Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
    Volgend jaar komt de Sono Sion op de weg. Die kost 26000 EUR. Die laadt uit zichzelf 5000 km per jaar op dankzij de zonnepanelen. En onderhoud kan je zo goed als volledig zelf doen. Dan heb je 8 jaar gemoedsrust, zonder nog ergens één EUR aan te moeten betalen.
    En je kan die wagen ook nog eens als thuisaccu gebruiken. Dat wil zeggen dat je de terugdraaiende teller laten schieten, maar wel 8-9 maanden per jaar zonder stroomverbruik. kan functioneren.
    Eerst zien en dan geloven.
    Vooral, in de praktijk, die 5.000 km via de eigen zonnepanelen.
    En ik wil in de praktijk ook nog eens zien hoe de eigen accu praktisch kan gebruikt worden om de eigen woning van elektriciteit te voorzien.
    Als dat via één 230V contactdoos outlet op de Sonos moet gebeuren heb je praktisch toch een groot probleem?

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
      Hoeveel particulieren kunnen dat aan?
      Ik weet het niet. Jij wel?
      Als ik de cijfers van de spaarquota op Belgische privérekeningen zie lijkt me dat voor een (groot?) deel van de bevolking toch niet zo'n onoverkomelijk probleem.
      Als ik kijk welke ICE auto's er nu op onze wegen rijden lijkt me dat louter economisch voor die rijders ook niet zo'n probleem te zijn om over te schakelen naar EV.
      Last edited by ivob2; 10/12/2020, 15:40.

      Comment




      • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten


        En inderdaad, als je uitgaat van het basisprincipe "niet te veel nadenken" ga je meermaals de boot missen.
        Daar heb je zeker een punt en dat is de toewijding waar ik het over heb. Ik weet niet hoeveel ik verdien, ik weet niet hoeveel er op de bank staat, ik weet niet hoeveel ik betaal voor electriciteit en aan wie, ....
        Ik heb nog nooit 1 seconde wakker gelegen van geld, ik mis elke boot met de de glimlach, ik heb het geprobeerd maar het kan mij werkelijk niet boeien.

        Het is natuurlijk wat extreem maar er zijn gewoon veel mensen die daar niet veel mee willen bezig zijn. En dan is een bon tekenen voor een Clio veel evidenter dan voor een Leaf.

        Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
          Wie shopt op basis van TCO die geen BTW nummer heeft?
          Dat zouden er inderdaad beter meer doen dan louter afgaan op het buikgevoel.
          Een BTW-nummer heeft daar weinig mee te maken.

          Comment




          • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

            Ik weet het niet. Jij wel?
            Als ik de cijfers van de spaarquota op Belgische privérekeningen zie lijkt me dat voor een (groot?) deel van de bevolking toch niet zo'n onoverkomelijk probleem.
            Als ik kijk welke ICE auto's er nu op onze wegen rijden lijkt me dat louter economlisch voor die rijders ook niet zo'n probleem te zijn om over te schakelen naar EV.
            Particulieren die meer dan 25k aan een nieuwe wagen geven zijn zeldzaam en dan nog eerder om de 10 jaar dan om de 5 jaar.

            Wanneer je de bedrijfswagenvloot meeneemt wordt het een heel ander beeld, maar daar is het samenspel met de energievoorziening thuis een stuk complexer.

            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

              Wat bedoel je met een "beveiligde" (privé) parkeer- en laadcapaciteit?
              Mijn oprit (en laadpaal) is voor iedereen die dat echt wil toegankelijk.
              Een private afgesloten parking (dit i.t.t. langs straat parkeren) voor je dure EV en een privé laadpunt waar jij kan laden wanneer je wil en je niet met een ander hoeft rekening te houden (dit i.t.t. openbare laadinfrastructuur).

              Ik neem aan dat niet iedereen zomaar op jouw oprit mag komen staan en van je laadpaal gebruik maken?

              2.0 JTDm

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten



                Particulieren die meer dan 25k aan een nieuwe wagen geven zijn zeldzaam en dan nog eerder om de 10 jaar dan om de 5 jaar.

                Wanneer je de bedrijfswagenvloot meeneemt wordt het een heel ander beeld, maar daar is het samenspel met de energievoorziening thuis een stuk complexer.

                Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                je maakt toch een hoop aannames die niet helemaal gegrond zijn.
                Voor een particulier kan een aankoop van een nieuwe EV die 10 jaar meegaat perfect te verantwoorden zijn, zeker al met die goedkope kredieten tegenwoordig.
                Ik zou zelf als particulier geen garage binnenlopen en 20k aan een nieuwe auto geven, maar er zijn zat mensen die dat wel doen.
                Een verkoper zei me ooit dat 20k voor veel particulieren wel binnen budget is (en dan nog half grappend , t was in t antwerpse, er aan toe voegen dat ook mensen van niet-vlaamse origine gemakkelijk aan een lening van 20k geraken ).



                Ook een bedrijfswagen thuis opladen hoeft geen probleem te zijn.
                https://www.groenopladen.be/kun-je-h...-je-werkgever/
                Last edited by sunking; 10/12/2020, 14:59.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                  je maakt toch een hoop aannames die niet helemaal gegrond zijn.
                  Voor een particulier kan een aankoop van een nieuwe EV die 10 jaar meegaat perfect te verantwoorden zijn, zeker al met die goedkope kredieten tegenwoordig.
                  Ik zou zelf als particulier geen garage binnenlopen en 20k aan een nieuwe auto geven, maar er zijn zat mensen die dat wel doen.
                  Een verkoper zei me ooit dat 20k voor veel particulieren wel binnen budget is (en dan nog half grappend , t was in t antwerpse, er aan toe voegen dat ook mensen van niet-vlaamse origine gemakkelijk aan een lening van 20k geraken ).



                  Ook een bedrijfswagen thuis opladen hoeft geen probleem te zijn.
                  https://www.groenopladen.be/kun-je-h...-je-werkgever/
                  Ik zeg niet dat het niet kan, maar wel dat het extra inspanningen vraagt. En iemand die voor een golf binnen stapt met een up laten buiten wandelen? Het punt blijft terugkomen dat je vandaag meer moet uitgeven om op hetzelfde punt of beter uit te komen, dat is een hinderpaal voor velen.

                  Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                    Ik zeg niet dat het niet kan, maar wel dat het extra inspanningen vraagt. En iemand die voor een golf binnen stapt met een up laten buiten wandelen? Het punt blijft terugkomen dat je vandaag meer moet uitgeven om op hetzelfde punt of beter uit te komen, dat is een hinderpaal voor velen.

                    Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                    het kan idd best zijn dat particulieren niet massaal nieuwe EV's gaan kopen.
                    Ik vind het als particulier nooit echt verstandig om een nieuwe wagen te kopen.
                    Als bedrijf ligt het anders.
                    Maar er zijn ook particulieren die op lange termijn en qua TCO denken, voor hen is een jonge e-golf bv. al een goeie zaak. En een nieuwe e-up, waarom niet, als je thuis kan laden en hij prima geschikt is voor de ritjes van moeder de vrouw, en je het je kan permitteren, waarom zoude dan nog met zo ne stinkbak rijden? Er zijn er genoeg die hun huis afbetaald hebben, de kinderen uit huis, en dan is er geld voor een nieuwe wagen te kopen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                      Het punt blijft terugkomen dat je vandaag meer moet uitgeven om op hetzelfde punt of beter uit te komen, dat is een hinderpaal voor velen.

                      Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                      Voila dat is het hé
                      Het mag dan al voordelig zijn op LT, die 'pre-financiering' is voor veel particulieren een brug te ver. Terecht of niet laat ik in het midden, is een persoonlijke keuze.
                      Bedrijfsmatig is dat een totaal andere insteek.
                      2.0 JTDm

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten



                        Daar heb je zeker een punt en dat is de toewijding waar ik het over heb. Ik weet niet hoeveel ik verdien, ik weet niet hoeveel er op de bank staat, ik weet niet hoeveel ik betaal voor electriciteit en aan wie, ....
                        Ik heb nog nooit 1 seconde wakker gelegen van geld, ik mis elke boot met de de glimlach, ik heb het geprobeerd maar het kan mij werkelijk niet boeien.

                        Het is natuurlijk wat extreem maar er zijn gewoon veel mensen die daar niet veel mee willen bezig zijn. En dan is een bon tekenen voor een Clio veel evidenter dan voor een Leaf.
                        Het zal aan mij liggen maar ik vind dat je tweede paragraaf volledig in tegenstelling staat tot je eerste.
                        Afzonderlijk heben ze elk hun reden van bestaan en zijn ze verdedigbaar.
                        De combinatie van beiden door één en dezelfde persoon lijken me moeilijk verdedigbaar en al helemaal niet logisch.

