Een Twizy heeft een batterij dat in beide richtingen kan werken. Heb het verhaal vernoemen van een installateur van laadpalen dat een klant een Twizy genomen heeft om te gebruiken als batterij tijdens de dag om de zonne-energie op te slaan en ‘s avonds terug af te nemen.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Oplaadtijden EV's en PHEV's
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk BerichtenAls men nu is met een EV kwam die in 2 richtingen kon werken, dan kon je je zonne-energie s'avonds terug gebruiken thuis.
Zou een revolutie kunnen betekenen voor de elektriciteits en EV markt en veel goed doen voor het milieu.
Er blijven steeds geruchten gaan dat de Model 3 hier op voorzien is, maar niets is duidelijk.
Hyundai heeft een nieuw EV platform gepresenteerd, E-GMP, waarop volgend jaar het eerste kodel komt. Dit plstform zou ook stroom kunnen leveren: https://tweakers.net/nieuws/175270/h...uim-500km.html
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk BerichtenEigenlijk is dat wel een rip-off dat "capaciteitstarief" als ik dat zo lees...
Als je een omvormer hebt van 4Kw, dan betaal je 360€ per jaar, wat zou overeenkomen met een piek van 7kW.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Ik heb al eerder aangehaald dat ik vind dat Europa deze mogelijkheid verplicht moet maken op alle nieuwe EV's.
Zou een revolutie kunnen betekenen voor de elektriciteits en EV markt en veel goed doen voor het milieu.
Er blijven steeds geruchten gaan dat de Model 3 hier op voorzien is, maar niets is duidelijk.
Hyundai heeft een nieuw EV platform gepresenteerd, E-GMP, waarop volgend jaar het eerste kodel komt. Dit plstform zou ook stroom kunnen leveren: https://tweakers.net/nieuws/175270/h...uim-500km.html
Als het echt een meerwaarde is , dan is het de moeite om 1 jaar te wachten.
Comment
-
blijft maar 1 kabel (hoewel er daar meerdere inzitten)
verschil zit 'm in de wallbox en een module aan de zekeringkast die schakelt tussen stroom van de batterij of het netwerk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
-Ik ben niet meteen van plan een ev te kopen.
-De laadpaal heb ik gratis en als ze hem dan toch moeten komen aansluiten kon ik hem maar beter meteen voor zijn maximale capaciteit laten aansluiten. (Zoals iemand anders hier ook al wist te zeggen)
-Van het capaciteit tarief was toen nog geen sprake.
Maar het kan geen kwaad, kost maar een klein beetje meer en is altijd goed voor als ik het huis eventueel verkoop.
Ik lees met veel interesse uw posts en berekeningen maar kan ze door medische redenen jammer genoeg niet onthouden en er iets mee doen.
Ze hebben hier ook al 2x aan de deur gestaan voor een digitale meter te plaatsen.
Toch niet als je op de hoogte bent van de eventuele financiële gevolgen als je het beschikbare vermogen volledig gaat gebruiken. Ik wil de kost niet geven aan diegenen die totaal geen benul hebben wat er in de nabije toekomst energetisch op hen afkomt.
Jouw redenatie is ook de reden dat ik een 3-fase voorbereiding heb gedaan terwijl ikzelf maar aan 4 kW monofase laad.
Nu kost het mij niets extra en later is er misschien iemand blij mee (of is het een extra verkoopsargument).
Een digitale meter mogen ze bij mij onmiddellijk komen plaatsen. In mijn geval (activatie loadbalancer) alleen maar voordelen.
Ik ga hem zelf wel niet vervroegd laten plaatsen. Ik ga geen extra kosten maken (hoe klein ook) voor iets dat ze enige tijd later sowieso gratis komen uitvoeren.
