Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
    ivob2 jouw redenering is zo typisch Belgisch, droog de voor- en nadelen afwegen zo zijn ook veel mensen beginnen dieselen. Voornamelijk voordelen in de portemonnee
    Niks mis mee natuurlijk...
    Je beschrijving van tanken is dan ook erg negatief, persoonlijk doe ik dat graag, en is het op 5 minuten gepiept

    Als ik dit zowat volg, komen er toch enorm veel parameters bij kijken.
    Tja, ik ben dan ook al decennia lang een Belg.
    Ik kan moeilijk gaan redeneren als een Fin, Eskimo of Zuid-Afrikaan.

    Ik ben inderdaad begonnen met een benzineauto, daarna overgeschakeld op verschillende diesels en dan op verschillende EV's.

    Mijn voorbeeld van 'tanken' was niet zozeer om het als negatief te omschrijven.
    Het was maar om aan te geven dat omdat iets onbekend is (in- en uitpluggen) het daarom in de praktijk nog geen 'gedoe' moet zijn.

    Ik heb er ook niets op tegen of jij tanken al dan niet een leuk tijdverblijf vindt. Ieder zijn plezier.
    Ik heb met benzine, diesel en elektriciteit gereden.
    Tot nu toe is, voor mij, op de openbare weg en met een vierwieler, elektrisch rijden het leukste.

    Uiteraard komt er vanalles bij kijken.
    Die impact van de parameters verschillen dan ook volgens de noden van de gebruiker. De uitkomst kan dan ook voor iedereen anders zijn.
    Ik heb geenzins de missie om wie dan ook er van te overtuigen dat elektrisch rijden voor iedereen is weggelegd of de beste oplossing is. Dat is het nl. niet.

    Moest ik elke dag honderden km op de autosnelweg rijden, geen thuislaadpaal kunnen plaatsen, afhankelijk zijn van betalende openbare laadpalen,...... reed ik ook niet met een EV.
    Ik heb momenteel een profiel waarbij een EV op bijna alle punten de beste uitkomst was.
    Die enkele negatieve punten neem ik er dan wel bij. De ideale oplossing bestaat (nog) niet.
    Voor een ander kan de uitkomst totaal anders zijn. Heb ik dan ook geen probleem mee.
    Last edited by ivob2; 09/12/2020, 15:42.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten

      Geef eens een prijsindicatie, ongeveer?
      Ik laad nu ook gewoon via stopcontact, is wel maar 9,2kw (X5 40e), dus nooit langer laden dan 3u-3u15 max (als die helemaal leeg is en dat is bijna nooit). I
      Het heeft weinig zin om voor een accu van 9.2 kWh, en als je kan leven met een laadtijd van 3 uur, ook maar enige bijkomende kost te maken.
      Iedere normale thuisinstallatie kan dat aan.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

        mensen zitten hier te zagen dat ze hun auto niet kunnen opladen thuis omdat t lastig is om een driefase laadpunt te installeren (ge moet die driefase al binnen krijgen), maar met wat simpele moeite hebt ge een veilig 3.5 KW laadpunt met type 2 stekker. dat kost de wereld niet, het is veilig, en in vele gevallen volstaat het.
        Bobo heeft een monofase EV met een 6.6 kW lader. Hij heeft al niets aan een driefase lader.
        Zijn EV heeft een accu van 24 (?) kWh.
        Het zou dus ook niet verstandig zijn om thuis snel te gaan laden (toch niet als hij toekomt met 40 km/dag).
        Vanaf 2022 gaat hem dat dan waarschijnlijk meer geld kosten dan dat hij er voordeel uithaalt.
        In principe kan hij dagelijks zijn batterij 15 kWh bijladen (van 20 naar 80%)
        Hij gaat daar dan nog maar de helft van gebruiken.
        Met een granny charger op 10A is dat op vier uur al voor elkaar.
        Last edited by ivob2; 09/12/2020, 16:12.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

          Tja, dan ga je tijdens de afschakeling in die stad ook niet meer naar de pomp kunnen.
          Allee, toch niet om te tanken.
          Jawel, in een andere wijk Afschakelplan werkt per wijk.
          Ik wil hiermee gewoon de absurditeit aantonen van het plan om iedereen aan de stekker te krijgen. Blijkbaar krijgen ze in de winter zelfs de gewone huishouden bevoorrading niet rond

          Je post hierboven: like!

