een duidelijke tweestrijd hier aan het komen hé....de pro's en de contra's. Ik nieuw gebouwd in 2014,nog voor het jaar van de hernieuwbare energie! Lekker fossiel,past bij mijn wagenpark haha
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Beste keuze voor 10 jaar: hybride of full EV?
Collapse
X
-
On topic, G20 330e hier (op BV gekocht) dit jaar ingeschreven dus nog recht op alle PHEV voordelen.
35 à50km zuivere elektrische range volstaat voor het grootste deel van de verplaatsingen
Model 3 had met een relatief kleine opleg in feite ook gekund maar ik vind die echt niet mooi (sorry voor de fanboys...) en de "randomstandigheden" waren hier niet allemaal gunstig voor een BEV
Deze zou het tot begin 2025 moeten uitzingen maar waarschijnlijk hoe dan ook de laatste ICE
2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichtensunking Nieuw gekochte Model 3 staat altijd buiten dan op t straat (als je niet op werk bent natuurlijk)? Heb je daar dan een omnium op, of is dat inbegrepen in de lease?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
Ik weet niet hoor.
Als ik nu ga joggen, ruik ik direct welk huis er op hout stookt. En het zijn er meer en meer hier in de buurt. ('op den buiten', voor zover)
Het is niet omdat je het binnen niet ruikt of niet uit de schouw ziet komen, dat er geen slechte lucht van houtstook is.
Pas op: ik apprecieer ook wel eens een vuurkorf voor de gezelligheid. Maar een huis verwarmen met hout vind ik niet meer van deze tijd.
en waarom zou het niet meer van deze tijd zijn? Ik zal misschien de dode bomen in mijn tuin laten rotten tot er methaan uitkomt. Veel beter voor het milieu.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenKen dat concept niet van battmobiel. Maar jij bent wel de juridische eigenaar (staat op uw naam)? Of is het een soort long term rent en daarna inleveren?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenPas op: ik apprecieer ook wel eens een vuurkorf voor de gezelligheid. Maar een huis verwarmen met hout vind ik niet meer van deze tijd.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
ik stook mijn huis hier momenteel volledig warm met hout. Van boven tot onder 260m² op 22°C en dat met een houtstoveke dat amper 6kw max haalt.) hoeveel uur per dag draait dat stoveke? kwestie WP later natuurlijk
Comment
-
omdat ik thuis ben en tijd heb, kan ik me daar mee bezig houden. En doe dat enkel op koude dagen (deze week bijvoorbeeld). Tijdens de werkdagen lukt dat al een pak minder (te moe vaak). Gasverbruik zit rond de 1000kuub per jaar (en dat gaat nog zakken door de nog op stapel staande ingrepen). Zal dit jaar dus een minder zijn. Eind februari kan ik al ongeveer zeggen hoeveel omdat dan mijn gasverbruik als een pudding in mekaar zakt.
Comment
-
sorry voor otwas pas laat dit jaar (tem mei, in liters...en dec tem 28eConsumption by month Month Consumption
liter2020-12 126.93 2020-11 108.24 2020-10 77.3 2020-09 26.51 2020-08 22.32 2020-07 23.16 2020-06 33.57 2020-05 52.37 2020-04 65.75 2020-03 149.91 2020-02 134 2020-01 162.1 )
Comment
-
ik hou dat ook bij in een excel. Zet dat eerst in mijn on line applicatie van mijn energieleverancier en daarna copieer ik die waardes naar excel. De app van de energiemaatschappij zet de kuub gas om in kilowatts.
ik hoop dat de tabel leesbaar is. laatste rij is kuub gas.
