Mededeling

Collapse
No announcement yet.

NEDC vs WLTP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • NEDC vs WLTP

    Vanaf 1 januari 2021 wordt WLTP dus de norm. Dat heeft heel wat gevolgen, want buiten Land Rover (zo lijkt het wel), stijgen alle CO2-emissies, of toch op papier. Heel wat hybrides zullen opeens "fake" worden. 50g is bijzonder weinig en bijzonder arbitrair. Ik vind persoonlijk de batterij/gewicht verhouding objectiever.

    De fiscus heeft nu als standpunt ingenomen dat wat op het COC staat, geldt. Staan zowel NEDC als WLTP, dan mag de eigenaar kiezen.

    Pardon? Dat lijkt mij erg vrijbrief om tot in de eeuwigheid NEDC te vermelden. Ik vrees dan ook dat dit standpunt niet houdbaar zal zijn. Of zal men ergens een tijdslimiet nemen? Bv auto's ingeschreven tot 31/12/2021?

  • #2
    je kan bij nieuwe modellen NEDC niet meer laten vermelden op COC lijkt me

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
      je kan bij nieuwe modellen NEDC niet meer laten vermelden op COC lijkt me
      Zo had ik het ook begrepen, modellen die nu op de markt komen zullen enkel nog wltp hebben.

      Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Unterschlagen Bekijk Berichten
        je kan bij nieuwe modellen NEDC niet meer laten vermelden op COC lijkt me
        Dat dacht ik ook maar:



        Begin citaat:
        Dit betekent concreet dat er vanaf 1 januari 2021 wagens in omloop zijn die gehomologeerd zijn volgens:
        (...)
        de nieuwe WLTP-test.
        Het COC vermeldt zowel een NEDC 2.0-waarde (rubriek 49.1) als een WLTP-waarde (rubriek 49.4);
        Einde citaat.

        Comment


        • #5
          Zoals ik het lees als er 2 waarden staan mag je kiezen. Van half 2019 staan er geen waarden meer op het COC en kan je enkel wltp gebruiken.

          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
            Zoals ik het lees als er 2 waarden staan mag je kiezen. Van half 2019 staan er geen waarden meer op het COC en kan je enkel wltp gebruiken.

            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
            De omrekening is optioneel lees ik in die link.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Aquino Bekijk Berichten
              De omrekening is optioneel lees ik in die link.
              Ja, was een overgangsperiode dacht ik en de meeste merken gaan dat wel gedaan hebben, daar waren duidelijk voordelen aan. Maar zoals ik het daar lees is dat al sinds deze zomer niet meer af te lezen op het COC. Dus die wagens die het niet hebben vermeld zijn in 2021 dan volgens wltp en alle nieuwe dan ook.

              Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • #8
                NEDC 2.0 is toch de gecorreleerde waarde, die afgeleid is van de WLTP meting die verplicht vermeld staat op het COC en waarvan het gebruik voor verschillende tariferingen uitdooft.
                De NEDC 2.0 was volgens mij niet verplicht te vermelden omdat die afleidbaar is van de WLTP.
                Alleen voor bepaalde hybrides zou daar nog iets van een (verplichte) uitzondering op bestaan, geloof ik.

                edit: dit nog gevonden:

                Een uitzondering geldt voor nieuwe personenauto’s waarvan de gemeten NEDC 2.0-waarde minder dan 50 gram CO2 per kilometer bedraagt. Voor deze voertuigen moeten tot en met 31 december 2022 zowel de NEDC 2.0-waarde als de WLTP-waarde worden vermeld op het gelijkvormigheidsattest (het COC).
                Last edited by ; 19/12/2020, 22:34.

                Comment


                • #9
                  interessante link

                  Nieuwe Europese regels wijzigden de standaard waarmee de CO2-waarde van een wagen bepaald wordt. Het gevolg is dat vanaf 2021 de waarde verhoogt, wat leidt tot een minder gunstige fiscale behandeling van bedrijfswagens. Maar de fiscus toont zijn goede kant en geeft enkele nuances.


                  staat inderdaad de keuze in, maar ook dat

                  " 3. Kwalificatie valse hybride

                  Het is mogelijk dat een wagen wordt beschouwd als een ‘valse hybride’ bij toepassing van de WLTP-norm, terwijl dit onder de NEDC-norm niet het geval was. De sterke belastingstijging die daarmee gepaard gaat, zou een onaangename verrassing zijn voor wie een wagen aankocht voor 2021 in de veronderstelling dat het om een ‘echte hybride’ ging. Deze kopers kunnen nu gerust zijn.

                  Deze aanvulling is dus goed nieuws voor belastingplichtigen. Zolang de NEDC-norm wordt vermeld op het gelijkvormigheidsattest, kan die gebruikt worden. In de praktijk zal de WLTP-norm voor fiscale doeleinden enkel gebruikt worden voor nieuw ingeschreven voertuigen na 1 januari 2021.
                  "
                  www.peugeotforum.be

                  Comment

                  Working...
                  X