                        Ik weet exact hoeveel ik verdien, ik weet bij benadering hoeveel er op welke bank staat en ik weet verdomd goed welke facturen ik voor welk bedrag aan wie betaal.
                        Dat is geen toewijding maar gewoon goed beheer.
                        Ik kan mij de luxe niet veroorloven dat allemaal op zijn beloop te laten en er vervolgens niet van wakker te liggen. Heeft weinig te maken met interesses.
                        Eerder met zorgvuldig omgaan met beschikbare middelen.
                        Misschien daarom dat ik wel (meer) middelen ter beschikking heb om te investeren in zaken die vervolgens zichzelf terugbetalen?

                        En ik begrijp dus ook niet als je wel de luxe hebt om rekeningen op zijn beloop te kunnen laten zonder dat ze je financiën negatief beïnvloeden een bon tekenen voor een Clio vanzelfsprekender is dan voor een Leaf.
                        Dat laatste zou ik overigens nooit doen. Ook niet als ik niet met de uitgaven rekening moest houden.
                        Last edited by ivob2; 10/12/2020, 16:36.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten

                          Een private afgesloten parking (dit i.t.t. langs straat parkeren) voor je dure EV en een privé laadpunt waar jij kan laden wanneer je wil en je niet met een ander hoeft rekening te houden (dit i.t.t. openbare laadinfrastructuur).

                          Ik neem aan dat niet iedereen zomaar op jouw oprit mag komen staan en van je laadpaal gebruik maken?
                          Ik parkeer thuis de auto nooit langs de straat. Ook de vorige brandstofauto's niet. Zou trouwens praktisch onmogelijk zijn want deze is maar drie meter breed.

                          Mijn EV is niet duurder (en al zeker niet begeerlijker) dan de brandstofauto's die in de wijk gewoon op de oprit aan de straatzijde staan. Integendeel. Ik schat dat hij goedkoper is dan 75% van de brandstofauto's die in de straat op de oprit of voor de respectievelijke garage staan.
                          Hij staat overigens nooit in een afgesloten garage. Gewoon onder een open carport met vrije toegang vanaf de straat.
                          Ik offer in mijn huis geen dure ruimte op voor een blik op vier wielen.

                          Als je slechte bedoelingen hebt kan je maar beter een brandstofauto stelen. Als die niet voldoende getankt is kan je hem om de hoek binnen vijf minuten alsnog volgooien. Bij een onvoldoende geladen EV ga je niet ver geraken.

                          In de praktijk stelt zich dat probleem al helemaal niet. Hij is omnium verzekerd. Goedkoper dan bij een gelijkaardige brandstofauto.
                          Ze mogen hem dus altijd komen ophalen. Dan staat er de dag erop een nieuwe versie.
                          Spijtig genoeg willen ze niet. Bij de brandstofauto's uit het verleden trouwens ook niet.
                          Waarschijnlijk val ik steeds op modellen die niet gegeerd zijn op de oosterse tweedehandsmarkt.

                          Uiteraard mag niet iedereen van mijn laadpaal gebruik maken. Dat blijft voorbehouden voor familie en bezoekers.
                          Deze staat uiteraard ook niet in de garage maar gewoon buiten in de omgeving waar de EV parkeert (carport tegen zijgevel met rechtstreekse oprit naar de openbare weg). Handiger voor mezelf en eventuele genodigden dan telkens vanuit de garage of woning een kabel buiten te moeten hangen om de EV aan te koppelen.

                          Ik zie iemand met kennis van zaken ook niet zo vlug misbruik maken van de laadpaal.
                          Als ze slechte bedoelingen hebben kunnen ze beter de brandstoftanks van de andere auto's in de straat gaan leegzuigen. Binnen enkele minuten halen ze dan 50-60 liter binnen a rato van 1.3-1.5 € per liter.
                          Wat moeten ze bij mijn laadpaal komen doen? Aankoppelen en nog geen 2 € per uur binnenhalen? Lijkt me niet het allerbeste verdienmodel en gaat nogal opvallen ook.
                          Of gaat de dader onder het laden met een gerust gemoed eerst even naar huis om na een paar uur te komen kijken hoe ver het staat met laden?