Weigeren ga ik hem al zeker niet doen. Dat is een gevecht dat je nooit kan winnen. Maar ze moeten, zoals ik het in jouw geval begrijp, ook niet plots onaangekondigd voor de deur staan. Liefst op voorhand een afspraak regelen voor een tijdstip waarop beide partijen zich kunnen vinden.
ps. Mijn woning staat nog steeds niet vermeld op de lijst van de geplande uitrol mbt de digitale meter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
Als men nu is met een EV kwam die in 2 richtingen kon werken, dan kon je je zonne-energie s'avonds terug gebruiken thuis.
Met 10 K aankoopverschil van een ev kan je natuurlijk een thuisbatterij kopen die hangt veilig aan de muur en kan me niet in de prak rijden.
https://gd-energy.be/vlaanderen/webs...huawei-luna-15
met 10 jaar garantie. Maar ik heb er mij nog niet in verdiept hoe dat ding werkt.
Via groepsaankoop weer al een stuk goedkoper en een premie.
Beste combinatie is binnen een 3 tal jaar een PHEV demo van een jaartje oud tegen 30% korting en het verschil in prijs van de EV in een thuisbatterij investeren.
Wordt ook al toegepast (V2H en V2G).
Spijtig genoeg niet met een CCS koppeling maar met een CHAdeMO koppeling.
En laat in de EU nu net de CCS koppeling evolueren naar de nieuwe standaard.
Moest mijn EV V2G aankunnen was ik energetisch al off grid geweest.
Omdat het technisch mogelijk is houdt het me momenteel (en mede ook door de terugdraaiende teller) ook tegen om zelf te inesteren in een thuisaccu.
Je zal maar 10-30.000 € investeren in een thuisbatterij (investering die toch een tiental jaar moet meegaan) om enkele jaren te vernemen dat V2H mogelijk is en een 'gratis' autoaccu van 60-100 kWh naast je deur te hebben staan.
Voorlopig kijk ik de kat dus nog wat uit de boom en gebruik ik het net als gratis opslagplaats.
Maar ik volg de evolutie wel op de voet want dat feestje blijft natuurlijk niet duren.
Die tienduizend euro aankoopverschil lijkt me wel wat te optimistisch.
Anderzijds, voor 10.000 € koop je (huidige prijzen) hoogstens een thuisaccu (incl. BTW, aansluiting en vervanging omvormer) met een capaciteit van 10-12 kWh.
In een EV heb je al vlug een capaciteit ter beschikking van 40-75 kWh. Daar kan je thuis al iets mee.
Zelf zou ik nooit een thuisaccu plaatsen met de Vlaamse premie. Best eerst de kleine lettertjes lezen met de voorwaarden waaraan je installatie moet voldoen om van die premie te kunnen genieten. Je moet o.a. een sturing installeren waarbij je de netbeheerder toegang geeft tot je installatie, men verbindt er zich toe om jaren aan het net aangesloten te blijven en je bent verplicht de injectie van je PV-installatie te beperken tot 60% van zijn max. omvormervermogen (bv. een omvormer van 5 kVA mag nooit meer dan 3 kVA in het net injecteren. Niet al te leuk tussen begin mei en half september).
Iedereen maakt uiteraard een keuze naar eigen omstandigheden.
Zelf zou ik nooit een PHEV kiezen. Dat is een combinatie van de nadelen van twee technieken.
Geen efficiënte elektrische range en een verbrandingsmotor die het extra gewicht van de accu en een extra e-motor moet meesleuren.
En dan heb je dan ook nog eens een nodeloos ingewikkelde techniek nodig om beide met elkaar te combineren.
PHEV is wel een goede tijdelijke oplossing om verstokte gebruikers van een verbrandingsmotor zelf de voordelen van elektrisch rijden te laten ondervinden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
Als men nu is met een EV kwam die in 2 richtingen kon werken, dan kon je je zonne-energie s'avonds terug gebruiken thuis.
Met 10 K aankoopverschil van een ev kan je natuurlijk een thuisbatterij kopen die hangt veilig aan de muur en kan me niet in de prak rijden.
https://gd-energy.be/vlaanderen/webs...huawei-luna-15
met 10 jaar garantie. Maar ik heb er mij nog niet in verdiept hoe dat ding werkt.
