Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door andydv Bekijk Berichten

    na 1 ton??? 15kg/zak, dat zou na 66zakken een onderhoud zijn. of in de winter elke maand? dat klopt toch niet.
    elke 3-4 zakken haal ik de as er eens uit (bakje). dat is dan al 60kg.
    elke 4-6maand stofzuig ik die eens goed, ook de schouwbuizen. tegen dan zit die op een 150zakken pellets dat er door zijn gegaan, of vlotjes 2.2ton.
    k heb de kachel nu een jaar of 9, is nog NIET op onderhoud geweest. 2 branderpotjes vervangen en 1 ventilator.
    keer of 4 heb ik die wel uit elkaar gehaald om te reinigen. kachel zit nu rond de 15 000 branduren.
    ze rekenen 0.5-2kg/uur afhankelijk hoeveel ze werkt. neem gemiddeld 1.3kg. dan zit ik op ongeveer 20ton pellets dat er door zijn gegaan en doe ik elke 5ton een grote kuisbeurt.

    Ja, 1 ton is misschien wat veel van ’t goede , maar tussen 1500 en 2000 kg toch wel sterk aan te bevelen.
    Ik zou die metingen wel eens willen zien na 20 ton zonder onderhoud en afregelen.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten

      en daar mijn warmtepomp bij... en die van het zwembad. Ik denk dat ik continue boven dat maximumpiekske zit.

      en 7kw? da's al meer dan het dubbele van toegelaten hé... tot 3,2kw piek zit je goed, daarboven betaal je.
      Er is geen limiet van een toegelaten verbruik. 7 kW is dus niet het dubbele van wat toegelaten is.
      Er zijn, wat betreft een deel van het netgebruik, alleen schijftarieven.
      Er is ook geen capaciteitstarief waaronder je niet moet betalen en waarboven je wel betaalt.
      Het capaciteitstarief begint gewoon vanaf 0 te lopen waarbij het minimum (voor iedere verbruiker) dat aangerekend zal worden steeds 2.5 kW zal bedragen.

      3.2 kW is gewoon een profiel dat verwijst naar het vermoedelijke referentieprofiel van de gemiddelde verbruiker. Ben jij momenteel een gemiddelde verbruiker, zit je daaronder of al boven?
      Of je met het capaciteitstarief tov je huidige factuur meer of minder zal betalen hangt dus niet zo zeer af van de hoogste piek die je maandelijks genereert maar in welke profielklasse je nu staat en wat de verhouding in de toekomst zal zijn.

      Als je nu al met je huishoudelijk verbruik maandelijks gedurende één klokkwartier een hoge piek haalt (bv. 7 kW door gelijktijdige werking van WP, inductie, ....) zal het laden van een EV (bv. aan 7 kW gedurende de nachturen) je piekverbruik juist niet doen stijgen. Dat één kwartier (veroorzaakt door je huishoudelijk gebruik) zal de referentiepiek voor die maand zijn. De pieken zijn nl. niet cumuleerbaar. Of je nu één kwartier in de maand een piek van (als vb.) 7 kW haalt of tig keer maakt totaal niets uit.
      Wanneer je huishoudelijk verbruik door de dag regelmatig een piek veroorzaakt van x kW kan je zonder meerkost (wat betreft deel capaciteitstarief) iedere nacht urenlang tegen die x kW laden.
      Heb je geen PV-installatie wordt het zelfs goedkoper om je EV te laden want na invoering van het capaciteitstarief worden de geladen kWh veel goedkoper dan nu (waar de netprijs volledig verrekend zit in iedere kWh).
      Last edited by ivob2; 03/12/2020, 18:13.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

        Een dikke thuisbatterij is 7 kWh. Een auto opladen zal 20-30 kWh worden op een nachtje. Je kan de pieken overdag een beetje af vlakken, maar ze gaan je niet kapot belasten voor een piekverbruik van 7kW tijdens het laden.
        Je haalt kWh en kW door elkaar. Dat is niet noodzakelijk gelijk (alleen als je tegen een constant vermogen gedurende één uur elektriciteit afneemt is kW gelijk aan kWh.
        Het is ten eerste al niet verstandig om een EV op te laden via een thuisbatterij. Dan ga je eerst netAC omzetten naar DC in de thuisbatterij om vervolgens terug om te zetten naar AC voor de laadpaal en via de omvormer van de EV weer in DC in de autoaccu. Een omstapeling van omzettingsverliezen.

