Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

    Eerst zien en dan geloven.
    Vooral, in de praktijk, die 5.000 km via de eigen zonnepanelen.
    En ik wil in de praktijk ook nog eens zien hoe de eigen accu praktisch kan gebruikt worden om de eigen woning van elektriciteit te voorzien.
    Als dat via één 230V contactdoos outlet op de Sonos moet gebeuren heb je praktisch toch een groot probleem?
    Je kan tot 3.5 KWh vermogen delen. Mocht ik zo'n wagen kopen zou ik mijn electriciteitskast daar wel op laten aanpassen.
    Ik vebruik in de periode waarover ik spreek (midden maart tot midden oktober) 6-7 kWh, dat is 20% van de accu van die wagen
    BMW 420dA : >>>

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten

      Neen,zeker niet, is met (in non-coronatijden) 1 keer op de 2 weken h/t Berlijn en 1 keer h/t Praag niet echt aan de orde . Het zal tot 31/12/2024 bij V8 dieselpower blijven denk ik, daarna wordt Euro5 in de klimaatban geslagen.
      Alhoewel nu zou EV perfect volstaan met 500km/maand. Maar ik ga ervan uit dat e.e.a. toch normaliseert de komende maanden

      Gaan er wel alternatieven zijn voor EV binnen 10j denk je? Waterstof heb ik toch ook serieuze bedenkingen bij.
      Als je regelmatig veel km moet doen heb je inderdaad een valabel argument om te wachten.

      500 km/maand is dan weer het andere uiterst. Dan heb je eigenlijk al geen auto meer nodig.
      300-500 km in één ruk is voor een EV (in de categorie van de V8 dieselpower) nu al geen probleem meer.

      Als je weinig km doet en particulier moet aankopen en niet zonder auto kan is het trouwens ook nog niet het geschikte ogenblik om over te stappen.

      En zo zijn er nog wel legio valabele voorbeelden te geven waarom je beter nog wat wacht.

      Geen goesting is er bv. ook één van.

      De EV is er hier in pre-coronatijden ook gekomen om dagelijks WW-verkeer te doen. Hij staat nu de meeste tijd ook onder de carport te verkommeren.
      Normaliseren naar pre-coronatijden zal er, in ons geval, niet meer bij zijn. Thuiswerk wordt de nieuwe norm. Met of zonder corona.

      Alternatieven voor EV binnen 10 jaar?
      Ik heb geen glazen bol dat op anderen van toepassing is.
      Ik doelde op het eigen uitgetekende traject.
      Over 10 jaar is BEV doodnormaal. Waarschijnlijk zelfs in Vlaanderen.
      Dan zijn, zoals het mestal gaat, alle voordelen ook ineens verdwenen. Dus tijd om tegen dan weer over te stappen op iets anders.

      Waterstof voor individueel personenvervoer zie ik niet zo snel massaal doorbreken.
      Als individu ben je dan ook één van de grootste voordelen weer kwijt: thuis met je eigen energie je mobiliteit verzekeren.

      Ik zie wel een toekomst voor waterstof voor:
      - tussenopslagmedium voor groene energie opgewekt via PV en wind. Parken dus, niet individueel.
      - goederenvervoer en gemeenschappelijk openbaar vervoer.
      - scheepvaart

      Misschien in een later stadium nog de luchtvaart. Airbus is met een proefproject gestart.
      Maar hoog in de lucht heeft de uitstoot van waterstof weer zijn eigen nadelen.
      Last edited by ivob2; 10/12/2020, 18:29.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

        Je kan tot 3.5 KWh vermogen delen. Mocht ik zo'n wagen kopen zou ik mijn electriciteitskast daar wel op laten aanpassen.
        Ik vebruik in de periode waarover ik spreek (midden maart tot midden oktober) 6-7 kWh, dat is 20% van de accu van die wagen
        Het ging me niet over de beschikbare inhoud van de accu.
        In dezelfde periode verbruik ik ook niet meer. En ik heb genoeg back up mogelijkheden om het jaar rond toe te komen met 5 kWh per etmaal en als het echt moet kom ik er ook wel met 2-3 kWh. Maar dan moet ik wel wat comfort opgeven (wat niet de bedoeling is). Daar heb ik dan ook geen bedenkingen over.

        3.5 kWh leveren is ook geen enkel probleem.
        Ik zie eerder een probleem met het beperkt max. vermogen van 3.5 kW. Het gaat wel, maar een jaar rond 100% van de tijd met die beperking leven lijkt me al problematischer. Niet tussen midden maart en midden oktober. Maar net buiten deze periode. Het zal wel gaan maar dan moet je toch al gaan opletten wat je doet.

