Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste keuze voor 10 jaar: hybride of full EV?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
    Thuis 2 garages en standplaats voor 4 wagens. Dus moet wel lukken om ergens een laadpaal kwijt te kunnen. Op het werk staan er ook.
    Geen twijfel mogelijk dan Ev direct.
    De keuze kost je niets wegens firmawagen, je hebt de mogelijkheid om een laadpaal te installeren, en je kan laden op het werk. Ideale omstandigheden. In jouw geval zou ik niet twijfelen.
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten

Ik zelf heb beslist om mijn aankoop nieuwe wagen zowiezo uit te stellen tot 2022.
      Op 3 jaar is mijn aantal kilometers gezakt van 30000 naar 3000 km door verandering van werk en corona.

Corona zal voor velen een verandering meebrengen en de vraag is voor een particulier of het nog de moeite is om voor 2 x per week 70 km naar het werk te rijden te investeren in een vervoersmiddel van 40 K of meer.

Ik denk dat de Chinezen nog niet zo dom zijn met het idee van car sharing en een auto te leveren met op basis van een maandabo en de dagen dat je hem niet gebruikt hem tegen vergoeding uit te lenen. Ik zie dit voor de jonge generatie gewoon als de toekomst.

Met 3000 km per jaar is een nieuwe auto kopen idd niet verantwoord, dan is autodelen veel interessanter. Ik doe het met 15000 km en voor mij komt dat al een pak voordeliger uit. Dat komt omdat die 15000 km vooral uit lange ritten bestaan en ik maar een dag of 6-7 per maand een auto nodig heb.
      Zo'n systeem met een vergoeding per dag dat je je auto deelt heb je ook bij battmobiel. Als mijn EV 26 dagen per maand door iemand anders gebruikt wordt, is mijn leasing volledig betaald en rijd ik nog 4 dagen gratis.

Comment

Zo’n Batmobiel is in uw stadje of straat misschien interessant, maar in hoeveel steden, dorpen of boerenholen lukt het om binnen een redelijke afstand of tijdspanne zo’n machien ter beschikking te hebben?

Comment

Bij ons in de straat is zo’n batt staanplaats.
          Heb het bekeken en overwogen. Maar als je een job hebt waar je fysiek aanwezig moet zijn (zijn er zoveel, de zorg, brandweer, politieagent, bouw, enz...) of in de dienstverlening werkt, en kinderen hebt die je naar een specifieke school moet brengen, dan is dat geen optie jammer genoeg. Ik zelf ga met de fiets, maar mijn vrouw moet ook met de kinderen weg kunnen. Dagelijks de auto nodig voor een klein aantal kilometers, dan in de avond naar huis, dagelijks.
          Dan komt het zeer duur uit, ondanks dat je zelfs weinig kilometers doet. Puur door het feit dat die auto aan je werk staat de ganse dag.
          Last edited by order66; 20/12/2020, 11:46.
          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”

Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
            Zo’n Batmobiel is in uw stadje of straat misschien interessant, maar in hoeveel steden, dorpen of boerenholen lukt het om binnen een redelijke afstand of tijdspanne zo’n machien ter beschikking te hebben?
            Als je in een boerenhol woont, kan je nog steeds via zo'n deelsysteem een wagen leasen, en die met mensen in uw wijk delen. Je doet er dan wel goed aan om eerst ne keer te polsen of er buren zijn die interesse hebben.
            In een stad zijn sowieso meer deelwagens beschikbaar dan ergens in een boerenhol, maar eigenlijk geldt in dat boerenhol even goed dat iedereen een eigen wagen voor de deur heeft staan, dus die kost moet iedereen maken, dan is het op zich maar een kleine moeite om deze wagen ook ter beschikking te stellen van anderen op momenten dat je hem niet nodig hebt.

Comment

autodelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                autodelen
                Tja, stuur ontsmetten in deze tijd hé...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aquino Bekijk Berichten
                  Tja, stuur ontsmetten in deze tijd hé...
                  Altijd denk ik zo, en nog zaken

Comment

Ik doe ook al lang aan autodelen.

Met mijn vrouw en mijn kinderen.
                    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

Straf. Ik zie op de site van mitsu 45 km WLTP.
                      Autoweek had hem in 2019 getest (mieuwe aandrijflijn) en ze kwamen op 28 km.
                      En als de batterij leeg is verbruikt hij 9 liter.
                      Dan hebben ze het aangepast. In 2019 stond er nog gemiddeld 55km.
                      En ja, die testen zijn meestal wat lachwekkend.
                      Een systeem testen waar je geen verstand van hebt en waar ze zich niet hebben voor voorbereid, het staat er vol van met vele reacties erbij als gevolg natuurlijk.

