Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A.
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Beste keuze voor 10 jaar: hybride of full EV?
Collapse
X
-
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
- Likes 2
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Hij vraagt concreet een richtprijs.
Waarom geen goedkopere koreaan ? Dat is goesting . Na de Leaf willen we eens iets dat er minder plastiek uitziet .2015 Nissan Leaf Acenta .
1986 Lamborghini Jalpa
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
Dan moet je eens als technieker gaan werken. Buiten hybrides hebben we enkel software problemen met infotainment en af en toe eens een agr klep door fout gebruik.
Motoren en versnellingsbakken vervangen of herstellen komt zeer zelden voor. En als er dan eens een slechtere reeks is zoals bij BMW de N47 en Prince benzines en bij Volvo de zuigers van een bepaalde batch VEA diesels wordt dit perfect opgelost en dat is echt een heel klein aandeel hoor.
Ik heb privé als verschillende nieuwe Volvo's en BMW's gekocht als werknemer,denken jullie nu echt dat ik dat zou doen als ik die auto's niet moest vertrouwen? Gewoon met de ervaring een beetje kijken welke de allerbeste motorisaties zijn hé.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk BerichtenOver welke investeringen spreek je dan eigenlijk als je naar een betrouwbare PHEv of een BEv wil gaan?BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Comment
-
Ik heb eens een prijsberekening gemaakt voor EV versus benzine versus hybrid, voor verschillende gangbare modellen.
Als prive persoon, dus zonder belastingaftrek. Enkel de verkeersbelasting speelt dan een rol.
Onderhoud ook niet meegeteld, wellicht komt dat in het voordeel van de EV uit.
Voor de afschrijving reken ik aanschafprijs gedeeld door 8.
Voor de hybride pak ik het gemiddelde tussen brandstof kost en elektrische kost.
Bij de aanschafprijs van ICE's kan je discussieren over korting en opties (bij BMW loopt het met de opties serieus op).
Merk op dat bij Golf / ID3 de hybride eigenlijk het duurst uitkomt.
Fouten mogen steeds gecorrigeerd worden.
Enkel in het geval van de e-up komt hij iets duurder uit, maar daarbij moet gezegd dat de prestaties van de gewone up voor te huilen zijn. Je moet daar niet mee op de autostrade, terwijl dat met de e-up prima te doen is. Daarom heb ik ook nog de GTI er bij gezet, die toch 115 pk heeft.
Last edited by sunking; 27/12/2020, 11:48.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
Dit is wat ik hier gisteren ook geprobeerd heb om duidelijk te maken, (ben er niet in geslaagd, getuige de magere inhoudelijke replieken)
Het is makkelijk om (PH)EV te promoten
-als je er een krijgt als loontrekkende
-of koopt als goed boerende zelfstandige die deze upfront kan financieren en er nadien de fiscale voordelen van kan plukken
-als je gratis kunt laden op je werk
-als je 'open' woont en ruimte/budget hebt om een eigen laadpaal te nemen
-en tegelijk een groot deel van je energiebehoefte zelf produceert (dus geïnvesteerd hebt in zonnepanelen)
-als deze toevallig past in je gebruikersprofiel
-als je het beschikbare aanbod niet gatlelijk vindt
-als...
Elk zijn ding natuurlijk, maar wat me stoort zijn de EV-fanboys die meewarig neerkijken op die neanderthalers met hun fossiele ICE maar vergeten dat er tig redenen kunnen zijn waarom ze (nog) niet overschakelen en vergeten dat ze zelf gewoon profiteren van een gunstige samenloop van omstandigheden (al dan niet uit eigen verdienste geheel of gedeeltelijk)
Jij bekijkt dat een EV enkel mogelijk als er verscheidene voorwaarden voldaan zijn. Ik vind dat het net andersom is: de meeste Belgen kunnen wel reeds met een EV rijden zonder problemen. Enkel budget is inderdaad een probleem en een groot natuurlijk! Maar ik denk dat we dan eerder spreken over het verschil tussen een 2dehands auto kopen of een nieuwe, niet een nieuwe ICE of nieuwe EV. (bijna 60% van nieuw verkochte wagens is bedrijfswagen, dat zegt al iets)
Laat ik het zo zeggen: privé zal ik ook niet snel een nieuwe auto kopen: kost me veel te veel, of dat nu een ICE of (PH)EV is. Het verschil is dat je wel een goede 2dehands ICE wagen kan kopen onder de 10.000€, terwijl dat (nog) niet lukt voor een EV. Oudere, goedkope EV's hebben inderdaad nog niet de range voor veel gebruikers.
