Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste keuze voor 10 jaar: hybride of full EV?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

Tja, dat mag volgens jou allemaal wel zo zijn, ik denk daar als privé rijder toch enigszins anders over.

Ik zet dan ook een vraagteken achter het woord kinderziektes? Zou dat dan zo abnormaal zijn?

Ik ben een absoluut voorstander van een EV maar voor mijn lange afstanden gebruik naar Polen ben ik er voorlopig totaal niks mee en dus zet ik als volgende in op een hybride. Kan ook nog een volledige benzine of diesel worden uiteraard, ik heb nog tijd zat. Voor 2025 begin ik zeker niet aan een EV.

Volgens jouw profiel heb je dan inderdaad nog niet veel aan een BEV.
    Of je moest door Duitsland rijden want daar is laden aan een laadpaal over grote afstanden al geen issue meer.
    Ik gaf ook al aan dat het gebruik van een EV samengaat met het rijdersprofiel.

Je bent duidelijk nog geen BEV rijder. Normaal dat je er dan vraagtekens bij stelt.
    Ik kan uit de praktijk wel al het tegendeel aangeven.
    Ik kan hier ook vrij objectief in zijn. Ik heb nl. geen enkel voordeel of nadeel bij een BEV, diesel, benzine,.....
    De grootste 'kinderziektes' die ik tot nu toe gehad heb in een auto was toevallig een diesel. De Opel Insignia Sports Tourer 4 x 4.
    En daar heb ik op dit eigenste forum ook objectief en in negatieve zin over bericht.

Met de drie daaropvolgende BEV's heb ik nooit zo'n miserie meegemaakt.
    Moest dat wel zo zijn had ik dat net zo goed geschreven. Ik heb geen aandelen in de auto-industrie.

Maar het was wel Utah die zich de vraag stelde.
    Gezien hij zijn rijders- en gebruikersprofiel niet heeft meegegeven kan hij op basis van jouw profiel en het profiel dat ik schetste misschien al iets
    helderder een oordeel vellen. Of ons iets wijzer maken hoe hij zijn toekomstige auto wil gebruiken.

Maar over kinderziekten zou ik me geen zorgen maken.
    Toch niet bij merken die al enkel jaren ervaring hebben met het vermarkten van een BEV.
    Het is ook niet dat ze de auto heruitgevonden hebben.
    Het blijft basic nog altijd een blik op vier wielen.
    Software is ook al enkele decennia in gebruik. Je gebruikt toch ook geen typemachine met lint meer omdat de software van een pc nog kinderziektes
    zou kunnen hebben.
    Een elektrische motor is in vergelijking met een interne verbrandingsmotor zowat het simpelste apparaat dat je kan vinden.
    Je halve keuken en hobbykamer steekt er vol van.
    Elektrische apparatuur op batterijen is ook al lang geen punt meer. Iedereen schakelt over op snoerloze werkapparatuur. Zelfs profs.

BEV bouwers hebben gewoon al die bestaande en beproefde technologie samengevoegd.

Ik zou je ook niet aanraden een dagproefrit in een BEV te gaan maken.
    Daarna kan je nl. niet meer terug.

Meer dan veertig jaar heb ik in allerlei benzine's en diesels gereden.
    Na enkele jaren BEV wil ik nooit meer terug. Dat is het grootste nadeel van een BEV.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
      https://www.greencarreports.com/news...posed-ice-bans

In a year-end news conference, Toyota CEO Akio Toyoda reportedly said that EVs will only increase carbon emissions in Japan. “The more EVs we build, the worse carbon dioxide gets,” he said, according to the Wall Street Journal.
      Mijnheer Akio Toyoda is uiteraard geheel objectief.
      Toyota heeft de BEV boot gemist en zet nu volledig in op hybrides die zichzelf opladen en de waterstofauto.

