Oorspronkelijk geplaatst door Jocar
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Oplaadtijden EV's en PHEV's
Collapse
X
-
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
-
het begint al met de dikte van de kabel die naar uw stopcontact gaat. Normaal gezien zou dat 2.5 carré moeten zijn. 1.5 is niet meer van deze tijd...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
Temperatuur doet echt heel veel. Maandagmorgen onder nul en ook maar 22km bereik tgov. 29km bij 20 à 25°, scheelt ineens een kwart.
Bij een buitentemp van 1°C is bij mijn EV het verbruik ook 25% hoger dan bij 22°C.
Maar bij een 'winter'verbruik van 30 kWh/100 km (over welke 'winterse' buitentemp. heeft men het hier?) zou dat betekenen dat de Volvo XC40R in de zomer 24 kWh/100 km zou verbruiken?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenhet begint al met de dikte van de kabel die naar uw stopcontact gaat. Normaal gezien zou dat 2.5 carré moeten zijn. 1.5 is niet meer van deze tijd...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Uiteraard doet temperatuur veel.
Bij een buitentemp van 1°C is bij mijn EV het verbruik ook 25% hoger dan bij 22°C.
Maar bij een 'winter'verbruik van 30 kWh/100 km (over welke 'winterse' buitentemp. heeft men het hier?) zou dat betekenen dat de Volvo XC40R in de zomer 24 kWh/100 km zou verbruiken?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtendus...is het nu gevaarlijk langdurig, dag na dag, vele uren vaak 's nachts 3750 watt te trekken uit een gewoon 16A stopcontact...of niet?
mensen zitten hier te zagen dat ze hun auto niet kunnen opladen thuis omdat t lastig is om een driefase laadpunt te installeren (ge moet die driefase al binnen krijgen), maar met wat simpele moeite hebt ge een veilig 3.5 KW laadpunt met type 2 stekker. dat kost de wereld niet, het is veilig, en in vele gevallen volstaat het.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
imaar met wat simpele moeite hebt ge een veilig 3.5 KW laadpunt met type 2 stekker. dat kost de wereld niet, het is veilig, en in vele gevallen volstaat het.
Ik laad nu ook gewoon via stopcontact, is wel maar 9,2kw (X5 40e), dus nooit langer laden dan 3u-3u15 max (als die helemaal leeg is en dat is bijna nooit). I
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtendus...is het nu gevaarlijk langdurig, dag na dag, vele uren vaak 's nachts 3750 watt te trekken uit een gewoon 16A stopcontact...of niet?
Je zal nooit langdurig 16A trekken uit een gewoon stopcontact, dat is altijd een risico op overhitting.
Je kan wel een laadpaal aansluiten op 2.5 mm2 met een directe verbinding naar je schakelkast, en dan kan je ca 4kW laden. Voor 99% van de bevolking is dat genoeg, dan krijg je er op een nacht makkelijk 200km bij.
Comment
-
Snachts laden, is dat verstandig? Ik hoor overal advies om geen enkel toestel (bvb gsm, elektrische fiets) te laten opladen als je slaapt/niet thuis bent wegens brandgevaar.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
De "granny" kabel met een gewone stekker trekt maar 10A of 2.3 kW vermogen.
Je zal nooit langdurig 16A trekken uit een gewoon stopcontact, dat is altijd een risico op overhitting.
ik heb op zich geen prob met slechts 2.3kw, ik verbruik max 12kw/dag
edit: ok...met granny kabel te goegelen, en de uitleg ernaast is eea duidelijk
https://evme.nl/products/mobiele-lad...BoCho0QAvD_BwE
die kabel zit er idd bij, en een andere om aan de laadpaal te pluggenLast edited by bobo; 09/12/2020, 14:25.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenZo graag als ik eigenlijk wel een EV zou willen denk ik dat mijn volgende toch nog een zuinige benzine of diesel gaat zijn. Wat een rompslomp zeg
In de praktijk stelt het weinig tot niets voor.
Ik vind in de praktijk one pedal driving de max en even een stekkertje in de carport in- en uitpluggen minder rompslomp dan naar de pomp rijden, stoppen, uitstappen, pomp activeren met een kaart, die vettige slang in de auto hangen, er even op staan te kijken,..... ook niet meer aangenaam. Voor de EV vond ik dat nochtans doodnormaal en dacht er niet over na.
