Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oplaadtijden EV's en PHEV's

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten





    :-D ;-)





    Eh, nee, enkel voor mensen met een EV, toch ?
    Bijna juist. Je kan er ook een PHEV opladen.
    Je kan er inderdaad niet gratis gaan tanken.

    Daarvoor moet je naar de Colruyt.

    ps. je smileys komen bij mij alleen in code door.
    Last edited by ivob2; 23/12/2020, 14:49.

    Comment


    • Da's oldschool hee ;-)

      PHEV is toch ook EV ? Een kerstboom is ook een boom hee :-)

      Comment


      • is een plastieken kerstboom een boom?

        ceci nést pas une pipe...

        Comment


        • Is een plastieken kerstboom een kerstboom ?

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
            PHEV is toch ook EV ? Een kerstboom is ook een boom hee :-)
            Een PHEV en een EV zijn inderdaad beide auto's.

            Maar in dit topic (cfr. openingsvraag) worden er twee verschillende voertuigen mee bedoeld => een BEV en een PHEV.
            Een PHEV is trouwens een mengvorm van EV en ICE.

            Een Kaukasische zilverspar is inderdaad een boom. Maar daarom is het nog geen loofboom (om in jouw redenatie te blijven).
            Last edited by ivob2; 23/12/2020, 17:50.

            Comment


            • Elektrische auto's en actieradius. We hebben er al vele artikelen over geschreven en niet zonder reden. Voor de dagelijkse inzetbaarheid, zeker van een zakel...


              Leuke batterij leegrij test

              Onze Koreaantjes schoren het best Eindstand in de video op min 25:48
              Kia 80% range Hyundai 77% Tesla 75% VW 72%

              Comment


              • Elektrisch 'tanken' in vijf minuten stap dichterbij

                Comment


                • https://www.tijd.be/netto/analyse/va...BT=82090887016
                  Een thuisbatterij op vier wielen

                  Tegen eind dit jaar verwachten we nieuwe vehicle-to-gridmodellen’, zegt De Cat. ‘Volkswagen en Renault hebben aangekondigd dat ze die modellen op de markt brengen met de Europese standaard CCS. Let wel: als u zo’n wagen in huis haalt, hebt u ook een omvormer nodig om de gelijkstroom uit uw autobatterij om te zetten in wisselstroom. Zo kan de wisselstroom doorgestuurd worden naar uw elektrische toestellen. Die omvormer moet worden ingebouwd in uw laadpaal.

                  Omdat de markt voor zulke oplossingen nog heel beperkt is, moet u op minstens 5.000 euro rekenen. Maar investeren in een gewone thuisbatterij is dan niet nodig. Uw wagen fungeert als thuisbatterij. Dat lukt natuurlijk alleen als uw wagen vaak genoeg thuis staat.’

                  ‘Met slechts 15 procent van de stroom van uw autobatterij kunt u een hele avond alle toestellen in huis aansturen. U houdt ook nog voldoende stroom over om de volgende ochtend een uitgebreid ontbijt klaar te maken’, zegt De Cat.

                  ‘Door te rijden verbruikt u relatief meer stroom dan in uw woning. Zo hebt u met een volle autobatterij van 60 kilowattuur een rijbereik van ongeveer 350 kilometer. Terwijl de toestellen in een gemiddeld huishouden slechts 10 kilowattuur per dag verbruiken, iets minder zelfs. Dat maakt dat u een klein deel van de energie van uw wagen moet aftappen om uw huishouden te laten draaien. U houdt dan nog voldoende stroom over om naar uw werk te rijden en terug. Dat lukt zonder de levensduur van uw autobatterij significant te verkorten.’


                  Ik dacht dat de wagen dan deze terug zou omzetten naar wisselstroom ?

                  Als je een duure laadpaal van 5K moet zetten is het voordeel weer al weg natuurlijk


                  Hoe elektrische auto's het elektriciteitsnet helpen balanceren met vehicle-to-grid, vehicle-to-home, vehicle-to-business, vehicle-to-device en vehicle-to-vehicle.
                  Last edited by carman; 22/01/2021, 13:55.

                  Comment


                  • Range anxiety, the fear of running out of power before being able to recharge an electric vehicle, may be a thing of the past, according to a team of Penn State engineers who are looking at lithium iron phosphate batteries that have a range of 250 miles with the ability to charge in 10 minutes.

