Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

    Gemiddeld verbruik en bereik gaan wel hand in hand.
    Voor de meeste autogebruikers zal het daar ook om gaan: Wat is het bereik bij een normale rijstijl en bij een normale snelheid?
    Een momentaal verbruik van 14.5 kWh/100 km is niet moeilijk.
    Een gemiddeld verbruik van 14.5 kWh/100 km (uiteraard accuverbruik, niet stroomverbruik) onder normale aangehouden omstandigheden is inderdaad, zeker voor zo'n log beest, een mooie prestatie.
    Maar dan klopt hun opgegeven WLTP range niet. Dan zit je dichter bij een verbruik van 174 Wh/Km. In theoretische test omstandigheden.

    Soit, als ze het in de praktijk kunnen waarmaken (zelfs die 174 Wh) gun ik het hun van harte.
    Ik heb geen aandelen in de autoindustrie.
    Ik ook niet hoor.
    Maar ik hoop echt dat dat klopt, want dan zou een verbruik van 100-120 Wh/km voor kleine wagens reëel worden,zodra iedereen op dat soort motoren overschakelt.
    En dan wordt een accu van 50 kWH al meer dan voldoende
    BMW 420dA : >>>

    Comment


    • Ik vind precies nergens een verbruikstest van de iX3 aan 120 km/u. In dat filmpje reed hij even 120, maar daar kun je niets uit afleiden.
      Aan die snelheid speelt luchtweerstand wel een grote rol. Volgens ev-database verbruikt hij 228 wh / km in de zomer op de snelweg, en 290 in de winter.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
        Ik ook niet hoor.
        Maar ik hoop echt dat dat klopt, want dan zou een verbruik van 100-120 Wh/km voor kleine wagens reëel worden,zodra iedereen op dat soort motoren overschakelt.
        En dan wordt een accu van 50 kWH al meer dan voldoende
        Bwa, hangt van je gebruikersprofiel* af.
        Ik zou nu ook al ruim toekomen met een accu van 50 kWh.
        Mijn huidige EV heeft een range van 430-500 km (de vorige 450-530).
        Nog nooit in één keer nodig gehad.
        Ik vermoed dat de meerderheid van de autogebruikers ook niet veel meer nodig gaat hebben.

        Er zullen weinig autogebruikers zijn waarbij beschikbare range nog een punt is.
        Het grote struikelblok is nog de (particuliere) aankoopprijs van een EV.
        En daar draagt een auto als de iX3 nu ook niet echt aan bij.


        *Ik hou me privé en op de openbare weg zo veel mogelijk aan de opgelegde snelheidsbeperkingen.
        En die zijn in de meeste landen die ik aandoe in het voordeel van een EV.
        Last edited by ivob2; 07/12/2020, 17:45.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

          als ge een weerstand moet steken om toch nog warmte te krijgen, dan werkt dat voor mij niet meer. De bedoeling van een wp is toch net dat ze met minder energieverbruik, er meer uithaalt. Anders kunt ge evengoed een gewone elektrische verwarming hebben.
          Doet een WP toch, en al zeker in onze contreien.
          Hoeveel dagen kouder dan - 7 hebben we de laatste jaren nog gekend ?
          Die suplementaire weerstand kan eigenlijk met pensioen of gaan doppen.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
            Aan die snelheid speelt luchtweerstand wel een grote rol. Volgens ev-database verbruikt hij 228 wh / km in de zomer op de snelweg, en 290 in de winter.
            En EV-database zit er doorgaans dichter bij dan WLTP.
            Zoals ik schreef, er is doorgaans een groot verschil tussen 'testen' welke een punt willen bewijzen en normaal gebruik van een vervoermiddel.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
              Die suplementaire weerstand kan eigenlijk met pensioen of gaan doppen.
              Ik ken geen enkele WP (en al zeker niet een beperkt exemplaar zoals in een auto) dat vanaf minuut nul het gevraagde en benodigde vermogen kan leveren.
              Ik kan in mijn EV op het dashboard het ogenblikkelijk accu verbruik per onderdeel oproepen. Daar kan je onmiddellijk uit afleiden wanneer de weerstand moet bijspringen. En dat is best meer dan nul. Hij mag van mij dus nog even blijven.
              En eigenlijk zie ik de reden niet waarom een (auto)producent overbodige zaken in zijn produkt zou (blijven) steken.
              Als je een laag verbruik nastreeft kan je beter de stuur- en stoelverwarming aanzetten. Deze hebben veel minder impact op het stroomverbruik dan de WP.
              Of als je alleen reist de "driver only" verwarmingsmodus. Maar deze verbruikt (met WP) nog altijd meer dan de stuur- en stoelverwarming.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                En EV-database zit er doorgaans dichter bij dan WLTP.
                Zoals ik schreef, er is doorgaans een groot verschil tussen 'testen' welke een punt willen bewijzen en normaal gebruik van een vervoermiddel.
                ev-database zit er inderdaad wellicht dichter bij dan de BMW fanboys