Hij vertelt er wel niet bij dat je een BEV gewoon thuis kan opladen met 'slechts' een verlies van gemiddeld 15%.
      Dat je een waterstofauto bijna nergens kan 'tanken'. En als je dat doet er een verlies van 10% is om van elektriciteit waterstof te maken en nog eens 40% verlies als je de waterstof daarna terug wenst om te zetten in elektriciteit.

En om zijn verhaal kompleet te maken:
      Een BEV die je laadt met groene stroom stoot geen CO2 uit.
      Een H2 auto die je tankt met groen aangemaakte waterstof stoot geen CO2 uit.
      Een BEV die je laadt met grijze of zwarte stroom stoot onrechtstreeks wel CO2 uit. Maar niet meer lokaal.
      Een H2 auto die je tankt met waterstof geproduceerd uit grijsze of zwarte stroom stoot onrechtstreeks wel CO2 uit. Maar niet meer lokaal.

Het kost in ieder geval wel veel meer elektricteit om waterstof te produceren en terug om te zetten dan rechtstreeks elektriciteit in de BEV te laden.

Om zijn marketingverhaal te doen kloppen vergelijkt Mr. Toyoda dan ook liever de H2 auto op basis van groene stroom en een BEV auto op basis van zwarte stroom.
      Last edited by ivob2; 19/12/2020, 19:54.

Comment

Toyota zal wel met BEV's komen, als de batterijen nog wat beter zijn.
        Voor de rest volg ik je 100%, ene keer met nen EV (kona) rijden was genoeg om mij te overtuigen, als zo'n testrit je echt bevalt dan worden de andere obstakels plots wel oplosbaar (laden, financiele aspecten).

En het valt idd op hoe volwassen sommige EV's aanvoelen, met zo'n kona is helemaal niks mis, de software werkt vlekkeloos en het rijden is kinderspel.

Comment

Ik ben ook overtuigd over de toekomst van de EV maar op dit moment zijn die nog lang niet voor iedereen geschikt. Zeker niet de prijsstelling voor privérijders, de laadmogelijkheden en de range.

Ik wacht nog wel een paar jaar af.
          En over een paar jaar zal het ook nog niet voor iedereen geschikt zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
            Ik zou een naft kopen en er proberen nog minstens 15 jaar mee te rijden
            Dat gaat helemaal geen probleem zijn.
            De vraag is alleen tegen welke gebruikskost en waar dat dan nog kan.

Je ken Utah blijkbaar beter dan ik dat doe.
            Op basis van zijn openingspost zou ik zo'n uitspraken niet durven doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

In welke zin? Het kan toch niet dat we plots wagens met fossiele brandstoffen gaan bannen op onze wegen? En we ad hoc allen op EV moeten overgaan?
              Euh, vraag dat in 2026, dus al over 6 jaar, eens aan een salariswagenrijder.

Uiteraard gaan ze fossiele brandstoffen niet van de ene dag op de andere bannen.
              De echte vraag is wat ze je tussen vijf en tien jaar gaan aanrekenen om die te blijven gebruiken.

Comment

Tja, dat mag volgens jou allemaal wel zo zijn, ik denk daar als privé rijder toch enigszins anders over.
                Het is niet de vraag wat het voor mij of jou zou zijn.
                We hebben elk, vanuit onze situatie, onze pro's en con's gegeven.

Aan de hand van zijn eigen profiel en verwachtingen zal Utah de knoop moeten doorhakken.

Mij maakt het niet uit wat hij aanschaft.
                Ik kan enkel mijn ervaringen als benzine, diesel, Rex en BEV rijder meegeven.