                    Inexpensive battery charges rapidly for electric vehicles, reduces range anxiety

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                      https://news.psu.edu/story/643897/20...-reduces-range
                      Inexpensive battery charges rapidly for electric vehicles, reduces range anxiety
                      Dat klinkt goed. Benieuwd!
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                        https://www.tijd.be/netto/analyse/va...BT=82090887016
                        Een thuisbatterij op vier wielen

                        Tegen eind dit jaar verwachten we nieuwe vehicle-to-gridmodellen’, zegt De Cat. ‘Volkswagen en Renault hebben aangekondigd dat ze die modellen op de markt brengen met de Europese standaard CCS. Let wel: als u zo’n wagen in huis haalt, hebt u ook een omvormer nodig om de gelijkstroom uit uw autobatterij om te zetten in wisselstroom. Zo kan de wisselstroom doorgestuurd worden naar uw elektrische toestellen. Die omvormer moet worden ingebouwd in uw laadpaal.

                        Omdat de markt voor zulke oplossingen nog heel beperkt is, moet u op minstens 5.000 euro rekenen. Maar investeren in een gewone thuisbatterij is dan niet nodig. Uw wagen fungeert als thuisbatterij. Dat lukt natuurlijk alleen als uw wagen vaak genoeg thuis staat.’

                        ‘Met slechts 15 procent van de stroom van uw autobatterij kunt u een hele avond alle toestellen in huis aansturen. U houdt ook nog voldoende stroom over om de volgende ochtend een uitgebreid ontbijt klaar te maken’, zegt De Cat.

                        ‘Door te rijden verbruikt u relatief meer stroom dan in uw woning. Zo hebt u met een volle autobatterij van 60 kilowattuur een rijbereik van ongeveer 350 kilometer. Terwijl de toestellen in een gemiddeld huishouden slechts 10 kilowattuur per dag verbruiken, iets minder zelfs. Dat maakt dat u een klein deel van de energie van uw wagen moet aftappen om uw huishouden te laten draaien. U houdt dan nog voldoende stroom over om naar uw werk te rijden en terug. Dat lukt zonder de levensduur van uw autobatterij significant te verkorten.’


                        Ik dacht dat de wagen dan deze terug zou omzetten naar wisselstroom ?

                        Als je een duure laadpaal van 5K moet zetten is het voordeel weer al weg natuurlijk


                        https://tweakers.net/reviews/7912/6/...-relevant.html
                        5K voor die laadpaal... laat ons zeggen 3.5k meer dan een gewone paal maakt de business case gewoon zinloos.

                        Ik heb zonnepanelen, en heb recent een gesprek gehad met een verkoper van batterijen.
                        Ik heb hem uit zijn kot gelokt en eens gevraagd wat de jaarlijkse besparing zou zijn (als ik een terugdraaiende teller zou hebben).
                        Hij kwam rond de 200€, ik denk dat het 150€ per jaar gaat zijn.
                        Levensduur: hij schat 10 jaar in, wat ik durf te betwijfelen, want dan kom je aan waarschijnlijk 3000-4000 cycles.
                        En de prijs... 5500€ voor 5 kWh.

                        5500/150€ = 36 jaar

                        Ik heb hem geantwoord dat hij me mag terugbellen als de prijs van de batterij zou zakken onder de 1500€, maar ik denk niet dat hij dat genoteerd heeft.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                          5K voor die laadpaal... laat ons zeggen 3.5k meer dan een gewone paal maakt de business case gewoon zinloos.

                          Ik heb zonnepanelen, en heb recent een gesprek gehad met een verkoper van batterijen.
                          Ik heb hem uit zijn kot gelokt en eens gevraagd wat de jaarlijkse besparing zou zijn (als ik een terugdraaiende teller zou hebben).
                          Hij kwam rond de 200€, ik denk dat het 150€ per jaar gaat zijn.
                          Levensduur: hij schat 10 jaar in, wat ik durf te betwijfelen, want dan kom je aan waarschijnlijk 3000-4000 cycles.
                          En de prijs... 5500€ voor 5 kWh.

                          5500/150€ = 36 jaar

                          Ik heb hem geantwoord dat hij me mag terugbellen als de prijs van de batterij zou zakken onder de 1500€, maar ik denk niet dat hij dat genoteerd heeft.
                          batterij is pas rendabel bij niet terugdraaiende teller (en dus prosumententarief dat wegvalt, daar zit de winst)

                          In mijn casestudy kwam ik op een terugverdientijd van batterij op 8 jaar, en kon ik de electriciteitsrekening beperken tot 2/12de van de originele factuur.

                          Had ik een digitale meter dan zou ik dit jaar nog een batterij plaatsen, gelukkig heb ik nog een terugdraaiende teller en ga ik dus die mensen van fluvius zo lang mogelijk buitenhouden. Elk jaar gewonnen is winst in terugverdiende stroom en dalende batterijprijzen.
                          Last edited by Tomski; 28/01/2021, 08:49.
                          2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                          Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten

                            batterij is pas rendabel bij niet terugdraaiende teller (en dus prosumententarief dat wegvalt, daar zit de winst)

                            In mijn casestudy kwam ik op een terugverdientijd van batterij op 8 jaar, en kon ik de electriciteitsrekening beperken tot 2/12de van de originele factuur.

