Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beste keuze voor 10 jaar: hybride of full EV?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • men is nochtans op dit moment heel erg aan het terugkomen van zelfrijdende auto's. mercedes, über,... zien het momenteel eigenlijk niet meer zitten.
    en de laadpalen: dat is een non-issue. ik heb ook geen dieselpomp thuis staan dus waarom een laadpaal dan wel? Het evolueert allemaal heel snel. de meeste supermarkten hier bieden stroom aan tijdens het winkelen. ook al is dat aanbod nu nog beperkt, dat gaat heus niet blijven bij die paar palen. winkels die het niet gaan aanbieden verliezen klanten. het gaat dus eerder volgen zijn ofwel verzuipen. en de werkgever gaat zeker voor knelpuntberoepen ervoor zorgen dat zijn personeel content blijft: dus stroomvoorziening op de parking of zijn personeel is weg.
    om maar te duiden dat het tekort aan laadinfrastructuur een tijdelijk probleem gaat zijn. eens men over die stressfactor is, zal de omschakeling nog een trapje hoger gaan.
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • Als ik alle commentaren bijeen lees, is er nogal veel terughoudendheid over zowel PHEV als BE. Is het dan toch te vroeg, te duur, te weinig betrouwbaar?
      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten

        Ik ben ook petrolhead, maar denken dat je het milieu geen kwaad doet door 11 uur continu aan 160 per uur te rijden, dan ben je toch heel naïef. Maar ja, après moi, le déluge, nietwaar?
        Waar heb ik dat ergens geschreven dan? Denk dat je mij met iemand anders verwart...

        Ivm laadpaal: waar we nu wonen, gaan we hoogstwaarschijnlijk niet blijven (afhankelijk hoe snel bepaalde familiale omstandigheden vervuld zijn). Dus die uitgaven ga ik niet doen, ook niet voor mogelijke meerwaarde bij verkoop want dat is een illusie
        Met een PHEV is een gewoon stopcontact in de meeste gevallen voldoende, voor een BEV niet (tenzij misschien die eerste Leafs of i3's met hun belachelijk rijbereik).
        Ik weet ook niet waar jij woont, maar supermarkten waar je gratis kunt laden zijn er hier in een straal van minstens 15km niet te vinden.
        Je gaat er hier ook gemakkelijkheidshalve van uit dat iedereen en een EV-vriendelijke werkgever heeft. Dat is echt een minderheid hoor, toch zeker in KMO-land
        Idem met zonnepanelen, de referentie is hier blijkbaar dat iedereen in een (H)OB met zonnepanelen woont. Wel ik kan u zeggen er zijn er ook velen die elders wonen
        Blijven allemaal gigantische up-front investeringen, vandaar dat gans dat EV-verhaal een happy few onderonsje is en dat m.i. nog een tijdje zo zal blijven, al beseffen ze dat meestal zelf niet en extrapoleren ze hun eigen situatie op 'de rest', die dan maar 'moeten volgen'
        Is geen kritiek hoor, enkel een vaststelling.

        Mijn punt is dat de gebrekkige publieke laadinfrastructuur (samen met de hoge prijzen) een serieuze rem is op een brede EV-acceptatie. Zal dat beteren, ja dat zal wel, maar hier wordt gedaan of dat een fait divers is. Dat is het volgens mij niet.

        Volledig akkoord met je circuit-standpunt.
        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
          Als ik alle commentaren bijeen lees, is er nogal veel terughoudendheid over zowel PHEV als BE. Is het dan toch te vroeg, te duur, te weinig betrouwbaar?
          Neen hoor, dat denk ik niet. Denk dat het gewoon een "klik" is in je bovenkamer dat de mensen moeten krijgen. Ik dacht dat het totale plaatje (huis + oprit + zonnepanelen + laadpaal + gratis bij werkgever, enz...) voor de aanschaf van een EV zou moeten kloppen maar ook daar heb ik nu mijn bedenken over.