Via groepsaankoop weer al een stuk goedkoper en een premie.
Beste combinatie is binnen een 3 tal jaar een PHEV demo van een jaartje oud tegen 30% korting en het verschil in prijs van de EV in een thuisbatterij investeren.
De Hyundai Motor Group, tevens eigenaar van automerk Kia, heeft zojuist een nieuw ‘platform’ onthuld. Ditmaal dus geen bombarie vanwege een nieuwe auto, maar rond de bodemplaat van de volgende generatie elektrische modellen. Waarom zijn die platforms tegenwoordig zo belangrijk?
Auto als ‘powerpack’
Een andere slimme vondst: de aanstaande modellen van Kia en Hyundai krijgen voorzieningen waarmee zij andere apparaten kunnen opladen met de stroom in hun accu’s. Zo kan je bijvoorbeeld elektrische apparaten aan de praat krijgen via een stopcontact in de zijkant van de auto (handig op de camping!), wordt het dankzij een adapter mogelijk om stroom over te pompen naar andere elektrische auto’s én kunnen de E-GMP-modellen energie terug leveren aan het net. Deze laatste vinding, het zogenoemde bidirectionele laden, is volgens experts noodzakelijk als buffer om te voorkomen dat het huidige stroomnet overbelast raakt als we massaal elektrische auto’s gaan laden.
Dat soort praktische voorzieningen is heel prettig voor de dagelijkse inzetbaarheid van je elektrische auto, maar voor autoconcerns is de vooruitstrevende techniek in elektrische modellen zelfs van levensbelang. De fabrikant die de beste technologie in huis heeft voor e-auto’s en slimme mobiliteit, heeft de komende jaren de grootste kansen om te overleven.
Nu automobilisten over de hele wereld massaal overstappen op elektrisch, investeren de grote autobouwers dus enorm in hun eigen toekomst en daarom praten bedrijven zoals Hyundai zo graag over hun nieuwe platforms. En hoewel het Zuid-Koreaanse concern zeker niet als enige deze koers vaart (zo komen Peugeot, Toyota en Renault de komende jaren ook met hun eigen platforms), hebben Hyundai en Kia met het veelzijdige, uitgebreide E-GMP wel een behoorlijke troef in handen.
wanneer kunnen we dat testen?
2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -
Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk BerichtenEigenlijk is dat wel een rip-off dat "capaciteitstarief" als ik dat zo lees...
Het voorstel (dat het niet gehaald heeft) voorafgaand aan het piektarief was een vast capaciteitstarief volgens het vermogen van de aansluiting.
Dat had dan weer andere voor- en nadelen.
De noodzakelijke energietransitie heeft in Vlaanderen (waar men jaar na jaar alles op zijn beloop gelaten heeft en nagelaten heeft voldoende te investeren in infra)
tot gevolg dat men nu met de rug tegen de muur staat en op korte termijn (ipv te kunnen spreiden) dringend maatregelen moet nemen.
Dat heb je als beheerder enkel nog de keuze om de netten in snel tempo te verzwaren (en wie denk je dat die factuur moet betalen?) of via tarieven
gebruikers tot een keuze wil dwingen. Al loop je bij de laatste keuze wel het risico dat je voornamelijk de gebruikers treft die geen keuze hebben (en om economische redenen wel voor een lagere capaciteit moeten kiezen) en diegenen die het kunnen betalen het net kunnen blijven belasten (en je als beheerder alsnog je doelstelling niet haalt).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bjornj Bekijk BerichtenEen Twizy heeft een batterij dat in beide richtingen kan werken. Heb het verhaal vernoemen van een installateur van laadpalen dat een klant een Twizy genomen heeft om te gebruiken als batterij tijdens de dag om de zonne-energie op te slaan en ‘s avonds terug af te nemen.