        Als je echter via het net de AC stroom (via laadpaal of -snoer) omzet naar de EV en je wil 20-30 kWh laden en dit gedurende 8 uur (een normale nacht**) heb je slechts een vermogen van 2.9 kW* tot 4.3 kW* nodig en geen 7.
        Als je tegen 7 kW je EV wil laden voor een lading van 20-30 kWh is de klus al geklaard in 3* tot 4.5* uur. Waarom zou je dat willen?

        *Inclusief laadverliezen a rato 15%.
        ** Hoe langer je nacht hoe lager het piekverbruik.

        Comment


        • Ik denk dat met het capaciteitstarief net de kunst zal zijn om zoveel mogelijk te spreiden in de dag . Als de zon schijnt dan is er veel onmiddellijk verbruik van opgewekte stroom . Zo vlak je de pieken ook af . Je zal niet alles tegelijk moeten doen , maar spreiden over de dag .
          De EV gaan we vanaf dan laden in de dag en ook niet meer zo leeg rijden dan nu , dan vraagt die ook geen grote pieken .
          Men spreekt wel over slimme toestellen en sturingen , maar als die steeds toestellen uitschakelen en halve programma's draaien (bv warmtepomp ) dan gaan die ook niet lang meegaan denk ik .

          Mijn idee is om een thuisbatterij te zetten om zoveel mogelijk opgewekte energie zelf te verbruiken . De EV laad pas als de thuisbatterij vol is en mag geen elektriciteit van de thuisbatterij gebruiken . Dus enkel van de zon of het net . Je kan 1 fase laden als je nooit meer rijd dan dat je op 1 nacht kan laden . Maar dan ben je het comfort kwijt van een EV met grote range .
          Dat is nu net het comfort van de nieuwe EV's . 'S avonds insteken , laden aan vermogen wat nodig is om te vertrekken met een volle batterij . Zonder rekening te moeten houden met pieken of wat dan ook .
          2015 Nissan Leaf Acenta .
          1986 Lamborghini Jalpa

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten



            Voorlopig kijk ik de kat dus nog wat uit de boom en gebruik ik het net als gratis opslagplaats.
            Maar ik volg de evolutie wel op de voet want dat feestje blijft natuurlijk niet duren.

            Iedereen maakt uiteraard een keuze naar eigen omstandigheden.
            Zelf zou ik nooit een PHEV kiezen. Dat is een combinatie van de nadelen van twee technieken.
            Geen efficiënte elektrische range en een verbrandingsmotor die het extra gewicht van de accu en een extra e-motor moet meesleuren.
            En dan heb je dan ook nog eens een nodeloos ingewikkelde techniek nodig om beide met elkaar te combineren.
            PHEV is wel een goede tijdelijke oplossing om verstokte gebruikers van een verbrandingsmotor zelf de voordelen van elektrisch rijden te laten ondervinden.
            Weeral bedankt voor je uitstekende info

            Ik denk inderdaad dat het nu niet het juiste moment is om al te investeren.
            Eerst wachten tot mijn certificaten voorbij zijn in 2023.
            Binnen 3 jaar zal er veel meer duidelijk zijn over capaciteitstarief , nieuwe modellen met CCS, goedkopere thuisbatterijen en EV's.

            Dilema is dan:
            nog 4 jaar verder rijden met mijn diesel.
            nog een laatste keer dolle fun met bvb een nieuwe Cupra Formentor en CO2 taks maar slikken.
            Hier gibt es den Formentor ab 309€ im Monat:https://tc.tradetracker.net/?c=28547&m=12&a=387866&u=%2Flisting%3Fv%3D2%26manufacturer%3D102%26modelsandgroups%25...

            toch maar een PHEV : Cupra Sportstourer of Suzuki Across.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door noname Bekijk Berichten

              Ben thans deze overweging aan het maken, hier moet de wagen iedere middag ook nog aan de stekker om tegen 18:00hr vol te zijn om te gebruiken. De huidige 4 uur tot vol staat de wagen daar nutteloos te wezen.
              Makkelijker is het in ieder geval.
              Veiliger natuurlijk ook waardoor je jezelf iets meer kan overtuigen om er in te investeren.
              den borre


              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


              Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                De Leaf is dan ook uitgerust met een CHAdeMo aansluiting.
                Ook in Vlaanderen (als je laadpaal er voor uitgerust is) kan je met CHAdeMo V2H/G gebruiken. Ik weet in Vlaanderen zelfs een project dat al daadwerkelijk zo werkt.
                De Leaf heeft dan weer veel last van rapidgate.