          Met redeneren als een echte Belg bedoel ik: alles pragmatisch bekijken, met het meeste (financiële) voordeel. Op dat gebied pas ik hier totaal niet, ik leef te graag
          Last edited by order66; 09/12/2020, 16:13.
          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten

            Geef eens een prijsindicatie, ongeveer?
            Ik laad nu ook gewoon via stopcontact, is wel maar 9,2kw (X5 40e), dus nooit langer laden dan 3u-3u15 max (als die helemaal leeg is en dat is bijna nooit). I
            dat kost ongeveer 500 euro. vind je zo via google.
            er zijn laadpunten waar de type 2 kabel meteen mee aanhangt.
            een type 2 kabel kan je ook los kopen, handig voor aan een publiek laadpunt.
            Sommige wagens leveren een type 2 kabel mee, anderen enkel een 'granny', tesla levert ze beiden mee.
            Ik heb nog nooit wat gehad aan een 'granny' kabel, omdat ik ofwel laad aan een openbaar laadpunt, ofwel via een snellader en daar hangt de CCS kabel aan vast (zoals de slang van een benzinepomp).
            De CCS kabel is eigenlijk hetzelfde als type 2, maar dan met 2 extra pinnen voor de DC stroom door te jagen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

              Jawel, in een andere wijk Afschakelplan werkt per wijk.
              Ik wil hiermee gewoon de absurditeit aantonen van het plan om iedereen aan de stekker te krijgen. Blijkbaar krijgen ze in de winter zelfs de gewone huishouden bevoorrading niet rond

              Je post hierboven: like!

              Met redeneren als een echte Belg bedoel ik: alles pragmatisch bekijken, met het meeste (financiële) voordeel. Op dat gebied pas ik hier totaal niet, ik leef te graag
              Uh? Dan kan je, indien nodig, toch ook in die andere wijk gaan bijladen?
              En als het in de toekomst toch echt er zo om gaat spannen dan zie ik toch nog wel enkele voordelen aan elektrisch rijden.
              Tot op heden ben ik er nog niet in geslaagd om lokaal olie te winnen en te rafineren tot bruikbare diesel of benzine.
              Het lokaal opwekken van elektrische energie lijkt me iets makkelijker.
              Bijkomend voordeel is dat ik daarvan nog enige invloed heb op de prijszetting. Lijkt me (in de toekomst?) voor fossiele energie nog problematischer te worden.

              En waarom zouden ze het gewone huishoudelijk verbruik niet rond krijgen?
              Er is in de EU genoeg (zelfs groene) energie voorhanden om de volledige industrie en zijn inwoners van energie te voorzien. Zelfs als die vraag stijgend is.
              Het is geen technische kwestie. Gewoon een kwestie van iets te beslissen en iets uit te voeren.

              Er is in Vlaanderen helemaal geen plan om iedereen aan de stekker te krijgen. Of welk plan dan ook.
              Mij lijkt het eerder dat ze liever elke mogelijke vooruitgang tegenwerken dan wie dan ook aan wat dan ook te krijgen.

              Ik bekijk het, binnen de aangeboden mogelijkheden, in de eerste plaats inderdaad pragmatisch.
              Wat er dan overblijft zal ik wel aan andere (persoonlijke) kriteria onderwerpen om tot een bepaalde slotsom te komen.
              Begrijp niet goed wat dat met al dan niet graag leven te maken heeft.
              Ik schrijf dit niet uit het hiernamaals.
              Integendeel. Ik kan me de luxe veroorloven dit als (corona)hobby te schrijven terwijl gelijktijdig de inkomensteller blijft doorlopen.
              Ik heb geen enkel economisch noch lifestyle nadeel als ik voor een EV kies ipv voor een ICE.
              Integendeel. Als ik voor een EV kies kan ik persoonlijk voor hetzelfde geld veel meer luxe krijgen dan in een ICE.
              Voor mij is de rekening dan vlug gemaakt.