Zo heb je een Nederlandse test waar ze zeggen dat het 4x4 niet werkt en een Finse waar ze daar op inpikken door op ijs, sneeuw, modder, bergop en zelfs al driftend rond te rijden.

Net 3 dagen op benzine moeten rijden aan 6L
                      Op de snelweg aan 128 zit ik met een liter meer.
                      Nieuw was dat 9 a 10L
                      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

Dan hebben ze het aangepast. In 2019 stond er nog gemiddeld 55km.
                        En ja, die testen zijn meestal wat lachwekkend.
                        Een systeem testen waar je geen verstand van hebt en waar ze zich niet hebben voor voorbereid, het staat er vol van met vele reacties erbij als gevolg natuurlijk.

Zo heb je een Nederlandse test waar ze zeggen dat het 4x4 niet werkt en een Finse waar ze daar op inpikken door op ijs, sneeuw, modder, bergop en zelfs al driftend rond te rijden.

Net 3 dagen op benzine moeten rijden aan 6L
                        Op de snelweg aan 128 zit ik met een liter meer.
                        Nieuw was dat 9 a 10L
                        OK, leuk dat je een goed elektrisch bereik hebt, je rijdt dan wellicht dat stuk ook niet op autostrade?
                        Als je veel snelweg moet doen, lijkt het mij toch niet de beste oplossing, want een simpele benzinewagen blijft dan ook rond de 6-7 liter, en met een vol elektrische hoeft ge al helemaal geen benzine te tanken.

Comment

Neen, op de autosnelweg zet ik hem in de stand waarbij benzine en batterijen samenwerken.
                          Dan heb ik een laag verbruik en een halve batterij over als ik aan zee of in de Limburg van de snelweg af kom.

Anders rij je een beetje nutteloos de batterijen leeg en zal je inderdaad maar 22km ver geraken en daarna veel verbruiken omdat het systeem de batterij begint op te laden. Zoals ze in testen dus dikwijls doen maar wat niet de bedoeling is.

We doen al weinig snelweg kilometers anders zou ik ook voor iets anders gekozen hebben.
                          den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

ge moet het gebruiken in de condities waarvoor het dient. Gaat ge dat 'testen' in andere omstandigheden om een punt te maken... tja dan gaan die altijd gelijk krijgen. Zoals Clarckson op top gear 'bewezen' had dat een prius aan 160 km/h meer verbruikte dan een bmw (of iets anders). En elk van die 'testers' of 'journalisten' probeert op zijn eigen manier maar gelijk te krijgen.

Gewoon voor u zelf kijken hoe ge de auto gaat gebruiken en in functie daarvan een beslissing nemen. Doet ge veel snelweg, dan is EV en PHEV momenteel nog geen optie. Zit ge veel met wisselende omstandigheden waar ge veel moet afremmen en optrekken dan kunnen die hun voordeel veel meer uitspelen.
                            Vind het wel straf dat er nog altijd niet een productieauto is met een KERS systeem zoals in de formule 1. Een vliegwiel dat bij het afremmen in gang gezet wordt en dat men die energie terug gebruikt om de auto in beweging te krijgen.
                            www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              En elk van die 'testers' of 'journalisten' probeert op zijn eigen manier maar gelijk te krijgen.
                              Zoals de meeste forumleden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                                Zoals de meeste forumleden...
                                Hahaha! Idd
                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                  euhm...

dus dit hebt gij niet geschreven?

"Hij vertelt er wel niet bij dat je een BEV gewoon thuis kan opladen met 'slechts' een verlies van gemiddeld 15%.
                                  Dat je een waterstofauto bijna nergens kan 'tanken'. En als je dat doet er een verlies van 10% is om van elektriciteit waterstof te maken en nog eens 40% verlies als je de waterstof daarna terug wenst om te zetten in elektriciteit.
                                  "

unter is daar niet over begonnen trouwens, die post een link dat EV's de CO² doen toenemen.

uw commentaar is daarop met daarbij dat waterstof afgeschreven is voor u
                                  Nee.
                                  Ik kader de doelstellingen van de CEO van Toyota. Dat ontbreekt volledig in de link van unter.
                                  Het is een marketingtruk die EV's geen recht doet.