Net zoals ik een EV nu doodnormaal vind en niet meer terug zou willen. De voordelen wegen, voor mij*, op tegen de kleine nadelen.
Als je van alle voordelen van een EV kan genieten en je profiel valt binnen de grensen van een EV zou ik niet meer twijfelen.
Als je echter alleen alle nadelen kan een systeem zal ondervinden zou ik er ook (voorlopig) van wegblijven.
Zit je er ergens tussenin zal je individueel de voor- en nadelen moeten afwegen en op basis van wat voor jou het belangrijkste is tot een besluit moeten komen.
Maar dat had je voorheen ook al met andere brandstofsystemen.
Niet ieder systeem is voor iedereen de meest geschikte oplossing.Last edited by ivob2; 09/12/2020, 14:47.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
das dus chinees voor mij...auto laadt aan 3.8kw, maar het stopcontact herleidt dat naar 2.3 kw als het voelt als het warm wordt, of hoe interpreteer ik dat
ik heb op zich geen prob met slechts 2.3kw, ik verbruik max 12kw/dag
edit: ok...met granny kabel te goegelen, en de uitleg ernaast is eea duidelijk
https://evme.nl/products/mobiele-lad...BoCho0QAvD_BwE
die kabel zit er idd bij, en een andere om aan de laadpaal te pluggen
Ik ga er vanuit dat het een schrijffout is en je geen enkele dag monofasig 12 kW vermogen van het net gaat afhalen?
Die 12 kWh per dag zijn wel over meerdere uren gespreid.
Als je EV laadt aan 2.3 kW doet hij dat ononderbroken. Doe je dat gedurende 10 uur dan heb je 23 kWh van het net gehaald (en geen 2.3 kW).
Een granny kabel is geschikt om stroom van een regulier stopcontact af te halen.
Er zit een schakeldoos tussen de kabel (8A-10A-12A-...) die jij als gebruiker moet instellen in overeenstemming met het vermogen dat je specifiek stopcontact kan leveren. Een regulier stopcontact kan niet schakelen. Hoeveel vermogen uit dat stopcontact kan komen hangt gewoon af van de zekering op die lijn.
Dat kan, kortgezegd, 10-16-20 A zijn. Dat levert dan, bij monofase, telkens een respectievelijk vermogen (kW) van xA x 230V (bv. 10A x 230V = 2.3 kW).
Wil je dat je EV aan 3.8 kW laadt dan zal je een stopcontact moeten gebruiken op een lijn met een 16A zekering.
Als je 'granny' laadkabel maar max. 10A toelaat (of je stelt deze zo in) dan gaat er maar 2.3 kW door.
Deel je het aantal kWh van je accu door het aantal kW dat je toevoer kan aanhouden bekom je in theorie het aantal uren dat nodig is om de gevraagde hoeveelheid in je EV-accu te krijgen. In de praktijk moet je daar de omvormerverliezen van AC naar DC nog bijtellen.
Of je stopcontact daartegen kan (zoals je al schreef heb je zelf stopcontacten op een 20A lijn, deze kunnen dus 4.6 kW vermogen leveren) hangt van de kwaliteit van dat stopcontact af.
Het mogelijke probleem is dat een regulier stopcontact dit aankan waavoor het ontworpen is => voor korte termijn dit vermogen leveren. Het is niet ontworpen om dit op regelmatige basis gedurende meerdere uren na elkaar bij hoge (buiten)temperaturen te doen. Een CEE of werfstopcontact is daar wel voor ontworpen.
Hou er ook rekening mee dat men in de US en ook in NL andere stopcontacten gebruikt dan in België.
België volgt als enige in de EU het Franse voorbeeld (type E).
In Nl gebruikt men, zoals in het grootste deel van de EU type F.
Een contactdoos type F is hier niet toegelaten maar een stekker type F wel.
Als je NL (?) granny charger van het type CEE 7/7 is (wat normaal het geval zou moeten zijn) past hij ook in je type E contactdoos.
Nu heb ik elders toevallig gelezen dat je eigenlijk doelt op een 2016 Fiat 500e met een 24 kWh accu en dat je deze maar gaat gebruiken voor een 40 km per dag?
In dat geval kom je ruil toe met de granny charger.
Je gaat thuis dan wel niet kunnen laden aan 6.6 Kw.
Maar met jouw gebruiksnoden is dat ook geen vereiste.
Zelf heb ik thuis een 7 kW lader maar ik laad de EV (67 kWh bruto) doorgaans niet sneller op dan aan 4 kW.
