Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ergens lijkt mij dat inderdaad logisch dat ge de laadplek verlaat als hij vol is, maar niemand houdt u vandaag tegen om daar eeuwig te blijven staan hier in belgie voor zover ik weet. dus het is een beetje rekenen op de goodwill van de gebruikers idd.
    Het ergste is dat PHEV's dat ook doen, die zijn redelijk snel volgeladen en kunnen ook verder met een lege batterij, maar nemen soms toch een hele dag een laadpaal in.
    Last edited by sunking; 21/12/2020, 12:49.

    Comment


    • In Frankrijk en Nederland al parkings gehad met 4 plaatsen voor 2 oplaadpunten.
      De kabel lost als hij vol is, zo kan de volgende hem uit uw wagen halen, gebruiken en kan je toch wat langer blijven staan.

      Het is nog geen groot probleem maar kan het wel worden.

      In Roermond blijft ook zo goed als iedereen staan omdat de parkings daar zo vol staan dat je na het laden nog lang kan gaan zoeken naar een volwaardige plaats.

      Ook de laadplaatsen zijn daar dikwijls bezet. Meestal door wagens genre oude Astra’s met zelf getinte ramen en zelf gespoten velgen of door dure Bmw’s. (Staat zo op een fb groep)
      den borre


      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


      Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
        gewoon, een stopcontact heeft nog een zekere weerstand, zeker als de contactpunten vuil of versleten zijn (die worden ook met een soort veertje tegen de pinnen van de stekker geduwd, dat veertje verslijt ook). Dus een gewoon stopcontact haalt in theorie 16A maar de meeste opladers gaan niet boven de 13A (er zijn effectief al stopcontacten opgesmoord dus men neemt daar geen risico meer in).
        mijn inductiekookplaat heeft zo'n 5 stekker en trekt maximaal 7kw (ik weet niet of ze het haalt), dat is natuurlijk geen stekker die je zomaar ontplugged (vonken?) en dat is natuurlijk ook niet gedurende uren

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
          Iemand een idee waarom men bij EV maar 1 verbruikscijfer geeft ?
          Maar is dat gemiddeld verbruik die men per wagen geeft aan 50 of 100 of 130 km of een mix ervan en aan welke temperatuur ?
          Het gemiddeld verbruik van een auto (of dat nu een EV of ICE is maakt niet uit) hangt van zoveel factoren af dat je er geen allesomvattend cijfer kan op plakken.
          De cijfers die de marketing gebruikt zijn deze volgens de WLTP norm.
          De voorwaarde voor de WLTP testnorm kan je opzoeken.

          Een ICE heeft door het concept van de verbrandingsmotor zoveel verliezen dat bij ongunstige omstandigheden of een gulzige rijstijl het meerverbruik minder opvalt dan bij een EV. Het concept van een BEV heeft veel minder standaardverliezen. Daarom valt elke afwijking meer op.
          Een ICE zal ook gulziger zijn bij veel start/stop verkeer en bij traag (file)verkeer. Hij draait dan ver onder zijn optimaal rendement.
          Een EV heeft dat niet. EenEV heeft een onmiddellijk beschikbaar koppel. Staat hij stil verbruikt hij motorisch ook niets.
          Aan hogere snelheden (meestal +90 km) stijgt het verbruik dan wel snel. De negatieve invloed van bandenwrijving, rijwind, wrijvingsnelheid laat zich dan veel meer voelen in de verbruikscijfers.
          Overmatige warmte en koude heeft weinig invloed op benzine en diesel. Maar dan weer wel op de performantie van een batterij aan boord van een EV.

          Een range van 350 km is bij veel EV's al geen enkel probleem meer. Zelfs niet onder nadelige omstandigheden.
          Ik haal in de winter (wanneer was dat nog eens het geval?) minimum 350 km en in de zomer +500 km.
          Bij de huidige buitentemperaturen haal ik nog een theoretische range (in de praktijk rij je net als bij een ICE de tank nooit tot 0%) van 460 km.
          Disclaimer: ik rij wel volgens de max. toegelaten snelheden op de Belgische wegen. Als je met een zware EV met een groot frontaal oppervlakte tegen 200 km over de autobahn wil snorren zou je wel eens voor onaangename verrassingen kunnen komen te staan.
          De meeste gebruikers zitten praktisch boven de WLTP norm. Ik zit er meestal onder en hoogst zelden boven.

