Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    neen, dat heeft er vaak niets mee te maken. Imago is wat maakt of iets waardebehoud heeft. Want het is het imago wat maakt dat er ook vraag naar komt.
    Dat is dan pas je geld op risico inzetten.
    Als het "imago" plots keert is je produkt helemaal niets meer waard.
    En wat is "imago". Dat kan voor iedereen iets anders betekenen.
    Voor de een is dat in een maatpak van een gekend couturier in de laatste nieuwe 7-serie rondrijden.
    Voor een ander is dat bewust in een versleten jeans en houthakkershemd in de goedkoopste vijfdehands krel rondrijden.
    Last edited by ivob2; 11/12/2020, 12:59.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
      Om even terug on topic te gaan, wat is het snelste wat je kan laden met een standaard 40a/230v aansluiting (zonder drijfkracht)?
      Kom je toe met 1000 euro all-in voor zo'n paal, bekabeling, installatie, keuring etc.?
      En zijn die laadpalen anno 2020 (2021) dan ook time-proof of is er kans dat er voor toekomstige EV's andere laadaansluitingen komen en je alsnog moet gaan upgraden?
      Dat is dan een 32A 320V laadpaal wat in de praktijk 7Kw vermogen levert. Zonder rekening te houden met je andere elektrische verbruikers want die ken ik niet. Maar dat is wat de paal dan maximaal kan leveren. Wat ook geen vereiste is. Je bent niet verplicht steeds het maximale eruit te halen.
      De prijs, zoals eerder gesteld, hangt gewoon af van waar de paal moet komen (meter kabel) welke laadpaal je wil en welke applicaties je werkzaam wil op de paal.
      De kost van mijn laadpaal lag rond de 1100 euro en de plaatsingskosten rond de 1100 euro (incl. 6% BTW, installatiemateriaal met afzonderlijke zekeringkast, tot 10 meter 6 mm² grondbekabeling, 2 utp kabels, geactiveerde SIM-kaart en graafwerk en de bijhorende werkuren).
      Hoe goedkoper je paal hoe meer de installatiekosten zullen doorwegen. De plaatsingskosten blijen immers gelijk.

      Vraag gewoon een vrijblijvende offerte aan voor jouw specifieke situatie. Dan weet je het exact en heb je een richtprijs zonder dat derden moeten gokken voor jouw specifieke situatie.
      Ik heb hier eerder al een link geplaatst.

      Type 2/CCS wordt in de EU zowel aan de zijde van de EV als de laadpaal standaard.
      Dat gaan ze niet zo maar vlug wijzigen.

      Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
      Ok, thx!
      Moet die kabel per se naar de hoofdzekeringkast of mag dit ook naar deelzekeringkast in garage (die is vrijstaand op 50m van het huis)?
      Zou die in theorie ook kunnen zetten in de car-port (is nagenoeg naast de hoofdzekeringkast) maar dan staat de paal half buiten en ziet Jan en alleman dat je een (PH)EV aan het laden bent....
      Uiteraard mag dat naar een afzonderlijke deelkast. Je moet niet alleen plaats hebben voor de 32A automaat maar ook voor een specifieke verliesstroomschakelaar.
      Hou er wel rekening mee (zeker als je het zelf wil uitvoeren) dat die uitbreiding voor indienstneming goedgekeurd moet worden.
      Voorzie dus zeker dat je aarding binnen de tolerantie uitgemeten is.

      Waarom mag Ja en Alleman niet zien dat je een (PH)EV aan het laden bent?

      Mijn afzonderlijke automatenkasten staan ook verspreid, de meterkast van Fluvius in een ander gebouw op 10 tot 30 meter en de laadpaal weer op 7 meter (uiteraard in het midden van de langszijde van de carport) van de automatenkast van de laadpaal.
      Je moet alleen zien dat de sectie van de verbindingskabels steeds voldoende is.
      Last edited by ivob2; 11/12/2020, 15:57.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

        Dat is dan pas je geld op risico inzetten.
        Als het "imago" plots keert is je produkt helemaal niets meer waard.
        En wat is "imago". Dat kan voor iedereen iets anders betekenen.
        Voor de een is dat in een maatpak van een gekend couturier in de laatste nieuwe 7-serie rondrijden.
        Voor een ander is dat bewust in een versleten jeans en houthakkershemd in de goedkoopste vijfdehands krel rondrijden.
        nochtans wat er al met heel wat produkten gebeurd is, die een imago hadden en dat op een paar jaar tijd zijn kwijtgespeeld en niets meer waard zijn. Zeldzaamheid is zelden een reden. Voorbeelden genoeg te vinden in de oldtimer wereld. Auto's waarvan er maar een paar van zijn gemaakt en toch geen kloten waard omdat ze hun imago niet mee hebben. En andere en masse gemaakt en toch voor veel meer geld over de toonbank gaan. De dag dat de auto geen bestaansrecht meer zal hebben, gaan er heel wat oldtimerbezitters met een hoop oudijzer in hun garage staan.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
          Op zich niet maar die garage staat er specifiek voor privé- auto en fietsen en moto en die carport is er voor de firmaslet. Dus lijkt me logischer om die paal in de garage te zetten
          Mij lijkt het logscher om je laadpaal te plaatsen in de buurt van de normale stalplaats (PH)EV.
          In jouw geval dus de carport?
          Als de EV privé is is de garage uiteraard de meest logische plaats.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

