Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste keuze voor 10 jaar: hybride of full EV?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Beste keuze voor 10 jaar: hybride of full EV?

    Komende jaar de keuze maken voor een nieuwe privé wagen. Blijft max 10 jaar.

    Wat is de betere keuze? Hybride of full EV.

    Budget is nog niet aan de orde. Eerst bepalen in wat we gaan zoeken. Nieuwe of tweedehands maakt niet uit.
    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

  • #2
    Sinds een proefrit met de nieuwe Tucson deze week ben ik overtuigd van een hybride (niet plug-in). Rijdt super!

    EV wou ik als volgende maar zal in mijn geval toch nog een jaar of 5 mogen wachten, teveel rompslomp nog en te weinig range. Kinderziektes?
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • #3
      het zal heel veel van de wetgeving afhangen
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
        Sinds een proefrit met de nieuwe Tucson deze week ben ik overtuigd van een hybride (niet plug-in). Rijdt super!

        EV wou ik als volgende maar zal in mijn geval toch nog een jaar of 5 mogen wachten, teveel rompslomp nog en te weinig range. Kinderziektes?
        Welke kinderziekten?
        De afgelopen jaren al met drie verschillende BEV gereden.
        Geen een heeft in panne gestaan.
        De enige keer dat deze bij de dealer zijn binnengeweest is voor het jaarlijkse onderhoud.
        Rompslomp? Wij hebben een laadpas die tot nu toe overal in de Benelux werkt. Wij hebben een eigen oprit en carport. Thuis laden is dus ook geen enkel probleem. Geen omweg meer naar een benzinestation.
        Te weinig range? De laagste range met de huidige EV was in december bij een gemiddelde buitentemperatuur van -0.6°C,
        463 km.

        Of een EV al dan niet geschikt is hangt dus gewoon van je eigen profiel af. Er zullen meer mensen zijn die normaal toekomen met 400 km dan die op regelmatige basis meer nodig hebben.

        Indien je regelmatig ononderbroken meer moet rijden of geen eigen oprit of garage hebt waar je een laadpaal kan plaatsen is een EV inderdaad niet het aangewezen particuliere vervoermiddel.

        Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat het enige voordeel van een hybride fiscaal is of een psychologische geruststelling dat je eigenlijk nog met een benzine aan het rijden bent maar al een beetje mee bent in het elektrisch verhaal.
        Als je horizon 10 jaar is zal een hybride op die termijn nadeliger blijken dan dat hij voordelen heeft opgeleverd.
        Hybride is gewoon een psychologische overgang. Over 10 jaar spreekt daar niemand nog positief over en geraak je het ding aan de straatstenen niet meer kwijt.
        Last edited by ivob2; 19/12/2020, 16:36.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
          het zal heel veel van de wetgeving afhangen
          In welke zin? Het kan toch niet dat we plots wagens met fossiele brandstoffen gaan bannen op onze wegen? En we ad hoc allen op EV moeten overgaan?
          “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

            In welke zin? Het kan toch niet dat we plots wagens met fossiele brandstoffen gaan bannen op onze wegen? En we ad hoc allen op EV moeten overgaan?
            Dat zal dus ooit gebeuren.

            Ik weet wel niet wanneer...

            Comment


            • #7
              ...en voor de oldtimer...terug naar de apotheek zoals in het begin, met een bruin fleske

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                Over 10 jaar spreekt daar niemand nog positief over en geraak je het ding aan de straatstenen niet meer kwijt.
                elke auto is na 10 jaar toch zga niets meer waard

                maar ik vind dat utah toch ook zijn rijdersprofiel mag meegeven, maar of je dan ook 10 jaar in de toekomst kunt kijken dat het niet meer gaat varieren

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                  Welke kinderziekten?
                  De afgelopen jaren al met drie verschillende BEV gereden.
                  Geen een heeft in panne gestaan.
                  De enige keer dat deze bij de dealer zijn binnengeweest is voor het jaarlijkse onderhoud.
                  Rompslomp? Wij hebben een laadpas die tot nu toe overal in de Benelux werkt. Wij hebben een eigen oprit en carport. Thuis laden is dus ook geen enkel probleem. Geen omweg meer naar een benzinestation.
                  Te weinig range? De laagste range met de huidige EV was in december bij een gemiddelde buitentemperatuur van -0.6°C,
                  463 km.

                  Of een EV al dan niet geschikt is hangt dus gewoon van je eigen profiel af. Er zullen meer mensen zijn die normaal toekomen met 400 km dan die op regelmatige basis meer nodig hebben.

