Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    Dit is de granny van de fiat, ik heb hem niet opgeblazen op 220v
    Dat is nog de originele 120V/60Hz US charger.

    Vooropgesteld dat hij probleemloos werkt op het Belgische 230V/50 Hz netwerk levert hij 12Ax230V = 2.7 kW.

    Comment


    • ik had zelf al ff gegoeld, nadat ik geprobeerd had


      jacquesroman said:
      I checked my 2017 Bolt 120 volt EVSE, and it states: "120V, 60 Hz, 12A ~ , 1440W"

      From my life experience, if I plugged this into a 240 volt outlet, it would be permanently destroyed. Before plugging into a 240 outlet, read the back of the unit.

      They all say that. Ours has worked at 240 volts and 12 amps, 2.88 kW, for over a year now. Always cross at the crosswalk, and you may live to 100.

      dankje ivo

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

        Normaal stopcontact is volgens mij 20A, maar via normaal stopcontact kom ik wel met de charger van Tesla wel maar aan 2.3 kW
        Dat is omdat de Tesla 3 adapter voor laden aan een stopcontact maar max. 10A doorlaat.

        Op een kring van minimum 1.5 mm² (verlichting) mag er een maximale stroomsterkte lopen van 16A (automaat - zekering 10A)) en op een kring van 2.5 mm² (contactdoos) maximaal 20A (automaat - zekering 16A).
        Per kring mag je max. 8 afneempunten aansluiten.
        Op gespecialiseerde kringen van min. 2.5 mm²mag je maar één toestel aansluiten (max. automaat 20A - zekering 16A).
        Op zware kringen (6 mm²) met vaste aansluiting maar één vast toestel aangesloten worden met een automaat van 40A of een zekering van 32A (bv. kookkring of laadpaal).
        Last edited by ivob2; 09/12/2020, 20:52.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

          Uh, wintertijd? Toch niet in Vlaanderen dan.
          Over welke regio heb je het dan?
          Geen idee waar die rondrijden maar dat heeft ook weinig belang. Al rijden die in Friesland rond bij temperaturen van -10°. Gisteren was het om 21:30h -1° ter hoogte van Woensdrecht. Beiden chauffeurs die er melding van maken zitten rond de 30kWh/100km nu. Eén met warmtepomp (na 619km) die andere zonder WP. (na 700km)
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            de automaten op sommige kringen hier 16a, op andere 20a

            broer zijn phev laadt blijkbaar ook maar aan 2.3kw hoor ik net (op 20a stopcontact)...maar das allemaal niet erg
            Het is niet de stroomsterkte van je stopcontact dat de bottleneck is maar de toegelaten stroomsterkte van de adapter van de laadkabel.
            Als de adapter van de laadkabel maar 10A is en de aanvoerlijn van je stopcontact 20A krijg je er de minste waarde door, in dit geval 10A. Een laadkabel van 10A levert evenveel stroom door een aanvoerlijn annex stopcontact van 16 of 20A.
            Last edited by ivob2; 09/12/2020, 20:33.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

              Dat is omdat de Tesla 3 adapter voor laden aan een stopcontact maar max. 10A doorlaat.

              Op een kring van minimum 1.5 mm² (verlichting) mag er een maximale stroomsterkte lopen van 16A (automaat - zekering 10A)) en op een kring van 2.5 mm² (contactdoos) maximaal 20A (automaat - zekering 16A).
              Per kring mag je max. 8 afneempunten aansluiten.
              Op gespecialiseerde kringen van min. 2.5 mm²mag je maar één toestel aansluiten (max. automaat 20A - zekering 16A).
              Op zware kringen (6 mm²) met vaste aansluiting maar één vast toestel aangesloten worden met een automaat van 40A of een zekering van 32A (bv. kookkring of laadpaal).
              Ik dacht dat de tesla adapter 13A doorlaat. Maar je kan dit nog in de auto of de app aanpassen naar een lagere waarde.

              Comment




              • Voorbeeld om met een Enyaq 80 1001km af te leggen. Niet echt goedkoop te noemen.

                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • Ionity met zijn belachelijke prijzen voor merken die niet met ionity meedoen?
                  Dacht dat VAG daar wel ging aan meedoen. Of mss skoda niet?