                Voor hun nieuw elektrisch model (Ariya) is Nissan o.a. in de EU ook al overgeschakeld op CCS (en zijn de batterijen actief gekoeld).
                De Outlander ook.
                Op YouTube vind je heel veel mensen die offgrid zijn in Australië, New Zeeland, Canada enz.
                Zonnepanelen, thuisbatterij en een Outlander.
                In Japan rijden de hulpdiensten ermee voor als er geen stroom meer is na een aardbeving, storm enz.
                De auto levert dan de stroom die ze nodig hebben voor de reddingswerkers.

                Wat je zegt van het gewicht van een phev door de motor wordt telkens gecounterd doordat het gewicht van de motor gelijkaardig is aan het gewicht van de grotere batterijen in een ev.
                den borre


                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A. Bekijk Berichten
                  Ik denk dat met het capaciteitstarief net de kunst zal zijn om zoveel mogelijk te spreiden in de dag . Als de zon schijnt dan is er veel onmiddellijk verbruik van opgewekte stroom . Zo vlak je de pieken ook af . Je zal niet alles tegelijk moeten doen , maar spreiden over de dag .
                  De EV gaan we vanaf dan laden in de dag en ook niet meer zo leeg rijden dan nu , dan vraagt die ook geen grote pieken .
                  Men spreekt wel over slimme toestellen en sturingen , maar als die steeds toestellen uitschakelen en halve programma's draaien (bv warmtepomp ) dan gaan die ook niet lang meegaan denk ik .

                  Mijn idee is om een thuisbatterij te zetten om zoveel mogelijk opgewekte energie zelf te verbruiken . De EV laad pas als de thuisbatterij vol is en mag geen elektriciteit van de thuisbatterij gebruiken . Dus enkel van de zon of het net . Je kan 1 fase laden als je nooit meer rijd dan dat je op 1 nacht kan laden . Maar dan ben je het comfort kwijt van een EV met grote range .
                  Dat is nu net het comfort van de nieuwe EV's . 'S avonds insteken , laden aan vermogen wat nodig is om te vertrekken met een volle batterij . Zonder rekening te moeten houden met pieken of wat dan ook .
                  Capaciteitstarief is een mooi theoretisch uitgangspunt maar niet zomaar voor iedereen gemakkelijk te vermijden.
                  Zelf heb ik het 'geluk' om er waarschijnlijk weinig tot geen last van te hebben (uitwijkmogelijkheden genoeg) maar ik kan me wel voorstellen dat er meerdere gezinnen zijn waarbij 'spreiden' in gebruik gemakkelijker gezegd dan uitvoerbaar is.
                  Je zal maar met twee gaan werken op ongeveer dezelfde tijdstippen en ook nog eens kinderen hebben.
                  Dan is spreiden van energie een hele heksentoer.
                  Dat zijn dan nog eens overwegens jonge gezinnen waar het spaarkapitaal niet voor het rapen ligt om al hun elektrische toestellen te gaan upgraden naar stuurbare toestellen (als ze al verkrijgbaar zijn) of hun (huur)huis te gaan uitrusten met domotica.
                  Die 'stuurbare' toestellen zijn in de praktijk ook maar een beperkte oplossing. Veel toestellen volgen een bepaald werkingschema (vaatwas, wasmachine, oven...) welke in het begin een korte piek (om het wwater of de lucht in het toestel op de gevaagde temp. te brengen) vragen die je niet zomaar kan onderbereken.
                  Je gaat een opwarmingscurve (welke de hoogste vermogenspiek vraagt) bv. niet telkens onderbreken in verhouding tot beschikbare zonne-energie.
                  Warmptepompen die werken op L/L hebben geen buffer en sturen dus hun warmte in de ruimte volgens de gevraagde temperatuur. Deze is ook niet afhankelijk of kan niet gestuurd worden van de beschikbare energie.
                  Het enige waar het op huishoudelijk vlak goed zou werken (met de nu beschikbare toestellen) zijn goed geïsoleerde SWW boilers of CV met een groot buffervat.