          Mijn buurman heeft hier blijkbaar toch zijn CX5 ingeruild voor een MX30. Wij wonen in een appartementsgebouw met ondergrondse parkeergelegenheden maar (voorlopig) zonder laadmogelijkheden (toestemming is er ondertussen al wel). Het dichtstbijzijnde laadinfrastructuur is exact 1km van hier. Ik weet niet of hij een mogelijkheid heeft om op zijn werk te laden (zal hem dat eens vragen) maar het heeft hem er alvast niet van weerhouden om een EV te kiezen met dan nog wel een echt vrij beperkte range.
          Zo zie je maar dat er nog weinig tegen-factoren zijn om de keuze van je nieuwe voertuig te bepalen. Toch zal ieders situatie anders zijn natuurlijk maar het zit hem tussen de oren...en je ICE-hart natuurlijk.


          Last edited by Metaxa; 25/12/2020, 23:42.
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

          Comment


          • werkgevers zullen wel EV vriendelijk worden, want EV's worden verplicht als bedrijfswagen.
            Bedrijfsleider die plaats heeft zonnepanelen had ten eerste die al lang moeten leggen, want anders is het een financiële idioot. Ten tweede zal hij/zij die dan wel gaan leggen want gaat gewoon goedkoper zijn dan 'tankkaart' te geven.
            Als de meeste mensen slechts 50km per dag rijden is een gewoon stopcontact ook voldoende om op te laden: je laadt hem 1x vol en vanaf dan laadt je gewoon bij iedere avond, of je gaat er 1 of 2x per week mee naar een snellader.

            Ik snap dat echt niet: eindelijk ga je bijna niet meer afhankelijk zijn van garages voor onderhoud en kan je tankstations etc ertussen uit halen en dan hoopt men op PHEV's en waterstof omdat men die paar keer per jaar voor een lange rit geen pauze kan nemen.
            Iedereen klaagt steen en been over brandstofprijzen, maar nee: "houden zo maar, een half uur pauze is mij te lang".

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
              ..Iedereen klaagt steen en been over brandstofprijzen..
              Echt ?

              Comment


              • Ik ben een particulier . 5 jaar geleden kochten wij een Nissan Leaf voor 27.200 euro . De laadpaal kregen we er toen bij .
                Overgave van de oude ICE was 5000 euro en we hebben 19.000 euro geleend aan 279 euro per maand .

                GEEN biv , geen jaarlijkse rijtaks . Elk jaar onderhoud van 78 euro . 1 x 4 nieuwe bandjes en 1 set ruitenwissers .

                Zelfs met een EV met een beperkt bereik zoals een Leaf hebben wij nog nooit problemen gehad . En wij rijden ook jaarlijks naar de zee . Onze enige wagen met 2 kinderen .
                Moesten we niet geleend hebben dan zouden we nog niet merken dat we een auto hebben .

                2200 kwh per jaar aan elektriciteit verbruik . Alleen betalen we nu per maand minder dan 5 jaar geleden door te vergelijken tussen leverancier .
                En ja , 10 sec laden . Savonds steken wij die in als het nodig is en morgens is die geladen .

                We vergeleken toen met een Audi A3 berline . Zou veel duurder uitgekomen zijn .

                2015 Nissan Leaf Acenta .
                1986 Lamborghini Jalpa

                Comment


                • Echt typisch Belgisch. Een auto bekijken als kost die een blok aan je been is. Niks mis mee natuurlijk, maar zo bekijk ik autorijden niet. Bah.
                  Patrick A. heb je een link naar die Jalpa?
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                    Echt typisch Belgisch. Een auto bekijken als kost die een blok aan je been is.
                    lijkt me vooral typisch nederland. daar telt maar één ding: bijtelling

