Oorspronkelijk geplaatst door ivob2
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Oplaadtijden EV's en PHEV's
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
euhm, ik zeg niets wat gij moet doen. Laat maar zien waar ik dat beweer. Maar gij laat het uitschijnen dat iedereen zich zo maar gaat kunnen aanpassen. Ik denk dat ge uw oogkleppen eens moet afdoen.
Ik heb het voorrecht om in mijn werk met alle lagen van de bevolking in contact te komen. En er zijn er genoeg die van dag tot dag MOETEN leven. Laat staan dat die zich kunnen voorbereiden op hetgeen gaat komen.
En laat me duidelijk zijn, hoeveel gij verdient maakt mij niet uit. Wat ge ermee doet maakt mij niet uit. Maar aub stop ermee om te denken dat iedereen de middelen heeft om zo vooruitziend te kunnen zijn als gij. Mensen die op het einde van hun loon nog een stuk van de maand over hebben, hebben die luxe namelijk niet.
En herverdeling?? Ik weet niet in welke wereld gij leeft??
Dat heb je dan verkeerd begrepen of heb ik verkeerd verwoord. Mea culpa voor het laatste.
Van mij moet niemand wat dan ook. Zich zelfs niet aanpassen. Wie zich niet aanpast draagt tenslotte als eerste de gevolgen ervan.
Een schuldgevoel ga je me ook niet aanpraten hoor. Ik heb van hetzelfde 'voorrecht' kunnen genieten.
Daar heb ik o.a. van geleerd welke fouten (van laag tot bij hoog) ik beter zelf niet maak.
Ik ga me ook niet laten vastpinnen dat iedere uitzondering plots de norm is waarnaar iedereen zich best gedraagt om zonder 'schuld' te zijn.
Ik zal op je aanbod ingaan en voorlopig ermee stoppen om te denken. *
Al denk ik (voor de laatse keer ) dat dit het begin is van velen hun probleem.
*on topic zal ik nog wel eens proberen mee te denken.Last edited by ivob2; 11/12/2020, 20:51.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Ahum.
Ik ben tussen mijn 12de en 18de 'opgevoed' door de jezuïeten.
De beste 'opvoeding' om voorgoed van alle geloof verlost te zijn.
Ik ontken zelfs je stelling hieboven niet.
Maar, zoals steeds, maakt de uitzondering nog altijd de regel niet.
een seminarie... Nooit spijt van gehad.
Het zijn helaas geen uitzonderingen waar ik het over heb... Je hebt er geen idee van hoeveel 10-duizenden mensen er met zo een denkbeelden rondlopen...Last edited by Elwood; 11/12/2020, 21:13.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Ahum.
Ik ben tussen mijn 12de en 18de 'opgevoed' door de jezuïeten.
De beste 'opvoeding' om voorgoed van alle geloof verlost te zijn.
Ik ontken zelfs je stelling hieboven niet.
Maar, zoals steeds, maakt de uitzondering nog altijd de regel niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
Dat is nogal kort door de bocht hé. Opgroeien in bepaalde lagere milieus, met alle gevolgen vandien op latere leeftijd, is geen keuze hé.
klein voorbeeld: mijn schoonzuster, is alleenstaande moeder. Verdient geen dik salaris maar voldoende om toe te komen. 3 jaar geleden borstkanker met amputatie tot gevolg. Lange revalidatie en dus op ziekenkas omdat ze niet anders kon. Vorig jaar de rekening gekregen van de belastingen: 4000€ betalen en da's enkel en alleen omwille van het vervanginkomen. Ze was nog maar net aan het rechtkrabbelen en ze wordt door de overheid zelf met de voorhamer terug de grond ingeklopt. Als ze vraagt om het te mogen spreiden krijgt ze het 'billijke' aanbod om het met schijven van 500€ te doen.
Ik begrijp niet dat er dan mensen zijn die met termen afkomen van 'ge kiest uw richting zelf'...
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenover een laadpaal
broer heeft een mennekes amtron extra e
laadkabel m3 t2 20a 3 fase
extra diff type b 3 fase
3 fase automaat
kun je 22kw mee laden als je wil, hoeft niet, instelbaar
totale kost ongeveer 2535
zonder plaatsing, keuring is 250
Ik zou dan voor de fivari-smart gaan of de Zappi, allebei smart chargers, 700 EUR excl BTW.