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten


                    Voorbeeld om met een Enyaq 80 1001km af te leggen. Niet echt goedkoop te noemen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                    Ionity met zijn belachelijke prijzen voor merken die niet met ionity meedoen?
                    Dacht dat VAG daar wel ging aan meedoen. Of mss skoda niet?
                    Die doen daar dus wel aan mee. Maar na een jaar moet je wel een duur abonnement nemen (ik dacht 30 EUR per maand) om daarna goedkoper te kunnen tanken

                    Ik vind het zelf ronduit schandalig, vooral om dat de EU Ionity flink subsidieert, en Ionity eigenlijk moeite lijkt te doen om elektrisch rijden te ontmoedigen

                    En Tesla laat niemand anders toe op zijn netwerk, maar heeft dat ook zelfstandig uitgebouwd zonder steun van de EU...
                    BMW 420dA : >>>

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten



                      Die doen daar dus wel aan mee. Maar na een jaar moet je wel een duur abonnement nemen (ik dacht 30 EUR per maand) om daarna goedkoper te kunnen tanken

                      Ik vind het zelf ronduit schandalig, vooral om dat de EU Ionity flink subsidieert, en Ionity eigenlijk moeite lijkt te doen om elektrisch rijden te ontmoedigen

                      En Tesla laat niemand anders toe op zijn netwerk, maar heeft dat ook zelfstandig uitgebouwd zonder steun van de EU...
                      Da’s idd schandalig. Misschien doen ze dat enerzijds op dat EV niet te interessant zou wouden... toch ook iets om rekening mee te houden als je een ID.3 overweegt

                      Da’s op zich toch wel het toffe aan tesla, die gaan er 100% voor, ipv op twee benen te dansen...

                      We zijn het diesel grapje van de EU ook nog niet vergeten.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                        Ik dacht dat de tesla adapter 13A doorlaat. Maar je kan dit nog in de auto of de app aanpassen naar een lagere waarde.
                        Ik weet het niet. Ik heb geen Tesla adapter.
                        Ik kan dat alleen maar afleiden uit de cijfers (laadsnelheid) die Tesla op hun website vrijgeeft voor het model 3.
                        In 10A komt ook perfect overeen met de laadsnelheid van 2.3 kW zoals hiervoor werd aangehaald.

                        Als je op een stopcontact gekoppeld aan een automaat van 20A 13A kan binnenhalen zou het doorgelaten vermogen bijna 3 kW zijn.
                        Als je maar aan 2.3 kW kan laden zit dat heus niet aan de zijde van het stopcontact en de automatenkast.
                        Dat stopcontact kan vermogens van 4.6 kW aan (korte tijd zelfs iets meer). Of dat gedurende langere tij veilig is voor dat stopcontact zelf is iets anders.

                        Dan kan het bijna niet anders of de beperking zit aan de zijde van de omvormer van het voertuig of de gebruikte laadkabel*.

                        Of BertVS bewust de laadsnelheid via het voertuig of de app heeft beperkt kan ik niet afleiden uit zijn uitspraak.
                        Daar kan hij alleen een antwoord op geven.
                        In voorkomend geval heeft de laadsnelheid van 2.3kW aan een 20A automaat dan ook weinig met elkaar te maken.

                        *edit: of een extern ingrijpen van de gebruiker.
                        Last edited by ivob2; 10/12/2020, 11:44.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          ik had zelf al ff gegoeld, nadat ik geprobeerd had


                          jacquesroman said:
                          I checked my 2017 Bolt 120 volt EVSE, and it states: "120V, 60 Hz, 12A ~ , 1440W"

                          From my life experience, if I plugged this into a 240 volt outlet, it would be permanently destroyed. Before plugging into a 240 outlet, read the back of the unit.

                          They all say that. Ours has worked at 240 volts and 12 amps, 2.88 kW, for over a year now. Always cross at the crosswalk, and you may live to 100.

                          dankje ivo
                          Maar wat was bij jou nu het resultaat, bij 230V?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten



                            Die doen daar dus wel aan mee. Maar na een jaar moet je wel een duur abonnement nemen (ik dacht 30 EUR per maand) om daarna goedkoper te kunnen tanken

                            Ik vind het zelf ronduit schandalig, vooral om dat de EU Ionity flink subsidieert, en Ionity eigenlijk moeite lijkt te doen om elektrisch rijden te ontmoedigen

                            En Tesla laat niemand anders toe op zijn netwerk, maar heeft dat ook zelfstandig uitgebouwd zonder steun van de EU...
                            Lang leve de Lidl!

                            Comment


                            • Is (non-Tesla) EV rijden als particulier dan eigenlijk nog wel financieel interessant als je de volle pot moet betalen aan publieke laadpalen? Nu is EV rijden nog grotendeels het voorrecht van de happy few met eigen beveiligde parkeer- en (privé) laadcapaciteit. Een hele grote groep heeft geen van beiden maar als EV echt mainstream wil gaan, moeten ook zij aan de elektra.Naast een hoge initiële aankoopkost dan ook nog eens duur 'tanken'?