                          En als ik (langdurig) afwezig ben is het heel eenvoudig hoor.
                          Dan zijn er twee methodes:
                          Het eerste is net zoals de lichten uitdoen. Schakelaar binnenshuis omdraaien en gedaan ermee.
                          Het tweede is zelfs van op afstand bedienbaar (moest ik vergeten zijn om aan de schakelaar te draaien). Gewoon via internet en/of 4G de laadpaal deactiveren.
                          Er is ook nog een optie om de eigen laadpaal te koppelen aan de eigen laadpas. Maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt. Lijkt me in het dagelijkse gebruik een overbodige extra handeling. Maar het kan wel.
                          Last edited by ivob2; 10/12/2020, 17:48.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            Ook een bedrijfswagen thuis opladen hoeft geen probleem te zijn.
                            Uiteraard allerminst een probleem.
                            Daar kan je, in tegenstelling tot een ICE salaris-/bedrijfswagen, zelfs nog een extra zakcent aan bijverdienen.
                            En een gelijkaardig uitgeruste ICE kost je als werknemer doorgaans veel meer aan VAA dan de EV equivalent.

                            Al minstens twee keer is de EV in het voordeel tov een vergelijkbare brandstofauto.
                            Last edited by ivob2; 10/12/2020, 16:29.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten

                              Particulieren die meer dan 25k aan een nieuwe wagen geven zijn zeldzaam en dan nog eerder om de 10 jaar dan om de 5 jaar.
                              Heb je cijfers om dat te staven?
                              Ik heb (particulier en benzine/diesel) nog nooit langer dan 6 jaar met dezelfde auto gereden.
                              Ook zelden met een nieuwe want dat is doorgaans ook niet al te slim.
                              Een auto verliest het grootste deel van zijn waarde in het eerste jaar na aankoop.
                              Ik kocht dus bij voorkeur een stock- of directiewagen van één jaar oud. En liefst de maand voor hij twee jaar oud zou worden (want dan staat de dealer onder druk om te verkopen, zoniet komt er weer een jaar bij op de teller). Dan heb je, als je wat uitkijkt, al vlug een bijna gloednieuwe auto met 45% korting.
                              Ik verkocht deze dan bij voorkeur ook liever voor hij 7 jaar oud werd (tegen dat de grote kosten er aankomen).
                              Tezamen met de aanvankelijke korting en de relatieve hoge inruilwaarde na 6 jaar gebruik heb je dan als gebruiker een lagere TCO dan bij de aankoop van een gloednieuwe goedkopere auto. En je moet geen jaren in hetzelfde rondkarren.

                              In Vlaanderen is een goede tweedehandse EV nog niet voor de hand liggend. We lopen dan ook nog achter tov Nederland en Duitsland waar dat wel al meer gebruikelijk is.
                              Maar over enkele jaren, wanneer het eerste lot vervallen elektrische leaseauto's vrijkomt voor de markt, zal dat al geen probleem meer zijn.
                              En vanaf 2026 wil sowieso niemand nog een brandstof salaris- of bedrijfswagen.
                              Een werknemer die kan rekenen en werkt voor een toekomstgerichte werkgever die kan rekenen kiest daar trouwens nu al beter niet meer voor.
                              Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                              Wanneer je de bedrijfswagenvloot meeneemt wordt het een heel ander beeld, maar daar is het samenspel met de energievoorziening thuis een stuk complexer.
                              Wat bedoel je precies met een complexe energievoorziening thuis voor de bedrijfswagenvloot?
                              Lijkt me met een EV juist eenvoudiger. Ik ken weinig werknemers met een salariswagen of bedrijfswagen die thuis een eigen tankstation runnen.
                              Een salariswagen/bedrijfswagen met verbrandingsmotor heeft doorgaans een tankpas. Dat is voor een EV niet anders. Dan heet dat gewoon laadpas.
                              Een EV kan je dan meestal thuis nog eens opladen zonder te gaan sleuren met jerrycans. Lijkt me met een brandstofauto iets ingewikkelder.
                              Een EV kan je, mits de nodige fiscaalvriendelijke investeringen van de werkgever, gewoon tijdens de werkuren op de bedrijfsparking bijladen. De praktijk leert me dat je als bedrijf vlugger een milieuvergunning krijgt voor een aantal laadpalen op de parking dan voor een eigen benzinestation.