Comment

ivob2 heb jij je ev particulier gekocht dan?
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                    Idd wie een auto koopt voor de waarde of restwaarde, doet een slechte investering als particulier. Als je op de firma koopt of leasen, gaat het allemaal wat makkelijker en hoef je daar geen rekening mee te houden. Als je dus een leasing of bedrijfswagen zal kopen, is het een no brainier, EV.
                    Persoonlijk zou ik momenteel kiezen om de huidige wagen op te rijden (ik weet niet waar je nu staat met je huidige wagen). EV staat nog wat in zijn kinderschoenen, vooral het gewicht, de herkomst van de energie, de (ook eindige) kobalt die niet op een menswaardige manier verkregen wordt, de elektriciteit ook al niet, de jungle aan energie aanbieders, verschillende prijzen, enz... Die laadinfrastructuur is ook nog om te wenen, dan moet je ook nog eens die handel thuis zien te installeren, enz...
                    Ook het aanbod in EV is momenteel mager, te weinig diversiteit en aanbod.
                    Hybride sowieso niet, daar heb je meteen alle nadelen van, nòg meer gewicht, elektromotor én ice.
                    Utah vertel ons meer over je gebruik van een wagen
                    Je weet hopelijk toch waar het grootste deel van de kobalt in de autoindustrie naar toe gaat?
                    Heb je je daar dan nooit geen vragen bij gesteld?

Laadhandel thuis zien te installeren?
                    Dat is niet moeilijker dan een andere elektrische aansluiting installeren.
                    Ban je om dezelfde reden ook alle andere elektrische toestellen uit je woning?
                    Gebruik je geen elektrische toestellen meer in en rond je woning omdat je je zorgen maakt over de herkomst van de energie?
                    De herkomst van je diesel en benzine heeft je nooit zorgen gebaard?
                    Tank je nu benzine of diesel bij één en dezelfde aanbieder die altijd en over een lange periode dezelfde prijs garandeerd?

Mijn huidige EV weegt niet meer dan mijn laatste diesel, heeft veel meer pk, veel meer koppel, maakt minder lawaai en staat niet om de haverklap bij de dealer voor onoplosbare problemen.

Ik hoor hier alleen negatieve commentaar van mensen zonder daadwerkelijke praktijkervaring.

Het aanbod is inderdaad nog niet zo groot als bij de brandstofauto's.
                    Dat is, als je daar gevoelig voor bent, een punt.
                    Over vijf jaar is dat geen punt meer.
                    Over tien jaar is het waarschijnlijk net opgekeerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                      ivob2 heb jij je ev particulier gekocht dan?
                      Particulier zou ik na het laatste Opel-avontuur nooit nog een vierwielig blik kopen. Ongeacht de aandrijving.

Ik heb al bijna drie jaar geen enkel vierwielig blik meer. Niet privé en niet op een andere wijze.
                      Verloren kosten.
                      Het enige wat ik doe is de beschikbare modellen testen en op basis van die testen beslissen wat er in huis komt en nadien mee rijden.
                      Ik rij vierwielig inzake aanschaf 100% op andermans kosten. En die ander rijdt 100% op mijn zelf geproduceerde energie.
                      Win-win dus.

Juist daarom kan ik in alle objectiviteit de verschillen tussen diesel, benzine, HEV, BEV, PHEV,FCEV uittesten en vergelijken.
                      Voor mijn gebruiksprofiel (details gaf ik eerder al aan) kwam de BEV er ver als beste uit.

Uiteraard zonder rekening te houden met de aanschafkost.
                      Maar dat moet in dit topic dan ook nog niet.
                      Ik citeer:
                      Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

Budget is nog niet aan de orde.
                      Last edited by ivob2; 19/12/2020, 20:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

Uiteraard gaan ze fossiele brandstoffen niet van de ene dag op de andere bannen.
                        De echte vraag is wat ze je tussen vijf en tien jaar gaan aanrekenen om die te blijven gebruiken.
                        Dat gaat nog wel meevallen hoor. In België is er momenteel nog niet veel te bespeuren wat laadinfrastructuur betreft enzomeer. Ik schat dat je tot zeker 2030 nog vrij gerust met fossiele brandstof kunt rondbollen, toch zeker met benzines.