En de accuinhoud (5-6 kWh?) is ook niet echt voldoende voor dubbel gebruik (mobiliteit + thuisverbruik).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtennissan biedt het ook aan op hun leaf... alleen niet in België
Ook in Vlaanderen (als je laadpaal er voor uitgerust is) kan je met CHAdeMo V2H/G gebruiken. Ik weet in Vlaanderen zelfs een project dat al daadwerkelijk zo werkt.
De Leaf heeft dan weer veel last van rapidgate.
Voor hun nieuw elektrisch model (Ariya) is Nissan o.a. in de EU ook al overgeschakeld op CCS (en zijn de batterijen actief gekoeld).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Nee, want dat betaal je nu ook al, maar gewoon een vast bedrag per kWh, of met Pv via de netvergoeding.
Als je een omvormer hebt van 4Kw, dan betaal je 360€ per jaar, wat zou overeenkomen met een piek van 7kW.
Als je het prosumententarief betaalt (met een installatie geplaatst voor 01/01/2021) is in de prijs van het forfaitaire tarief al je netgebruik
+ al je zelf geproduceerde kWh (tussen 2 meteropnames, dus over de seizoenen heen) inbegrepen.
Het capaciteitstarief dekt alleen een deel van je netgebruik (uitsluitend afname, voorlopig nog niet de injectie). Het dekt niet de ODV kosten en
al zeker niet de stroom die je buiten je eigen onmiddellijke produktie van het net moet afnemen. Dit heeft tot gevolg (in tegenstelling tot het voordeel van de
de terugdraaiende teller waar het net, uitsluitend tegen de kostprijs van de forfaitaire netvergoeding, als gratis batterij fungeert) dat je in de zomer een overschot in produktie hebt dat je zelf niet meer kan verbruiken en in de winter een tekort dat je tegen kostprijs (weliswaar lager dan nu) van het net moet afhalen.
Het cynische effect van deze regeling is dat een consument die nu veel kWh afneemt en al een redelijk hoog piekverbruik heeft kan besparen (tov zijn huidige factuur) en een prosument die al jaren zuinig is met energie en minstens evenveel energie produceert dan hij verbruikt meer zal moeten betalen.
Een consument die heel zuinig is (of slechts sporadish een (vakantie)woning gebruikt) zal nog het meeste moeten betalen. Ook al ga je onder de 2.5 kW pioekverbruik zal iedereen minstens moeten betalen voor 2.5 kW (ook diegenen met een analoge meter en ook verbruikers met een digitale meter die onder de piek van 2.5 kW blijven).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
Dat is al een vooruitgang , maar benieuwd hoe dat gaat werken in praktijk ? Moet je dan een 2 de kabel aansluiten vanuit je wagen ? Gebruik je extra energie om terug naar 220 volt om te zetten ?
Als het echt een meerwaarde is , dan is het de moeite om 1 jaar te wachten.
Net zoals de kabel in je woning via de omvormer van een PV-installatie stroom kan afnemen van het net en injecteren.
Uiteraard heb je bij iedere omzetting van AC/DC steeds (warmte)verlies.
Als je nu een EV laadt (van AC naar DC) heb je ook een verlies van 10-20%).
Als je thuis je EV laadt via de energie bekomen van een PV-installatie zet je zelfs eerst DC om naar AC om het daarna terug om te zetten naar AC.
Een erfenis van het verleden (toen DC nog moeilijk over lange afstanden te transporteren was).
Veel toestellen in je woning werken ook gewoon standaard op DC. Daar heb je ook steeds verlies om je AC van het net via de (ingebouwde) transfo om te zetten naar DC.
Je wil de warmeverliezen bij het omzetten van fossiele energie zelfs niet weten.Last edited by ivob2; 03/12/2020, 14:30.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Hyundai heeft een nieuw EV platform gepresenteerd, E-GMP, waarop volgend jaar het eerste kodel komt. Dit plstform zou ook stroom kunnen leveren: https://tweakers.net/nieuws/175270/h...uim-500km.html
Wat overeenkomt met een monofase 15A aansluiting.Last edited by ivob2; 03/12/2020, 16:01.