                            Had ik een digitale meter dan zou ik dit jaar nog een batterij plaatsen, gelukkig heb ik nog een terugdraaiende teller en ga ik dus die mensen van fluvius zo lang mogelijk buitenhouden. Elk jaar gewonnen is winst in terugverdiende stroom en dalende batterijprijzen.
                            Geef eens wat meer details over uw gebruikte cijfers aub?
                            Capaciteit batterij? Prijs?
                            In de winter is zo'n batterij toch absoluut niet rendabel want er valt nagenoeg niets op te slaan (wegens bijna geen productie met je zp)
                            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten

                              Geef eens wat meer details over uw gebruikte cijfers aub?
                              Capaciteit batterij? Prijs?
                              In de winter is zo'n batterij toch absoluut niet rendabel want er valt nagenoeg niets op te slaan (wegens bijna geen productie met je zp)
                              correct, in de winter zijn er maar beperkte zonnedagen die de batterij ietwat kunnen bijladen. Gisteren was zo een dag, en maandag ook, beide dagen meer dan 10kwh geproduceerd terwijl ik overdag maar een paar kwh nodig had voor home office en sluimerverbruik.
                              Vandaar dus de 2/12den (ongeveer, zon is geen gegarandeerde energie) van de originele factuur.

                              In mijn simulatie kan ik met een 8kwh batterij mijn avondverbruik opvangen voor 80% van het jaar. De rest moet ik idd bijkopen maar dat komt op een 5-750kwh energie per jaar. Verwaarloosbaar als energiefactuur als je jaarlijks overstapt van leverancier en welkomstbonussen incasseert.

                              Batterij kwam na subsidie en meenemen van de schadevergoeding van Demir op een 4500 euro.
                              Iedereen spreekt altijd maar over die winter die de batterij onrendabel maakt. Winter duurt maar 3 maand hé, daarvoor en daarna heb je een pak energie te over.

                              Goeie maanden, amper stroom kopen, en dat loopt vanaf half maart tot eind oktober. de maanden ervoor kwakkelen wat aan maar vallen eigenlijk nog mee. het zijn eigenlijk december en januari die drama's zijn.. maar die kosten me dan 150 euro op jaarbasis.. 12,5 euro per maand.



                              en wintermaanden:

                              2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                              Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                              Comment


                              • ook net een studie gelezen van de leeftijd van een batterij. Men spreekt dus over laadcyclussen en die liggen bijvoorbeeld rond de 3000. Volgens die studie gaat een batterij niet elke dag een volledige cyclus hebben en komt men op 165 cycli per jaar. Dan gaat een batterij met 3000 cycli al 18 jaar mee. En da's een heel ander verhaal dan hetgeen men vaak beweert dat batterijen na 8 jaar al vervangen moeten worden. Reken maar uit voor batterijen die al 6500 cycli hebben... da's al bijna 40 jaar dat die meegaan.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • Thuisbatterijen zijn als zonnepanelen 15j. geleden

                                  Tenzij ze dat zwaar gaan subsidiëren (wat heel goed zou kunnen) is het daar nog te vroeg voor.
                                  Ik ga er alvast nog wat mee wachten.

                                  Ok voor huis, tuin en keukengebruik maar om bvb. met een digitale teller 's nachts goedkoop een EV op te laden is die capaciteit zwaar ontoereikend

                                  Comment


                                  • voor EV en warmtepomp kan je batterij idd best nog laten wat het is.
                                    Voor gewoon huishoudgebruik zijn de capaciteiten voldoende.

                                    2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                    Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                                      .. terwijl ik overdag maar een paar kwh nodig had voor home office en sluimerverbruik ..
                                      Gewoon "terwijl ik overdag maar een paar kwh nodig had" PUNT is duidelijk genoeg hoor

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                                        Gewoon "terwijl ik overdag maar een paar kwh nodig had" PUNT is duidelijk genoeg hoor
                                        Wat is daar sick aan? Mensen tegenwoordig zijn echt wel voor het minste beledigd. Een gemiddeld gezin in belgie heeft een daggemiddelde van 10kwh per dag, hoeveel kwh moet ik per dag verstoken voor meneer tevreden is?
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment


                                        • Ik voel me helemaal niet beledigd, maar bepaald woordgebruik is om van te braken. 'home office en sluimerverbruik' jongens ..
                                          Je vindt het al zo normaal om zo achterlijk te doen dat je het zelfs niet snapt dat ik het daar over heb ..

                                          Comment

                                          Working...
                                          X