          Het is niet verboden om aan een laadpaal te blijven staan als hij volgeladen is.
          Maar de beleefdheid vraagt dit wel. In Vlaanderen nog geen issue maar in bv. Nederland durven ze daar wel al eens een punt van maken.
          De huidige laadpalen of EV's hebben wel een app waarop je vanop een smartphone of tablet de laadtoestand vanop afstand kan volgen.

          Je eigen laadkabel zit inderdaad vergrendeld aan je EV tot je hem zelf terug ontgrendeld. Meestal via de afstandsbediening op je elektronische sleutel.
          Na ontgrendelen heb je zelf ook maar x seconden te tijd om te ontkoppelen. Doe je dat niet wordt de kabel terug vergrendeld aan het voertuig.

          Een DC snellaadpaal heeft altijd een eigen vaste laadkabel. Deze kan een ander wel van je voertuig ongrendelen als de laadpaal een eigen bedieningsdisplay heeft.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            nog ff over laden, het is hier vast al gepasseerd

            wat was nu weer het verschil tss een laadpaal en een cee stopcontact afgezekerd op 20 of 30A ivm laden van mijn ev met deze onboardlader
            Een CEE stopcontact is gewoon hardware van betere kwaliteit dan een huis en tuin stopcontact.
            Een laadpaal is een stopcontact + software in een kunststof behuizing met bekabeling voorzien op de beoogde laadsnelheden.
            Een laadpaal geeft dus extra info en is ook meestal van op afstand aan te sturen en uit te lezen.
            Sommige laadpalen kunnen inderdaan niet veel meer dan een CEE stopcontact.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten

              Bedankt voor de tip van ev-database.nl. Ik zie dat zomer er op 23 gr C gemeten is zonder AC ? Mag ik er vanuit gaan dat het verbruik bij een hittegolf met AC even slecht is al het winterverbruik ?
              Verbruik is aan DC geladen (accu) en omgezet in AC voor de motor.
              Ik begrijp je vraag ivm verbruik dus niet 'zonder AC'.

              Een batterij heeft meer last van koude dan van de hitte.
              Bij de meeste EV's kan je voor vertrek (als je max. range wenst te halen) te voertuigaccu al voorkoelen of voorverwarmen. De benodigde energie komt dan via de
              laadpaal uit het net en je spaart deze dus in de voertuigaccu. Na afkoppelen kan je dan onder optimale omstandigheden vertrekken.
              Koop ook nooit een EV waarvan de accu niet vloeistofgekoeld is. Bij een luchtgekoelde accu krijg je over langere afstanden rapidgate of coldgate.
              Heeft geen weerslag op de autonomie van het voertuig maar op de laadsnelheid van de laadpaal. Deze laadsnelheid is meestal ook alleen maar maximaal in de range 20-80% en bij een optimale bedrijfstemperatuur van de accu. Er zij al EV's (bv. Tesla) die de accu op de gewenste temperatuur brengen tegen dat je aan de volgende ingepalnde laadpaal bent.