Mijn commentaar is helemaal niet dat voor mij H2 afgeschreven is. Het heeft zij tijd en plaats. Dat kader ik dan ook meermaals.
                                  H2 heeft zeker nu en in de eerste 10 jaar geen plaats in het individuele personenvervoer. Dat is totaal iets anders dan wat jij er van maakt.

Dit topic staat in een welomschreven context van de keuze voor de aankoop van een individueel vervoersmiddel.
                                  Het stond inderdaad niet letterlijk in de beginpost maar ik ga er van uit dat bijna iedereen dit zo begrepen had?

Dus ja, behalve voor een paar producenten die de boot van BEV dreigen te missen, is een BEV voor personenvervoer de eerste 10 jaar te verkiezen boven een H2 auto. Dat is gewoon een technische kwestie en geen kwestie van persoonlijke smaak.

Of je kiest voor een PHEV en BEV is inderdaad wel een persoonlijk gegeven. Ze zijn beiden beschikbaar en leveren geen grote technische problemen.

Als Utah, de vraagsteller, zijn eerste aanvraag aanvult met gegevens dat hij bijvoorbeeld iedere dag +400 km moet rijden, negens in de buurt van zijn woning een laadpaal ter beschikking heeft, nergens een warenhuis met een DC laadstation binnen een straal van 10 km ter beschikking heeft, een persoonlijk budget heeft dat beperkt is tot 30.000-35.000 €,.... dan ben ik de eerste om hem geen BEV aan te bevelen.

Maar voorlopig weet ik dat niet.

edit: het contra-element om thuis niet te kunnen laden is blijkbaar al vervallen.
                                  Nu de andere zaken nog uitklaren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                    Neen, op de autosnelweg zet ik hem in de stand waarbij benzine en batterijen samenwerken.
                                    Dan heb ik een laag verbruik en een halve batterij over als ik aan zee of in de Limburg van de snelweg af kom.

Anders rij je een beetje nutteloos de batterijen leeg en zal je inderdaad maar 22km ver geraken en daarna veel verbruiken omdat het systeem de batterij begint op te laden. Zoals ze in testen dus dikwijls doen maar wat niet de bedoeling is.

We doen al weinig snelweg kilometers anders zou ik ook voor iets anders gekozen hebben.
                                    Good to know! Er staan massa's Outlanders te koop in NL (wegens niet meer fiscaal vriendelijk) en in Duitsland.

Prijzen liggen zodanig laag dat je er nog geen goed uitgeruste Golf variant mee hebt.

Maar ik maak mij toch ook wat zorgen op langere ritten van pakt 1200km wat ik buiten Corona toch jaarlijks twee keer doe. Aan 9/10l hoeft dat ook niet voor mij.

Maar als dat 7l is kan ik er nog mee leven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
                                      Rijdersprofiel: firmawagen waar ik tussen de 25 en 30000 km per jaar rijd. Thuis nog 2 Prive wagens. Allebei benzines. Eentje van 2012 en eentje van 2018. Motor in de garage die meer en meer terug buiten komt na een tijd werkloos in de garage te staan.
                                      Van waar de vraag naar een ander voertuig? Om van 2 Prive karren op 1 over te gaan. Maar dan wel voorbereid te zijn op de toekomst. Prive doe ik heel weinig eigen kilometers. Wagen van 2012 ( nieuw aangekocht) heeft 35000km ( vooral van reizen) en de wagen van 2018 heeft 6000km ( winkelkarretje van de vrouw). Er wordt in de weekend regelmatig met de firmakrel gereden. Ook meteen de reden waarom de andere 2 veel stil staan. Ik verwacht wel, eens de firmawagen weg is, er meer eigen kilometers zullen gereden worden. Ik ga er vanuit dat dit tussen de 8 a 10k km per jaar zou kunnen zijn.
                                      Ha, daar zijn we iets mee.

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk of de BEV/PHEV van he tpersoonlijke budget moet komen of via het bedrijfsbudget/salariswagen.

Wij zijn van drie diesels overgegaan op twee elektrische auto's.
                                      Als je geen rekening houdt met inwonend kind van twee diesels naar één elektrische auto.
                                      Eveneens de beschikking over benzinemotorfietsen (3). Maar deze worden momenteel alleen als hobby gebruikt.
                                      Voor 2019 en 2020 wel deels als WW-verkeer.
                                      Vanaf maart 2020 hoofdzakelijk alleen nog maar privé gereden met de BEV.