                              Alles in acht genomen lijkt een bedrijfswagenvloot op elektriciteit me eenvoudiger ipv complexer.
                              De enige reden dat EV complexer lijkt is waarschijnlijk de angst voor het onbekende en de schrik voor verandering.
                              En ik maar denken dat Vlaanderen juist prat ging op de kracht ipv de angst?
                              Last edited by ivob2; 10/12/2020, 17:57.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten

                                Voila dat is het hé
                                Het mag dan al voordelig zijn op LT, die 'pre-financiering' is voor veel particulieren een brug te ver. Terecht of niet laat ik in het midden, is een persoonlijke keuze.
                                Bedrijfsmatig is dat een totaal andere insteek.
                                Toch al gehoord van private lease?
                                Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                is een persoonlijke keuze.
                                En daarmee is zowat het belangrijkste gezegd.

                                Comment


                                • Post 472 (ik ga hem niet volledig quoten) , interessante uitleg, maar wat ik in feite bedoelde is dat iemand zonder private staanplaats en laadplaats niet of minder geneigd zal zijn om een EV te kopen (los van diefstal wagen, misbruik laadpaal o.i.d.)
                                  2.0 JTDm

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                    Toch al gehoord van private lease?
                                    Jazeker, da's die formule waar je maandelijks geld op tafel legt en na 3-4-5j. je wagen moet inleveren en niets overhoudt.
                                    En als er intussen iets verandert aan je mobiliteitsbehoefte en je onder je contract uit wil of dit wil aanpassen nog een hoop €€€€€€€ extra mag afdragen.
                                    Neen dank u
                                    2.0 JTDm

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                      Post 472 (ik ga hem niet volledig quoten) , interessante uitleg, maar wat ik in feite bedoelde is dat iemand zonder private staanplaats en laadplaats niet of minder geneigd zal zijn om een EV te kopen (los van diefstal wagen, misbruik laadpaal o.i.d.)
                                      Schrijf dan direct wat je bedoelt.

                                      Overigens vind ik je redenatie goed nieuws.
                                      Over 5-10 jaar gaan we dus langs de straten alleen nog oude auto's zien staan. Tot de laatste uit het beeld verdwenen is.
                                      Minder daar kan ik je nog volgen.
                                      Niet? Vlaamse mentaliteit?
                                      In Nederland, toch niet het land dat bekend staat om zijn ruime woningen met eigen oprit of garage, maken ze daar veel minder een probleem van.

                                      Mij lijkt het eerder dat je argumenten blijft zoeken om toch maar geen EV te moeten kopen.
                                      Voor mij is dat niet nodig hoor. Gewoon "ik wil dat niet" volstaat voor mij hoor.
                                      Over tien jaar moet ik ook geen EV meer hebben.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                                        Neen dank u
                                        Voilà, nog een argument erbij om het niet te doen.

                                        Een lening dan om, bij gebrek aan eigen middelen, de eigen autoaankoop te financieren?
                                        Ik heb tijdens bepaalde acties al autoleningen van 0% voorgesteld gekregen.
                                        Je spaargeld schijnt overigens ook niets meer op te brengen.

                                        Rekening houdende met de jaarlijkse inflatie brengt een lening met een intrestvoet onder de inflatievoet nog geld op ook.
                                        Last edited by ivob2; 10/12/2020, 17:42.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                          Mij lijkt het eerder dat je argumenten blijft zoeken om toch maar geen EV te moeten kopen.
                                          Voor mij is dat niet nodig hoor. Gewoon "ik wil dat niet" volstaat voor mij hoor.
                                          Over tien jaar moet ik ook geen EV meer hebben.
                                          Neen,zeker niet, is met (in non-coronatijden) 1 keer op de 2 weken h/t Berlijn en 1 keer h/t Praag niet echt aan de orde . Het zal tot 31/12/2024 bij V8 dieselpower blijven denk ik, daarna wordt Euro5 in de klimaatban geslagen.
                                          Alhoewel nu zou EV perfect volstaan met 500km/maand. Maar ik ga ervan uit dat e.e.a. toch normaliseert de komende maanden

                                          Gaan er wel alternatieven zijn voor EV binnen 10j denk je? Waterstof heb ik toch ook serieuze bedenkingen bij.

                                          2.0 JTDm

                                          Comment

                                          Working...
                                          X