              Klinkt allemaal ingewikkeld dan dat het in de praktijk is. Ik koel en verwarm de EV nooit voor.
              Ik kom onder alle omstandigheden meestal dan ook toe met de range vervat in de 20-80% van de accu.
              Dat is een van de voordelen van een EV met een grotere netto bruikbare accu.
              In verband met de inhoud van een accu dien je ook rekening te houden met de geadverteerde accuinhoud.
              Sommige merken (bv. Nissan) hun geadverteerde accuinhoud is de brutoinhoud en niet de bruikbare. Andere merken (Hyundai group) adverteren met werkelijk bruikbare inhoud. Hun geadverteerde netto beschikbare inhoud van 64 kWh heeft in werkelijkheid een bruto inhoud van +67 kWh. Je kan ze in de praktijk ook nooit helemaal leegrijden noch volladen. Dat is nl. niet zo goed voor de levensduur van een lithium based accu.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                Ik denk het niet want in de winter zit ge met verwarming op elektrische weerstanden en dat verbruikt meer dan nen airco.
                De meeste EV's hun verwarming draait in de winter al op een ingebouwde warmtepomp.
                En dat is gewoon een omgekeerde aircofunctie.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                  Dat blijven staan aan een laadpunt is niet overal toegestaan.
                  Onder het motto, u parkeert toch ook niet aan een benzine station.
                  Dat is het punt niet.
                  Je gaat inderdaad niet blijven staan aan de laadpaal op een daartoe bestemd laadplein (cfr. benzinestation).

                  Probleem is dat in dit stadium openbare AC laadpalen nog op een plaats met gemengde functie staat: parkeerplaats + laadpaal.
                  Op verscheidene plaatsen betaal je op die gemengde plaatsen dan ook parkeergeld + laadgeld.

                  Ik ben het wel met je eens dat de beleefdheid het vereist dat je na volladen je EV verplaatst.
                  Anderzijds is dat in de praktijk niet zo'n probleem. In vele EV's kan je de laadsnelheid in het voertuig aanpassen.
                  Stel je deze in op de laagste laadsnelheid duurt het, afhankelijk van de toestand van je accu, meestal uren voor je EV aan een AC 11 kW paal effectief is volgeladen. Meestal mag je al blij zijn dat de laadsnelheid met een monofase onboard omvormer daar 2-3.6 kW bedraagt.
                  Met een 64 kWh accu die nog 50% gevuld is doe je er dan al snel +10 uur over voor de EV volgeladen is.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    ok thx, maar de on board lader gaat op het einde van opladen zelf de amps verlagen ook? of doet de laadpaal dat?
                    Een laadpaal communiceert met de onboard lader van het voertuig.
                    Dat doet de granny kabel ook. o.a. Daarom zit daar een communicatiemodule tussen en kan je een EV niet laden met een gewwone stroomkabel.

                    De EV-omvormer bepaalt via de software aan hoeveel A deze mag laden. Meestal gaat hij in het begin langzaam laden en boven de 80% ook steeds langzamer laden.
                    De laadpaal doet in dit verhaal zelf niets. Deze krijgt van de EV omvormer gewoon het signaal hij mag beginnen of moet stoppen. De EV regelt de stroomtoevoer naargelang de toestand van de accu.
                    Als je bv. de bestuurdersdeur van de EV opent of je geeft met de afstandsbediening van de EV of de knop in de EV een signaal deur openen/kabel ontkoppelen zakt de laadsnelheid ook ogenblikkelijk naar nul. Moest dat niet gebeuren blijft de laadkabel in de EV vergrendeld.
                    Ook een van de redenen (buiten diefstal) dat je een laadkabel niet uit een EV kan trekken zonder via de laadpaal een stopsignaal te geven of dit signaal aan de EV te geven. Zou je de laadkabel kunnen uittrekken tijdens het laden loop je het risico op een vlamboog met alle risico vandien.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                      Dat blijven staan aan een laadpunt is niet overal toegestaan.
                      Wanneer hij vol is blijft de ene vasthaken tot je hem met de kaart of app ontkoppeld, anderen lossen vanzelf aan de wagen en zijn dus uitneembaar.
                      Dat is juist maar meestal, toch de EV's die ik ken, kan je in de auto instellen of na volladen de eigen laadkabel vergrendeld moet blijven of zich automatisch moet ontkoppelen. Zoniet zou na volladen en ontgrendelen een derde zomaar je kabel kunnen meenemen.

                      Aan en DC paal vergrendel ik de kabel tijdens het laden dan weer niet.
                      Diefstal is geen punt (het is mijn kabel niet) en als ik er nog niet ben en mijn EV is al volgeladen mag de volgende gerust de kabel uittrekken en aan zijn voertuig koppelen. In de praktijk komt dat uiteraard bijna nooit voor.