Comment

Mijn huidige EV weegt niet meer dan mijn laatste diesel, heeft veel meer pk, veel meer koppel, maakt minder lawaai en staat niet om de haverklap bij de dealer voor onoplosbare problemen.

Ik hoor hier alleen negatieve commentaar van mensen zonder daadwerkelijke praktijkervaring.
                          Onbekend is onbemind. Heb/had je met de automaten ook, de turbo's, de downsizing, enz... .

Ik heb eens meegereden met de Tesla Model X van m'n schoonbroer. Ronduit indrukwekkend als dat volaccelereert. Als dat allemaal betaalbaar wordt en dat wat snel geladen kan worden en er een een goede laadinfrastructuur voorhanden is, dan koop ik dat ook. Echter geen Tesla, want dat interieur is supercheap brol.

Comment

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat het enige voordeel van een hybride fiscaal is of een psychologische geruststelling dat je eigenlijk nog met een benzine aan het rijden bent maar al een beetje mee bent in het elektrisch verhaal.
                            Als je horizon 10 jaar is zal een hybride op die termijn nadeliger blijken dan dat hij voordelen heeft opgeleverd.
                            Hybride is gewoon een psychologische overgang. Over 10 jaar spreekt daar niemand nog positief over en geraak je het ding aan de straatstenen niet meer kwijt.
                            Dat zeiden ze 2 a 3 jaar geleden ook, op sterven na dood.
                            En nu komt opeens elk merk met meerdere modellen.
                            Nu komen ze al met een bereik van 70 tot 100km.
                            In alles wat ik er over lees is dat het alleen maar populairder gaat worden.

Ik weet nog een voordeel.... ze zijn nog steeds een groot stuk goedkoper dan een gelijkaardige ev.

Ondertussen net geen 2000km elektrisch gereden zonder 1 druppel benzine te verbruiken.
                            den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Als ik vandaag een bestelbon moet tekenen dan blijf ik bij een benzine of diesel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

Dat gaat nog wel meevallen hoor. In België is er momenteel nog niet veel te bespeuren wat laadinfrastructuur betreft enzomeer. Ik schat dat je tot zeker 2030 nog vrij gerust met fossiele brandstof kunt rondbollen, toch zeker met benzines.
                                Het staat je vrij je eigen beslissingen te nemen op basis van schattingen en hopen op een meeval.

In België heb ik niet eens nood aan welke betalende openbare laadinfrastructuur dan ook.
                                Ik doe in België nooit meer dan 450 km ononderbroken zonder pauze.
                                Ik heb daarom genoeg aan de laadpaal in de carport. En in voorkomend geval aan de gratis laadpaal aan het warenhuis, de laadpalen op de parking van het werk (pre-corona) en de laadpalen op de randparkings van een stad en op de parkings van de overnachtingsplaatsen in de Benelux.

Ik begrijp volkomen dat dit niet voor iedereen voldoende is.

Voor mij zou de keuze gaan tussen een BEV of een benzine. Niet tussen een EV of een PHEV en al heel zeker geen HEV.
                                Maar iedereen zijn voorkeuren.
                                Topicstarter zijn vraag was of hij een EV of hybride moest kiezen. Niet een EV of benzine.
                                Last edited by ivob2; 19/12/2020, 20:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

ik zeg niet dat zo'n hybride niet goed rijdt. ik zeg alleen dat er meer in zit dat kapot kan of onderhoud nodig heeft. Namelijk alles wat ook in een ouderwetse ICE zit, plus dan nog heel de elektro bazaar.

Voor de rest ben ik gewoon meer overtuigd van EV, want ook als je een hybride koopt, dan wil je toch eigenlijk ook zoveel mogelijk elektrisch rijden neem ik aan, waarom dan nog een brandstofmotor meesleuren? dat is dan veel geld voor een range extender die je maar een beperkt aantal kilometers echt gebruikt.
                                  1. Hangt allemaal af van het merk.
                                  Ik heb geen versnellingen, koppeling enz.
                                  Groot onderhoud was ongeveer 165€.