                  Een thuisbatterij zou de pieken wel kunnen ondervangen. Maar de prijs en bruikbaarheid hangt voornamelijk af van de dagelijkse energievraag van het gezin.
                  Hoe minder energie je nodig hebt hoe meer je een thuisbatterij (betaalbaar) kan inzetten. Heb je echter per etmaal (vooral tijdens de wintermaanden) relatief veel energie nodig en niet de mogelijkheden (financieel of bouwtechnisch) om een zeer grote PV-installatie te zetten ben je er niet veel mee. Je hebt nl. weinig aan een thuisbatterij met voldoende capaciteit als daartegenover geen PV-installatie (of een net met op bepaalde uren lage tarieven) staat welke deze accu in de periode oktober-maart dagelijks kan aanvullen.
                  Veel zal ook afhangen hoe de prijzen van thuisaccu's en de netprijzen en het capaciteitstarief in de (nabije) toekomst zullen evolueren. Het heeft economisch weinig zin om bv. 5.000-10.000 € te investeren in een thuisaccu om daarna jaarlijks 200-400 € te kunnen besparen op een capaciteitstarief. Je thuisaccu zal aan vervanging toe zijn voor ze begint te renderen tov het nettarief.

                  Of men nu al een EV kan aanschaffen hangt gewoon af van het uitgangspunt.
                  Louter technisch zou ik er er niet over twijfelen.

                  Economisch is het een andere zaak. Als je een EV particulier moet aankopen, geen mogelijkheid hebt tot een eigen laadpaal en op regelmatige basis dagelijks lange afstanden moet afleggen (zeker over de autosnelweg) zou ik er niet aan beginnen.

                  Het andere uiterste: als je kan rijden met een lease of salariswagen en de gebruikskosten worden volledig gedragen door de werkgever (zoals in veel gevallen het bij een ICE salariswagen ook al is) zie ik geen tot weinig redenen om nog te kiezen voor een mobiel met een verbrandingsmotor. Als gebruiker moet je dan alleen de VAA tellen. En deze is voor een EV veel lager (4% van de catalogusprijs) dan voor een auto met verbrandingsmotor. Als je wat uitkijkt kan je dan al met een comfortabel uitgeruste EV rijden tegen het laagste VAA tarief. Iets wat met een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor bijna onmogelijk geworden is.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten

                    Weeral bedankt voor je uitstekende info

                    Ik denk inderdaad dat het nu niet het juiste moment is om al te investeren.
                    Eerst wachten tot mijn certificaten voorbij zijn in 2023.
                    Binnen 3 jaar zal er veel meer duidelijk zijn over capaciteitstarief , nieuwe modellen met CCS, goedkopere thuisbatterijen en EV's.

                    Dilema is dan:
                    nog 4 jaar verder rijden met mijn diesel.
                    nog een laatste keer dolle fun met bvb een nieuwe Cupra Formentor en CO2 taks maar slikken.
                    https://www.youtube.com/watch?v=NbrF...el=asphalt.art
                    toch maar een PHEV : Cupra Sportstourer of Suzuki Across.
                    GSC is inderdaad een (luxe) rem om bijkomend te investeren in een PV-installatie of deze laatste aan te passen aan de praktische noodwendigheden van een thuisaccu.
                    Het capaciteitstarief zal over een jaar al meer duidelijkheid brengen want het gaat normaal in op 01/01/2022 en de tarieven moeten dan ten laatste einde 2021 beschikbaar zijn.
                    Het beroep van de VREG tegen het 15-jarig recht op saldering (vanaf datum keuring) zal normaal ook in het voorjaar van 2021 behandeld worden.
                    Dan is er ook al veel duidelijkheid.

                    Als je een PV-installatie hebt met nog recht op saldering is er geen enkele reden om een al thuisaccu te plaatsen. Zolang je gebruik maakt van de terugdraaiende teller (analoog of digitaal) val je immers ook niet onder het het capaciteitstarief (toch niet als de nu voorgestelde regeling integraal behouden blijft).

                    Als ik goed kan terugtellen is dat echter voor jou geen punt van overweging? Als je nog GSC hebt tot 2023 is de salderingsperiode sowieso al verlopen (als je een digitale meter hebt).

                    In jouw geval zou ik rustig afwachten (naar alle waarschijnlijkheid zullen de aankoopprijzen van accu's zakken en de performantie alleen maar toenemen).
                    En de fiscale voordelen van PHEV zullen al heel vlug gelijkgesteld worden aan deze van verbrandingsmotoren (als ze dat al niet zijn).
                    PHEV wordt alleen nog maar geproduceerd zodat de fabrikanten de steeds oplopende EU-emissieboetes kunnen ontlopen.

                    Om terug te komen op de oplaadtijden van een EV:
                    Voor de meeste weggebruikers stelt er zich al geen enkel praktisch probleem meer en is dat meer iets dat zich afspeelt tussen de 2 oren of is hun uitgangssituatie de uitzondering (die paar keer per jaar dat je op één dag honderden km moet afleggen zonder rustpauze) in plaats van de regel (enkele tientallen km per dag WW-verkeer en enkle 100 km in het WE).