Last edited by BertVS; 11/12/2020, 23:03.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenover een laadpaal
broer heeft een mennekes amtron extra e
laadkabel m3 t2 20a 3 fase
extra diff type b 3 fase
3 fase automaat
kun je 22kw mee laden als je wil, hoeft niet, instelbaar
totale kost ongeveer 2535
zonder plaatsing, keuring is 250
En een driefase laadpaal is niet noodzakelijk duurder dan eenfasig.
De keuring is ook aan de dure kant.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
Dat is wel een erg dure laadpaal, en overkill. Een 3fase lader heeft geen zin in zijn geval, want hij heeft 230V
Ik zou dan voor de fivari-smart gaan of de Zappi, allebei smart chargers, 700 EUR excl BTW.
En een heel redelijke prijs.
Als ik vrij was om te kiezen had ik er ook voor gekozen.
Heeft spijtig genoeg geen mogelijkheid tot back office, dus de enige reden dat hij het niet geworden is.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenzijn gewone groothandelsprijzen
het gaat over 22kw kunnen laden alsjewil
De duurste versie 22 kW (3f 32 A - 7.5 meter type 2 laadkabel) met Charge app heb je voor 1330 €.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk BerichtenWerken die dingen al samen met de nieuwe meter die men aan het plaatsen is ?
Zodat als de prijs duur is hij stop met laden en als de prijs goedkoop is hij snel gaat laden ?
Kan dat überhaupt de prijzen lezen met die nieuwe meters ?
Wat ze zeker allebei kunnen : ze zo instellen dat ze alleen het overschot van de zonnepanelen gebruiken om je wagen op te laden.
Ik had ook graag een zappi gehad hier, maar lease maatschappij wou een link met back office.
Ik heb hier 9500 Wp zonnepanelen liggen, ik produceer tussen maart en september zowat 40-65 kWh per dag.
Ik heb ondertussen wel al geleerd dat ik mijn lader kan uitrusten met een smappee, en dan dezelfde functionaliteit zou moeten bekomen. Dat is iets voor volgend jaar.
Comment
-
Ik weet niet waar ik deze moet posten, ik zet hem hier maar neer : https://electrek.co/2020/12/11/toyot...fast-charging/
De vijf jaar 'onoverwinbare voorsprong' van Tesla wordt door Toyota dus in eens klap omgedraaid naar een flinke achterstand
Toyota zou volgend jaar een wagen commercialiseren met een Solid State accu, die hebben dus geen vloeibaar electrolyt en kunnen daardoor niet alleen theoretisch een hogere energiedensiteit aan, maar kunnen ook sneller geladen worden en zouden geen degradatie kennen, een soort heilige graal waar al enkele jaren onderzoek naar gedaan worden. Toyota geeft aan dat deze accu op 10 min kan opgeladen worden (500 km).
Het zou me verbazen dat die technologie nu al klaar is. Maar het bedrijf dat als eerste een goede solid state accu op de markt kan zetten en de technologie kan patenteren, is over enkele jaren één van de meest waardevolle bedrijven in de wereld.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
Die Zappi doet dat, ik denk de fivari-smart ook.
Wat ze zeker allebei kunnen : ze zo instellen dat ze alleen het overschot van de zonnepanelen gebruiken om je wagen op te laden.
Ik had ook graag een zappi gehad hier, maar lease maatschappij wou een link met back office.
Ik heb hier 9500 Wp zonnepanelen liggen, ik produceer tussen maart en september zowat 40-65 kWh per dag.
Ik heb ondertussen wel al geleerd dat ik mijn lader kan uitrusten met een smappee, en dan dezelfde functionaliteit zou moeten bekomen. Dat is iets voor volgend jaar.
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenik vind 2785 niet overdreven om het beste te hebben
jullie kunnen cheaper, go ahead
Als je hetzelfde (dus niet 'cheaper') goedkoper kan krijgen zie ik geen enkele reden om er meer geld aan te geven.
Zelfs niet als je er niet naar moet omkijken.
De prijzen die ik na jouw post over je broer aanhaalde gingen voor alle duidelijkheid om dezelfde laadpaal. Niet over iets (cheaper) anders.Last edited by ivob2; 12/12/2020, 12:53.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk BerichtenWerken die dingen al samen met de nieuwe meter die men aan het plaatsen is ?
Sommige laadpalen (bv. Alfen EV pro line) kan je met een UTP kabeltje verbinden met de P1 poort van de digitale meter en dan kan hij load balancen.