            nochtans wat er al met heel wat produkten gebeurd is, die een imago hadden en dat op een paar jaar tijd zijn kwijtgespeeld en niets meer waard zijn. Zeldzaamheid is zelden een reden. Voorbeelden genoeg te vinden in de oldtimer wereld. Auto's waarvan er maar een paar van zijn gemaakt en toch geen kloten waard omdat ze hun imago niet mee hebben. En andere en masse gemaakt en toch voor veel meer geld over de toonbank gaan. De dag dat de auto geen bestaansrecht meer zal hebben, gaan er heel wat oldtimerbezitters met een hoop oudijzer in hun garage staan.
            Voor de meeste oldtimerbezitters is het bezit van hun oldtimer een hobby. Geen belegging.
            Voor hen is het dus dierbaar oud ijzer, ongeacht de eventuele marktwaarde.
            Buiten hobby en in zeldzame gevallen een belegging heeft een oldtimer sowieso al geen logisch openbaar bestaansrecht meer.
            De dag dat een auto geen bestaansrecht meer heeft gaat het merendeel van de oldtimerbezitters (en een groot deel van de forumdeelnemers) niet meer meemaken.
            Paarden en duiven hebben ook al lang geen echt bestaansrecht meer in de mobiliteit. Maar er zijn wel nog steeds exemplaren die nog voor veel geld over de toonbank gaan. Het is maar wat een gek er voor wil geven.

            Daarbij, totaal naast de kwestie.

            On topic: zo'n Polestar 1 met de combinatie van een bruikbare brandstofmotor, echte bruikbare elektrische capaciteit, hoge funfactor, beperkte oplage zou wel eens een leuke investering kunnen zijn. Verliest de investering aan geldwaarde (risico van iedere investering) was het in elk geval leuk (wat je van een digitaal aandeel niet altijd kan zeggen).
            Heb je tenminste goed geïnvesteerd in de funfactor.
            Last edited by ivob2; 11/12/2020, 13:56.

            Comment


            • Rueff: laat een paar vertegenwoordigers komen en zie wat nodig is. En vooral, als ge dat zelf wilt en kunt natuurlijk, wat kunt ge zelf doen om de prijs te drukken. Zegt men dat de kabel naar de garage die er nu niet ligt, onvoldoende is, dan moet er een nieuwe komen. De kabel op zich is niet echt de kost, wel de manuren van het leggen. Iemand moet de sleuf maken waar de kabel in moet en als gij dat niet zijt, moet ge die betalen. Het zijn die dingen die de kostprijs vaak heel snel de hoogte injagen. En als ge daarvan een deel in eigen regie kunt doen, kan je misschien met het uitgespaarde geld investeren in een betere laadpaal. Insplijpen, gaten boren en dergelijke zijn nu niet de moeilijkste dingen om te doen.
              Wilt ge het niet doen, besef dan dat men op dergelijke zaken gaat doorrekenen.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                12.000 € meerprijs voor een (e-Niro) tov een versie met verbrandingsmotor lijkt me eerder een koopje.
                Voor die 12.000 € krijg je er wel 67 kWh aan accu's bij + omvormer.
                Als je daar een thuisbatterij voor wil plaatsen mag je al blij zijn dat je er 12-15 kWh aan accu's voor kan plaatsen.
                Maar je krijgt die batterij er niet gewoon bij.
                Ze nemen eerst de brandstofmotor, versnellingsbak, brandstoftank en weet ik wat nog allemaal eruit.
                Dus de effectieve kostprijs van die batterij in het geheel ligt een aanzienlijk stuk hoger dan wat jij hier nu voorstelt.
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                  Maar je krijgt die batterij er niet gewoon bij.
                  Ze nemen eerst de brandstofmotor, versnellingsbak, brandstoftank en weet ik wat nog allemaal eruit.
                  Dus de effectieve kostprijs van die batterij in het geheel ligt een aanzienlijk stuk hoger dan wat jij hier nu voorstelt.
                  Dat is het punt dan ook niet.
                  Ze nemen inderdaad de meest onefficiënte onderdelen er eerst uit.
                  Je kan er toch niets meer mee aanvangen.
                  En voor het prijsverschil krijg je een veel efficiënter voertuig in de plaats dan de brandstof versie.
                  Als koper gaat het om het prijsverschil en wat je krijgt.
                  Een auto die beter presteert dan de 'goedkopere' brandstofversie + een accu met een bruikbare omvang.
                  Een vergelijkbare brandstofauto (nu ja vergelijkbaar, die gaat al een heel grote brandstofmotor moeten hebben om hetzelfde koppel en vermogen ter beschikking te hebben als een gelijkaardige EV) met een thuisaccu van 12-15 kWh gaat evenveel kosten dan een EV met een veel grotere accu.