Op max. een tiental uur is deze dan ook volgeladen binnen de praktische accu-range.
Of het moest zijn dat de PV-installatie 5 kW opwekt. Dan kan ik het beter zo vlug mogelijk in de EV-accu steken.Last edited by ivob2; 09/12/2020, 15:54.
- Likes 1
Comment
-
ivob2 jouw redenering is zo typisch Belgisch, droog de voor- en nadelen afwegen zo zijn ook veel mensen beginnen dieselen. Voornamelijk voordelen in de portemonnee
Niks mis mee natuurlijk...
Je beschrijving van tanken is dan ook erg negatief, persoonlijk doe ik dat graag, en is het op 5 minuten gepiept
Als ik dit zowat volg, komen er toch enorm veel parameters bij kijken.Last edited by order66; 09/12/2020, 15:11.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Lijkt in een discussie alleen maar zo.
In de praktijk stelt het weinig tot niets voor.
Ik vind in de praktijk one pedal driving de max en even een stekkertje in de carport in- en uitpluggen minder rompslomp dan naar de pomp rijden, stoppen, uitstappen, pomp activeren met een kaart, die vettige slang in de auto hangen, er even op staan te kijken,..... ook niet meer aangenaam. Voor de EV vond ik dat nochtans doodnormaal en dacht er niet over na.
Net zoals ik een EV nu doodnormaal vind en niet meer terug zou willen. De voordelen wegen, voor mij*, op tegen de kleine nadelen.
Als je van alle voordelen van een EV kan genieten en je profiel valt binnen de grensen van een EV zou ik niet meer twijfelen.
Als je echter alleen alle nadelen kan een systeem zal ondervinden zou ik er ook (voorlopig) van wegblijven.
Zit je er ergens tussenin zal je individueel de voor- en nadelen moeten afwegen en op basis van wat voor jou het belangrijkste is tot een besluit moeten komen.
Maar dat had je voorheen ook al met andere brandstofsystemen.
Niet ieder systeem is voor iedereen de meest geschikte oplossing.
Ik wil een actieradius van 600 km want ik doe overwegend 1000 km snelwegritten.
Dus gaat mijn profiel de eerstvolgende 5 jaar nog niet binnen de grenzen vallen imo
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Dacht hetzelfde. Dan woon ik nog in een stad met een afschakelplan
Allee, toch niet om te tanken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Ik wil uiteraard genieten van alle voordelen van een EV. Om te beginnen moeten ze dan wel betaalbaar worden, ook voor de privé rijder en daar zie ik voorlopig nog niet veel van.
Ik wil een actieradius van 600 km want ik doe overwegend 1000 km snelwegritten.
Dus gaat mijn profiel de eerstvolgende 5 jaar nog niet binnen de grenzen vallen imo
Wat jij als betaalbaar vindt en of je dan louter rekent in aankoopprijs of in TCO, daar kan ik geen oordeel over vellen nog een standpunt over aannemen.
Je kan tenslotte maar je eigen rekening maken.
Als je bijna iedere (werkdag) 1000 km over de autosnelweg moet doen met hoogstens 1 tussenstop is een EV hoogstwaarschijnlijk de eerste jaren niets voor jou. Daar bestaat weinig twijfel over.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
mss de preheater meegerekend, moet je ook doen mijn insziens
Wat bedoel je daarmee?
Een normale voorverwarming gebeurt rechtstreeks via de AC-koppelingen heeft dus geen invloed op het accu-verbruik.
Je kan er ook geen verbruik per km mee omschrijven gezien het gemiddelde afhankelijk is van het aantal afgelegde km.
De eerste km, of de eerste meters na optrekken, verbruikt mijn EV ook gemakkelijk + 30kWh/100 Km.
Maar dat heeft weinig tot geen invloed op het gemiddeld verbruik.
Hoe langer de rit hoe lager het gemiddelde verbruik.
En waarom zou je in Vlaanderen bij normaal gebruik en de huidige temperaturen een voorverwarming gebruiken?Last edited by ivob2; 09/12/2020, 15:30.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenAls je bijna iedere (werkdag) 1000 km over de autosnelweg moet doen met hoogstens 1 tussenstop is een EV hoogstwaarschijnlijk de eerste jaren niets voor jou. Daar bestaat weinig twijfel over.
Maar idd! Als ik mijn rekening maak kan ik er voorlopig niks mee doen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment