Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
    Zelfs als je stroom "gratis" zou zijn moet je al veel rijden om de hogere aankoopprijs te recupereren. Mijn schoonvader zijn e2008 kost vlot 10 000 meer dan de benzineversie ... Om aan "gratis" stroom te geraken investeren velen in zonnepanelen bijvoorbeeld, dat moet je ook allemaal gaan meetellen. Volgens mij doe je dat dus als particulier omdat je het gewoon graag wil, zoals mijn schoonvader, of omdat je een kick haalt uit het cijferen en uitvlooien tot op de laatste cent. Daar is niks mis mee, maar als ik zie in dit topic wat er allemaal komt bij kijken dan pas ik, ik hou niet van complexe dingen en vaste patronen. Starten en rijden, niet teveel nadenken voor mij graag.

    Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
    Tja... het moet duidelijk zijn dat gratis stroom niet bestaat. Als je zelf stroom opwekt met zonnepanelen, dan verdien je dat ook maar terug als je rekent met een bepaalde opbrengst (en dan duurt het nog 8-10 jaar).

    De vergelijking tussen benzine en EV hangt heel erg af van waarmee je vergelijkt.

    Ga je formaat en prestaties als criteria nemen, dan moet je bv een Tesla 3 LR vergelijken met een BMW 330iX, en dan is de Tesla waarschijnlijk goedkoper in aankoop.
    Vergelijk je de Tesla met een Golf 1.0 DSG, dan zit je natuurlijk met een stevige meerprijs.

    In elk geval, bij de kleine auto's zal het nog lang duren eer een electrische auto goedkoper wordt. (segment onder de 20k)
    En laat ons eerlijk zijn, mensen die geen 5000 km per jaar rijden, daarvoor zal het nog lang duren eer ze goedkoper zijn met EV.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

      Ik heb er één.
      En ben je ermee van de Noordkaap naar Sicilië gereden?

      Met een ICE tank je waar je wil.
      Met een EV (non-Tesla) moet je naar dat specifieke laadstation waar jouw specifieke laadpas werkt.
      Als je 'overal' wil laden, zonder om te rijden, heb je veel zo'n laadpassen nodig.
      Dat is mijn punt in feite (toegegeven, die 15 zal misschien iets overdreven zijn)

      2.0 JTDm

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

        Tja... het moet duidelijk zijn dat gratis stroom niet bestaat. Als je zelf stroom opwekt met zonnepanelen, dan verdien je dat ook maar terug als je rekent met een bepaalde opbrengst (en dan duurt het nog 8-10 jaar).
        Hangt af van hoeveel en wanneer je met de wagen rijdt. Ik heb gekozen een PV istallatie van 10000 Wp te leggen, die volgende 5000Wp zijn niet zo waanzinnig duur (omvormer wordt duurder, maar minder snel), installatiekosten stijgen ook niet proportioneel

        Mijn panelen zullen terugbetaald op 7-8 jaar

        De vergelijking tussen benzine en EV hangt heel erg af van waarmee je vergelijkt.

        Ga je formaat en prestaties als criteria nemen, dan moet je bv een Tesla 3 LR vergelijken met een BMW 330iX, en dan is de Tesla waarschijnlijk goedkoper in aankoop.
        Vergelijk je de Tesla met een Golf 1.0 DSG, dan zit je natuurlijk met een stevige meerprijs.
        Tsja, waarom hem niet vergelijken met een Renault Twingo? dan is hij nog duurder

        In elk geval, bij de kleine auto's zal het nog lang duren eer een electrische auto goedkoper wordt. (segment onder de 20k)
        En laat ons eerlijk zijn, mensen die geen 5000 km per jaar rijden, daarvoor zal het nog lang duren eer ze goedkoper zijn met EV.
        Elektrische wagens zullen in 2025 goedkoper zijn dan ICE wagens, en dat in alle segmenten. De prijsdaling van acuu's gaat zich gewoon doorzetten.

        Volgend jaar komt de Sono Sion op de weg. Die kost 26000 EUR. Die laadt uit zichzelf 5000 km per jaar op dankzij de zonnepanelen. En onderhoud kan je zo goed als volledig zelf doen. Dan heb je 8 jaar gemoedsrust, zonder nog ergens één EUR aan te moeten betalen.
        En je kan die wagen ook nog eens als thuisaccu gebruiken. Dat wil zeggen dat je de terugdraaiende teller laten schieten, maar wel 8-9 maanden per jaar zonder stroomverbruik. kan functioneren.
        BMW 420dA : >>>

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
          Om aan "gratis" stroom te geraken investeren velen in zonnepanelen bijvoorbeeld, dat moet je ook allemaal gaan meetellen.
          Tja, je kan altijd uitgaan van een negatief uitgangspunt of een eerder positief uitgangspunt.
          Mijn PV-installatie was al aanwezig (en de investering al volledig teruggewonnen) jaren voor wij met een EV begonnen te rijden.
          Waarom zou ik die investering dan moeten meetellen in het gebruik van een EV?

          Zoals eerder gezegd, iedere situatie is anders.
          Maar in ons geval levert de combinatie van PV + EV eerder grof geld op dan dat het iets kost.
          Ik zie huishoudelijke energie dan ook eerder als een totaalplaatje. Als dat totaalplaatje positief is vind ik dat een mooi gegeven.
          In elk geval een beter uitgangspunt dan steeds ieder mogelijk negatief deel aspect uit te lichten.

          En waarom is in het geval van de aankoop van een Ev die 10.000 € plots een breekpunt?
          Voor sommigen zal het dat zijn.
          Voor anderen dan weer niet.
          Ik zou ze de kost niet willen geven die bij aankoop van een voertuig met verbrandingsmotor hun hand niet omdraaien om 10.000 € of meer te investeren in een
          duurder model dat ze eigenlijk niet nodig hebben of in een reeks opties waardoor het voertuig niet beter gaat rijden.
          Niets mis mee. Ieder zijn ding.
          Maar dan heet het plots 'profiteren van het leven'.
          Als datzelfde bedrag naar een EV gaat (welke voor mij ook een ontspannen luxe gevoel geeft inzake dagdagelijkse rijbeleving) zou iedere € plots 2 keer omgedraaid moeten worden?

          Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
          Starten en rijden, niet teveel nadenken voor mij graag.
          Exact zoals ik onze EV gebruik.
          Voor ik er aan begon heb ik echter wel veel over nagedacht.
          Moet wel toegeven dat wij tot de uitzonderingen behoren die door de band genomen toekomen met, in de slechtste omstandigheden, een rijbereik van 350 km. En thuis kunnen bijladen.
          Last edited by ivob2; 10/12/2020, 13:12.

          Comment


          • Eén van de dingen die ik heb geleerd tijdens de zoektocht naar een elektrische wagen is dat het vooral mensen zijn die geen elektrische wagen hebben die overal problemen zien. Mensen die daadwerkelijk een EV hebben, spreken vooral over het comfort dat ze eigenlijk nooit meer moeten stoppen in een tankstation, maar gewoon 's avonds de auto aankoppelen, en iedere ochtend met een bijna volle accu vertrekken. Met de nieuwe Ionity-laadplekken geraak je met zowat alle EV's bijna overal. Ik vermoed dat we deze zomer wel problemen gaan hebben met files aan snelladers, maar ook die zullen op termijn wel opgelost geraken.
            En batterij-degradatie is vooral een probleem bij de Nissan Leaf (zonder koeling). En de occasionele problemen die er zijn met extreme degradatie worden onder waarborg opgelost
            BMW 420dA : >>>

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
              En ben je ermee van de Noordkaap naar Sicilië gereden?
              Nope.
              Ik bezie het gebruik van een auto pragmatisch en wat voor mij praktisch bruikbaar is.
              Ik deed dat met een ICE-auto ook al niet. Voor mij is dat dus geen vergelijkingspunt.

              Ik begrijp wel dat voor andere autogebruikers met een ander profiel een heikel punt is.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                Tja... het moet duidelijk zijn dat gratis stroom niet bestaat. Als je zelf stroom opwekt met zonnepanelen, dan verdien je dat ook maar terug als je rekent met een bepaalde opbrengst (en dan duurt het nog 8-10 jaar).

                De vergelijking tussen benzine en EV hangt heel erg af van waarmee je vergelijkt.

                Ga je formaat en prestaties als criteria nemen, dan moet je bv een Tesla 3 LR vergelijken met een BMW 330iX, en dan is de Tesla waarschijnlijk goedkoper in aankoop.
                Vergelijk je de Tesla met een Golf 1.0 DSG, dan zit je natuurlijk met een stevige meerprijs.

                In elk geval, bij de kleine auto's zal het nog lang duren eer een electrische auto goedkoper wordt. (segment onder de 20k)
                En laat ons eerlijk zijn, mensen die geen 5000 km per jaar rijden, daarvoor zal het nog lang duren eer ze goedkoper zijn met EV.
                Grappig want ik heb ook een Golf 1.0 DSG gehad, due is qua verhouding TCO / praktische bruikbaarheid moeilijk te kloppen.
                Maar wil je meer vermogen zonder dat je TCO omhoog schiet, dan is een EV toch wel verleidelijk. Want een grotere benzinemotor verbruikt meer dan een 1.0 en een dieselwagen kost ook meer in aankoop en taks.
                Mensen die jaarlijks veel kilometers doen, willen enerzijds meer vermogen (prettig op de snelweg) en een lage brandstofkost, en daar is EV wel geschikt voor - op voorwaarde dat ook de range en laadmogelijkheden toereikend zijn. In dat opzicht zie ik EV een beetje als het nieuwe diesel - duurder in aankoop maar goedkoper in gebruik als je veel km doet (zeker als je zonnepanelen hebt).

                Bij stadswagens zie ik EV trouwens ook wel opkomen, een twingo of e-up is niet zo heel duur in aanschaf, rond de 20000 euro. Die hebben niet zo'n grote batterij nodig - +/- 30kwh volstaat.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                  En batterij-degradatie is vooral een probleem bij de Nissan Leaf (zonder koeling). En de occasionele problemen die er zijn met extreme degradatie worden onder waarborg opgelost
                  En hun nieuwste EV heeft ook al actieve koeling.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                    Tja, je kan altijd uitgaan van een negatief uitgangspunt of een eerder positief uitgangspunt.
                    Mijn PV-installatie was al aanwezig (en de investering al volledig teruggewonnen) jaren voor wij met een EV begonnen te rijden.
                    Waarom zou ik die investering dan moeten meetellen in het gebruik van een EV?

                    Zoals eerder gezegd, iedere situatie is anders.
                    Maar in ons geval levert de combinatie van PV + EV eerder grof geld op dan dat het iets kost.
                    Ik zie huishoudelijke energie dan ook eerder als een totaalplaatje. Als dat totaalplaatje positief is vind ik dat een mooi gegeven.
                    In elk geval een beter uitgangspunt dan steeds ieder mogelijk negatief deel aspect uit te lichten.

                    En waarom is in het geval van de aankoop van een Ev die 10.000 € plots een breekpunt?
                    Voor sommigen zal het dat zijn.
                    Voor anderen dan weer niet.
                    Ik zou ze de kost niet willen geven die bij aankoop van een voertuig met verbrandingsmotor hun hand niet omdraaien om 10.000 € of meer te investeren in een
                    duurder model dat ze eigenlijk niet nodig hebben of in een reeks opties waardoor het voertuig niet beter gaat rijden.
                    Niets mis mee. Ieder zijn ding.
                    Maar dan heet het plots 'profiteren van het leven'.
                    Als datzelfde bedrag naar een EV gaat (welke voor mij ook een ontspannen luxe gevoel geeft inzake dagdagelijkse rijbeleving) zou iedere € plots 2 keer omgedraaid moeten worden?


                    Exact zoals ik onze EV gebruik.
                    Voor ik er aan begon heb ik echter wel veel over nagedacht.
                    Moet wel toegeven dat wij tot de uitzonderingen behoren die door de band genomen toekomen met, in de slechtste omstandigheden, een rijbereik van 350 km. En thuis kunnen bijladen.
                    Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                    Eén van de dingen die ik heb geleerd tijdens de zoektocht naar een elektrische wagen is dat het vooral mensen zijn die geen elektrische wagen hebben die overal problemen zien. Mensen die daadwerkelijk een EV hebben, spreken vooral over het comfort dat ze eigenlijk nooit meer moeten stoppen in een tankstation, maar gewoon 's avonds de auto aankoppelen, en iedere ochtend met een bijna volle accu vertrekken. Met de nieuwe Ionity-laadplekken geraak je met zowat alle EV's bijna overal. Ik vermoed dat we deze zomer wel problemen gaan hebben met files aan snelladers, maar ook die zullen op termijn wel opgelost geraken.
                    En batterij-degradatie is vooral een probleem bij de Nissan Leaf (zonder koeling). En de occasionele problemen die er zijn met extreme degradatie worden onder waarborg opgelost
                    Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen, integendeel. Maar dat neemt niet weg dat er meer komt bij kijken om er mee onderweg te zijn en dat het dure hebbedingen zijn. Dat vraagt gewoon een zekere toewijding en die hebben jullie duidelijk. Voor mij moet er altijd iets naast staan om mijn vrijheid te garanderen. 1 ton aan de trekhaak en een paar uur later op een plek staan ver van huis geeft mij rust.

                    Waar mag ik die Sonos parkeren, bij mijn Tesla roadster, Tesla semi en al die andere aankondigingen? Sorry, maar dat is tegenwoordig onderdeel van een financieringsmodel ... Mijn vrouw valt mij zo ook al twee jaar lastig over een revolutionaire maairobot, je kan V1 nog niet kopen en V2 kan je al pre-order op doen ...

                    Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                    '15 Volvo XC60 D3

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                      Grappig want ik heb ook een Golf 1.0 DSG gehad, due is qua verhouding TCO / praktische bruikbaarheid moeilijk te kloppen.
                      Maar wil je meer vermogen zonder dat je TCO omhoog schiet, dan is een EV toch wel verleidelijk. Want een grotere benzinemotor verbruikt meer dan een 1.0 en een dieselwagen kost ook meer in aankoop en taks.
                      Mensen die jaarlijks veel kilometers doen, willen enerzijds meer vermogen (prettig op de snelweg) en een lage brandstofkost, en daar is EV wel geschikt voor - op voorwaarde dat ook de range en laadmogelijkheden toereikend zijn. In dat opzicht zie ik EV een beetje als het nieuwe diesel - duurder in aankoop maar goedkoper in gebruik als je veel km doet (zeker als je zonnepanelen hebt).

                      Bij stadswagens zie ik EV trouwens ook wel opkomen, een twingo of e-up is niet zo heel duur in aanschaf, rond de 20000 euro. Die hebben niet zo'n grote batterij nodig - +/- 30kwh volstaat.
                      20000 voor een up? Dat gebruik je toch nooit genoeg om dat verantwoorden? Van zodra je dat veel gaat gebruiken gaat het renderen maar snak je naar comfort. Ik vind die up, Honda E en fiat500e super tof, maar het blijven hebbedingen.

                      Wie shopt in die klasse met dergelijke budgetten?
                      Wie shopt op basis van TCO die geen BTW nummer heeft?

                      Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                      '15 Volvo XC60 D3

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                        Tja... het moet duidelijk zijn dat gratis stroom niet bestaat. Als je zelf stroom opwekt met zonnepanelen, dan verdien je dat ook maar terug als je rekent met een bepaalde opbrengst (en dan duurt het nog 8-10 jaar).
                        Daar ben ik het ook niet volledig mee eens.
                        Hangt ook weer samen met welk doel en op welk tijdstip je geïnvesteerd hebt in een PV-installatie.

                        Mijn (nog eens een ander zijn rekening kan ik niet maken) eerste doel om te investeren in PV was het laten renderen van slapend spaargeld.
                        (En voor daar commentaar op komt, dat had je in die tijd zelfs niet nodig want je kon praktisch gratis 100% een groene lening afsluiten).
                        Blijkt mijn beste investering van de laatste 10 jaar te zijn (ROI lager dan 5 jaar).
                        Mijn jaarlijkse overproduktie ging tot voor het gebruik van de EV bij iedere meteropname gewoon 'verloren' (lees werd verkocht aan de buren voor de volle prijs zonder dat ik er voordeel van had).
                        Sinds het gebruik van de EV is, voor mij, die stroom dus inderdaad volledig gratis.
                        Hetzelfde al sje gaat winkelen bij de Lidl. De geladen elektriciteit is tot op heden daar nog altijd gratis. Zelfs geen 'gedoe' met een laadpas. Parkeren, inpluggen, knopje drukken en gaan met die banaan. Bij vertrek, na zo'n 25-30 minuten, zit er telkens gratis zo'n 15-25 kWh extra onder de vloer.

                        Ik ben er het wel mee eens dat gratis voor iedereen niet bestaat. Iemand moet de rekening betalen.
                        Maar voor sommigen (die de aangeboden opportuniteiten grijpen als ze zich aandienen) is het wel gratis. En ik sta, als het kan, liever aan de zijde van diegenen voor wie het wel gratis is dan aan de zijde van diegenen die altijd de facturen betalen.

                        Gratis stroom is dus niet voor iedereen weggelegd. Maar het bestaat, tot op heden, wel degelijk.

                        Eigenlijk komt iedere investering, en dat gaat ook op voor PV en EV, altijd neer op hetzelfde basisprincipe: weten of inschatten wanneer je het best moet instappen en vooral wanneer je moet uitstappen over overstappen.

                        En inderdaad, als je uitgaat van het basisprincipe "niet te veel nadenken" ga je meermaals de boot missen.
                        Last edited by ivob2; 10/12/2020, 13:47.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                          Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen, integendeel. Maar dat neemt niet weg dat er meer komt bij kijken om er mee onderweg te zijn en dat het dure hebbedingen zijn. Dat vraagt gewoon een zekere toewijding en die hebben jullie duidelijk. Voor mij moet er altijd iets naast staan om mijn vrijheid te garanderen. 1 ton aan de trekhaak en een paar uur later op een plek staan ver van huis geeft mij rust.
                          Mijn model 3 is even duur als mijn vorige wagen, en is ongeveer even ruim

                          Waar mag ik die Sonos parkeren, bij mijn Tesla roadster, Tesla semi en al die andere aankondigingen? Sorry, maar dat is tegenwoordig onderdeel van een financieringsmodel ... Mijn vrouw valt mij zo ook al twee jaar lastig over een revolutionaire maairobot, je kan V1 nog niet kopen en V2 kan je al pre-order op doen ...
                          Die Sono Sion is aangekondigd voor eerste leveringen begin 2022. De fabriek staat er al (oude Saabfabriek).
                          Die mannen doen tot nu toe alles volledig zoals het hoort. Maken ook overal de juiste keuzes heb ik de indruk. Wagen wordt ook standaard voorzien van software om hem in autodelen te kunnen gebruiken.
                          BMW 420dA : >>>

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                            20000 voor een up? Dat gebruik je toch nooit genoeg om dat verantwoorden? Van zodra je dat veel gaat gebruiken gaat het renderen maar snak je naar comfort. Ik vind die up, Honda E en fiat500e super tof, maar het blijven hebbedingen.

                            Wie shopt in die klasse met dergelijke budgetten?
                            Wie shopt op basis van TCO die geen BTW nummer heeft?

                            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                            Een gewone up, kost ook reeds rond de 13000 euro, en dan moet je het doen met 65 pk, boven de 100 km/h is de fut daar compleet uit .
                            Om dat nieuw te kopen als particulier moet ge al ongeveer even zot zijn.
                            Ik vind 20k voor een e-up nog een te verantwoorden prijs, er zijn mensen die 50000 uitgeven aan een SUV met wat nutteloze opties, waarom zou 20k voor een elektrische stadswagen dan niet kunnen, gegeven dat de gebruikskost ook nog eens lager is.
                            Of 50k voor een PHEV, wel dan koop je beter een octavia van 25000 euro en daarnaast een e-up van 20000, dan heb je een gezinswagen om mee op vakantie te gaan en daarnaast een tweede wagen waarmee vrouw of kindlief naar werk of school kan pendelen.
                            Last edited by sunking; 10/12/2020, 13:55.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                              Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen, integendeel.
                              En als het nog niet duidelijk was: ik ben er in alle omstandigheden ook niet voor.
                              Voor een motorfiets (en waarvoor ik deze gebruik) ben ik er absoluut niet voor. Daar rij ik liever wel mee van de Noordkaap naar Zuid-Europa.
                              En bij voorkeur over ongebaande wegen.

                              Maar ik ben er wel van overtuigd dat het voor veel mensen, als ze alles in detail berekenen, voordeliger kan zijn dan ze zelf nu inschatten.
                              En nogmaals, een ander zijn rekening maak ik niet. Ik ben al tevreden als de mijne klopt.
                              Ik was vanaf dag 1 ook niet overtuigd van de voordelen van een EV. Maar in 2018 was mijn tijd (volgens mijn berekeningen) wel gekomen.
                              Ieder doet dus maar wat hij voor zichzelf het beste vindt.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                                Mijn model 3 is even duur als mijn vorige wagen, en is ongeveer even ruim
                                Uw vorige wagen was nu ook geen koopje he

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                  20000 voor een up? Ik vind die up, Honda E en fiat500e super tof, maar het blijven hebbedingen.
                                  Er moet toch niets mis zijn met een 'hebbeding'.
                                  Als je het heel nuchter bekijkt is iedere auto met wat luxe toch gewoon een hebbeding?
                                  Alleen geeft de een wat meer uit dan de ander aan dat hebbeding.
                                  Als ik op de Vlaamse wegen wat rondkijk zie ik toch niet overwegend Dacia's (no offence naar Dacia-rijders, da tis hier het punt niet) en basic lichte vrachtauto's rondrijden?
                                  Als dat je punt is beschouw ik iedere 'bmw mini' (weer gewoon als begrijpbaar voorbeeld) een "hebbeding". En die rijden er ook massaal rond.
                                  En echt 'goedkoop' zijn deze ook niet.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                    Dat vraagt gewoon een zekere toewijding en die hebben jullie duidelijk. Voor mij moet er altijd iets naast staan om mijn vrijheid te garanderen. 1 ton aan de trekhaak en een paar uur later op een plek staan ver van huis geeft mij rust.

                                    Waar mag ik die Sonos parkeren, bij mijn Tesla roadster, Tesla semi en al die andere aankondigingen? Sorry, maar dat is tegenwoordig onderdeel van een financieringsmodel ... Mijn vrouw valt mij zo ook al twee jaar lastig over een revolutionaire maairobot, je kan V1 nog niet kopen en V2 kan je al pre-order op doen ...

                                    Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                                    Ik heb helemaal geen toewijding voor welke auto dan ook. Ook niet voor de EV. Dat is voor mij een gemakkelijk gebruiksvoorwerp.
                                    Onder de carport, inpluggen en klaar. Ik zie daar de inspanning noch de toewijding van in.
                                    Een blik op vier wielen is voor mij ook geen vrijheid. En een sleurhut erachter hangen en ermee over volle wegen laveren zou voor mij de hel op aarde betekenen.

                                    Wij hebben gewoon elk ons (blijkbaar zeer verschillend) uitgangspunt.
                                    En komen daardoor tot een andere slotsom.
                                    En er is een markt voor ons beiden.
                                    Iedereen tevreden. Toch?