                    Een grotere accu in een EV heeft niet alleen het (uitzonderlijke) voordeel van een grotere range (voor die keer dat je het effectief nodig hebt) maar vooral het dagdagelijkse voordeel dat je sneller kan laden (indien nodig).
                    Een EV (van de huidige generatie) laadt immer het snelst en efficiëntst in de accurange tussen 20 en 80%. Hoe groter de accu hoe meer range er beschikbaar is om snel bij te laden.
                    Als je een accu hebt met een bruikbare inhoud (dat maakt ook nog eens een verschil want sommige producenten adverteren misleidend met de bruto accu capaciteit en andere dan weer met de bruikbare netto capaciteit) van bv. 50 kWh kan je 20 kWh snel laden. Heb je daarentegen een accu met een netto capaciteit van 100 kWh kan je al dubbel zoveel capaciteit snelladen.
                    Om de werkelijk bruikbare range van je EV te bepalen moet je dan ook nog eens het gemiddeld verbruik kennen dat past bij jouw rijstijl en gebruiksomstandigheden. Je hebt meer aan een EV met een accu van 60 kWh welke 15 kWh/100 km verbruikt dan een EV met een accu van 100 kWh welke 25 kWh verbruikt.
                    Doe je weinig autosnelweg is de mogelijkheid tot (super)snel laden veel minder belangrijk dan dat je de hele dag op de autosnelweg zit en iedere minuut belangrijk is.

                    Enz.
                    Last edited by ivob2; 04/12/2020, 11:28.

                    Comment


                    • ik heb het al een aantal malen vermeld: wie piekverbruik wil mijden moet investeren in een thermostaat voor zijn afwasmachine en wasmachine. Elk van die toestellen kan warm water slikken waardoor je vermijdt dat het toestel zelf het water moet opwarmen (op elektriciteit). Ofwel doet de ketel dat, ofwel je zonneboiler met buffervat, ofwel je buffervat met warmtepomp dat je wel via de nodige aansturing kan laten werken (bij piek zonnepanelen, die extra energie gebruiken voor buffervat).
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                        Dilema is dan:
                        nog 4 jaar verder rijden met mijn diesel.
                        nog een laatste keer dolle fun met bvb een nieuwe Cupra Formentor en CO2 taks maar slikken.
                        Niet alleen CO2 taks, maar ook waardeverlies van zo'n auto over 4 jaar. Ga je volgens mij aan de straatstenen niet meer kwijt geraken.

                        Comment


                        • Ikzelf ben momenteel ook aan het kijken om een installatie van een laadpunt thuis te doen. (voor een PHEV die momenteel max aan 7.4KW kan laden)

                          Er liggen zonnepanelen op het dak, geplaatst in 2018 en de volgende 15j maken wij gebruik van de terugdraaiende teller.

                          Dat wil zeggen dat wij geen capaciteitstarief zullen krijgen in 2022 en dit voor de volgende 15j. (https://intellisol.be/capaciteitstarief-2022/)

                          Dikwijls lees ik hier dat je geen 22KW moet installeren omdat je dat niet nodig hebt.

                          Ik begrijp de redenering dat je dat nu niet nodig hebt. Maar als je een investering van 1000 EURO doet voor de installatie van een laadpunt, dan kan je toch maar beter iets zetten dat ook in de toekomst de goeie oplossing is.

                          Misschien wordt die andere wagen thuis binnen 2j vervangen door een kleine electrische wagen, waardoor je plots meer capaciteit nodig hebt.

                          Verder zijn er al systemen (Wallbox o.a) de aan loadbalancing doen op basis van wat je huidige verbruik is in je woning en die je kan instellen naar het te laden vermogen.
                          die houden dan rekening met wat je op dat moment aan't verbruiken bent in je woning en laden dan minder naar de wagen toe... midden in de nacht, wanneer je bijna niets verbruikt kan dan de wagen volop laden...

                          Dat lijkt mij een goeie oplossing.