2. Een altijd weerkomend misverstand.
                                  Je sleept geen extra kilo’s mee.
                                  Of ze zitten in de ice of in het grotere batterij pakket.

Die extra batterijen kosten ook nog eens een pak meer dan de ICE.

Een phev kan je overal opladen.
                                  Een ev ook maar is niet aan te raden dus komt er nog de kost bij van een thuis installatie.
                                  den borre

Int3x0r

Comment

zie maar hoe rap het allemaal kan veranderen

2 jaar geleden waren dikke bmw's met heel lichte hybride aandrijving nog steeds goed genoeg. En op heel korte tijd allemaal fake hybrides.

Waterstof in België zou trouwens perfect lukken. We hebben het dichtste waterstofnetwerk in de wereld liggen. Liggen honderden kilometers waterstofleiding in de grond voor industrieel gebruik en die hebben zelf al aangegeven dat het mogelijk moet zijn. In principe kan men op de plekken waar die buizen nu in de grond liggen gewoon tankstations maken voor waterstof.

los daarvan, wat de wetgever beslist kunt ge jammer genoeg niet voorspellen omdat de wetgever reageert en niet anticipeert. Daarom kan een reactie er plots zijn en soms met terugwerkende kracht werken.
                                    Wat wel al geweten is, is dat Europa 50% reductie van CO² wil verkrijgen in 2030. En dat gaat er niet zomaar komen natuurlijk.
                                    www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

Ondertussen net geen 2000km elektrisch gereden zonder 1 druppel benzine te verbruiken.
                                      Zoals ik al schreef, ieder zijn vrije keuze.
                                      Als ik 2000 km louter elektrisch zou kunnen rijden zie ik het voordeel niet in om telkens een extra benzinemotor en benzinetank mee te sleuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                        Onbekend is onbemind. Heb/had je met de automaten ook, de turbo's, de downsizing, enz... .

Ik heb eens meegereden met de Tesla Model X van m'n schoonbroer. Ronduit indrukwekkend als dat volaccelereert. Als dat allemaal betaalbaar wordt en dat wat snel geladen kan worden en er een een goede laadinfrastructuur voorhanden is, dan koop ik dat ook. Echter geen Tesla, want dat interieur is supercheap brol.
                                        Je kan Tesla misschien veel verwijten maar niet dat er geen goede laadinfra voorhanden is. Ze hebben een eigen supercharger infra voor hun eigen merk.
                                        Over smaak kan je niet discussiëren. Ik heb om dezelfde reden ook niet gekozen voor Tesla. Maar dan eerder op basis van het exterieur (model 3, X was ver buiten budget en veel te lomp en groot voor ons).

En ik herhaal, ik begrijp dat laadinfra en range voor sommige (veel) gebruikers een punt kan zijn of is.
                                        Voor mij is het dat niet. De redenen heb ik al aangehaald.

Comment

Zoals ik al schreef, ieder zijn vrije keuze.
                                          Als ik 2000 km louter elektrisch zou kunnen rijden zie ik het voordeel niet in om telkens een extra benzinemotor en benzinetank mee te sleuren.
                                          Zoals al gezegd sleur ik niks extra mee ten opzichte van een ev.
                                          Dat oud verhaal is al heel lang ontkracht in talloze tests en artikels.
                                          Ten tweede was het een pak goedkoper.
                                          Ik heb die honderden km niet nodig.
                                          Net zoals duizenden anderen is deze voor mij de beste keuze.
                                          Dan vergelijk ik het niet met een gewone benzine want tegen dat je de meerprijs er hebt uitgehaald zijn we al een paar jaar verder maar je hebt wel het comfort.
                                          den borre

Int3x0r

Comment

Working...
                                          X