Comment
-
Ik vind heel dat gegeven van het gebruik van de auto als batterij voor je huis wel heel interessant, toch zie ik meer nadelen en problemen, dan voordelenOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtenjs, in de stad gaat ge 6.5-7 verbruiken ofzo.. (nog altijd zuiniger dan grotere naftes). en dat zijn dan niet veel kilometers (moet al veel ritjes doen om aan 100 km te komen in de stad). en de aandrijflijn van een prius (of consoorten) heeft me nooit kunnen overtuigen, geeft ge gas, dan gaat die loeien en een paar tellen later pas versnelt ge serieus.
spreekt ge over een prius 2 of 3? als ik de prius 3 in sport mode zet, reageert die toch HEEL snel op het gas omdat die dan beide motoren samen gebruikt. in eco mode zal die altijd de a&ccu gebruiken bij optrekken en dan weer bijladen. kost serieus wat vermogen en maakt de auto traag. zelf volgas.
ding is ook, priussen halen met gemak 400-500-600 000km. hoeveel gaat zo een 1.0turbo er doen? 100 000km en dan revisie?
mijn 1.3 naft golf uit 1991 heeft deze maand 42 ritten gedaan met (over)(ge)laden remork. verbruik tussen de 6,5 en 7L/100km, snelheden tot 120km/h gedaan (zolang de remork maar nie slingerde). en de 1.3 zou de zuipschuit onder de benzine motoren van de golf zijn (1.6 en 1.8 zijn zuiniger)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Djeezes. En zeggen dat in principe zo’n pelletkachel na ongeveer 1 ton verbruik moet onderhouden worden en afgeregeld, tenzij het niet nauw steekt.
Schoolvoorbeeld van energie-inefficiëntie dat stulpje van u.
elke 3-4 zakken haal ik de as er eens uit (bakje). dat is dan al 60kg.
elke 4-6maand stofzuig ik die eens goed, ook de schouwbuizen. tegen dan zit die op een 150zakken pellets dat er door zijn gegaan, of vlotjes 2.2ton.
k heb de kachel nu een jaar of 9, is nog NIET op onderhoud geweest. 2 branderpotjes vervangen en 1 ventilator.
keer of 4 heb ik die wel uit elkaar gehaald om te reinigen. kachel zit nu rond de 15 000 branduren.
ze rekenen 0.5-2kg/uur afhankelijk hoeveel ze werkt. neem gemiddeld 1.3kg. dan zit ik op ongeveer 20ton pellets dat er door zijn gegaan en doe ik elke 5ton een grote kuisbeurt.
tja, inefficient...
de woning zelf is75m² met een dubbel garage er naast (+50m² erbij?) + bovenverdiep. zit je totaal op een 250m².
daarbij nog een grote loods van 240m² waarvan 144m² een 2de verdiep heeft.
heb ik een totale oppervlakte van 634m².
daarvan wordt er 250m² verwarmt en verliest er wat warmte naar de overige 400m². k zen de laatste 5jaar aan het verbouwen geweest, waardoor ik ook een rechtzaak heb lopen tegen een aannemer die niet verder doet. zonder dak verliest ge dus ook VEEEL energie. ik vond het al bij al goe meevallen dus
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk BerichtenEn voor diegene die het voor het milieu doen :
https://mqworld.com/2020/11/26/chinas-coal-capacity-surge-need-not-odds-ambitious-climate-action
250 Gigawatt steenkoolcentrales gepland en onder constructie... meer dan de huidige capaciteit van de US en India samen...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
en hoe hoger de piek hoe meer je gaat dokken. Dus een EV komt er bij mij dus echt niet in. Tot niet tot er een thuisbatterij is die én de piek kan afvlakken én betaalbaar is om alles te coveren.
Comment
Comment