Andere palen (zoals de bv. Zappi) kunnen loadbalansen door het plaatsen van een bijkomende unit (Harvi) of (als de paal niet te ver van de meterkast staat) door CT klemmen op de stroomleidingen te plaatsen.
Sommige (goedkopere en eenvoudige) palen kunnen het helemaal niet.
Je kan altijd nog een loadbalancer op de digitale meter aansluiten die je gehele woning, waarvan de laadpaal dan een onderdeel is, aanstuurt en balanceert.
Als je wil dat een laadpaal samenwerkt met de digitale meter (en bij uitbreiding de rest van je woning) zal je hem toch steeds op een of andere manier (al dan niet intelligent) meten verbinden met de digitale meter (softwarematig, CT-klemmen, UTP, Wifi, 4G,....)
Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk BerichtenZodat als de prijs duur is hij stop met laden en als de prijs goedkoop is hij snel gaat laden ?
Maar dat heeft niets te maken met de digitale meter noch met de laadpaal maar met de (huidige) beperkte mogelijkheden van de digitale meter en de huidige gehanteerde tariefstructuur.
Er zijn in Vlaanderen nog geen fluctuerende periodieke prijzen. De digitale meter kan er dus ook geen rekening mee houden.
Je hebt alleen een enkelvoudig tarief, een dubbel dag/piektarief en een vast tarief voor vaste aansluiting.
Dat werkt niet anders dan bij de analoge meter.
De prijzen worden niet bepaald door de netbeheerder die toeziet op de (data) van de digitale meter maar door het soort contract dat jij afsloot met je enekrgieleverancier. Dat kan de (digitale) meter noch je laadpaal weten.
Je kan de gegevens volgens het contract dat je afsloot (soort tarief en prijs per kWh) wel invoeren in sommige laadpalen en ze instellen dat ze alleen laden tijdens bepaalde intervallen (bv. alleen tijdens daltarief). Maar dat kan ook al in de meeste EV's zelf.
De huidige digitale meter is standaard ook niet 'slimmer' dan de bestaande analoge meter.
Het enige slimme eraan is dat hij op afstand uitleesbaar is en dat hij digitale data kan opslaan en dat je deze, indien gewenst, kan gebruiken. Maar daarvoor heb je als consument extra software nodig (hoofdzakelijk aan te sluiten via de P1 en soms via de S-poort). Uiteraard zelf extra te betalen.Last edited by ivob2; 12/12/2020, 13:06.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk BerichtenIk weet niet waar ik deze moet posten, ik zet hem hier maar neer : https://electrek.co/2020/12/11/toyot...fast-charging/
De vijf jaar 'onoverwinbare voorsprong' van Tesla wordt door Toyota dus in eens klap omgedraaid naar een flinke achterstand
Toyota zou volgend jaar een wagen commercialiseren met een Solid State accu, die hebben dus geen vloeibaar electrolyt en kunnen daardoor niet alleen theoretisch een hogere energiedensiteit aan, maar kunnen ook sneller geladen worden en zouden geen degradatie kennen, een soort heilige graal waar al enkele jaren onderzoek naar gedaan worden. Toyota geeft aan dat deze accu op 10 min kan opgeladen worden (500 km).
Het zou me verbazen dat die technologie nu al klaar is. Maar het bedrijf dat als eerste een goede solid state accu op de markt kan zetten en de technologie kan patenteren, is over enkele jaren één van de meest waardevolle bedrijven in de wereld.
Toyota is daartoe gewoon een partnership met Panasonic aangegaan. Ze zijn inderdaad al houder van meerdere SBB patenten.
De Hyundai groep (Kia/Huyndai) heeft ook al een nieuw EV platform klaar waar ze alle soorten modulaire batterijen in kwijt kunnen.
Het alleenrecht op SSB patenteren?
De technologie bestaat al geruime tijd hoor. De eerste onderzoeken dateren al van tussen 1831 en 1834.
Recentelijk (2017) heeft John Goodenough (van de Li-ion) al mede een bruikbare SSB ontworpen.
Zelfs VAG heeft miljoenen gestoken in de ontwikkeling van SSB (via QuantumScape).
Het wordt alleen nog niet bruikbaar toepgepast in een EV.
Toyota wil wel in 2021 de eerste bruikbare EV let SSB op de markt brengen.
We zullen zien. Er loopt wel eens iets meer mis tussen de datamarketing van autobedrijven en het in grote hoevveelheden effectief op de markt brengen van een model.Last edited by ivob2; 12/12/2020, 12:51.
Comment
Comment