              En, zoals herhaaldelijk aangehaald, ik begrijp dat voor een ander het tegendeel waar kan zijn.
              Last edited by ivob2; 09/12/2020, 16:59.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                Ik heb nog nooit wat gehad aan een 'granny' kabel, omdat ik ofwel laad aan een openbaar laadpunt, ofwel via een snellader en daar hangt de CCS kabel aan vast (zoals de slang van een benzinepomp).
                De CCS kabel is eigenlijk hetzelfde als type 2, maar dan met 2 extra pinnen voor de DC stroom door te jagen.
                Mijn granny charger is zelfs nog nooit uit de verpakking geweest. Ligt ergens op zolder vermoed ik.
                De type 2 laadkabel ligt ergens onderaan de koffer en wordt ook nauwelijks gebruikt.*

                Maar Bobo heeft een totaal ander profiel dan mij en waarschijnlijk ook een ander profiel als het jouwe.
                Zijn EV kan niet CCS laden. Dus daar heeft hij weinig aan.
                Zijn EV heeft een monofase 6.6 kW lader. Aan een openbare AC lader heeft hij dus ook al weinig. Aan de meeste laders gaat hij niet sneller kunnen laden dan thuis (Want in Vlaanderen zijn de openbare AC laders 3fase 16 of 32 A.).
                Voor dagelijks vervoer heeft hij maar een 9 kWh nodig. Als hij 's nachts de auto niet gebruikt heeft hij uren de tijd om dat te halen tegen een laag vermogen.

                *Ik laad overwegend aan palen met een vaste laadkabel.

                Comment


                • Er zijn wel palen die mono 6 kw halen. Maar die zijn idd in de minderheid..

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                    Het heeft weinig zin om voor een accu van 9.2 kWh, en als je kan leven met een laadtijd van 3 uur, ook maar enige bijkomende kost te maken.
                    Iedere normale thuisinstallatie kan dat aan.
                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                    dat kost ongeveer 500 euro. vind je zo via google.
                    er zijn laadpunten waar de type 2 kabel meteen mee aanhangt.
                    een type 2 kabel kan je ook los kopen, handig voor aan een publiek laadpunt.
                    Sommige wagens leveren een type 2 kabel mee, anderen enkel een 'granny', tesla levert ze beiden mee.
                    Ik heb nog nooit wat gehad aan een 'granny' kabel, omdat ik ofwel laad aan een openbaar laadpunt, ofwel via een snellader en daar hangt de CCS kabel aan vast (zoals de slang van een benzinepomp).
                    De CCS kabel is eigenlijk hetzelfde als type 2, maar dan met 2 extra pinnen voor de DC stroom door te jagen.

                    Bij de X5 zat er enkel een 'granny kabel' (grappige naam) en die voldoet voor mij inderdaad prima.

                    Maar een type 2 laadkabel om bijvoorbeeld onderweg te laden (doe ik nooit maar je weet nooit in de toekomst) kost apart al zo'n 200 euro ongeveer en een Duosida wallbox fase 1 3,7 kw met Type 2 kabel van 5m inbegrepen ongeveer 500€ inderdaad (dus de netto kost van laadpunt is 300€...)
                    Voor geldige garantie eisen ze montage door een professioneel (iemand een idee hoeveel dit zou kosten?)

                    Comment


                    • Ik zie trouwens staan bij de specificaties: laadcapaciteit 3,7 kw, laadvermogen 3,3 kw. Verschil is dan het omzettingsverlies neem ik aan? Dus in de praktijk 'verbruik' je 3,7 kw maar wordt er maar 3,3 kw in je batterij gepompt, zie ik dat goed?