        Ik dacht vooral aan de aansluiting die voorzien is in de Sion. Leek me een gewoon enkelvoudig stopcontact?
        Leuk als gadget en voor een kampeervakantie maar iets minder handig om een volledige woning op te laten draaien.
        Dan hangt het er een beetje van af wat de kostprijs is om je thuisinstallatie te laten aanpassen aan deze situatie.
        En of deze dan nog voldoet aan het AREI reglement.
        Bovendien is 1 kWh die de accu bevat DC stroom. Die moet omgezet worden naar AC stroom voor de woning. Dan hou je geen 1 kWh meer over. Als je 7 kWh in de woning nodig hebt zal je toch al 8 kWh uit de accu halen.
        En lijkt me ook eerder een theoretische overweging om dit vol te kunnen houden tussen midden maart en midden oktober.
        Deze periode is nu net ook de periode dat een eenvoudige PV-installatie zijn hoogste opbrengst heeft en de dagen het langst.
        Lijkt me dan hooguit meer iets om het nachtverbruik te overbruggen als je niet meer van een terugdraaiende teller kan genieten.

        In de veronderstelling dat ze deze keer wel binnen de vooropgestelde periode hun beloftes kunnen nakomen en vooral waarmaken en tegen die tijd niet links en rechts door de massaproducenten worden voorbijgestoken.

        Twee jaar geleden hadden al duizenden mensen een voorschot betaald met de belofte dathet ding geleverd zou worden in 2020. Toen waren de specs nog veelbelovend.
        Inmiddels zijn we twee jaar verder en wordt de effectieve leverdatum weer naar voor geschoven. De specs zijn nu al maar op het randje meer. Benieuwd wat de concurrentie in 2022 te bieden heeft.
        Last edited by ivob2; 10/12/2020, 19:49.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

          Eerst zien en dan geloven.
          Vooral, in de praktijk, die 5.000 km via de eigen zonnepanelen.
          En ik wil in de praktijk ook nog eens zien hoe de eigen accu praktisch kan gebruikt worden om de eigen woning van elektriciteit te voorzien.
          Als dat via één 230V contactdoos outlet op de Sonos moet gebeuren heb je praktisch toch een groot probleem?
          De ontwikkeling gaan zo snel dat kleine nieuwkomers geen kans maken.
          Het doet met denken aan mijn eerste HTC smartphone die bijna 1000 euro koste , een jaar later kon je een Samsung kopen die dubbel zo snel was en maar 500 euro kwam. Ik blijf er bij voor een EV is de investering als particulier te vroeg , binnen 2 jaar heb je spijt want dan heb je voor minder geld meer range en niemand die binnen 5 jaar nog iets wil geven voor je verouderde EV. Dit is nu momenteel anders net zoals er een publiek is voor 2de hands IPhone's
          Last edited by carman; 11/12/2020, 00:33.

          Comment


          • carman
            Als je als particulier niet veel rijdt, dan is het financieel inderdaad niet zo interessant om een EV te kopen.

            maar dat een EV snel in waarde zakt... daar ben ik het niet mee eens. Vergelijk de prijs van een Tesla S van 5 jaar oud eens met die van een BMW7 van dezelfde leeftijd.
            De Tesla 3 is nog niet lang op de markt, maar de prijzen die ze nog vragen voor een auto van 1 jaar oud liggen echt niet veel onder de nieuwprijs.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
              carman
              Als je als particulier niet veel rijdt, dan is het financieel inderdaad niet zo interessant om een EV te kopen.

              maar dat een EV snel in waarde zakt... daar ben ik het niet mee eens. Vergelijk de prijs van een Tesla S van 5 jaar oud eens met die van een BMW7 van dezelfde leeftijd.
              De Tesla 3 is nog niet lang op de markt, maar de prijzen die ze nog vragen voor een auto van 1 jaar oud liggen echt niet veel onder de nieuwprijs.
              Ja klopt , Maar Tesla is net zoals Apple een hebbeding , het trek een bepaald publiek aan die het absoluut wil hebben. Ik denk dat er nu ook meer vraag is dan aanbod, dit zal veranderen als ook de fabriek in Berlijn opstart en er meer aanbod is van andere EV. Ik wil nog wel is zien wat bvb een Kia e-nero binnen 5 jaar waard is en of deze dan 2dehands nog altijd 12000 euro meer kost dan de gewone Niro.

              Comment


              • Dat waardebehoud is ook maar een heel Tesla-specifiek en volgens mij tijdelijk fenomeen
                Kijk eens naar de prijzen van een e-Golf of een BMW i3...
                Die verliezen even goed 50% of zelfs meer na 4-5j. net zoals klassieke ICE-auto's
                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten

                  De ontwikkeling gaan zo snel dat kleine nieuwkomers geen kans maken.
                  Het doet met denken aan mijn eerste HTC smartphone die bijna 1000 euro koste , een jaar later kon je een Samsung kopen die dubbel zo snel was en maar 500 euro kwam. Ik blijf er bij voor een EV is de investering als particulier te vroeg , binnen 2 jaar heb je spijt want dan heb je voor minder geld meer range en niemand die binnen 5 jaar nog iets wil geven voor je verouderde EV. Dit is nu momenteel anders net zoals er een publiek is voor 2de hands IPhone's
                  In theorie heb je gelijk.
                  Maar als iedereen zo zou redeneren had geen enkele particulier nu een laptop of smartphone.
                  Een auto is een verbruiksprodukt. Geen goede investering (op een paar uitzonderingen na en als je lang genoeg wacht).
                  Niets dat zo snel in waarde daalt als een modale in serie gebouwde auto.
                  Als je een auto wil kopen met het oog op een behoud van de investering moet je al zeker geen diesel meer kopen of een auto met een grote benzinemotor.
                  De meeste mensen hebben op hun sterfbed spijt van de zaken die ze niet gedaan hebben. Niet over wat ze wel hebben aangedurfd of ondernomen.

                  Tesla een hebbeding? Als je er een bestelt heb je er binnen de korste keren een.
                  Op een Kia e-Niro was het integendeel elf maanden wachten tussen bestelling en levering.
                  De relativiteit van de dingen.
                  Last edited by ivob2; 11/12/2020, 09:53.

                  Comment


                  • Die i3’s van de eerste generatie waren dan ook absoluut hun nieuwprijs niet waard. Je kan daar gewoonlijk nauwelijks iets mee doen, met 100 km range. Logisch dat je die aan de straatstenen niet kwijt geraakt.
                    Een model 3, is binnen 5 jaar nog steeds een bruikbare en plezante wagen.
                    Al is het idd te verwachten dat tegen dan een vergelijkbare wagen nieuw minder gaat kosten dan vandaag.
                    Maar ik verwacht niet dat dat eenzelfde implosie van restwaarde oplevert dan een bmw i3. Die waren na een jaar al een pak van hun waarde kwijt.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                      I

                      Tesla een hebbeding? Als je er een bestelt heb je er binnen de korste keren een.
                      Ik had het niet over de levertijd , maar iets wat bepaalde mensen absoluut willen hebben .
                      Ik ken mensen die maar bvb 400 euro budget hebben voor een smartphone en liever een 2dehands Apple hebben dan een nieuwe Android.
                      Tesla behoord ook in dat zelfde rijtje. Iemand die 5k te weinig budget heeft om een nieuwe Tesla is bereid om veel te betalen om die 2dehands Tesla die wel net binnen budget past.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten

                        Ik had het niet over de levertijd , maar iets wat bepaalde mensen absoluut willen hebben .
                        Ik ken mensen die maar bvb 400 euro budget hebben voor een smartphone en liever een 2dehands Apple hebben dan een nieuwe Android.
                        Tesla behoord ook in dat zelfde rijtje. Iemand die 5k te weinig budget heeft om een nieuwe Tesla is bereid om veel te betalen om die 2dehands Tesla die wel net binnen budget past.
                        Ik ook niet maar over "hebbeding" en "behoud van waarde".
                        Normaliter heeft iets dat courant en vlot verkrijgbaar is een lager waardebehoud dan iets waar de vraag hoger is dan het aanbod.

                        12.000 € meerprijs voor een (e-Niro) tov een versie met verbrandingsmotor lijkt me eerder een koopje.
                        Voor die 12.000 € krijg je er wel 67 kWh aan accu's bij + omvormer.
                        Als je daar een thuisbatterij voor wil plaatsen mag je al blij zijn dat je er 12-15 kWh aan accu's voor kan plaatsen.
                        Last edited by ivob2; 11/12/2020, 11:38.