                      Comment


                      • als ik nu al zo'n cee stopcontact laat leggen en keuren...met die speciale diff ertussen, mag ik die dan later vervangen door een laadpaal, zonder keuring?

                        mag je een auto wettelijk laden via cee stopcontact, met het risico op trekken van die vlamboog? als goede huisvader kan ik er wel aan denken de automaat af te zetten vooraleer te ontkoppelen (is dat aan te raden?)

                        en dan nog wat anders, als ik via de granny laadt (2700watt)...zou ik risceren er een stopcontact kw/h teller (max 3500watt) tussen te steken om electrisch verbruik bij te houden?

                        veel vragen
                        Last edited by bobo; 21/12/2020, 17:20.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                          In Frankrijk en Nederland al parkings gehad met 4 plaatsen voor 2 oplaadpunten.
                          De kabel lost als hij vol is, zo kan de volgende hem uit uw wagen halen, gebruiken en kan je toch wat langer blijven staan.

                          Het is nog geen groot probleem maar kan het wel worden.

                          In Roermond blijft ook zo goed als iedereen staan omdat de parkings daar zo vol staan dat je na het laden nog lang kan gaan zoeken naar een volwaardige plaats.

                          Ook de laadplaatsen zijn daar dikwijls bezet. Meestal door wagens genre oude Astra’s met zelf getinte ramen en zelf gespoten velgen of door dure Bmw’s. (Staat zo op een fb groep)
                          Het merendeel van de AC laadpalen die ik hier tegen kom zijn ook gedeeld. Meestal 2 parkeerplaatsen met slechts één laadpaal (maar met twee kabels per laadpaal).
                          Je moet er dan rekening mee houden dat als je 2 kabels per laadpaal voor twee voertuigen gebruikt de laadsnelheid per voertuig dan ook gehalveerd wordt.

                          Zelf zou ik op een publieke plaats nooit de vergrendeling van mijn laadkabel uitzetten. Ze kunnen hem dan inderdaad uit de wagen halen.
                          Ze mogen hem bij volgeladen uit de laadpaal halen maar niet uit het laadpount van de wagen. In dat geval kunnen ze hem ook gewoon 'meenemen'.
                          Het is nu ook weer geen kabeltje van vijf euro.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            als ik nu al zo'n cee stopcontact laat leggen en keuren...met die speciale diff ertussen, mag ik die dan later vervangen door een laadpaal, zonder keuring?

                            mag je een auto wettelijk laden via cee stopcontact, met het risico op trekken van die vlamboog? als goede huisvader kan ik er wel aan denken de automaat af te zetten vooraleer te ontkoppelen (is dat aan te raden?)

                            en dan nog wat anders, als ik via de granny laadt (2700watt)...zou ik risceren er een stopcontact kw/h teller (max 3500watt) tussen te steken om electrisch verbruik bij te houden?

                            veel vragen
                            Je hebt al granny's met een ingebouwde kWh teller.
                            Je kan voor een paar euro ook altijd een kWh teller in je automatenkast inpluggen en verbinden op de lijn waarop je laadstopcontact staat.

                            Voor specifiek de keuring moet je het AREI er eens op nalezen.

                            Je mag bij grotere laadvermogens nooit een stekker uittrekken als het toestel nog stroom vraagt. Dan riskeer je een vlamboog.
                            Zit die vlamboog aan de zijde van je stopcontact tot daar aan toe. Maar als je EV omvormer naar de filistijnen is.....

                            Een CEE stopcontact heeft gewoon een Shuko stekkeraansluiting.
                            Daar sluit je uiteraard geen gewone verlengdraad op aan (die heeft geen aansluiting voor de EV-connector) maar een daartoe voorziene laadkabel (granny) met een EU-Shuko aansluiting aan de ene zijde, een instelbare vermogensmodule op de kabel en een type 2 stekker voor de EV zijde. Een granny laat meestal maximaal 12A door.
                            Een mobiel laadstation (tot 16A) is ook een mogelijkheid.
                            Heeft allemaal te maken met de gebruikte materialen en de gebruikte kabelsecties.
                            Je zekeringsautomaat moet uiteraard ook minimaal de gevraagde stroomsterkte aankunnen. Voor een mobiel station van 16A gebruik je minimaal een 20A automaat.