                              https://www.hln.be/consument/welkoms...eurt~a7364e7a/
                              2.0 JTDm

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                Maar wat was bij jou nu het resultaat, bij 230V?
                                ingeplugged in stopcontact, ingeplugged in auto en die ging aan het laden...geen boem of poef

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                                  ingeplugged in stopcontact, ingeplugged in auto en die ging aan het laden...geen boem of poef
                                  Maar de vraag van Ivo was, denk ik, wat nu de werkelijk laadsnelheid was?
                                  2.0 JTDm

                                  Comment


                                  • gelukkig hanteert niet elke snellaadnetwerk zo'n woekerprijzen. fastned is ook schappelijker. en er bestaan ook een hele rits laadpassen die lagere tarieven opleveren. je moet daar wel tussen het bos de bomen nog weten te zien...
                                    laatst was ik in keulen in een parkeergarage in het centrum, daar was het laden gratis. enfin, dus eigenlijk heb ik aan het parkeren ongeveer even veel betaald dan dat ik anders voor het laden zou betalen. maar ik stond wel pal in 't centrum, en kon met een volle batterij naar huis vertrekken. toch ook een voordeel

                                    Comment


                                    • Nog zo'n grap idd., die laadpassen. Stel nu hypothetisch dat je met een EV gaat roadtrippen van de Noordkaap naar pakweg Griekenland of Zuid-Italië en je enkel publiek laadt, hoeveel zo'n passen heb je dan nodig?Ik gok op minstens 15
                                      2.0 JTDm

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                        Is (non-Tesla) EV rijden als particulier dan eigenlijk nog wel financieel interessant als je de volle pot moet betalen aan publieke laadpalen? Nu is EV rijden nog grotendeels het voorrecht van de happy few met eigen beveiligde parkeer- en (privé) laadcapaciteit. Een hele grote groep heeft geen van beiden maar als EV echt mainstream wil gaan, moeten ook zij aan de elektra.Naast een hoge initiële aankoopkost dan ook nog eens duur 'tanken'?

                                        https://www.hln.be/consument/welkoms...eurt~a7364e7a/
                                        Zelfs als je stroom "gratis" zou zijn moet je al veel rijden om de hogere aankoopprijs te recupereren. Mijn schoonvader zijn e2008 kost vlot 10 000 meer dan de benzineversie ... Om aan "gratis" stroom te geraken investeren velen in zonnepanelen bijvoorbeeld, dat moet je ook allemaal gaan meetellen. Volgens mij doe je dat dus als particulier omdat je het gewoon graag wil, zoals mijn schoonvader, of omdat je een kick haalt uit het cijferen en uitvlooien tot op de laatste cent. Daar is niks mis mee, maar als ik zie in dit topic wat er allemaal komt bij kijken dan pas ik, ik hou niet van complexe dingen en vaste patronen. Starten en rijden, niet teveel nadenken voor mij graag.

                                        Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                        '15 Volvo XC60 D3

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                          Nog zo'n grap idd., die laadpassen. Stel nu hypothetisch dat je met een EV gaat roadtrippen van de Noordkaap naar pakweg Griekenland of Zuid-Italië en je enkel publiek laadt, hoeveel zo'n passen heb je dan nodig?Ik gok op minstens 15
                                          Ik heb er één en deze werkt in de gehele Benelux.
                                          Lijkt me een meer praktisch voorbeeld dan een EV roadtrip van de Noordkaap tot in Zuid-Europa via openbare laadpalen.
                                          Op zo'n roadtrip ga je toch 's nachts af en toe eens slapen?
                                          Ik ken meerdere hotels waar je tijdens je verblijf (meestal gratis) aan de laadpaal kan.
                                          Ik ken zelfs meerdere buitenlandse campings met laadpaalfaciliteiten (inbegrepen in de standplaatsprijs).
                                          Zelfs aan mijn favoriete sauna staan al laadpalen voor de klanten.

                                          En het voordeel is dat de parkeerplek voor die laadpalen meestal vlak bij de ingang van het complex is.

                                          Je moet de situatie in België niets als referentie nemen. Op dat vlak is België een redelijk achterlijk land.
                                          Ik vermoed dat er in Amsterdam alleen al meer openbare laadpalen staan dan in heel Vlaanderen.
                                          Last edited by ivob2; 10/12/2020, 12:45.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X