Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste keuze voor 10 jaar: hybride of full EV?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    60% van de jaarlijkse productie van kobalt in Congo gaat richting china. Van dat volume in china gaat 80% naar het maken van batterijen.

    't is al lang geweten dat de chinezen heel de grondstoffenmarkt naar zich aan het toetrekken zijn. dus ipv afhankelijk te worden van aardolieproducerende landen, worden we nu afhankelijk van een totalitair regime. Mijn hoop is (en dat wordt ook bevestigd door de vele onderzoeken die momenteel gaande zijn) dat batterijen zonder die exoten in de komende jaren gemaakt kunnen worden.
    Daar wordt met hoge druk aan gewerkt. Solid state komt er aan, en die kunnen 30% meer energie opslaan per kg gewicht.

    Dan wordt een auto met een bereik van 600 km best haalbaar, en valt er weer een stuk weerstand weg.

    Het grootste probleem stelt zich voor de kleine goedkope autootjes. Het zal niet meer haalbaar zijn om voor 10k een kleine basisauto te maken. Vooral voor mensen die weinig rijden zal een auto een pak duurder worden.

    Ik ben echt niet van plan om nog een IcE te kopen.
    Mijn firmawagen wordt binnen dik 2 jaar vervangen. Iets als een Id4 of Tesla Y moet makkelijk binnen mijn budget passen.

    Onze prive auto is 4 jaar (Polo benzine). We hopen die nog een jaar of 5-6 te houden, en dan eens te kijken welke electrische auto 200 km haalt in alle omstandigheden, en geen 40k kost.
    Nu... dan zit ik ook korter tegen het einde van mijn loopbaan. Misschien dan toch ineens iets kopen waar we terug 10 jaar meer verder kunnen. Dan mag het wel iets meer kosten, of voor een kortere termijn een Zoe of Kona als 2de hands.

    Mentaal ben ik al om naar BeV. (Mijn vrouw nog niet....)
    Last edited by Tommie1; 21/12/2020, 22:41.

    Comment


    • Je moet je de vraag stellen waarom mensen een hybride kopen. En de vraag waarom ze geen benzine/diesel meer willen kopen.

      In mijn geval omdat de range, ondanks dat er blijkbaar mensen bereid zijn hun vakantie naar het zuiden in schokken van 300km te doen met telkens een uur pauze tussen, te beperkt is. Het tweede omdat de fiscaliteit gewone verbrandingsmotoren ontraadt.

      Op het moment dat de range 1000km wordt, zal niemand nog een hybride willen. Als je dus zo'n auto koopt is dat om op te rijden of als je je niets van restwaarde moet aantrekken zoals een lease. Ik denk eerlijk gezegd dat binnen 5 jaar 1000km echt wel mainstream wordt.

      Comment


      • Arte-reportage maakt brandhout van groene belofte elektrische auto

        https://www.auto55.be/nieuws/33233-a...ektrische-auto

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Aquino Bekijk Berichten
          Je moet je de vraag stellen waarom mensen een hybride kopen. En de vraag waarom ze geen benzine/diesel meer willen kopen.

          In mijn geval omdat de range, ondanks dat er blijkbaar mensen bereid zijn hun vakantie naar het zuiden in schokken van 300km te doen met telkens een uur pauze tussen, te beperkt is. Het tweede omdat de fiscaliteit gewone verbrandingsmotoren ontraadt.

          Op het moment dat de range 1000km wordt, zal niemand nog een hybride willen. Als je dus zo'n auto koopt is dat om op te rijden of als je je niets van restwaarde moet aantrekken zoals een lease. Ik denk eerlijk gezegd dat binnen 5 jaar 1000km echt wel mainstream wordt.
          Een lease is een en al restwaarde
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
            Arte-reportage maakt brandhout van groene belofte elektrische auto



            https://www.auto55.be/nieuws/33233-a...ektrische-auto
            ook michael moore doet hetzelfde

            Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


            ...maar we moeten slikken, we hebben allemaal voor onze politiekers gekozen (of ze zoeken wel coalities )

            we zijn met teveel, en te rijk
            Last edited by bobo; 22/12/2020, 19:29.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
              Een lease is een en al restwaarde
              Niet mierenneuken he. Je weet op voorhand waar je aan begint, niet achteraf als de maatschappelijke trend gekeerd is.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                Arte-reportage maakt brandhout van groene belofte elektrische auto

                https://www.auto55.be/nieuws/33233-a...ektrische-auto
                Indien je wat verder zoekt, vind je ook heel wat mensen die brandhout maken van deze arte reportage
                BMW 420dA : >>>