Wat ik wil zeggen, is dat er meestal slechts 2 of 3 voorwaarden voldaan moeten zijn om zonder problemen met een nieuwe EV te kunnen rijden:
- bedrijfswagen + op werk kunnen laden + < 300km naar werk. Dan maakt het weinig uit of je op appartement woont, oprit hebt of zonnepanelen hebt.
- bedrijfswagen + oprit + laadpaal kunnen plaatsen. Of je dan wel of niet op werk kan laden, maakt niet veel uit. Dat je zonnepanelen hebt, is een bonus, maar geen verplichting.
- budget hebt om nieuwe of jonge 2dehandse EV te kopen + laden op werk of oprit+laadpaal.
- moet lenen voor nieuwe auto en inziet dat een EV op langere termijn financieel meer zin maakt dan een ICE + oprit + zonnepanelen
...
Op dit moment ontbreekt slechts 1 van die 2 of 3 voorwaarden om een heel grote groep automobilisten over de streep te trekken.
Nederland staat daar wat verder in en daar zie je ook dat ineens veel meer mensen met EV's rijden. Voornamelijk door betere laadmogelijkheden op het werk en meer laadpalen.
Neen, een EV is nog niet voor iedereen, maar dat komt vooral door de prijs, niet door hun gebruiksprofiel.
Zelf heb ik ook nog geen EV, want:
- ik ben 1 dag op een kantoor gaan werken sinds maart. En daarvoor ging ik met de fiets en trein werken.
- mijn dochter leert mogelijk volgend jaar autorijden en gaat misschien studeren (op kot, of pendelen met auto?), beter nog even afwachten zeker ook omdat EV gamma met de maand interessanter wordt.
Is mijn auto morgen echter perte totale, dan zal ik een EV kopen, ofwel een fun wagen voor 2 jaar of zo en dan een EV.
Beschikbare aanbod gatlelijk: daar moet ik je grotendeels gelijk in geven, maar het verschil is dat ik op dit moment ook bijna alle ICE auto's gatlelijk vind. Enkel Mazda, Seat/Cupra gamma, enkele Mercedes modellen en hier en daar een auto zoals een Fiat 500 vind ik wel te smaken. Voor de rest: lelijke brol door designers die niet meer weten wat de kunst van het weglaten betekent.
Comment
-
X5 40e hier uit 2017, ouder maar blijkbaar een stuk betrouwbaarder dan de nieuwe 45e die vol gremlins zit.
Batterij in 3,5u weer vol aan gewoon stopcontact en +/-1800kw over aan elektriciteitsproductie via zonnepanelen. Dus elke EV-kilometer is gratis (brandstofgewijs dan toch)
Veel verplaatsingen binnen de EV-range (net geen 30km) waarbij de beschikbare ruimte wel degelijk benut wordt (3 opgroeiende kinderen met veel hobby's...)
De goedkope EV'tjes (Koreanen en Chinezen) voldeden niet, enige alternatief was de veel te dure Model X
Ben bereid om over te stappen als er een betaalbare EV komt in X5 formaat
Tot dan is PHEV prima alternatief (in mijn geval toch)
Comment
-
Er is maar 1 land waar die plugin X5'en zo goed verkopen en da's belgie. (lees de reacties op http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...w-x5-45e-xline ) Dus we hebben hier wel belachelijke fiscale regels (X5 hybride zou niet 100% aftrekbaar mogen zijn), maar laadpalen zetten, dat kunnen we dan weer niet.
In Nederland hebben ze dat pakken beter voor elkaar.
Al ons geklaag van geen laadpalen etc, dat hebben we toch alleen maar aan onze eigen belgische mentaliteit (enfin en die stomme politiekers) te danken.