                    Ik snap ook niet waarom zo veel mensen zeggen dat ze niet naar EV gaan wegens te duur zogezegd.
                    Het is gewoon een kwestie van willen, en van een beetje rekenen.
                    Doe je veel km, dan doe je voordeel in de brandstofkosten.
                    doe je weinig km, dan kan je met een occasie e-golf, i3, zoe... prima gesteld zijn.
                    Doet ge veel km en hebt ge geen groot aanschafbudget, kan je voor een model S van 5 jaar oud met gratis supercharging gaan.
                    Last edited by sunking; 26/12/2020, 11:29.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                      Neen hoor, dat denk ik niet. Denk dat het gewoon een "klik" is in je bovenkamer dat de mensen moeten krijgen. Ik dacht dat het totale plaatje (huis + oprit + zonnepanelen + laadpaal + gratis bij werkgever, enz...) voor de aanschaf van een EV zou moeten kloppen maar ook daar heb ik nu mijn bedenken over.

                      Mijn buurman heeft hier blijkbaar toch zijn CX5 ingeruild voor een MX30. Wij wonen in een appartementsgebouw met ondergrondse parkeergelegenheden maar (voorlopig) zonder laadmogelijkheden (toestemming is er ondertussen al wel). Het dichtstbijzijnde laadinfrastructuur is exact 1km van hier. Ik weet niet of hij een mogelijkheid heeft om op zijn werk te laden (zal hem dat eens vragen) maar het heeft hem er alvast niet van weerhouden om een EV te kiezen met dan nog wel een echt vrij beperkte range.
                      Zo zie je maar dat er nog weinig tegen-factoren zijn om de keuze van je nieuwe voertuig te bepalen. Toch zal ieders situatie anders zijn natuurlijk maar het zit hem tussen de oren...en je ICE-hart natuurlijk.

                      Volledig mee eens.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                        lijkt me vooral typisch nederland. daar telt maar één ding: bijtelling
                        Ook. Maar al je ziet hoeveel Belgen er een diesel kochten, enkel en alleen omdat ze een paar centjes konden uitsparen aan de pomp, terwijl ze totaal niet het gebruikersprofiel hadden van een dieselrijder... de Belg is ook een economisch en fiscaal rijder hoor cfr ook de geilheid op bedrijfswagens enzo.
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                          Ook. Maar al je ziet hoeveel Belgen er een diesel kochten, enkel en alleen omdat ze een paar centjes konden uitsparen aan de pomp, terwijl ze totaal niet het gebruikersprofiel hadden van een dieselrijder... de Belg is ook een economisch en fiscaal rijder hoor cfr ook de geilheid op bedrijfswagens enzo.
                          Dat klopt. In dat opzicht ben ik ook altijd atypisch geweest. Ik kocht vroeger altijd benzine terwijl ik toch best wat km deed, enkel en alleen omdat ik het genagel van nen diesel niet kan aanhoren. En nu rijd ik elektrisch omdat stil en altijd koppel hebben en emissievrij rijden in mijn ogen nog beter is.

                          Comment


                          • Een diesel vond ik altijd rammelen en stinken . Vroeger kwam zelfs voor 10K per jaar een diesel goedkoper uit, biv, vb en tanken waren beslist goedkoper. Heb ook nooit diesel gereden, op mijn 37 jarige autocarriere. Ook altijd particulier gekocht btw, dus eigen keuzes kunnen maken. Een ev komt er wss ooit wel hier, ben zeker niet tegen, als alle omstandigheden wat beter worden tenminste. Momenteel vind ik het nog in zijn kinderschoenen staan. Met “emissievrij” zal ik wel niet snel akkoord gaan, tenzij oa de gewinning van elektriciteit drastisch zou vergroenen
                            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                              Een diesel vond ik altijd rammelen en stinken . Vroeger kwam zelfs voor 10K per jaar een diesel goedkoper uit, biv, vb en tanken waren beslist goedkoper. Heb ook nooit diesel gereden, op mijn 37 jarige autocarriere. Ook altijd particulier gekocht btw, dus eigen keuzes kunnen maken. Een ev komt er wss ooit wel hier, ben zeker niet tegen, als alle omstandigheden wat beter worden tenminste. Momenteel vind ik het nog in zijn kinderschoenen staan. Met “emissievrij” zal ik wel niet snel akkoord gaan, tenzij oa de gewinning van elektriciteit drastisch zou vergroenen
                              Met de belgische energiemix zit een EV aan +/- 40 gram CO2 per km. Werkelijk hee, dus niet NEDC/WLTP blabla (een benzine zit dan rap aan 140 gram)