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Aquino Bekijk Berichten
                  Niet mierenneuken he. Je weet op voorhand waar je aan begint, niet achteraf als de maatschappelijke trend gekeerd is.
                  Er was een deel van mijn bericht weg gevallen, maar het feit dat een plug-in in lease betaalbaar is toont toch vertrouwen in die restwaarde. Hybrides van 10 jaar oud doen het vandaag ook nog altijd goed op de tweedehands markt, terwijl bij hun lancering ze waardeloos gingen zijn volgens sommigen.
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                    Indien je wat verder zoekt, vind je ook heel wat mensen die brandhout maken van deze arte reportage
                    En het is ook moeilijk inhoudelijk te reageren op een reportage die niet meer beschikbaar is op Youtube. (en op de Arte website kan ik ze ook niet vinden)
                    Ingezien dat ze onzin aan het verkopen waren?

                    Comment



                    • Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Aquino Bekijk Berichten
                        Op het moment dat de range 1000km wordt, zal niemand nog een hybride willen. Als je dus zo'n auto koopt is dat om op te rijden of als je je niets van restwaarde moet aantrekken zoals een lease. Ik denk eerlijk gezegd dat binnen 5 jaar 1000km echt wel mainstream wordt.
                        Ik denk eerlijk gezegd niet.
                        1000km range zal zeker technisch mogelijk worden, daar niet van. Maar het zal niet de mainstream zijn, gewoon omdat 1000km range de prijs en het gewicht serieus opdrijft.
                        Mensen zullen dan de afweging maken of ze voor die paar keer op een jaar echt wel bijna dubbel zoveel willen betalen om 1000km te rijden tov 500km.
                        Gemiddelde Belg rijdt geen 15.000km per jaar (voor Corona!), leasewagens 28.000km.
                        1 rit van 1000km is dus respectievelijk 6,7% en 3,6% van hun jaarlijks gebruik. Daar gaan de meesten niet bijna dubbel zoveel voor betalen.
                        Zeker niet als snelladen beter en beter wordt.

                        Het zou me ook niet verbazen dat de overheid een verkeersbelasting op batterijcapaciteit zal invoeren. Ze zullen iets moeten doen om de melkkoe te kunnen melken als er amper benzine verkocht wordt.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                          Arte-reportage maakt brandhout van groene belofte elektrische auto

                          https://www.auto55.be/nieuws/33233-a...ektrische-auto
                          Dat wisten we al langer.
                          Zoals ik in het andere topic al aanhaalde....BEV's zijn gebakken lucht,wegwerpproducten met zware milieu last.
                          We zullen binnen 25 nog eens praten. Ik wed dat mijn auto's,zelfs de meest vervuilende (Rover 75 V8 306g,Rover 827,BMW 730 V8,....) nog allen rondrijden en al wat nu uit de fabriek komt van BEV's al lang door kleine Afrikaantjes in mensonwaardige omstandigheden uit mekaar gehaald zal zijn.
                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                          En dat de voorstanders mij eens één echt voordeel geven van een BEV's. Die natte laadkabels,die ongezellige snelle snelwegparkings,extra brandgevaar,...
                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten

                            Dat wisten we al langer.
                            Zoals ik in het andere topic al aanhaalde....BEV's zijn gebakken lucht,wegwerpproducten met zware milieu last.
                            We zullen binnen 25 nog eens praten. Ik wed dat mijn auto's,zelfs de meest vervuilende (Rover 75 V8 306g,Rover 827,BMW 730 V8,....) nog allen rondrijden en al wat nu uit de fabriek komt van BEV's al lang door kleine Afrikaantjes in mensonwaardige omstandigheden uit mekaar gehaald zal zijn.
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                            En dat de voorstanders mij eens één echt voordeel geven van een BEV's. Die natte laadkabels,die ongezellige snelle snelwegparkings,extra brandgevaar,...
                            Als we spreken over wegwerp, dan spreken we over betrouwbaarheid. Ik zou niet weten waarom een 730 V8 betrouwbaarder zou zijn dan een EV.

                            En de BEV's zijn nog volop in evolutie, en die evolutie kan nu wel eens heel snel gaan. Zowel naar autonomie als naar laadsnelheid toe.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                              Als we spreken over wegwerp, dan spreken we over betrouwbaarheid. Ik zou niet weten waarom een 730 V8 betrouwbaarder zou zijn dan een EV.

                              En de BEV's zijn nog volop in evolutie, en die evolutie kan nu wel eens heel snel gaan. Zowel naar autonomie als naar laadsnelheid toe.
                              Ik kan moeilijk geloven dat er een batterij wagen zal zijn die na 26 jaar zonder het vervangen van grote componenten nog steeds rijdt volgens de specificaties van de fabrikant.