2/12/2020 69.598 86 9/11/2020 69.512 76 15/10/2020 69.436 46 15/09/2020 69390 43 10/07/2020 69347 19 9/06/2020 69328 19 9/05/2020 69309 29 9/04/2020 69280 99 10/03/2020 69181 157 10/02/2020 69024 172 11/01/2020 68852 184
Comment
-
niet echt, vooral deze maand. nog 2 dagen en ik ga kunnen zien hoeveel verschil in vergelijking met vorig jaar
't is ook warme herfst geweest
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenmet de boetes die er zitten aan te komen, ga je juist heel erg goede zaken kunnen doen op het einde van elk jaar. Ze moeten een bepaald percentage halen anders dikke boete. Zitten ze daar niet aan, reken dan maar op serieuze kortingen op het einde van het jaar om het streefcijfer alsnog te halen.
Leveringen van ICE zijn stilgelegd bij Hyundai sinds september. Er worden geen papieren vrij gegeven dus kan er geen enkele ingeschreven worden. Als de dealer al de registratie had kan het nog wel natuurlijk.
Toyota gaf omstreeks die tijd een hybride voor de prijs van een ice...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenmet de boetes die er zitten aan te komen, ga je juist heel erg goede zaken kunnen doen op het einde van elk jaar. Ze moeten een bepaald percentage halen anders dikke boete. Zitten ze daar niet aan, reken dan maar op serieuze kortingen op het einde van het jaar om het streefcijfer alsnog te halen.
Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenOn topic, G20 330e hier (op BV gekocht) dit jaar ingeschreven dus nog recht op alle PHEV voordelen.
35 à50km zuivere elektrische range volstaat voor het grootste deel van de verplaatsingen
Model 3 had met een relatief kleine opleg in feite ook gekund maar ik vind die echt niet mooi (sorry voor de fanboys...) en de "randomstandigheden" waren hier niet allemaal gunstig voor een BEV
Deze zou het tot begin 2025 moeten uitzingen maar waarschijnlijk hoe dan ook de laatste ICE
Hoe groot is die batterij bij de G20?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
puur uit curiositeit hoeveel kw's je in je huis pompt, (en je zult zelf al wel geteld hebben) hoeveel uur per dag draait dat stoveke? kwestie WP later natuurlijk
Nog niet bij benadering.
Niet iedere warmtepomp heeft eenzelfde rendement. Je moet de SPF van de specifieke warmtepomp al kennen.
Je moet het rendement van die kachel al kennen (en die is voor een simpele houtkachel met een enkelvoudige verbranding bedroevend laag), het aantal kg hout dat je verstookt in die kachel (en niet de m³) , het soort hout en de gemeten kernvochtigheidsgraad van het gebruikte hout.
En dat dan nog eens afwegen tov het aantal graaddagen op die specifieke locatie en de curve van de gevraagde binnentemperaturen in verhouding tot de buitentemperaturen.
Meten vanuit een verkeerd vertrekpunt of aan de hand van ontbrekende of gebrekkige parameters is gewoon gokken.
En het primaire energieverbruik (stookolie, gas of elektricteit) weergeven zonder rekening te houden met het secundaire energieverbruik (in dit geval hout) geeft een totaal verkeerde perceptie van de energiebehoefte van de woning en haar bewoners.
En je vraagt je waarschijnlijk af hoeveel kWh per omschreven periode hij nodig heeft om zijn woning op temperatuur te houden en niet welk vermogen (kW) daarvoor minimaal nodig is.
En voor gas vergelijk je dat ook in kWh en niet in m³. Als je iets wil vergelijken moet je dat eerst omzetten naar éénzelfde standaard. Je kan verschillende standaarden niet met elkaar vergelijken.Last edited by ivob2; 29/12/2020, 13:39.
Comment
-
mijn houtkachel zit aan meer dan 85% rendement
gas bereken ik ook (enfin de energiemaatschappij) in kw als je goed had gelezen en dan zit ik rond de 10.000 kw aan jaarlijkse verwarmingskost (en dat moet zakken naar 7000).
en hout kost mij niets, enfin het kost me wel iets... moeite om het klein te maken. Dus gelijk wat er in de plaats komt, kost mij geld.
en het is door mijn kw's thuis onder controle te krijgen dat ik later die energie kan gebruiken voor mijn vervoer. Met 1000kw kunt ge al aardig wat kilometers afleggen met een EV.
Comment
Comment