Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste keuze voor 10 jaar: hybride of full EV?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ik reageerde op de opmerkingen van bobo.
    Het ging dus helemaal niet om de kostprijs. Ik kan jouw rekening niet maken.
    Ik heb het nu wel degelijk gelezen. Je bedoelt waarschijnlijk 10.000 kWh op jaarbasis. Een verwarming met een vermogen van 10.000 kW? Plan je een reis naar mars?
    Een EV met een vermogen van 1000 kW (1360 PK). Aardig raketje.

edit: nog eens teruggescrold naar je posts maar het enige cijfer dat ik vind is 930 kuub gasverbruik.
    Daaruit kan ik niet afleiden dat je in 2020 op jaarbasis 10.000 kWh energetisch verbruik had. Heb ik iets over het hoofd gezien?
    Last edited by ivob2; 29/12/2020, 13:59.

Comment

• ik moet het dan ook warm krijgen
      www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
        een duidelijke tweestrijd hier aan het komen hé....de pro's en de contra's. Ik nieuw gebouwd in 2014,nog voor het jaar van de hernieuwbare energie! Lekker fossiel,past bij mijn wagenpark haha
        Ieder systeem heeft zijn plus- en minpunten.
        Op basis daarvan beslist iedereen individueel wat het beste bij hemzelf past.
        Dat moet daarom nog niet leiden tot een tweestrijd.
        Ik heb op energetisch vlak als resultaat waarschijnlijk compleet het tegendeel van jouw uitkomst.
        Jaren 90 woning uit vorige eeuw gerenoveerd tussen 2011 en eind 2013. Primair volledig elektrisch.
        Energieverbruik en -productie volledig in balans*. Past perfect bij mijn vierwielig wagenpark.

Hout en elektriciteit kosten mij niets. Hout is echter onbeperkt voorradig, elektricteit maar in beperkte mate.
        Benzine is slechts deels gratis (maar de laatste jaren dan ook uitsluitend voor hobby).
        Gas en diesel/stookolie dien ik echter steeds te betalen aan de prijs die de leverancier er voor vraagt.
        Daar berust mijn economische keuze op.
        Als het één ecologischer is dan het andere is dat mooi meegenomen maar geen streefdoel op zich.

Gewoon een andere keuze. Geen strijd. Ieder moet maar voor zichzelf uitmaken wat het beste is.
        We hebben tenslotte totaal geen last van elkaars rekening.

*Uiteraard met de nodige alternatieve back up. Het blijft tenslotte Vlaanderen zonder enige standvastige visie op beleidsniveau.
        Last edited by ivob2; 29/12/2020, 14:47.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten

Da's alweer een flinke vooruitgang in autonomie tegenover mijn F15 40e.
          Hoe groot is die batterij bij de G20?
          12,4 kwh op papier maar je kan die nooit volledig leeg rijden, leeg naar vol een kleine 5u aan gewoon stopcontact

2021 Taycan 4S
          2021 Lexus UX250h

Comment

• Hier even neerzetten, zitten zaken in die ik al lang probeer duidelijk te maken, het overconsumeren van steeds nieuwe wagens, enz... food for thought

“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

• Is het een quiz?
              Moeten we aan de hand van deze video nu proberen uit te zoeken wat je wil duidelijk maken?
              Ik heb al afgehaakt na het openingsbeeld. Noch BMW noch Tesla gaan de planeet redden.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                Is het een quiz?
                Moeten we aan de hand van deze video nu proberen uit te zoeken wat je wil duidelijk maken?
                Ik heb al afgehaakt na het openingsbeeld. Noch BMW noch Tesla gaan de planeet redden.
                Titel is ironisch en humoristisch, ben je daarmee vertrouwd?
                Maar inderdaad, je hoeft niet te kijken als je niet wil verder denken je deelname aan gesprekken op dit forum beperkt zich dan ook tot 3 topics ofzo
                Straks gaan we nog denken dat je voor de ev lobby werkt
                Geen enkel transportmiddel zal momenteel onze planeet redden, behalve de fiets of te voet, you state the obvious.
                Last edited by order66; 31/12/2020, 17:55.
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Is het een quiz?
                  Ik begrijp het ook niet onmiddellijk. (Over)consumeren en een (groeiende) economie gaan nu eenmaal hand in hand. Altijd leuk om te filosoferen over oude karren, maar ze verbruikten meer, waren vuiler, gemiddeld minder krachtig en betrouwbaarder dan wagens van nu waren ze ook al niet (buiten misschien de jappen destijds).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

Titel is ironisch en humoristisch, ben je daarmee vertrouwd?
                    Maar inderdaad, je hoeft niet te kijken als je niet wil verder denken je deelname aan gesprekken op dit forum beperkt zich dan ook tot 3 topics ofzo
                    Geen enkel transportmiddel zal momenteel onze planeet redden, behalve de fiets of te voet, you state the obvious.
                    Uiteraard zijn mijn bijdragen tot dit forum beperkt tot enkele topics.
                    Ik heb de gewoonte alleen mee te argumenteren over onderwerpen waar ik ervaring mee heb of meen iets over te weten.
                    En als ik het in die topics niet weet of verkeerd voor heb daaruit iets te leren en mijn mening bij te stellen.