                  Als koper maakt het mij niet uit wat de onderdelen elk in detail kosten.
                  Maar wel wat het geheel kost en wat ik voor die prijs krijg.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten



                    Als koper maakt het mij niet uit wat de onderdelen elk in detail kosten.
                    Maar wel wat het geheel kost en wat ik voor die prijs krijg.
                    Zo krijg je inderdaad alles uitgelegd...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                      Voor de meeste oldtimerbezitters is het bezit van hun oldtimer een hobby. Geen belegging.
                      Voor hen is het dus dierbaar oud ijzer, ongeacht de eventuele marktwaarde.
                      Buiten hobby en in zeldzame gevallen een belegging heeft een oldtimer sowieso al geen logisch openbaar bestaansrecht meer.
                      De dag dat een auto geen bestaansrecht meer heeft gaat het merendeel van de oldtimerbezitters (en een groot deel van de forumdeelnemers) niet meer meemaken.
                      Paarden en duiven hebben ook al lang geen echt bestaansrecht meer in de mobiliteit. Maar er zijn wel nog steeds exemplaren die nog voor veel geld over de toonbank gaan. Het is maar wat een gek er voor wil geven.
                      Bestaansrecht
                      Zo kan je alle aankopen gaan ratioaliseren. Blij dat ik niet op deze manier hoef te kopen of te denken rond mobiliteit, freedom of choice, fun and passion
                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

                        Zo krijg je inderdaad alles uitgelegd...
                        Als ik een aankoop voor mezelf kan verantwoorden en mijn rekening klopt is dat uiteindelijk inderdaad het enige wat van belang is.
                        Als je een ander zijn rekening wil maken en sluitend wil krijgen word je beter boekhouder.

                        Ter herhaling: mijn uitgangspunten en besluiten zijn niet noodzakelijkerwijs die van een ander. En omgekeerd.
                        Leven en laten leven.

                        Ik lees ook maar (en dan nog uitsluitend in de onderwerpen die mijn interesse weerhouden, in de overige steek ik zelfs geen tijd)
                        wat een ander schrijft, haal en leer er bij voorkeur uit wat ik nog niet wist en wat ik kan gebruiken en toepassen. Als dat niet zo is laat ik het voor wat het is. Ik verwacht van een ander ook niet meer of minder van wat ik schrijf.
                        Ben je er iets mee, zoveel te beter. Ben je overtuigd van het tegendeel of kan he tje niets schelen, even goede vrienden.

                        Het is slechts een forum => uitwisseling van ervaringen en ideeën waar je het niet noodzakelijk altijd eens mee moet zijn.
                        Last edited by ivob2; 11/12/2020, 19:14.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                          Blij dat ik niet op deze manier hoef te kopen of te denken rond mobiliteit, freedom of choice, fun and passion
                          Volledig akkoord.
                          Dat is net mijn punt.
                          Dat "bestaansrecht" in mijn bijdrage was ironie op een argument van een ander. Niet mijn argument.
                          Sorry als de ironie je ontging.

                          Inzake mobiliteit heb ik gelukkig volledige freedom of choice en zonder grote economische weerslag.

                          Comment


                          • aaaaaaaah dat was ironie...
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                              Volledig akkoord.
                              Dat is net mijn punt.
                              Dat "bestaansrecht" in mijn bijdrage was ironie op een argument van een ander. Niet mijn argument.
                              Sorry als de ironie je ontging.