Voor de rest 100% eens met Chris_147, als je het kan permitteren om een jonge ICE te kopen en geen oud tweedehandsje, dan ligt een EV wellicht ook binnen de mogelijkheden.
In mijn berekening hierboven heb ik de instapmotors niet gezet (golf 1.0 handgeschakeld bv), die is nog steeds goedkoper, zeker als je niet al te veel km doet.
Maar vanaf je een iets zwaardere motorisering overweegt (150pk of meer), of hybride, dan is EV zeker niet duurder en het rijdt imho beter.Last edited by sunking; 27/12/2020, 15:29.
Comment
-
Ik las hier ergens van iemand die om het gebrek aan laadcapaciteit (thuis of werk) te omzeilen voorstelde om een Model S te kopen waar nog gratis supercharging op zit. Dit lijkt me op zich geen stom idee. Je vindt die al rond 40k en dit is een budget waar velen die een nieuwe of jonge tweedehands ICE aanschaffen over beschikken.
Alleen denk ik dat die free supercharging al in 2016 ophield? Dus dan zit je met een auto die uit fabrieksgarantie is en enkel nog op de batterij garantie heeft (8 jaar dacht ik, wat ook maar 3à4j. meer is las je een 2015 of 2016 koopt))
Hoe zit het met de kosten voor die 'oudere' Tesla's, iemand daar een zicht op?
Comment
-
Tesla's hebben in de regel niet veel onderhoud nodig, maar als er iets kapot gaat zijn de kosten wel meteen hoog. Berucht zijn de draagarmen en ook de boordcomputer geeft vaak na een paar jaar de geest. Dat laatste is trouwens te voorkomen door tijdig een ingreep uit te voeren (de SSD waar de logs naar worden weggeschreven, raakt versleten en die kan je vervangen door een beter/groter exemplaar)
De bewering dat een tesla een rijdende computer is, is niet uit de lucht gegrepenLast edited by sunking; 27/12/2020, 15:35.
Comment
-
je vind al lange termijn revieuws, dat blijven natuurlijk enkelingen, feit blijft dat het een dure auto was en reparaties navenant kunnen zijn...superonbetrouwbaar is hij niet en degratie valt mee
ik blijf hem ook overwegen, mét de free supercharger pass want dat trekt mij ook zo hard aan, maar hij mag helaas geen caravan trekken
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenEr is maar 1 land waar die plugin X5'en zo goed verkopen en da's belgie. (lees de reacties op http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...w-x5-45e-xline ) Dus we hebben hier wel belachelijke fiscale regels (X5 hybride zou niet 100% aftrekbaar mogen zijn), maar laadpalen zetten, dat kunnen we dan weer niet.
BIV was paar tientallen euro's en VB een goeie 300 per jaar
Gratis is het niet, maar gezien omvang/vermogen van de wagen is het idd. belachelijk laag, dat ben ik met je eens.
Hier wat verder in t straat woont een oudere man met een 4.2 V8 Maserati als hobbywagen. Die mens rijdt daar hooguit 2000km per jaar mee maar betaalt er wel een paar duizend euro taks voor
In feite is dat wraakroepend.
Ik spreek tegen mijn eigen belang maar in feite zijn taksen op basis van gebruik, dus km heffing, het enige eerlijke systeem, ook voor (PH)EV's. Maar vooraleer dat er ooit door komt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenTesla's hebben in de regel niet veel onderhoud nodig, maar als er iets kapot gaat zijn de kosten wel meteen hoog. Berucht zijn de draagarmen en ook de boordcomputer geeft vaak na een paar jaar de geest. Dat laatste is trouwens te voorkomen door tijdig een ingreep uit te voeren (de SSD waar de logs naar worden weggeschreven, raakt versleten en die kan je vervangen door een beter/groter exemplaar)
De bewering dat een tesla een rijdende computer is, is niet uit de lucht gegrepen
Op zoek naar een tweedehands Tesla Model S? Hier vind je de meest recente aanbiedingen op AutoScout24, de grootste online automarkt in Europa.
Ik denk niet dat je alles waar (under guaranty) bij staat op eigen kosten wil vervangen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
Draagarmen en computer zijn vervangen (the usual suspects), en de 12V batterij is niet duur als deze kapot gaat.