Uiteraard zal geen enkel transportmiddel onze planeet redden. Te voet of te fiets trouwens ook niet.
                    Juist omdat ik al verder gedacht heb ga ik daar van uit.

De planeet moet dan ook niet gered worden. Die is nog lang niet in gevaar. Die doet gewoon haar tijd uit.
                    En zoniet, maakt het eigenlijk tussen al die sterrenstelsels en andere planeten geen fluit uit.

Of er op deze planeet nog lang voor 10 miljard mensen een aangenaam leefbare omgeving ter beschikking zal zijn is een heel ander onderwerp.
                    Ook al over nagedacht maar dat is meer iets voor een totaal ander forum, laat staan voor een topic op dit forum.

Titel is ironisch en humoristisch,
                    Echt?

Uh,
                    Met slechts één BEVblik onder de carport, één EVfiets in de inpandige garage doch drie voertuigen op fossiele brandstof in de losstaande garagewerkplaats zegt de verhouding toch alles?
                    Last edited by ivob2; 02/01/2021, 13:59.

Comment

• De volgende taxen zitten er al aan te komen...

Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

• Straks worden we nog belast over de hoeveelheid co2 die we uitademen in onze wagen.
                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Ik heb de gewoonte alleen mee te argumenteren over onderwerpen waar ik ervaring mee heb of meen iets over te weten.
                          En als ik het in die topics niet weet of verkeerd voor heb daaruit iets te leren en mijn mening bij te stellen.

Uiteraard zal geen enkel transportmiddel onze planeet redden. Te voet of te fiets trouwens ook niet.
                          Juist omdat ik al verder gedacht heb ga ik daar van uit.

De planeet moet dan ook niet gered worden. Die is nog lang niet in gevaar. Die doet gewoon haar tijd uit.
                          En zoniet, maakt het eigenlijk tussen al die sterrenstelsels en andere planeten geen fluit uit.

Of er op deze planeet nog lang voor 10 miljard mensen een aangenaam leefbare omgeving ter beschikking zal zijn is een heel ander onderwerp.
                          Ook al over nagedacht maar dat is meer iets voor een totaal ander forum, laat staan voor een topic op dit forum.

Echt?

Uh,
                          Met slechts één BEVblik onder de carport, één EVfiets in de inpandige garage doch drie voertuigen op fossiele brandstof in de losstaande garagewerkplaats zegt de verhouding toch alles?
                          Uiteraard beperkte interesse? Ok
                          Uw menig geven over een video waar je enkel de titel van gelezen hebt case closed, geen probleem hoor

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                            Straks worden we nog belast over de hoeveelheid co2 die we uitademen in onze wagen.
                            Methaangas kan ook nog altijd, ook schadelijk

Comment

En daar is helemaal niets mis mee.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

Uiteraard beperkte interesse? Ok
                                Integendeel.
                                het aantal topics waar ik actief aan deelneem zegt helemaal niets over het aantal topics dat ik volg en minder kennis heb dan de actieve deelnemers.
                                En mij dan bijgevolg alleen beperk tot het louter tot mij nemen van (nieuwe) informatie.

Geen probleem als je de discussie hierbij wenst af te sluiten.
                                Ik neem er nota van.

Comment

Ik neem er nota van.
                                  Keuze heb ik niet met iemand die enkel oordeelt over de titel van een video. Dus noteer maar in het rode boekje

Comment

• BTW, het is zwart.

En een keuze heb je altijd. Je hebt die hier en nu gemaakt.
                                    Maar het was wel je eigen keuze.

Comment

Integendeel.
                                      het aantal topics waar ik actief aan deelneem zegt helemaal niets over het aantal topics dat ik volg en minder kennis heb dan de actieve deelnemers.
                                      En mij dan bijgevolg alleen beperk tot het louter tot mij nemen van (nieuwe) informatie.

Ik neem er nota van.
                                      Gewoon mee zeveren, dan ben je een goede.

Comment

• Uh, ik dacht dat ik daar al vlot mee bezig was?

Comment

• Ik moet zeggen dat ik die 22 minuten gezever in dat filmpje ook wel wat lang vind om uit te kijken

Kan iemand anders het misschien even samenvatten?

Sorry voor deze serieuze vraag.

Ik vond ook dit artikel:

Electric vehicles (EVs) are an important part of meeting global goals on climate change. They feature prominently in mitigation pathways that limit warming to well-below 2C or 1.5C, which would be inline with the Paris Agreement’s targets.

Als je een nieuwe EV vergelijkt met een nieuwe ICE, heb je de extra CO2 van de productie van de EV na 2 jaar rijden gecompenseerd, en vanaf dan wordt elk jaar het voordeel van de EV groter, gecumuleerd over de totale periode waarmee je met het voertuig rijdt.

Vergelijk je die nieuwe EV met een tweedehands ICE, dan duurt het 4 jaar eer je dat omslagpunt bereikt.

Dus, de rangorde van goed naar slecht, er vanuit gaande dat je meer dan 4 jaar met een auto rijdt vooraleer hij naar de sloop gaat:
                                          1. een tweedehands EV
                                          2. een nieuwe EV
                                          3. een tweedehands ICE
                                          4. een nieuwe ICE.
                                          Last edited by sunking; 02/01/2021, 21:47.

Comment

Working...
                                          X