                            https://evme.nl/products/mobiel-laad...xoCBiQQAvD_BwE
                            Last edited by ivob2; 21/12/2020, 17:34.

                            Comment




                            • Ik verschiet dat er in België maar 15 Tesla superchargers oplaadplaatsen zijn.
                              Ik dacht echt dat die dingen ondertussen in iedere stad aanwezig waren.
                              Als ik dus op de weg naar zee wil snelladen moet ik eerst een 1 km af van de snelweg in Loppem en ergens op een hotelparking gaan zitten wachten terwijl ik aan het laden ben.
                              Ik dacht dat die dingen op een snelwegparking stonden en je ondertussen koffie kon gaan drinken of eten.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                De meeste EV's hun verwarming draait in de winter al op een ingebouwde warmtepomp.
                                En dat is gewoon een omgekeerde aircofunctie.
                                Ah ik dacht dat lang niet alle EV’s een warmtepomp hadden Tesla model 3 pas vanaf 2021 model, bij ID3 optioneel, hoe zit het bij kona? Dacht dat die de winst haalden uit een ‘driver only’ knop

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                  Ah ik dacht dat lang niet alle EV’s een warmtepomp hadden Tesla model 3 pas vanaf 2021 model, bij ID3 optioneel, hoe zit het bij kona? Dacht dat die de winst haalden uit een ‘driver only’ knop
                                  Tesla dacht het anders te doen maar zijn nu idd tot het besluit gekomen dat er toch wel winst in zit.
                                  De eerst verkrijgbare versies van de ID3 zijn redelijk uitgekleed. Ze zijn ook slechts mondjesmaat leverbaar. Dus geen ervaring mee.

                                  Ik pleit overigens schuldig. Ik had moeten schrijven dat het bij de meeste merken bij de topversies standaard was en voor de rest bijna altijd een mogelijkheid in optie.
                                  Komt er van als de enige restrictie "geen open dak" is.

                                  De driver only knop maakt nauwelijks een verschil. Het interieur van een auto is te klein en open om de warmte alleen rond de bestuurder te houden. Gebruik ik in de praktijk dus nauwelijks.

                                  Zowel de Kona EV als de Kia e-Niro zijn met een warmtepomp verkrijgbaar. In de Kona EV was het in de sky versie in 2018 nog een optie. In de e-Niro was het een standaard gegeven.
                                  In een Kona EV zonder WP kon het verschil in range met of zonder verwarming oplopen tot 40-50 km.
                                  In een Kia e-Niro met WP loopt het verschil in range met of zonder verwarming nog maar op tot een 6-10 km.

                                  En dat is dan nog eens relatief.
                                  De Kona EV zonder WP had meestal een grotere range dan de Kia e-Niro met WP.
                                  En daar loopt de vergelijking ook nog wel eens mank. Real life test en geen wetenschappelijke vergelijking onder dezelfde labo omstandigheden. In 2020 was tot op heden de laagste gemiddelde etmaaltemperatuur in centraal Vlaanderen minus 0.6 °C.
                                  Door de dag zelfs nooit negatief. Uiteraard optimale omstandigheden voor een WP.
                                  Last edited by ivob2; 22/12/2020, 12:27.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                                    https://www.tesla.com/nl_BE/findus/l...argers/Belgium

                                    Ik verschiet dat er in België maar 15 Tesla superchargers oplaadplaatsen zijn.
                                    Ik dacht echt dat die dingen ondertussen in iedere stad aanwezig waren.
                                    Als ik dus op de weg naar zee wil snelladen moet ik eerst een 1 km af van de snelweg in Loppem en ergens op een hotelparking gaan zitten wachten terwijl ik aan het laden ben.
                                    Ik dacht dat die dingen op een snelwegparking stonden en je ondertussen koffie kon gaan drinken of eten.
                                    Superchargers hebben weinig nut in een stad.
                                    Ze dienen om vlug lange afstanden zonder veel oponthoud te overbruggen. Ze staan dus best op of in d eonmiddellijke omgeving van een autosnelweg.