                              Inzake mobiliteit heb ik gelukkig volledige freedom of choice en zonder grote economische weerslag.
                              Ik vond uw woordgebruik ongepast. Had je nu “bestaansreden” gebruikt, dan was het al iets dichter bij de waarheid geweest. Alhoewel

                              Jouw mobiliteit heeft een grotere weerslag dan je denkt. Ik doe bvb woon/werk met de fiets. Dat is pas andere koek

                              Maar natuurlijk ook volledig akkoord met (uw) vrije keuze, en ik heb zeker niets tegen ev, maar wel tegen de fake argumenten die veelal gebruikt worden om een aankoop te rechtvaardigen (niet op u bedoeld).
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • ik heb trouwens het woord bestaansrecht gebruikt

                                want dat gaat uiteindelijk boven ons hoofd wel beslist worden
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                  want dat gaat uiteindelijk boven ons hoofd wel beslist worden
                                  Dat interesseert mij niet. Blijven opkomen voor de vrijheid van keuze. Onze vrijheden worden trouwens meer en meer beperkt. Makke schapen zijn we.
                                  Last edited by order66; 11/12/2020, 19:22.
                                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                  Comment


                                  • Europa WIL tegen 2030 55% minder uitstoot hebben qua CO². Die gaan we niet halen als we blijven doordoen zoals vanouds. Daarom... verwacht u al maar aan draconische maatregelen de komende 10 jaar.
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                      Europa WIL tegen 2030 55% minder uitstoot hebben qua CO². Die gaan we niet halen als we blijven doordoen zoals vanouds. Daarom... verwacht u al maar aan draconische maatregelen de komende 10 jaar.
                                      Natuurlijk besef ik dat, ik lees immer dagelijks het nieuws
                                      Wat niet wil zeggen dat ik niet meer strijdvaardig ben voor onze vrijheden. De meeste Belgen buigen nochtans gewillig voorover tegenwoordig.
                                      Ik ga trouwens zelf ook niet door als vanouds. Ik rijd erg veel met de fiets/te voet, en ik ben in de toekomst zeker bereid om een ev als daily te kopen, als alle omstandigheden beter worden (zoals opladen, kobaltgewinning, energie uitsluitend uit milieuvriendelijke bronnen, enz...). Want momenteel zijn er nog veel te veel nadelen aan verbonden (al zeker voor de particulier).
                                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                        Europa WIL tegen 2030 55% minder uitstoot hebben qua CO². Die gaan we niet halen als we blijven doordoen zoals vanouds. Daarom... verwacht u al maar aan draconische maatregelen de komende 10 jaar.
                                        Ik heb voor alle zekerheid al een Landcruiser 150 gekocht !

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                          Ik vond uw woordgebruik ongepast. Had je nu “bestaansreden” gebruikt, dan was het al iets dichter bij de waarheid geweest. Alhoewel

                                          Jouw mobiliteit heeft een grotere weerslag dan je denkt. Ik doe bvb woon/werk met de fiets. Dat is pas andere koek

                                          Maar natuurlijk ook volledig akkoord met (uw) vrije keuze, en ik heb zeker niets tegen ev, maar wel tegen de fake argumenten die veelal gebruikt worden om een aankoop te rechtvaardigen (niet op u bedoeld).
                                          Het was mijn initieel woordgebruik niet eens.
                                          Als ik in mijn respons het initieel gebruikte woord vervangen had door "bestaansreden" was er geen punt (van ironie) meer aanwezig en kon je de bedoelde uitspraak bijgevolg wel aan mij toeschrijven.
                                          Wat mijn intentie niet was. Als ik daar onduidelijk in was is dat hopelijk bij deze rechtgezet?
                                          Als bij sommigen de ironie niet doorkwam (uiteraard mijn fout), bij deze de verduidelijking.
                                          Voor alle verdere opmerkingen en klachten hierover je te wenden tot de initiële woordgebruiker.
                                          (Voor alle misverstanden te voorkomen, mij stoorde dat woordgebruik niet.)

                                          Uit wat maak je op dat ik mijn W/W verplaatsingen met een auto doe?
                                          Ik deed, afhankelijk van de afstand, al jaren mijn W/W verplaatsingen te voet, met de racefiets, met de mountainbike en met de motorfiets.
                                          Hoogst uitzonderlijk met een blik op vier wielen.
                                          Sinds februari 2018 (verkoop laatste diesel) heb ik zelfs geen privé auto meer.
                                          Sinds oktober 2018 werk ik 100% van thuis uit. Nul W/W verplaatsingen.
                                          Sinds begin 2019 verplaatste mijn partner zich bij voorkeur met de fiets (afhankelijk van het weer en/of bagage MTB of elektrische fiets) voor W/W verkeer.
                                          Afhankelijk van de opdracht (en toegegeven het weer) was dat vanaf dan, als het op vier wielen was, uitsluitend elektrisch.
                                          Vanaf maart 2020 werkt ook de partner 90% van thuis uit.
                                          Dit jaar hebben wij met de vierwieler, tot op heden, W/W en privé voor twee personen inbegrepen, in totaal 8.000 km afgelegd. Volledig elektrisch.
                                          En die energie komt grotendeels van groene energie, waarvan een groot deel lokaal opgewekt.

                                          Met die "koek" en weerslag (op wat dan ook) zal het dan nog wel meevallen zeker?
                                          Last edited by ivob2; 11/12/2020, 19:45.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X