                              En bovendien kan zo een oude wagen nog steeds met een grote gemiddelde snelheid naar Oslo of Rome bijvoorbeeld rijden. Met bestuurderswissels lukt dat legaal zelfs in één trek door.
                              Met mijn V70 ben ik ooit op 11h uur naar Zweden gereden met één keer te tanken rond Hamburg van 5minuten tijd. Dat is luxe vind ik...
                              Met mijn Rover Vitesse naar Duitsland met 160km/h gemiddeld en geen centje pijn of stress..die auto was toen 28jaar oud
                              En zo kan ik nog verder doorgaan hoor
                              Last edited by MRJ; 24/12/2020, 17:54.
                              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                              Comment


                              • Beetje lastig om die vraag te beantwoorden. Wie weet waar we staan binnen 10 jaar.

                                Flessenhals voor EV zal hoe dan ook laadinfrastructuur worden.Kun je mensen verplichten om een dure laadpaal te zetten (gesteld dat ze daarvoor plaats hebben)
                                En hoeveel zijn er niet die in een rijhuisje of op een appartement wonen zonder private laadgelegenheid?
                                Als die allemaal aangewezen gaan zijn op publieke infrastructuur dan gaat men in de steden om de 50meter een paar laadpalen mogen zetten.
                                Ik zie dit nog niet direct gebeuren.

                                Zelfs al stoppen ze met ICE auto's te produceren en verkopen in 2030 (wat sommigen beweren), dan nog gaan er in 2050 en lang daarna nog rond rijden. Dus de echte petrolheads moeten zeker niet wanhopen
                                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                Comment


                                • Dan denk ik dat het voor u bijzonder veel pijn zal doen dat je vanaf een bepaald jaar geen fossiellen meer zal kunnen kopen . Niet iedereen wil met wagens rijden die 28 jaar oud zijn . Is er al een verbod op ICE in belgie ?

                                  Als particulier rijden we nu 5 jaar elektrisch , het is de betrouwbaarste en goedkoopste in onderhoud die we al gehad hebben . En wij hebben maar 1 wagen . De volgende wordt weer elektrisch .

                                  Laden duurt bij mij maar 10 sec .
                                  Last edited by Patrick A.; 24/12/2020, 18:09.
                                  2015 Nissan Leaf Acenta .
                                  1986 Lamborghini Jalpa

                                  Comment


                                  • Ben blij voor jou dat je tevreden bent
                                    Ik ben ook tevreden van de mijne, een Lexus van bijna 10j oud, een fossiel in jouw termen
                                    Maar een antwoord op mijn bedenkingen lees ik helaas nergens
                                    En laden in 10 sec.?
                                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                                      Ben blij voor jou dat je tevreden bent
                                      Ik ben ook tevreden van de mijne, een Lexus van bijna 10j oud, een fossiel in jouw termen
                                      Maar een antwoord op mijn bedenkingen lees ik helaas nergens
                                      En laden in 10 sec.?
                                      Tuurlijk , stekker insteken duurt 10 sec . Smorgens vol . Of heb jij al eens ergens iemand uren naast zijn stekker zien staan
                                      Last edited by Patrick A.; 24/12/2020, 18:46.
                                      2015 Nissan Leaf Acenta .
                                      1986 Lamborghini Jalpa

                                      Comment


                                      • Oh boy
                                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A. Bekijk Berichten
                                          Dan denk ik dat het voor u bijzonder veel pijn zal doen dat je vanaf een bepaald jaar geen fossiellen meer zal kunnen kopen . Niet iedereen wil met wagens rijden die 28 jaar oud zijn . Is er al een verbod op ICE in belgie ?

                                          Als particulier rijden we nu 5 jaar elektrisch , het is de betrouwbaarste en goedkoopste in onderhoud die we al gehad hebben . En wij hebben maar 1 wagen . De volgende wordt weer elektrisch .

                                          Laden duurt bij mij maar 10 sec .
                                          Ik rijd graag in die oudere auto's...die zijn al jaar en dag bij ons,ik heb er al kind in gezeten...dat schept een band en die en getuigen van lange termijn betrouwbaarheid,geen leasecontractje van 4 jaar.
                                          En ik ga ook voor nieuwe wagens hoor,check mijn Scandinavische en mijn duitse auto maar eens,ik koop minstens elke 2 jaar een nieuwe maar dan wel geen elektrische,die kan ik niet bijhouden en dat is een belangrijk punt voor mij. Even zeggen... V70 NN benizne :verbruik 6.7,5 serie diesel G30: verbruik 5.1,3 serie dieselG20: verbruik 4.6!!! Dan moet ik echt geen hybride of elektrische auto voor de running costs en ik rijd maximum 40d km met die bakken tijden fabrieksgarantie. Geen centje pijn en dan de garage in het onderhoud achteraf doe ik zelf
                                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                          Comment

                                          Working...
                                          X