                      Comment


                      • ivob2



                        https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09...eente-getroff/

                        Het feit alleen dat dit bestaat zegt genoeg over de bevoorrading. Iedereen aan de stekker is dus nog een verre droom.

                        Met graag leven bedoel ik dat ik nooit mijn geld of beurs voor mijn levensplezier zet. Een firmawagen zou wel goedkop zijn, maar zo een wagen kiezen mits beperkingen is niets voor mij. De meeste Belgen kopen een wagen naar fiscaliteit.
                        Het is moeilijk allé subtiliteiten uit te leggen via een forum... komt soms verkeerd/anders over

                        In ieder geval blijft een EV momenteel eist voor mensen die “bevoorrecht “ zijn, dus via het werk of een andere weg deze mogelijkheden aangeboden krijgen (zelfde met laden ).
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                          Er zijn wel palen die mono 6 kw halen. Maar die zijn idd in de minderheid..
                          Dat hangt eerder af van de omvormer in de EV zelf (monofase 16-32A, tweefase of driefase 16A/ 32A).
                          Monofasige openbare laadpalen ben ik nog nergens tegengekomen.
                          Als je EV een monofase 32A lader heeft haalt hij uit een driefase 16A (11 kW) laadpaal een 3 kW.
                          Uit een driefase 32A laadpaal (22 kW) haalt hij dan inderdaad 6-7 kW.
                          Het AC laadgedeelte aan een Lidl laadstation is bv. 22 kW.
                          Toch als je alleen staat te laden aan die paal. Meestal zijn er op openbare plaatsen nog eens twee parkeerplaatsen per laadpaal en moet je het
                          vermogen, als beide plaatsen bezet en aangesloten zijn op de plaats, nog eens delen.

                          Het 6.6 kW laadvermogen van de 500e lijkt me op ons netwerk (230-400V) een buitenbeentje. Benieuwd welke omvormer daar in zit.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                            Voor geldige garantie eisen ze montage door een professioneel (iemand een idee hoeveel dit zou kosten?)
                            Als je thuis een afzonderlijk vast laadpunt voor een EV installeert is dat bovendien een uitbreiding van het thuisnetwerk.
                            Je hebt dan een ééndraadschema nodig en een deelkeuring door een erkend keuringsorganisme voor de laadunit in bedrijf mag genomen worden.
                            Uiteraard op eigen kosten.
                            Dat moet je er dan ook nog eens bijrekenen.
                            Werk je met een installateur voorziet deze gewoonlijk ook in de keuring door een keurder.
                            Installatiekosten hangen voornamelijk af van het aantal meter te leggen bekabeling, ondergronds of bovengronds, sectie kabel, bijkomende verliesstroomschakelaar met karkteristiek B, past het nog in je meterkast of bijkomende meterkast enz.

                            Om een idee te krijgen van de prijzen:

                            Comment


                            • Er staat al een aparte zekeringkast in vrijstaande garage met 2*20A zekeringen.
                              Wallbox kan in principe naast zekeringkast worden gemonteerd
                              Eendraadschema is beschikbaar
                              Zal nog meevallen dus

                              Nu is het niet de moeite maar had graag al een idee "what if"
                              Op eigen kosten upgraden naar 3x400+N is sowieso uitgesloten

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                ivob2



                                https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09...eente-getroff/

                                Het feit alleen dat dit bestaat zegt genoeg over de bevoorrading. Iedereen aan de stekker is dus nog een verre droom.

                                Met graag leven bedoel ik dat ik nooit mijn geld of beurs voor mijn levensplezier zet. Een firmawagen zou wel goedkop zijn, maar zo een wagen kiezen mits beperkingen is niets voor mij. De meeste Belgen kopen een wagen naar fiscaliteit.
                                Het is moeilijk allé subtiliteiten uit te leggen via een forum... komt soms verkeerd/anders over

                                In ieder geval blijft een EV momenteel eist voor mensen die “bevoorrecht “ zijn, dus via het werk of een andere weg deze mogelijkheden aangeboden krijgen (zelfde met laden ).
                                Ik ben het daar volledig mee eens hoor.
                                Geen enkele van de door jou aangehaalde punten komen bij mij verkeerd over.
                                Ik heb ook al aangegeven dat een EV voor mij nu de beste optie is.
                                In het verleden was het dat niet.
                                In de toekomst waarschijnlijk ook niet meer.