                              Comment


                              • Het uitstoot probleem van auto’s is eigenlijk maar een deeltje van het probleem. De algemene infrastructuur en ontwikkeling staat nog in zijn kinderschoenen. Ik heb vooral problemen met het feit dat de andere vervuilers niet of te weinig aangepakt worden, en er een focus op de auto is. De industrie, het vliegwezen, de open haarden en palletkachels, enz...

                                Die uitstoot vergelijking is trouwens erg relatief, want er wordt totaal niet naar gebruik gekeken. Er zijn hier mensen die 40K per jaar doen elektrisch, terwijl wij amper 10K doen per jaar met een benzine. Rekeningrijden Om de 3-4 jaar van (elektrische) (firma)wagen wisselen is al zeker niet milieuvriendelijk.
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • de grootste winst qua vervuiling en co² zit 'm in de verwarming van huizen en de productie van warm water

                                  grote veestallen zijn ook een probleem

                                  maar men pakt eerst het laaghangend fruit (in dit geval de auto) om al een paar procenten winst te kunnen maken. terwijl de lange termijnwinst zit in andere, maar veel moeilijker te verhelpen zaken. Al de huizen deftig laten isoleren gaat niet op 5 jaar gedaan zijn. Stikstof van de veestapel kan wel eens snel gedaan zijn... zie maar naar Nederland.
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • Ik zie gewoon geen reden om de transitie niet te doen. Los van alle andere problematieken. Luchtverkeer aan banden leggen -> wat is het alternatief? Ja korte afstandsvluchten hebben weinig meerwaarde, maar ze bieden aan zakenreizigers een tijdswinst die veel groter is dan het beetje tijd dat je verliest door met een BEV te af en toe te moeten snelladen.
                                    Mocht nu de EV al langer bestaan en er plots een ICE op de markt komen, zouden we dan overschakelen?
                                    Ah nee want die ICE heeft veel meer onderhoud nodig, je kan niet met 1 pedaal rijden, je moet er stinkende brandstof in kappen en er komt stank uit de uitlaat, maakt lawaai, etc ...

                                    Comment


                                    • Versta me niet verkeerd,maar ik vind milieu ook belangrijk. Toch krijg ik net als Flappy ook het idee dat de auto niet het en zeker niet het complete probleem is.
                                      Als ik in de zomer eens een 2 keer een ritje van 50km wil maken met elk van mijn auto's moet ik meer dan 10d euro betalen aan taks.
                                      Mensen die duizenden kilometers willen vliegen met een veel grote vervuiler krijgen promo reisjes aangeboden.
                                      De particulier of kmo laten betalen onder het mom dat het voor het milieu is kunnen onze smerige politici goed hé. Maar de hoofdoorzaken? die willen ze niet zien.
                                      Met de Corona maatregelen ook,elk bedrijf heeft strikte regels van aantal mensen en moet alles online doen...voor bepaalde administratieve zaken zouden wij met 3 naar het gemeentehuis moeten gaan.
                                      Maar nu wijken we natuurlijk af,al is het ook hier weer een rede...het verstoren van het autoleven gebruik en gedwongen versnelde verandering brengt de politici geld op hé.
                                      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten

                                        Waar heb ik dat ergens geschreven dan? Denk dat je mij met iemand anders verwart...