Laadpaal staat bewust niet in de garage (daar staan in de winter bij voorkeur de motoren) maar onder een carport (daar staat in de winter de EV om condens op de ruiten en aanvriezen te voorkomen).
                                      Dat is een keuze omdat er toch plaats was voor een carport en dat gemakkelijker was voor de laadpaalkabel en de toekomstige meterkast in de garage.
                                      De laadpaal en connector heeft dat technisch niet nodig. Kan gerust in weer en wind staan.

Ook bewust gekozen voor een laadpaal met vaste stroomkabel van 8 meter. Kan je twee EV's laden zonder deze te verplaatsen en eventueel de EV's laden indien ze niet onder de carport staan. Buiten het winterseizoen staan de motoren immers onder de carport en de EV in open lucht.
                                      Vaste laadkabel omdat je dan niet telkens het gehannes hebt om de losse laadkabel in- en uit de auto te laden.
                                      Die kan dan altijd onder de kofferruimte of in de frunk blijven liggen.

Firmawagen, dan is budget normaal ook geen probleem (ik ken de carpolicy van je bedrijf niet). Vanaf 2026 had je al geen keuze meer gehad.
                                      Ook nu is voor een bedrijf de keuze voor een BEV voordeliger dan voor een PHEV.
                                      Voor jou al rijder betaal jee meestal minder VAA voor een BEV dan voor een PHEV.

Begrijp ik het goed dat je slechts 8 tot 10.000 km per jaar met de EV/PHEV wenst te doen?
                                      Bij ons was de EV berekend op 20.000 km per jaar. Alleen door corona is dat momenteel beperkt tot 9000 km.

Ik zie volgens jouw profiel dus geen enkele reden waarom je wel voor een PHEV zou kiezen.
                                      Is het een particuliere aankoop dan weet je best zelf wat je budget is en je voor dat budget een BEV naar wens kan aanschaffen.
                                      Last edited by ivob2; 21/12/2020, 13:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

Mijn commentaar is helemaal niet dat voor mij H2 afgeschreven is. Het heeft zij tijd en plaats. Dat kader ik dan ook meermaals.
                                        H2 heeft zeker nu en in de eerste 10 jaar geen plaats in het individuele personenvervoer. Dat is totaal iets anders dan wat jij er van maakt.
                                        ah ja, wat maak ik er dan van? Gij hebt net zoals al de rest geen bril om in de toekomst te kijken. Ik kijk ook naar feiten en cijferkes en zie hoeveel geld europa momenteel in waterstof aan het pompen is. Als ik de vergelijking kan maken met de laadpalen: tot voor zeer kort werd dat aangehaald om maar niet te moeten overgaan tot de aankoop van een EV, want er zijn er tekort. Dat is ondertussen achterhaald gezien Vlaanderen gaat investeren in de aanleg van om en bij 30.000 laadpalen over heel het grondgebied. Het begin nog maar, want men plant er nog een heel pak meer. Zo rap wisselt het momenteel. Wat nu momenteel nog niet van toepassing is, kan het morgen wel zijn.
                                        Daarom dat ik aan iedereen aanraad als hun auto het nog een aantal jaar kan trekken, te wachten met de aankoop van een nieuwe. De technologie wijzigt momenteel heel snel, de wetgeving ook.
                                        www.peugeotforum.be

Comment

Dat gaat over het nu en niet over een verre toekomst.

Jij mag van mij gerust wachten op een mooie H2 auto en een uitgebreid H2 tanknet. Stoort mij niet. Ik gun het je van harte.
                                          Die tijd ga ik zelf niet meer bewust meemaken. Zo ver kan ik nog wel in mijn eigen toekomst kijken.
                                          Deze is, inzake mobiliteit, al jaren vooruit gepland. Op dat vlak weet ik perfect waar ik heen wil en ook waar ik wil eindigen.

Mij moet je niet overtuigen dat de toekomst van een BEV al in het heden ligt.
                                          En zo vlug wisselt het bij de modale Vlaamse autorijder niet. Die rijdt met grote overtuiging en meerderheid nog liever in een benzine of diesel rond dan in een BEV of PHEV. Laat staan dat zijn hoofd al naar H2 staat.

Dag Flappy.

Ik ga me verder concentreren op de topicvraag.
                                          Last edited by ivob2; 21/12/2020, 13:52.

Comment

Working...
                                          X