Iets zegt mij dat de vorige eigenaar er niet zo heel voorzichtig mee is omgesprongen.
Comment
-
Ik heb serieus nagedacht om een 2ehands Model S te nemen, maar heb toch mijn twijfels bij de kosten. Batterij en zo maak ik me niet veel zorgen, maar blijft wagen van +80.000€ nieuw en 1e model van een nieuwe autofabrikant. Ik vind het eigenlijk een half wonder dat die zo goed meegaan en zoveel kilometers kunnen maken!
Comment
-
Toch redelijk straf wat daar van kosten al aan geweest zijn. Kilometers zijn vergelijkbaar met mijn F10 (107K) die ouder is, en het enige dat daar al aan vervangen is, is de stablilsatiestang, dan nog in garantie. Ik zou er ver van blijven. Dan liever een nieuwe Kia ev“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Ik vind dat je het hier voorstelt alsof al die voorwaarden voldaan moeten zijn. Dat is helemaal niet zo.
Jij bekijkt dat een EV enkel mogelijk als er verscheidene voorwaarden voldaan zijn. Ik vind dat het net andersom is: de meeste Belgen kunnen wel reeds met een EV rijden zonder problemen. Enkel budget is inderdaad een probleem en een groot natuurlijk! Maar ik denk dat we dan eerder spreken over het verschil tussen een 2dehands auto kopen of een nieuwe, niet een nieuwe ICE of nieuwe EV. (bijna 60% van nieuw verkochte wagens is bedrijfswagen, dat zegt al iets)
Laat ik het zo zeggen: privé zal ik ook niet snel een nieuwe auto kopen: kost me veel te veel, of dat nu een ICE of (PH)EV is. Het verschil is dat je wel een goede 2dehands ICE wagen kan kopen onder de 10.000€, terwijl dat (nog) niet lukt voor een EV. Oudere, goedkope EV's hebben inderdaad nog niet de range voor veel gebruikers.
Wat ik wil zeggen, is dat er meestal slechts 2 of 3 voorwaarden voldaan moeten zijn om zonder problemen met een nieuwe EV te kunnen rijden:
- bedrijfswagen + op werk kunnen laden + - bedrijfswagen + oprit + laadpaal kunnen plaatsen. Of je dan wel of niet op werk kan laden, maakt niet veel uit. Dat je zonnepanelen hebt, is een bonus, maar geen verplichting.
- budget hebt om nieuwe of jonge 2dehandse EV te kopen + laden op werk of oprit+laadpaal.
- moet lenen voor nieuwe auto en inziet dat een EV op langere termijn financieel meer zin maakt dan een ICE + oprit + zonnepanelen
...
Op dit moment ontbreekt slechts 1 van die 2 of 3 voorwaarden om een heel grote groep automobilisten over de streep te trekken.
Nederland staat daar wat verder in en daar zie je ook dat ineens veel meer mensen met EV's rijden. Voornamelijk door betere laadmogelijkheden op het werk en meer laadpalen.
Neen, een EV is nog niet voor iedereen, maar dat komt vooral door de prijs, niet door hun gebruiksprofiel.
Zelf heb ik ook nog geen EV, want:
- ik ben 1 dag op een kantoor gaan werken sinds maart. En daarvoor ging ik met de fiets en trein werken.
- mijn dochter leert mogelijk volgend jaar autorijden en gaat misschien studeren (op kot, of pendelen met auto?), beter nog even afwachten zeker ook omdat EV gamma met de maand interessanter wordt.
Is mijn auto morgen echter perte totale, dan zal ik een EV kopen, ofwel een fun wagen voor 2 jaar of zo en dan een EV.
Beschikbare aanbod gatlelijk: daar moet ik je grotendeels gelijk in geven, maar het verschil is dat ik op dit moment ook bijna alle ICE auto's gatlelijk vind. Enkel Mazda, Seat/Cupra gamma, enkele Mercedes modellen en hier en daar een auto zoals een Fiat 500 vind ik wel te smaken. Voor de rest: lelijke brol door designers die niet meer weten wat de kunst van het weglaten betekent.
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
Comment