                          Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            ik heb het al een aantal malen vermeld: wie piekverbruik wil mijden moet investeren in een thermostaat voor zijn afwasmachine en wasmachine. Elk van die toestellen kan warm water slikken waardoor je vermijdt dat het toestel zelf het water moet opwarmen (op elektriciteit). Ofwel doet de ketel dat, ofwel je zonneboiler met buffervat, ofwel je buffervat met warmtepomp dat je wel via de nodige aansturing kan laten werken (bij piek zonnepanelen, die extra energie gebruiken voor buffervat).
                            Dat klopt als je een afwasmachine hebt dat al voorzien op een warmwateraansluiting (hotfill) en waarbij deze warmwateraanvoer dan nog eens gekoppeld is aan de mogelijke toestellen en buffervaten die jij opsomt.
                            Niet elk standaard toestel is daar nu al op voorzien.

                            Je moet dan nog eens gaan berekenen of het (vroegtijdig) vervangen van de bestaande afwasmachine opweegt tegen de eventuele* besparing van het voorkomen van een piek.
                            Voor een wasmachine wordt het nog moeilijker. Moderne wasmachines (en wasmiddelen) werken doorgaans al heel efficiënt op een temperatuur van 20 tot 40°C.
                            Slechts af en toe is een opwarming tot 60°C nodig. De temperatuur in een buffervat is doorgaans veel hoger dan 20-40°C. Ofwel is het water in de hotfill dan te warm of je moet al gaan mengen om het aanvoerwater te koelen.

                            Het is dus zeker niet altijd nodig elektrische machines te gaan vervangen om aan een eventuele hogere piek te ontsnappen.
                            En best vanuit de eigen situatie alles eerst eens goed doorrekenen en eventueel simuleren.

                            * Ik heb zelf al verschillende praktijktests uitgevoerd met een wasmachine (programma 20 en 40°C) en de afwasmachine (autoprogramma 45°-65°C).
                            Dit gelijktijdig met de werking van de L/W warmtepomp (opwarmen SWW van 20 naar 50°C wat het meeste vermogen vraagt van een WP en je wel eenvoudig kan sturen naar daluren of gekoppeld aan PV-stroom) en normaal huishoudelijk sluipverbruik. Geen enkele keer kwam de kwartieruurpiek boven de 2.5 kW uit.

                            Disclaimer: mijn praktijktesten zijn uiteraard niet te projecteren op situaties van derden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

                              Niet alleen CO2 taks, maar ook waardeverlies van zo'n auto over 4 jaar. Ga je volgens mij aan de straatstenen niet meer kwijt geraken.
                              Ik weet niet hoe oud zijn huidige diesel nu is maar hoe ouder zijn auto bij eindgebruik hoe minder het eventueel waardeverlies meespeelt.
                              Op een bepaald punt (afhankelijk van staat, merk, model en uitvoering) heeft een auto sowieso bijna geen waarde meer en is er geen verder waardeverlies meer.
                              Het grootste waardeverlies van een auto is vlak na de nieuwaankoop en de eerste jaren van gebruik.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                Dat klopt als je een afwasmachine hebt dat al voorzien op een warmwateraansluiting (hotfill) en waarbij deze warmwateraanvoer dan nog eens gekoppeld is aan de mogelijke toestellen en buffervaten die jij opsomt.
                                Niet elk standaard toestel is daar nu al op voorzien.

                                Je moet dan nog eens gaan berekenen of het (vroegtijdig) vervangen van de bestaande afwasmachine opweegt tegen de eventuele* besparing van het voorkomen van een piek.
                                Voor een wasmachine wordt het nog moeilijker. Moderne wasmachines (en wasmiddelen) werken doorgaans al heel efficiënt op een temperatuur van 20 tot 40°C.
                                Slechts af en toe is een opwarming tot 60°C nodig. De temperatuur in een buffervat is doorgaans veel hoger dan 20-40°C. Ofwel is het water in de hotfill dan te warm of je moet al gaan mengen om het aanvoerwater te koelen.

                                Het is dus zeker niet altijd nodig elektrische machines te gaan vervangen om aan een eventuele hogere piek te ontsnappen.
                                En best vanuit de eigen situatie alles eerst eens goed doorrekenen en eventueel simuleren.

                                * Ik heb zelf al verschillende praktijktests uitgevoerd met een wasmachine (programma 20 en 40°C) en de afwasmachine (autoprogramma 45°-65°C).
                                Dit gelijktijdig met de werking van de L/W warmtepomp (opwarmen SWW van 20 naar 50°C wat het meeste vermogen vraagt van een WP en je wel eenvoudig kan sturen naar daluren of gekoppeld aan PV-stroom) en normaal huishoudelijk sluipverbruik. Geen enkele keer kwam de kwartieruurpiek boven de 2.5 kW uit.