                  Indien je regelmatig ononderbroken meer moet rijden of geen eigen oprit of garage hebt waar je een laadpaal kan plaatsen is een EV inderdaad niet het aangewezen particuliere vervoermiddel.

                  Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat het enige voordeel van een hybride fiscaal is of een psychologische geruststelling dat je eigenlijk nog met een benzine aan het rijden bent maar al een beetje mee bent in het elektrisch verhaal.
                  Als je horizon 10 jaar is zal een hybride op die termijn nadeliger blijken dan dat hij voordelen heeft opgeleverd.
                  Hybride is gewoon een psychologische overgang. Over 10 jaar spreekt daar niemand nog positief over en geraak je het ding aan de straatstenen niet meer kwijt.
                  Tja, dat mag volgens jou allemaal wel zo zijn, ik denk daar als privé rijder toch enigszins anders over.

                  Ik zet dan ook een vraagteken achter het woord kinderziektes? Zou dat dan zo abnormaal zijn?

                  Ik ben een absoluut voorstander van een EV maar voor mijn lange afstanden gebruik naar Polen ben ik er voorlopig totaal niks mee en dus zet ik als volgende in op een hybride. Kan ook nog een volledige benzine of diesel worden uiteraard, ik heb nog tijd zat. Voor 2025 begin ik zeker niet aan een EV.




                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • #10
                    Idd wie een auto koopt voor de waarde of restwaarde, doet een slechte investering als particulier. Als je op de firma koopt of leasen, gaat het allemaal wat makkelijker en hoef je daar geen rekening mee te houden. Als je dus een leasing of bedrijfswagen zal kopen, is het een no brainier, EV.
                    Persoonlijk zou ik momenteel kiezen om de huidige wagen op te rijden (ik weet niet waar je nu staat met je huidige wagen). EV staat nog wat in zijn kinderschoenen, vooral het gewicht, de herkomst van de energie, de (ook eindige) kobalt die niet op een menswaardige manier verkregen wordt, de elektriciteit ook al niet, de jungle aan energie aanbieders, verschillende prijzen, enz... Die laadinfrastructuur is ook nog om te wenen, dan moet je ook nog eens die handel thuis zien te installeren, enz...
                    Ook het aanbod in EV is momenteel mager, te weinig diversiteit en aanbod.
                    Hybride sowieso niet, daar heb je meteen alle nadelen van, nòg meer gewicht, elektromotor én ice.
                    Utah vertel ons meer over je gebruik van een wagen
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                    Comment


                    • #11
                      Wel Utah ruil je UP! GTI eens in voor een e-Up, daar kan je geen miskoop mee doen en die zal ook nog wel iets waard zijn over 10 jaar.
                      Vandaag een hybride kopen zou ik niet doen, want zo'n ding heeft meer onderhoud nodig dan een full EV, de vraag is hoe betrouwbaar die complexe mechaniek blijft na 10 jaar.

                      Comment


                      • #12
                        Ik denk dat een hybride vandaag de betere keuze is. Zowel fiscaal, als naar techniek, autonomie en verbruik toe. Ik ben ook stilaan wat aan het uitkijken naar een vervanger voor de Toyota Aygo van de dochters. Een Suzuki Swift met hybride 1.2 motor lijkt me een prima karretje voor de komende jaren. En nog 5 jaar garantie ook.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                          Vandaag een hybride kopen zou ik niet doen, want zo'n ding heeft meer onderhoud nodig dan een full EV, de vraag is hoe betrouwbaar die complexe mechaniek blijft na 10 jaar.
                          En hoe betrouwbaar is een EV na 10 jaar dan? Denk niet dat daar al veel statistieken van bestaan.

                          Een diesel of benzine heeft ook meer onderhoud nodig dan een EV. En na 10 jaar? Dan rijd ik sowieso al niet meer met die auto rond en ik denk de meeste mensen niet meer. Ik zou na 10 jaar ook niet meer willen rijden met het merendeel van al die leasekrellen tegenwoordig als je ziet hoe die meestal behandeld worden.

