Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ben je zeker van de 27 ct / per kwh ? Ik heb net via groepsaankoop bij Lampiris een prijs van 3,7 ct/kwh nachttarief ? Das een heel verschil ?
Snel rekenen 7 liter diesel voor 100 km aan 1,4 eur is een prijs van 9.8 euro per 100 km
Dat zou dan een verschil van 5 euro per 100km of 500 euro per 10000 km
Startprijs van KIA Niro Hybride is 28000 euro een Kia Niro E en PHEV 39000 euro.
Kort door de bocht maar heeft het nut om in detail te gaan rekenen ?
Los van eventuele optieverschillen of inschrijvingstaksen moet iemand die 20000 km per jaar doet 10 jaar rijden voor het prijsverschil tussen hybride en EV of PHEV er uit is gehaald ?
Of maak ik hier een rekenfout ?
Uiteraard ben ik zeker (allee afgerond, het is 26,xxx ct/kWh).
Ik heb nogal een goed inzicht op mijn individuele betalingsbalans.
Die 27 ct is wel inclusief alle kosten, dus ook netkosten, OVD kosten, vaste kosten.
En het is de vaste prijs voor een eenvormig tarief. Ik heb (bewust) geen dag- en daltarief en al zeker geen exclusief vast nachttartief. Uiteraard exclusief prosumententarief. Maar dat is een vast gegeven berekend op de omvormer en wordt niet bepaald door de afgenomen en geproduceerde kWh. Hoe meer kWh ik afneem hoe lager het prosumententarief doorweegt in de jaarafrekening.
Ik heb een klein vermoeden dat dat die 3.7 ct/kWh de naakte stroomprijs excl. kosten is voor een vaste nachtaansluiting?
Hoe er ook rekening mee dat als het capaciteitstarief wordt ingevoerd de nachttarieven zullen afgebouwd worden en op termijn zullen verdwijnen.
Uiteraard, zoals ik al zei, moet iedereen zijn rekening maken uitgaande van zijn profiel. Mijn rekening is de jouwe niet en omgekeerd ook niet.
Ik heb een PV installatie. Ik betaal dus nul euro per geladen kWh.
Ik heb ook nog steeds recht op een terugdraaiende teller. Ik doe dus alleen nadeel met een dag/daltarief en al heel zeker met een vast nachttarief.
Nu kan ik (voorlopig) 24/7 laden aan nul euro en dit, zonder ergens rekening mee te moeten houden.
Ik moet geen rekening houden met de prijs per kWh maar wel dat alle opgewekte en niet onmiddellijk verbruikte kWh onmiddellijk negatief verrekend worden door mijn kWh teller. En dat heb je niet met een teller met dubbel telwerk en al helemaal niet met exclusief nachttarief.
Een gebruiker zonder PV-installatie (of met een PV-installatie zonder produktieoverschotten voor een EV) zal uiteraard inschrijven op een ander tarief en een andere berekening moeten maken.
Je moet wel over de totale afschrijvingsperiode van het voertuig (dat ook weer voor iedereen verschillend is) de gehele TCO in aanmerking nemen
en niet alleen de aankoopprijs en/of de gebruikskosten er uit lichten. Toch als je het louter economisch wenst af te wegen. Er zijn nog wel andere parameters waarop kopers zich baseren om een auto aan te kopen.
Ik zal de laatste zijn om te beweren dat een EV voor iedereen (op dit ogenblik) de beste economische optie is.
Ik heb allerminst de behoefte om het aankopen van een (PH)EV te verdedigen, laat staan te bevorderen.
De vraag ging initieel over de oplaadtijden van een (PH)EV.
Daar heb ik getracht, vanuit mijn praktijkervaring, een antwoord op te geven.
Het grootste nadeel van een EV is dat als je er eenmaal aan begint je er na niet meer terug kan.
Maar dat is ook maar een persoonlijk standpunt.
Uiteraard ben ik zeker (allee afgerond, het is 26,xxx ct/kWh).
Ik heb nogal een goed inzicht op mijn individuele betalingsbalans.
Die 27 ct is wel inclusief alle kosten, dus ook netkosten, OVD kosten, vaste kosten.
Ik heb een PV installatie. Ik betaal dus nul euro per geladen kWh.
Een gebruiker zonder PV-installatie (of met een PV-installatie zonder produktieoverschotten voor een EV) zal uiteraard inschrijven op een ander tarief en een andere berekening moeten maken.
J
:
Ok bedankt weeral.
Inderdaad 3.7 ct/kWh is de naakte stroomprijs excl. kosten. Dus uitgeklaard nu.
ik heb ook zonnepanelen maar dat verbruik dekt mijn verbruik al zonder EV.
Tel ik dus niet mee in mijn kost van de EV.