                                Disclaimer: mijn praktijktesten zijn uiteraard niet te projecteren op situaties van derden.
                                elk recent toestel (lees: de laatste 5 tot 6 jaar oud) is daarvoor geschikt. De automatische thermostaat vereist vd gebruiker 2 tot 3 handelingen: wachttijd of niet, welke temperatuurprogramma en de startknop. Gebruik het zelf ondertussen al meer dan 5 jaar en zeer tevreden van. En het is duits en die geven 20 jaar gegarandeerde wisselstukken. Tot hiertoe 1 elektrokraantje moeten vervangen in al die tijd en dat was ongeveer 20€.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Beefcake Bekijk Berichten
                                  Ikzelf ben momenteel ook aan het kijken om een installatie van een laadpunt thuis te doen. (voor een PHEV die momenteel max aan 7.4KW kan laden)

                                  Er liggen zonnepanelen op het dak, geplaatst in 2018 en de volgende 15j maken wij gebruik van de terugdraaiende teller.

                                  Dat wil zeggen dat wij geen capaciteitstarief zullen krijgen in 2022 en dit voor de volgende 15j. (https://intellisol.be/capaciteitstarief-2022/)

                                  Dikwijls lees ik hier dat je geen 22KW moet installeren omdat je dat niet nodig hebt.

                                  Ik begrijp de redenering dat je dat nu niet nodig hebt. Maar als je een investering van 1000 EURO doet voor de installatie van een laadpunt, dan kan je toch maar beter iets zetten dat ook in de toekomst de goeie oplossing is.

                                  Misschien wordt die andere wagen thuis binnen 2j vervangen door een kleine electrische wagen, waardoor je plots meer capaciteit nodig hebt.

                                  Verder zijn er al systemen (Wallbox o.a) de aan loadbalancing doen op basis van wat je huidige verbruik is in je woning en die je kan instellen naar het te laden vermogen.
                                  die houden dan rekening met wat je op dat moment aan't verbruiken bent in je woning en laden dan minder naar de wagen toe... midden in de nacht, wanneer je bijna niets verbruikt kan dan de wagen volop laden...

                                  Dat lijkt mij een goeie oplossing.


                                  Je recht op saldering is (nog) geen vaststaand gegeven.
                                  Dat weet je pas zeker (en dan nog) als de VREG op het einde van de lopende procedure in het ongelijk wordt gesteld.

                                  En als je de volgende 15 jaar geen capaciteitstarief moet betalen (we gaan er dan van uit dat het recht op terugdraaiende teller effectief voor 15 jaar bevestigd wordt en je blijft na plaatsing digitale meter constant kiezen voor het prosumententarief) heb je nog geen zekerheidof dat wel de goede keuze is.
                                  De VREG heeft nu al voorzien dat bij behoud van het prosumententarief dit periodiek kan herzien worden. Je kan er dus maar beter niet vanuit gaan dat je huidige prosumententarief 15 jaar ongewijzigd zal blijven. Als ze dit jaarlijks verhogen kan er een punt komen dat je 'vrijwillig' kiest voor het nieuwe tarief en afziet van de terugdraaiende teller. Gewoon omdat het je dan jaarlijks minder geld kost dan vasthouden aan het prosumententarief.

                                  Normaal is de opslagmogelijkheid van een PHEV accu zo laag dat het weinig zin heeft te investeren in een laadpaal dat sneller laadt dan een normaal stopcontact van 10A of een aangepast stopcontact van 16A.

                                  Vooruitzien (als je dan toch beslist een laadpaal te plaatsen) is inderdaad altijd een goed idee.
                                  Vandaar ook mijn beslissing om de bekabeling driefasig te voorzien en gelijktijdig 2 UTP kabels te trekken voor latere loadbalancing.
                                  En voor hetzelfde geld beslissen ze over x jaar in Vlaanderen dat EV's thuis aan een vast punt tegen een lager tarief (sneller) kunnen laden.
                                  Dat is hier het grootste probleem. Als je vandaag beslist in iets te investeren weet je niet of de huidige voorwaarden over x jaar nog geldig zijn en zich niet tegen je keren. Bij installatie dus best zoveel mogelijk opties al voorzien (hardware kost niet sin verhouding tot werkuren) en nadenken over eventuele uitwijkmogelijkheden waar de overheid minder tot geen vat op heeft.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