                        Comment


                        • neen, dat heeft er vaak niets mee te maken. Imago is wat maakt of iets waardebehoud heeft. Want het is het imago wat maakt dat er ook vraag naar komt.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Om even terug on topic te gaan, wat is het snelste wat je kan laden met een standaard 40a/230v aansluiting (zonder drijfkracht)?
                            Kom je toe met 1000 euro all-in voor zo'n paal, bekabeling, installatie, keuring etc.?
                            En zijn die laadpalen anno 2020 (2021) dan ook time-proof of is er kans dat er voor toekomstige EV's andere laadaansluitingen komen en je alsnog moet gaan upgraden?

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              Die i3’s van de eerste generatie waren dan ook absoluut hun nieuwprijs niet waard. Je kan daar gewoonlijk nauwelijks iets mee doen, met 100 km range. Logisch dat je die aan de straatstenen niet kwijt geraakt.
                              Dat is nieuwe technologie nooit voor de modale gebruiker.
                              Je hebt anderzijds wel EA's nodig om een nieuw produkt in de markt te kunnen zetten.

                              De eerste gsm's en smartphone's waren hun prijs ook niet waard voor de modale gebruiker.
                              Ik vind (persoonlijk standpunt) dat de meeste huidige smartphone's voor wat ze te bieden hebben hun prijs nog niet waard zijn (bruikbare levensduur en autonomie).
                              Op dat vlak wacht ik ook nog af. En als ik om me heen kijk ben ik daar dan blijkbaar de uitzondering.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
                                Om even terug on topic te gaan, wat is het snelste wat je kan laden met een standaard 40a/230v aansluiting (zonder drijfkracht)?
                                Kom je toe met 1000 euro all-in voor zo'n paal, bekabeling, installatie, keuring etc.?
                                En zijn die laadpalen anno 2020 (2021) dan ook time-proof of is er kans dat er voor toekomstige EV's andere laadaansluitingen komen en je alsnog moet gaan upgraden?
                                Met die aansluiting zou je probleemloos moeten kunnen laden met 7kW.
                                Ik denk dat het iets meer dan 1000€ gaat kosten om die geïnstalleerd te krijgen, veel is afhankelijk natuurlijk van de benodigde werken om de kabel tot bij je paal te krijgen vanuit de kast.

                                Of iets toekomstproof is... geen idee. In elk geval, als de kabel er ligt, dan is het wisselen van een stekker niet zo moeilijk en duur.

                                Comment


                                • Ok, thx!
                                  Moet die kabel per se naar de hoofdzekeringkast of mag dit ook naar deelzekeringkast in garage (die is vrijstaand op 50m van het huis)?
                                  Zou die in theorie ook kunnen zetten in de car-port (is nagenoeg naast de hoofdzekeringkast) maar dan staat de paal half buiten en ziet Jan en alleman dat je een (PH)EV aan het laden bent....

                                  Comment


                                  • is dat dan een probleem?
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • Op zich niet maar die garage staat er specifiek voor privé- auto en fietsen en moto en die carport is er voor de firmaslet. Dus lijkt me logischer om die paal in de garage te zetten

                                      Comment


                                      • firmaslet gaat toch waarschijnlijk een (PH)EV worden? Dus beter de paal daar laten zetten?
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
                                          Om even terug on topic te gaan, wat is het snelste wat je kan laden met een standaard 40a/230v aansluiting (zonder drijfkracht)?
                                          Kom je toe met 1000 euro all-in voor zo'n paal, bekabeling, installatie, keuring etc.?
                                          En zijn die laadpalen anno 2020 (2021) dan ook time-proof of is er kans dat er voor toekomstige EV's andere laadaansluitingen komen en je alsnog moet gaan upgraden?


                                          1000 EUR gaat krap zijn denk ik. Reken toch op minimaal 250 EUR voor de installatie en keuring (tenzij je dat ten dele zelf gaat doen)
                                          Je aansluiting heeft 9.2 kWh vermogen. Met zo'n beperkt vermogen als aansluiting zou ik echt wel gaan voor een laadpaal die aan loadbalancing doet. Zo'n laadpalen kosten wat meer, maar gaan alle resterend vermogen van je aansluiting afromen (of je kan daar bvb mee aangeven dat je niet wilt dat het totale stroomverbruik meer dan 7kWh is, om de piekstroom factuur te beperken).
                                          Zo'n smartchargers zijn ietsje duurder (vanaf 700 EUR excl BTW).

                                          Indien je een gewone 'domme' laadpaal op 7kWh installeert en binnen staat de oven en de kookplaten op, samen met de wasmachine, dan kan het zijn dat de stroom uitvalt.Die slimme lader gaat gewoon even zijn vermogen reduceren.
                                          BMW 420dA : >>>

                                          Comment

                                          Working...
                                          X