Bij de meeste merken heb je een tool op hun site om het verschil te berekenen van hun soorten aandrijvingen en zo weet je ongeveer na hoeveel jaar je de meerprijs er hebt uitgehaald.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
De laadpaal kan tot 22kw laden maar de wagen laat maar 3,7 toe.
De aansluiting van de paal is wel meteen voorzien om in de toekomst die 22kw te kunnen gebruiken. (Wat momenteel dus niet kan)
Eigenlijk kom ik bijna altijd toe met de 2,4 van het stopcontact.
Het is enkel in het weekend dat ik hem tussen de middag moet bijladen en dan is de laadpaal wel makkelijk en veiliger dan het stopcontact.
Als ik niet weg moet laat ik hem soms aan een veel lagere snelheid laden.
Maar of het de aankoopprijs waard is om voor een phev een laadpaal aan te schaffen is een andere discussie.
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
De laadpaal kan tot 22kw laden maar de wagen laat maar 3,7 toe.
De aansluiting van de paal is wel meteen voorzien om in de toekomst die 22kw te kunnen gebruiken. (Wat momenteel dus niet kan)
Ken niet zoveel van elektriciteit maar met je huidige aansluiting zal je nooit aan 22kw zal geraken... 50*230V=11,5kw als je uw volledige vermogen naar je laadpaal laat gaan. Hierdoor zal je binnen rond een kaars moeten zitten met een dekentje want voor iets anders zal er geen stroom meer zijn.
Maar of het de aankoopprijs waard is om voor een phev een laadpaal aan te schaffen is een andere discussie.
Ben thans deze overweging aan het maken, hier moet de wagen iedere middag ook nog aan de stekker om tegen 18:00hr vol te zijn om te gebruiken. De huidige 4 uur tot vol staat de wagen daar nutteloos te wezen.
Bij de meeste merken heb je een tool op hun site om het verschil te berekenen van hun soorten aandrijvingen en zo weet je ongeveer na hoeveel jaar je de meerprijs er hebt uitgehaald.
nog niet tegengekomen onmiddellijk
ondertussen is de liefde flink bekoeld voor EV of PHEV
Een ICE model is meestal 10 K goedkoper daar kan je al 100000 km Diesel of benzine voor tanken.
Puur financieel voor een particulier is het te gek.
De enige reden die ik kan bedenken is al je nu veel in LEZ moet zijn of woont. Maar wie er zelden moet zijn kan voor 10k veel taxi bestellen
of tenzij je veel teveel zonnestroom opwekt en gratis kan laden maar dan kost het nog een eeuwigheid voor je 10k kan sparen.
of er moeten een paar leuke EV modellen zijn die fun brengen en onder de 5 seconden blijven naar 100 km en fiscaal dan interessant zijn, maar dan spreek je over de duurdere Ev's.
Nu doet dat, in uw specifiek geval, er inderdaad niet toe.
Maar in de (nabije) toekomst (afschaffen of einde duurtijd terugdraaiender teller, capaciteitstarief,...) zou het uw onmiddellijk zelfverbruik wel gevoelig kunnen doen stijgen.
Als je een vergoeding zou krijgen van je werkgever voor de via een laadpaal thuis afgenomen elektriciteit (weet niet of dat nu of in de toekomst voor jou het geval zal zijn, zoniet is het waarschijnlijk nuttige info voor anderen) kan dit economisch ook een voordeel opleveren na de periode van de terugdraaiende teller. Je kan dan (onrechtstreeks) de in de zomer te veel geproduceerde zonnestroom in de winter (bij weinig produktie) terug tegen dezelfde prijs inkopen.
De aansluiting van de paal is wel meteen voorzien om in de toekomst die 22kw te kunnen gebruiken. (Wat momenteel dus niet kan)
De vraag zal eerder zijn (als je EV het technisch aankan) of je er het geld nog voor over hebt om aan die snelheid te laden.
Als vanaf 2022 het capaciteitstarief wordt toegepast en het laagste tarief 2.5 kW zal bedragen (wat al zo goed als vaststaat), het gemiddelde rond de 3-3.5 kW
zal bedragen zit je daar met 22 kW een heel eind boven.
Het capaciteitstarief zal worden berekend volgens de hoogste klokuurkwartier* per maand en de som van deze maanden gedeeld door twaalf.
Als je dus iedere maand maar één klokkwartier (dus geen voortschrijdend kwartier) laadt aan 22 kW zal je jaarrekening (wat betreft het deel afgenomen piekvermogen) berekend worden op 22 kW (19x50 €?).
Heb je dat er dan voor over?
Je kan redeneren "door de band genomen niet maar het is handig voor noodgevallen". Maar hou dan goed in het achterhoofd dat één piek klokkwartier per maand de afrekening zal beïnvloeden en niet het gemiddelde van die maand. Als je, op dat kwartier na, de gehele maand niet boven de 2.5 kW raakt maakt het niet uit.