                                    Als het over toekomstvisies gaat en zeker een brede visie inzake mobiliteit en energiebeheer moet je in België van niets verschieten.
                                    Bijna alle evoluties zijn in dit land enkele decennia geleden bijna tot stilstand gekomen.
                                    We teren enkel nog op een verleden tot alles hier volledig uitgewoond is.
                                    Nieuwe modellen EV's gaan bij voorkeur ook eerst naar Noorwegen en Nederland en niet naar een conversatief NIMBY land als België waar over iedere nieuwe infrastructuur zo lang moet gepalaverd worden dat tegen de tijd dat er een consensus bereikt is er al weer nieuwe technologie beschikbaar is.

                                    Waarom zou je trouwens investeren in een uitgebreid superchargernetwerk in België? Tegen de tijd dat een moderne EV terug moet snelladen ligt het land al achter je.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                      Superchargers hebben weinig nut in een stad.
                                      Ze dienen om vlug lange afstanden zonder veel oponthoud te overbruggen. Ze staan dus best op of in d eonmiddellijke omgeving van een autosnelweg.

                                      Als het over toekomstvisies gaat en zeker een brede visie inzake mobiliteit en energiebeheer moet je in België van niets verschieten.
                                      Bijna alle evoluties zijn in dit land enkele decennia geleden bijna tot stilstand gekomen.
                                      We teren enkel nog op een verleden tot alles hier volledig uitgewoond is.
                                      Nieuwe modellen EV's gaan bij voorkeur ook eerst naar Noorwegen en Nederland en niet naar een conversatief NIMBY land als België waar over iedere nieuwe infrastructuur zo lang moet gepalaverd worden dat tegen de tijd dat er een consensus bereikt is er al weer nieuwe technologie beschikbaar is.

                                      Waarom zou je trouwens investeren in een uitgebreid superchargernetwerk in België? Tegen de tijd dat een moderne EV terug moet snelladen ligt het land al achter je.
                                      dat is idd het enige voordeel van belgie, dat het zo klein is . We hebben hier dan ook voor niks nog plek... heel anders is het als je in duitsland bent.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                        dat is idd het enige voordeel van belgie, dat het zo klein is . We hebben hier dan ook voor niks nog plek... heel anders is het als je in duitsland bent.
                                        Als je wil is er plaats genoeg. Het probleem is dat er meestal te weinig vrije ruimte is tussen de Vlaming zijn twee oren. Of te veel. Daar ben ik nog niet uit.
                                        En dat de overheid geen sturend organisme meer is maar voornamelijk gestuurd wordt door de luidste roepers binnen hun kiezerspotentieel.

                                        Je zou als overheid ieder regulier brandstofstation al kunnen verplichten om op zijn terrein binnen x tijd elektrische snellaadinfra te voorzien.
                                        In elk geval al als de uitbatingsvergunning moet verleend of verlengd worden.
                                        Idem voor parkingfaciliteiten rond steden en winkelcentra.

                                        Aan overdreven regulering ontbreekt het doorgaans in Vlaanderen niet. Dat kan er dan ook nog wel bij.

                                        De oplaadtijdden van EV's zouden er kunnen door verkorten (men zit in het buitenland nu al aan laadpalen met een vermogen tot 350 kW). In ieder geval gemakkelijker door gemaakt kunnen worden. Hoe meer performante laadinfra ter beschikking hoe vlugger mensen geneigd zullen zijn om de overstap naar elaktrisch rijden te maken.

                                        Comment


                                        • Tesla supercharger zou persoonlijk voor mij wel groot voordeel zijn, vlakbij en bij een ideale hondenuitlaatplek


                                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                          Comment

                                          Working...
                                          X