                                        Ivm laadpaal: waar we nu wonen, gaan we hoogstwaarschijnlijk niet blijven (afhankelijk hoe snel bepaalde familiale omstandigheden vervuld zijn). Dus die uitgaven ga ik niet doen, ook niet voor mogelijke meerwaarde bij verkoop want dat is een illusie
                                        Met een PHEV is een gewoon stopcontact in de meeste gevallen voldoende, voor een BEV niet (tenzij misschien die eerste Leafs of i3's met hun belachelijk rijbereik).
                                        Ik weet ook niet waar jij woont, maar supermarkten waar je gratis kunt laden zijn er hier in een straal van minstens 15km niet te vinden.
                                        Je gaat er hier ook gemakkelijkheidshalve van uit dat iedereen en een EV-vriendelijke werkgever heeft. Dat is echt een minderheid hoor, toch zeker in KMO-land
                                        Idem met zonnepanelen, de referentie is hier blijkbaar dat iedereen in een (H)OB met zonnepanelen woont. Wel ik kan u zeggen er zijn er ook velen die elders wonen
                                        Blijven allemaal gigantische up-front investeringen, vandaar dat gans dat EV-verhaal een happy few onderonsje is en dat m.i. nog een tijdje zo zal blijven, al beseffen ze dat meestal zelf niet en extrapoleren ze hun eigen situatie op 'de rest', die dan maar 'moeten volgen'
                                        Is geen kritiek hoor, enkel een vaststelling.

                                        Mijn punt is dat de gebrekkige publieke laadinfrastructuur (samen met de hoge prijzen) een serieuze rem is op een brede EV-acceptatie. Zal dat beteren, ja dat zal wel, maar hier wordt gedaan of dat een fait divers is. Dat is het volgens mij niet.

                                        Volledig akkoord met je circuit-standpunt.
                                        Ik ben ook eens benieuwd als hele woonwijken in de grote centra moeten gaan laden. En dan denk ik maar eens aan de armere medeburgers is woontorens? Gaan ze die mensen autorijden dan onmogelijk maken?
                                        Ik vind het een heel goeie opmerking van je: echt niet iedereen heeft ruimte en geld over in dit land hoor. En zij die het hebben zouden eens erg blij moeten zijn met hun luxe en niet altijd meeheulen met pest regeltjes voor de zwakkere. Dan hebben we met Corona ook gezien,de mensen in villa's die oordelen over jongeren in woonkazernes als ze een buiten komen terwijl ze zelf languit in hun tuin lagen.
                                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                                          Er bestaan altijd zulke gevallen. Wat bewijs je nu? Dat BMW en Volvo's algemeen genomen betrouwbare dingen zijn? Helemaal niet. Originele motor en/of versnellingsbak is trouwens helemaal geen bewijs van betrouwbaarheid. Er zijn namelijk nog wel meer 'aanhangsels' aan een auto dan de motor en de versnellingsbak dat stuk kan gaan en dan zwijg ik nog over revisies van motoren en versnellingsbakken. En zoals al enkele malen gezegd, EV's zijn nog volop in evolutie. Hoe kan je er nu al een oordeel over vellen terwijl ze nog maar amper rondbollen.
                                          Dan moet je eens als technieker gaan werken. Buiten hybrides hebben we enkel software problemen met infotainment en af en toe eens een agr klep door fout gebruik.
                                          Motoren en versnellingsbakken vervangen of herstellen komt zeer zelden voor. En als er dan eens een slechtere reeks is zoals bij BMW de N47 en Prince benzines en bij Volvo de zuigers van een bepaalde batch VEA diesels wordt dit perfect opgelost en dat is echt een heel klein aandeel hoor.
                                          Ik heb privé als verschillende nieuwe Volvo's en BMW's gekocht als werknemer,denken jullie nu echt dat ik dat zou doen als ik die auto's niet moest vertrouwen? Gewoon met de ervaring een beetje kijken welke de allerbeste motorisaties zijn hé.
                                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                          Comment

                                          Working...
                                          X