                Comment


                • Ik begrijp de ingenieurs van BMW eigenlijk niet goed.
                  Gezien er weinig warmteverlies is bij een EV weet ieder kind toch dat de luchtweerstand een grote impact heeft op het verbruik van een EV?
                  Waarom kom je dan met een EV af met zo'n kolossaal front zonder enig technisch nut?
                  Designredenen blijken ook niet het uitgangspunt geweest te zijn (maar dat is al meer een persoonlijk uitgangspunt).

                  Het is niet de zuinigste, niet de mooiste, niet de goedkoopste,...
                  Wat blijft er dan over om hier een succes van te maken?

                  En ik heb niets tegen BMW. Hier staat regelmatig een i3Rex aan de laadpaal. Deze was in zijn tijd tenminste wel nog innovatief.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                    Ik begrijp de ingenieurs van BMW eigenlijk niet goed.
                    Gezien er weinig warmteverlies is bij een EV weet ieder kind toch dat de luchtweerstand een grote impact heeft op het verbruik van een EV?
                    Waarom kom je dan met een EV af met zo'n kolossaal front zonder enig technisch nut?
                    Designredenen blijken ook niet het uitgangspunt geweest te zijn (maar dat is al meer een persoonlijk uitgangspunt).

                    Het is niet de zuinigste, niet de mooiste, niet de goedkoopste,...
                    Wat blijft er dan over om hier een succes van te maken?

                    En ik heb niets tegen BMW. Hier staat regelmatig een i3Rex aan de laadpaal. Deze was in zijn tijd tenminste wel nog innovatief.
                    Second that. Waar zaten die met hun gedachten. Nergens win-win.
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                    Comment


                    • Ik wil de iX3 niet de grond in boren, hij is wellicht beter geslaagd dan de audi e-tron, en is nog relatief betaalbaar... wellicht toch te verkiezen boven een X3 met ICE . Maar zelf ga ik hem niet kopen

                      De i3 was idd wel zijn tijd vooruit, nadien hebben ze de fout gemaakt om jaren op hun gat te blijven zitten, waardoor Tesla een voorsprong kon ontwikkelen. (oei heb ik het gezegd? Tesla voorsprong? sorry sorry mag niet)

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                        Ik vind precies nergens een verbruikstest van de iX3 aan 120 km/u. In dat filmpje reed hij even 120, maar daar kun je niets uit afleiden.
                        Aan die snelheid speelt luchtweerstand wel een grote rol. Volgens ev-database verbruikt hij 228 wh / km in de zomer op de snelweg, en 290 in de winter.
                        De test dat die man doet afronden op 14.5 is heel goed. Ik rij gemiddeld ook geen 60km/h naar mijn werk en zit met de model 3 echt niet veel lager. En zoals ik al aangaf,hij rijdt maar heel even 120 km/h.

