons profiel.
                                      Gezien het capaciteitstarief (en omdat wij ook een PV-instalaltie hebben) is de laadpaal ook uitgerust met een loadbalancer (welke pas geactiveerd zal worden bij het plaatsen van een digitale meter en het afschaffen of vervallen van de terugdraaiende teller).

Hoeveel km je elektrisch met je EV (of PHEV) kan rijden is uiteraard niet alleen afhankelijk van de laadsnelheid maar ook van het verbruik (seizoens- en rijstijlafhankelijk!) van je (PH)EV en de specifieke laadverliezen (10-20%) tusssen de laadpaal (AC) en de EV-accu (DC).
                                      Momenteel rijden wij bv. met een EV met een gemiddeld accuverbruik van 15 kWh/100 km. Gemiddeld zit er een omzettingsverlies van 12% van AC naar DC. M.a.w., voor iedere 15 kWh die de EV verbruikt moet je bijna 17 kWh via je laadpaal van je thuisnet onttrekken.
                                      Om 100 km te rijden tegen een aangehouden laadsnelheid van 4 kW doe je er dus ongeveer 4 uur en 15 minuten over.
                                      Uiteraard zijn dit theoretische gemiddelden want de laadsnelheid is ook nog eens afhankelijk van het startpercentage van je accu, het eindpercentage (tussen 20 en 80% laadt deze het snelst) en de temperatuur van de accu (en de mogelijkheid van de EV om deze zelf op temperatuur te krijgen en houden). Maar deze factoren zijn bij een thuislaadpaal (AC) niet zo dooslaggevend maar meer iets om rekening te houden bij DC laden (waar bij laden onder de 20% er een stijgende laadcurve is en vanaf 75-80 % een sterk dalende curve, m.a.w. de theoretische DC laadsnelheid haal je niet over de volle % van je batterij maar slechts tussen een welbepaalde vork).

In de praktijk halen wij met onze huidige EV (werkelijk bruikbare accucapaciteit van 64 kWh) in de zomer (+18°C) een actieradius van 450-520 km en in de winter (-10°C) 320 - 390 km.
                                      (Laagste km in de vork tegen 120-130 km/uur en hoogste km in de vork aan max. 90-100 km/uur).

Wij hebben wel de gewoonte dat diegene die de EV thuis parkeert hem onmiddellijk inplugt en dat diegene die vertrekt hem uitplugt. Wat in de praktijk geen probleem is gezien het een thuislaadpaal met vaste laadkabel is (dus geen gehannes met de losse kabel telkens terug af te koppelen en op te bergen).
                                      Wij hebben ook het geluk op enkele km van een Lidl met (gratis) DC50 laadpaal te wonen. Om de 7-10 dagen* gaan wij daar gedurende 25-30 minuten boodschappen doen. Ondertussen laadt de EV dan een 20-25 kWh bij.

*pre-corona. Vanaf maart 2020 'verplicht' thuiswerk dus laden we nog alleen thuis. Anders krijgen we de overproduktie van de PV-installatie, bij gebrek aan WW-verkeer, niet meer verwerkt.

Als er nog vragen zijn (over EV laden) hoor ik het wel.

Comment

vermits die diesels van andere merken dus nog minder goed zijn vermogensopbouw e.d., snap ik weer waarom ik er zelf nooit een gekocht heb
                                        deed ooit eens testrit met een civic 1.6 diesel, die diesel van honda werd in de hemel geprezen, k vond het drie keer niks eig, in vergelijking met m'n 116i. meer lawaai en minder vermogen.
                                        maar de 18d van bmw deed het best goed en de 20d nog beter uiteraard, N47, hoewel het nog verfijnder kon, en dan waren er natuurlijk de kettingproblemen (waardoor kennis van me z'n tweedehands 118d voortijdig naar de sloop mocht brengen).
                                        Moet iedereen voor zichzelf uitmaken wat hij verkiest. Alles in overweging nemen en dan je eigen keuze maken. Ook al doe ik vrij weinig km's, nog geen seconde spijt van de 20d gehad. Net door alle reeds opgenoemde voordelen, zeker het hoge en vroeg aanwezige koppel van een moderne diesel zijn zalig. Zo'n vierpitter 20i zegt me eigenlijk niet veel. Met 4 man, een hond, alle bagage in een remorque met nog een moto en twee fietsen erop tegen 130 op de autosnelweg en zonder enig vermogenstekort de bergen op en dan na 3.000 km thuis komen met een gemiddeld verbruik van 7,5l/100km. Doe het maar eens na met een gelijkaardige benzine.

Enfin, hoort eigenlijk allemaal thuis in een ander topic. Nog 10 jaar en dan rijd ik ook met zo'n elektrisch ding, zit immers toch niks anders op.

Comment

Ik kan je wel vertellen dat de complete dieselafdeling (waar ze de systemen aanpassen en configureren voor de diverse motoren) bij Bosch helemaal plat ligt.
                                          Er worden geen nieuwe projecten meer aangenomen, en enkel afgewerkt wat er nog loopt.
                                          Binnen 3 jaar komt er geen enkele nieuwe motor meer uit met een Bosch systeem.
                                          Ik kan me niet voorstellen dat het bij andere diesel systeem fabrikanten anders is.

Toekomst zal zien wie er gelijk heeft maar de infrastructuur is daar totaal niet klaar voor en ik zie dat op 9j. echt niet veranderen
                                          Tienduizenden nieuwe EV's (en cumulatief!) van iedereen zonder private laadmogelijkheid die gaan dan ineens publiek moeten kunnen laden?
                                          Ik moet het nog zien...

Comment

Working...
                                          X