Het zal die 22 kW gedurende 15 minuten zijn dat voor die maand de jaarafrekening blijvend zal beïnvloeden.
*Het capaciteitstarief wordt telkens berekend van de eerste dag van de maand tot en met de laatste dag en van 00:00:00 uur tot 00:14:59 uur, ...., 23:45:00 - 23:59:59 uur. De hoogste kwartierpiek wordt door de digitale meter in deze periode telkens gespijkerd en doorgegeven aan de netwerkbeheerder.
De 12 maandtotalen worden dan gedeeld door 12 wat het resultaat geeft van de jaarafrekening (deel netwerkkost piektarief).
Ken niet zoveel van elektriciteit maar met je huidige aansluiting zal je nooit aan 22kw zal geraken... 50*230V=11,5kw als je uw volledige vermogen naar je laadpaal laat gaan. Hierdoor zal je binnen rond een kaars moeten zitten met een dekentje want voor iets anders zal er geen stroom meer zijn.
En daarom schrijf ik nu net
WAT MOMENTEEL NIET KAN
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
De vraag zal eerder zijn (als je EV het technisch aankan) of je er het geld nog voor over hebt om aan die snelheid te laden.
Als vanaf 2022 het capaciteitstarief wordt toegepast en het laagste tarief 2.5 kW zal bedragen (wat al zo goed als vaststaat), het gemiddelde rond de 3-3.5 kW
zal bedragen zit je daar met 22 kW een heel eind boven.
Het capaciteitstarief zal worden berekend volgens de hoogste klokuurkwartier* per maand en de som van deze maanden gedeeld door twaalf.
Als je dus iedere maand maar één klokkwartier (dus geen voortschrijdend kwartier) laadt aan 22 kW zal je jaarrekening (wat betreft het deel afgenomen piekvermogen) berekend worden op 22 kW (19x50 €?).
Heb je dat er dan voor over?
Je kan redeneren "door de band genomen niet maar het is handig voor noodgevallen". Maar hou dan goed in het achterhoofd dat één piek klokkwartier per maand de afrekening zal beïnvloeden en niet het gemiddelde van die maand. Als je, op dat kwartier na, de gehele maand niet boven de 2.5 kW raakt maakt het niet uit.
Het zal die 22 kW gedurende 15 minuten zijn dat voor die maand de jaarafrekening blijvend zal beïnvloeden.
*Het capaciteitstarief wordt telkens berekend van de eerste dag van de maand tot en met de laatste dag en van 00:00:00 uur tot 00:14:59 uur, ...., 23:45:00 - 23:59:59 uur. De hoogste kwartierpiek wordt door de digitale meter in deze periode telkens gespijkerd en doorgegeven aan de netwerkbeheerder.
De 12 maandtotalen worden dan gedeeld door 12 wat het resultaat geeft van de jaarafrekening (deel netwerkkost piektarief).
-Ik ben niet meteen van plan een ev te kopen.
-De laadpaal heb ik gratis en als ze hem dan toch moeten komen aansluiten kon ik hem maar beter meteen voor zijn maximale capaciteit laten aansluiten. (Zoals iemand anders hier ook al wist te zeggen)
-Van het capaciteit tarief was toen nog geen sprake.
Maar het kan geen kwaad, kost maar een klein beetje meer en is altijd goed voor als ik het huis eventueel verkoop.
Ik lees met veel interesse uw posts en berekeningen maar kan ze door medische redenen jammer genoeg niet onthouden en er iets mee doen.
Ze hebben hier ook al 2x aan de deur gestaan voor een digitale meter te plaatsen.
Nu doet dat, in uw specifiek geval, er inderdaad niet toe.
Maar in de (nabije) toekomst (afschaffen of einde duurtijd terugdraaiender teller, capaciteitstarief,...) zou het uw onmiddellijk zelfverbruik wel gevoelig kunnen doen stijgen.
Als je een vergoeding zou krijgen van je werkgever voor de via een laadpaal thuis afgenomen elektriciteit (weet niet of dat nu of in de toekomst voor jou het geval zal zijn, zoniet is het waarschijnlijk nuttige info voor anderen) kan dit economisch ook een voordeel opleveren na de periode van de terugdraaiende teller. Je kan dan (onrechtstreeks) de in de zomer te veel geproduceerde zonnestroom in de winter (bij weinig produktie) terug tegen dezelfde prijs inkopen.
Als men nu is met een EV kwam die in 2 richtingen kon werken, dan kon je je zonne-energie s'avonds terug gebruiken thuis.
Met 10 K aankoopverschil van een ev kan je natuurlijk een thuisbatterij kopen die hangt veilig aan de muur en kan me niet in de prak rijden.
Beste combinatie is binnen een 3 tal jaar een PHEV demo van een jaartje oud tegen 30% korting en het verschil in prijs van de EV in een thuisbatterij investeren.
Comment