                        In de test van Autogefuhl rijdt hij een stuk aan 90-120 km/h en komt hij op 16 kWh/100 km uit. Dat is geen echt lang stuk, ik denk gemiddeld aan iets van een 105 km/h maar dat verbruik is uitzonderlijk laag voor zo'n voertuig. Het stuk ervoor verbruikt hij een pak meet 27Wh/km, maar daar rijdt hij ook behoorlijk stevig door (tot 170 km/h)
                        This is our in-depth review of the BMW iX3. We're taking a look at Exterior, Interior and the driving experience.Transparency note: Autogefühl videos are ind...


                        ev-database gebruikt een een theoretisch model dat waardeloos is als de technologie niet dezelfde is

                        We moeten op een echte test wachten, maar deze wagen lijkt gewoon zeer efficiënt

                        Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                        Ik begrijp de ingenieurs van BMW eigenlijk niet goed.
                        Gezien er weinig warmteverlies is bij een EV weet ieder kind toch dat de luchtweerstand een grote impact heeft op het verbruik van een EV?
                        Waarom kom je dan met een EV af met zo'n kolossaal front zonder enig technisch nut?
                        Designredenen blijken ook niet het uitgangspunt geweest te zijn (maar dat is al meer een persoonlijk uitgangspunt).

                        Het is niet de zuinigste, niet de mooiste, niet de goedkoopste,...
                        Wat blijft er dan over om hier een succes van te maken?

                        En ik heb niets tegen BMW. Hier staat regelmatig een i3Rex aan de laadpaal. Deze was in zijn tijd tenminste wel nog innovatief.
                        Ik vind alle SUV hondslelijk. Ik wil zelfs niet in de buurt van zo'n auto gezien worden.
                        Ik vermoed dat dit een manier was om snel een extra EV op de markt te brengen. En blijkbaar willen veel mensen in zo'n koekendoos rijden. Wie ben ik om daar een oordeel over te hebben.

                        BMW 420dA : >>>

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                          Ik vind alle SUV hondslelijk. Ik wil zelfs niet in de buurt van zo'n auto gezien worden.
                          Ik vermoed dat dit een manier was om snel een extra EV op de markt te brengen. En blijkbaar willen veel mensen in zo'n koekendoos rijden. Wie ben ik om daar een oordeel over te hebben.
                          Zoals ik eerder schreef is smaak iets persoonlijk en dus volledig subjectief.
                          Ik vind het frontaal uitzicht van een Tesla 3 eerder kinderlijk (doet me altijd aan Vitamientje uit S&S denken). Maar dit terzijde en totaal niet ter zake.
                          Het zou me wel verbazen dat met een normale rijstijl en over langere tijd men de WLTP-cijfers nog gevoelig zou verbeteren.

                          De cijfers die EV-database opgeeft kwamen toch redelijk in de buurt van alle EV's die ik al heb (test)gereden.
                          Meestal zat ik er, in verbruik, iets onder.

                          Het is dus gewoon wachten op de objectieve cijfers. Maar ik vrees dat tegen de tijd dat dit model vlot verkrijgbaar is er al te veel concurrentie gaat zijn die dit model op meerdere vlakken voorbij steekt.
                          Last edited by ivob2; 07/12/2020, 19:49.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            Hmm, niet iedereen is even enthousiast over de iX3 ..

                            BMW heeft nog voor zijn marktintroductie een prijsverlaging bij de iX3 doorgevoerd. En als jij dit testverslag hebt gelezen, zal jij begrijpen waarom dat verstandig is.


                            ophangingscomfort is blijkbaar niet goed. Gewoon straffere dempers onder gestoken om het hoge gewicht op te vangen.
                            Trouwens ook een kwaal waar de Hyundai kona last van heeft.
                            Elke kona is straf geveerd. Maar de kona EV heeft een belabberd weggedrag als je wat sneller wil manoeuvreren. Ik vermoed dat het gewicht van de batterij teveel inertie met zich meebrengt, eerst wat wachten eerst die instuurt, daarna blijft die gaan... De ICE kona daarentegen rijdt best sportief.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                              De cijfers die EV-database opgeeft kwamen toch redelijk in de buurt van alle EV's die ik al heb (test)gereden.
                              Meestal zat ik er, in verbruik, iets onder.
                              .
                              Drie auto's hieronder, WLTP - Test TB @ 120 km/h* - ev database range
                              Taycan 4S Plus: 462 km - 425 km - 435 km
                              Tesla Model 3 : 560 km - 390 km - 470 km .
                              Polestar 2 : 470 km - 305 km - 385 km