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                                      Geen idee waar die rondrijden maar dat heeft ook weinig belang. Al rijden die in Friesland rond bij temperaturen van -10°. Gisteren was het om 21:30h -1° ter hoogte van Woensdrecht. Beiden chauffeurs die er melding van maken zitten rond de 30kWh/100km nu. Eén met warmtepomp (na 619km) die andere zonder WP. (na 700km)
                                      Dat heeft wel degelijk belang. Toch als men spreekt van "bij deze wintertijden".
                                      Dan wil ik graag weten welk cijfer dat er staat bij die wintertijden. Wintertijd hier in Vlaanderen (de laagste gemiddeld etmaaltemp. was hier op 6/12 en dat was minus 0.6 graden, ik kan me voorstellen dat dit in Noorwegen bij wintertijden iets anders is).

                                      Soit, nu weten we dus dat het bij minus 1°C over een afstand van 700 km gemiddeld 30 kWh was.
                                      Dat is dus ronduit slecht.
                                      Ik draai op een jaar tijd gemiddeld rond de 15 kWh/100 km. In de winter (rond het vriespunt) gaat dat zelden boven de 20 kWh/100 km. Over langere afstanden eerder rond de 17-18 kWh/100 Km. Ik ken uiteraard ook de rijstijl van die bestuurders niet.
                                      Ik rij met de auto en op de openbare weg hoogst zelden boven de 120 km/uur.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                        Is (non-Tesla) EV rijden als particulier dan eigenlijk nog wel financieel interessant als je de volle pot moet betalen aan publieke laadpalen? Nu is EV rijden nog grotendeels het voorrecht van de happy few met eigen beveiligde parkeer- en (privé) laadcapaciteit. Een hele grote groep heeft geen van beiden maar als EV echt mainstream wil gaan, moeten ook zij aan de elektra.Naast een hoge initiële aankoopkost dan ook nog eens duur 'tanken'?

                                        https://www.hln.be/consument/welkoms...eurt~a7364e7a/
                                        Een glazen bol heeft niemand.
                                        Niemand kan je nu zeggen wat de prijs van een liter diesel/benzine of de tax op het gebruik van een diesel/benzine/EV/... in d e(nabije) toekomst al zijn.

                                        Wat bedoel je met een "beveiligde" (privé) parkeer- en laadcapaciteit?
                                        Mijn oprit (en laadpaal) is voor iedereen die dat echt wil toegankelijk.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                          Een gewone up, kost ook reeds rond de 13000 euro, en dan moet je het doen met 65 pk, boven de 100 km/h is de fut daar compleet uit .
                                          Om dat nieuw te kopen als particulier moet ge al ongeveer even zot zijn.
                                          Ik vind 20k voor een e-up nog een te verantwoorden prijs, er zijn mensen die 50000 uitgeven aan een SUV met wat nutteloze opties, waarom zou 20k voor een elektrische stadswagen dan niet kunnen, gegeven dat de gebruikskost ook nog eens lager is.
                                          Of 50k voor een PHEV, wel dan koop je beter een octavia van 25000 euro en daarnaast een e-up van 20000, dan heb je een gezinswagen om mee op vakantie te gaan en daarnaast een tweede wagen waarmee vrouw of kindlief naar werk of school kan pendelen.
                                          Hoeveel mensen die een VW dealer binnen stappen voor een up van 13k kan je overtuigen van een up van 20k? Zelfs als dat op het einde van de rit even duur uitkomt. Dan ga je er vanuit dat die mensen al toegang hebben tot die 20k? Een particulier die heeft zijn budget op zijn spaarboek of een afbetaling voor ogen die hij aankan. 30% of meer extra uitgeven bij aankoop om bottom line gelijk of voordeliger uit te komen. Hoeveel particulieren kunnen dat aan?

                                          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                          '15 Volvo XC60 D3

                                          Comment

                                          Working...
                                          X