                          Ik stel voor dat iedereen die eraan twijfelde zoals ik eerst eens met zo'n moderne hybride uitgebreid moet gaan testrijden alvorens die dingen af te kraken

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                            Ik denk dat een hybride vandaag de betere keuze is. Zowel fiscaal, als naar techniek, autonomie en verbruik toe. Ik ben ook stilaan wat aan het uitkijken naar een vervanger voor de Toyota Aygo van de dochters. Een Suzuki Swift met hybride 1.2 motor lijkt me een prima karretje voor de komende jaren. En nog 5 jaar garantie ook.
                            Idd! En bij Hyundai en Kia ook respectievelijk 5 en 7 jaar garantie.
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                              En hoe betrouwbaar is een EV na 10 jaar dan? Denk niet dat daar al veel statistieken van bestaan.

                              Een diesel of benzine heeft ook meer onderhoud nodig dan een EV. En na 10 jaar? Dan rijd ik sowieso al niet meer met die auto rond en ik denk de meeste mensen niet meer. Ik zou na 10 jaar ook niet meer willen rijden met het merendeel van al die leasekrellen tegenwoordig als je ziet hoe die meestal behandeld worden.

                              Ik stel voor dat iedereen die eraan twijfelde zoals ik eerst eens met zo'n moderne hybride uitgebreid moet gaan testrijden alvorens die dingen af te kraken
                              ik zeg niet dat zo'n hybride niet goed rijdt. ik zeg alleen dat er meer in zit dat kapot kan of onderhoud nodig heeft. Namelijk alles wat ook in een ouderwetse ICE zit, plus dan nog heel de elektro bazaar.
                              Voor de rest ben ik gewoon meer overtuigd van EV, want ook als je een hybride koopt, dan wil je toch eigenlijk ook zoveel mogelijk elektrisch rijden neem ik aan, waarom dan nog een brandstofmotor meesleuren? dat is dan veel geld voor een range extender die je maar een beperkt aantal kilometers echt gebruikt.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                ik zeg niet dat zo'n hybride niet goed rijdt. ik zeg alleen dat er meer in zit dat kapot kan of onderhoud nodig heeft. Namelijk alles wat ook in een ouderwetse ICE zit, plus dan nog heel de elektro bazaar.
                                Voor de rest ben ik gewoon meer overtuigd van EV, want ook als je een hybride koopt, dan wil je toch eigenlijk ook zoveel mogelijk elektrisch rijden neem ik aan, waarom dan nog een brandstofmotor meesleuren? dat is dan veel geld voor een range extender die je maar een beperkt aantal kilometers echt gebruikt.
                                Ik ben ook overtuigd over de toekomst van de EV maar op dit moment zijn die nog lang niet voor iedereen geschikt. Zeker niet de prijsstelling voor privérijders, de laadmogelijkheden en de range.

                                Ik wacht nog wel een paar jaar af.

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                  Ik ben ook overtuigd over de toekomst van de EV maar op dit moment zijn die nog lang niet voor iedereen geschikt. Zeker niet de prijsstelling voor privérijders, de laadmogelijkheden en de range.

                                  Ik wacht nog wel een paar jaar af.
                                  Ja, maar als je nu een nieuwe wagen zou kopen? Da's toch wat de TS wil. Misschien is het inderdaad als particulier nu niet de beste moment, want een nieuwe ICE is ook niet wat je moet kopen en bij PHEV heb ik ook nog bedenkingen (die zijn binnen een paar jaar ook weer voorbijgestreefd).

                                  Als je toekomt met 200 km range heb je vandaag voor +/- 23k een leuke jonge tweedehands e-golf, mss is dat te verkiezen boven een nieuwe.
                                  Nieuw kopen als particulier is sowieso maar zelden interessant.

                                  En wat voor TS ook interessant is, is dat hij meerdere auto's heeft, hij kan een EV kan kopen met pakweg 200 km range, en er een ICE naast houden voor de lange reizen. Dat heb ik altijd interessanter gevonden dan een PHEV van > 40k euro.
                                  Last edited by sunking; 19/12/2020, 19:20.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik zou een naft kopen en er proberen nog minstens 15 jaar mee te rijden

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                      Ik ben ook overtuigd over de toekomst van de EV maar op dit moment zijn die nog lang niet voor iedereen geschikt. Zeker niet de prijsstelling voor privérijders, de laadmogelijkheden en de range.

                                      Ik wacht nog wel een paar jaar af.
                                      Voilà, zo is dat helemaal!

                                      Comment


                                      • #20


                                        In a year-end news conference, Toyota CEO Akio Toyoda reportedly said that EVs will only increase carbon emissions in Japan. “The more EVs we build, the worse carbon dioxide gets,” he said, according to the Wall Street Journal.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X