                              Dus ook met de WLTP kan je erg creatief zijn. En zelfs de ev-database zit er vaak naast.
                              De Porsche heeft een lagere WLTP, dan de Tesla en de Polestar, maar je rijdt er wel 35 / 120 km verder mee op de autostrade. En bij 90 km/h worden de verschillen alleen maar groter

                              * range bij 120 km/h op autostrade, Bjorn Nyland
                              BMW 420dA : >>>

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                                Drie auto's hieronder, WLTP - Test TB @ 120 km/h* - ev database range
                                Taycan 4S Plus: 462 km - 425 km - 435 km
                                Tesla Model 3 : 560 km - 390 km - 470 km .
                                Polestar 2 : 470 km - 305 km - 385 km

                                Dus ook met de WLTP kan je erg creatief zijn. En zelfs de ev-database zit er vaak naast.
                                De Porsche heeft een lagere WLTP, dan de Tesla en de Polestar, maar je rijdt er wel 35 / 120 km verder mee op de autostrade. En bij 90 km/h worden de verschillen alleen maar groter

                                * range bij 120 km/h op autostrade, Bjorn Nyland
                                Correctie.

                                2019 model 3 LR AWD 560 km - 390 km - 430 km

                                https://ev-database.nl/auto/1138/Tes...nge-Dual-Motor

                                De polestar is hier diegene die het hardst door de mand valt.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                  Correctie.

                                  2019 model 3 LR AWD 560 km - 390 km - 430 km

                                  https://ev-database.nl/auto/1138/Tes...nge-Dual-Motor

                                  De polestar is hier diegene die het hardst door de mand valt.
                                  Je hebt gelijk , ik had de verkeerde versie van de model 3 gebruikt maar de WLTP uit mijn hoofd gecorrigeerd. :-)

                                  En de Polestar valt hier idd nog meer door de mand, maar de boodschap is vooral dat ook met WLTP ratings creatief kan gewerkt worden
                                  BMW 420dA : >>>

                                  Comment


                                  • Ik had de moeite niet gedaan om de WLTP na te kijken
                                    Nu de WLTP gaat over gecombineerd gebruik neem ik aan, de twee andere waarden gaan over snelweg. Dus normaal dat daar wel veel afwijking op zit.
                                    Dus ja evdb overschat wel serieus de range van de polestar.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                      Ik had de moeite niet gedaan om de WLTP na te kijken
                                      Nu de WLTP gaat over gecombineerd gebruik neem ik aan, de twee andere waarden gaan over snelweg. Dus normaal dat daar wel veel afwijking op zit.
                                      Dus ja evdb overschat wel serieus de range van de polestar.
                                      Het gaat me niet over afwijking an sich, wel het verschil in afwijking
                                      BMW 420dA : >>>

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                                        Het gaat me niet over afwijking an sich, wel het verschil in afwijking
                                        Hoe groter het verschil in verbruik tussen stads- en snelwegverkeer, hoe groter de wltp afwijking wellicht? Dus die taycan is in de stad misschien niet zo heel zuinig maar profiteert op de snelweg van de goeie aerodynamica en van zijn twee vitessen.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                          Hoe groter het verschil in verbruik tussen stads- en snelwegverkeer, hoe groter de wltp afwijking wellicht? Dus die taycan is in de stad misschien niet zo heel zuinig maar profiteert op de snelweg van de goeie aerodynamica en van zijn twee vitessen.
                                          Neen, het gaat echt over keuzes die je maakt bij de testen. Ik heb er een tijdje geleden eens een gedetaileerde uitleg over gelezen. WLTP is strikter, maar laat nog altijd speelruimte toe blijkbaar
                                          BMW 420dA : >>>

                                          Comment

                                          Working...
                                          X