                                Ik heb nog nooit in mijn leven een auto gekocht met het oog op fiscaliteit.
                                Maar ik begrijp ook dat vele Belgen genoodzaakt zijn dat te doen.
                                Maar omdat ik "bevoorrecht" ben ga ik er niet van afzien omdat een ander het niet kan of wil.
                                Waarschijnlijk geniet een ander weer andere voorrechten. Die gun ik hem/haar/x dan ook van harte.

                                En ik ben het er ook volmondig mee eens dat dit voor een ander een totaal andere uitgangssituatie kan zijn.

                                Ik ben aanvankelijk ook alleen maar in dit topic meegegaan omdat ik uit ervaring iets meen te weten over de vraag van TS.
                                En zoals gewoonlijk wijken we dan af. Ik heb me daar ook weer aan laten vangen.

                                Comment


                                • Dit is de granny van de fiat, ik heb hem niet opgeblazen op 220v

                                  Het vermogen mag ik x2 doen?




                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                  Comment


                                  • Efkes omgedraaid want dat kan ik niet lezen

                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                                      ik maak me wat zorgen - is dat nodig? - om langduring 3750 watt over een normaal stopcontact te trekken, maar ik zie dat ik unieke stopcontacten heb 20A voor de wasmachine of de wasdroger, dus ik neem aan dat een normaal stopcontact toch tegen 4.6kw kan...of ben ik verkeerd
                                      Normaal stopcontact is volgens mij 20A, maar via normaal stopcontact kom ik wel met de charger van Tesla wel maar aan 2.3 kW
                                      BMW 420dA : >>>

                                      Comment


                                      • de automaten op sommige kringen hier 16a, op andere 20a

                                        broer zijn phev laadt blijkbaar ook maar aan 2.3kw hoor ik net (op 20a stopcontact)...maar das allemaal niet erg
                                        Last edited by bobo; 09/12/2020, 19:59.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                          Er staat al een aparte zekeringkast in vrijstaande garage met 2*20A zekeringen.
                                          Wallbox kan in principe naast zekeringkast worden gemonteerd
                                          Eendraadschema is beschikbaar
                                          Zal nog meevallen dus

                                          Nu is het niet de moeite maar had graag al een idee "what if"
                                          Op eigen kosten upgraden naar 3x400+N is sowieso uitgesloten
                                          Een wallbox heeft zijn eigen zekering (16 of 32A) nodig.
                                          En van die lijn moet er een eendraadschema zijn (maar dat kan je inderdaad ook zelf tekenen).
                                          Een keurder kijkt gewoon de draadsectie na, de karakteristiek van de verliesstroom (DC lekbeveiliging als de laadpaal geen ingebouwde heeft) en hij meet vooral de aarding op zijn tolerantie na.

                                          Waarom zou je upgraden naar 3x400+N?
                                          Na invoering van het capaciteitstarief gaan de meesten daar waarschijnlijk spijt van krijgen.
                                          Zo'n vermogen is alleen nodig als je dagelijks veel km moet maken en je weinig uren ter beschikking hebtom te laden en het niet op een euro meer of minder steekt.
                                          Stel je voor dat je een upgrade doet naar een laadpaal van 22 kW. Dan ben je, als je die een keer per maand gebruikt, voor die upgrade waarschijnlijk jaarlijks al bijna 1000 € kwijt. Ik zou al minstens tot 2022 wachten om zo'n upgrade door te voeren (tot je de prijzen kent van het capaciteitstarief).

                                          Comment

                                          Working...
                                          X