                                    elk recent toestel (lees: de laatste 5 tot 6 jaar oud) is daarvoor geschikt. De automatische thermostaat vereist vd gebruiker 2 tot 3 handelingen: wachttijd of niet, welke temperatuurprogramma en de startknop. Gebruik het zelf ondertussen al meer dan 5 jaar en zeer tevreden van. En het is duits en die geven 20 jaar gegarandeerde wisselstukken. Tot hiertoe 1 elektrokraantje moeten vervangen in al die tijd en dat was ongeveer 20€.
                                    Dat betwist ik niet.
                                    Mijn elektrische huishoudtoestellen (Siemens, geen idee in welk land geproduceerd) zijn allemaal 6-7 jaar oud.
                                    En ik hoop er nog een aantal jaar mee te doen.
                                    Bij einde levensduur (afwasmachine) zal ik er dan ook naar kijken.
                                    Bij de wasmachine echter niet (het sop is, voor mij, de kool niet waard).
                                    Ik heb bovendien ook nog eens de luxe beide toestellen te gebruiken op een tijdstip dat het mij (en volgens beschikbare energie) het beste uitkomt.
                                    Voor drukke gezinnen die hun eigen agenda niet kunnen bepalen kan het inderdaad een oplossing zijn.
                                    Last edited by ivob2; 04/12/2020, 14:57.

                                    Comment


                                    • heel wat wijken zijn nog niet eens voorzien op het massaal kunnen sneller laden thuis. De wijkcabines lopen hopeloos achter qua upgrades, alsook de bekabeling in de straten zelf. Brussel zit op dat gebied helemaal in de shit.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                        Dat betwist ik niet.
                                        Mijn elektrissche huishoudtoestellen (Siemens) zijn allemaal 6-7 jaar oud.
                                        En ik hoop er nog een aantal jaar mee te doen.
                                        Bij einde levensduur (afwasmachine) zal ik er dan ook naar kijken.
                                        Bij de wasmachine echter niet (het sop is, voor mij, de kool niet waard).
                                        Ik heb bovendien ook nog eens de luxe beide toestellen te gebruiken op een tijdstip dat het mij (en volgens beschikbare energie) het beste uitkomt.
                                        Voor drukke gezinnen die hun eigen agenda niet kunnen bepalen kan het inderdaad een oplossing zijn.
                                        zelfs al steekt ge geen automatische thermostaat, maar een manuele van 50€, dan nog hebt ge winst. Als het water van ongeveer14 graden naar 40 moet opgewarmd worden, vraagt dat elektrisch gezien heel wat stroom. Uw ketel, uw warmtepomp, uw zonneboiler... doen dat allemaal beter. En ge moet naar niets maar dan ook niets zien. Ik kies nog altijd zelf wanneer ik de machines wil aanzetten... zelfs tesamen want de snelheid van de meter wijzigt haast niet.
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment


                                        • Het valt natuurlijk geheel buiten dit topic maar zoals ik eerder al schreef is iedere situatie anders en niet echt te vergelijken.
                                          Ik betwist, bij gebrek aan kennis van jouw persoonlijke situatie en energetisch verbruiksprofiel, jouw uitgangspunt niet.

                                          Ik heb al jaren een totaal ander profiel.
                                          Ik moet tot op heden ook naar niets of niemand zien en het kWh verbruik kost me al meerdere jaren nul euro.
                                          Integendeel het is een mooi bijkomend inkomen in plaats van een kost.
                                          Als de kosten al nul euro zijn kan je moeilijk met bijkomende investeringen winst doen. Het is dus altijd een (tijdelijke) verliespost. Hoe klein ook.
                                          Uiteraard vraagt een gewijzigde situatie soms dat je moet ingrijpen.
                                          Maar je kan pas echt ingrijpen als je al de elementen (kostprijs capaciteitstarief, piektarieven, behoud of afschaffen van terugdraaiende teller, uitfaseren nachttarief, tarifering per minuut,....) kent.

                                          Heel wat stroom is uiteraard een relatief gegeven. Ik vind dat mijn toestellen relatief weinig stroom verbruiken.
                                          Heel mijn huishouden werkt 100% op elektriciteit. Het gemiddeld etmaalverbruik schommelt tussen de 6.63-15.01 kWh
                                          (excl. EV min.-max.) en 8.16-16.15 kWh (incl. EV min.-max.).
                                          Het gemiddeld etmaalverbruik (het jaar rond) waar ik niet buiten kan (zonder comfort op te geven) bedraagt 3-5 kWh.
                                          Ik vind dat wel meevallen.
                                          Last edited by ivob2; 04/12/2020, 15:29.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X