Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geen vrij gebruik van wegennet = minder wegenbelasting betalen?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
    Wegentaks is een federale materie. Dat gaat dus niet naar België, maar naar Vlaanderen.

    Uw rechtzaak is dus op voorhand.... VERLOREN!
    Wat is dat nu voor een uitganspunt.
    Vlaanderen is bij mijn weten nog altijd geen dictatuur.
    Je kan tegen Vlaamse decreten evenzeer een rechtzaak aanspannen.
    De rechter zal eerst wel oordelen of uw zaak ontvankelijk kan verklaard worden.
    Je moet alleen weten waar je mee bezig bent en de juiste partij dagen voor de bevoegde rechtbank.
    Meer is er niet aan.
    Dat laatste bij wijze van spreken.
    Het kan in dit land wel eens voorkomen dat zelfs de hoogste rechterlijke macht niet meer weet of ze zelf bevoegd zijn en zich eerst moet uitspreken
    of ze bevoegd zijn of niet alvorens tot de grond van de zaak te kunnen doordringen.
    BTW, ik kan het weten. Ik heb evenveel rechtzaken tegen de overheid gewonnen als verloren.
    Zowel federaal als gewestelijk. En alle klachten werden ontvankelijk verklaard. Dus daar zal het al niet aan liggen.
    Ook hier spreek ik dus min of meer uit ervaring.
    (Alle details daarover zijn te vinden op meer ter zake doende fora .)

    On topic: de openingsvraag van dit topic is om meerdere reden onontvankelijk. Het goede antwoord werd zelfs al op pagina 1 van dit topic gegeven door een wakkere medeburger.
    Last edited by ivob2; 03/01/2021, 12:10.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      Volgens mij rijdt ie stiekem met een renault maar da’s al hetzelfde, electronica niet te vertrouwen en als bestuurder wordt je kirrewiet na een tijd.
      Niks stiekem, we hebben een Espace én een Duster, maar wat heeft dat eigenlijk te maken met het feit dat dit een ideaal topic voor HLN lezers is?

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

        Niks stiekem, we hebben een Espace én een Duster, maar wat heeft dat eigenlijk te maken met het feit dat dit een ideaal topic voor HLN lezers is?
        Nu stelt zich natuurlijk de vraag hoe jij weet dat dit een ideaal topic is voor HLN lezers?
        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten
          Ik ben helemaal niet van plan om een rechtszaak te starten. Maar is toch een beetje een doordenkertje.
          Uiteraard niet. Vlamingen zijn doorgaans heel goed in klagen en alles in twijfel trekken (en dit moet je niet persoonlijk nemen)
          maar nogal moeilijk te bewegen tot een daadwerkelijke class action. Laat staan tot het persoonlijk nemen van enig initiatief.

          Van uwentwege dus louter een retorische vraag?

          Moest ik zeker zijn dat ik zo'n geding zou kunnen winnen, of er een grote kans was dat dit kon, zou ik er wel aan beginnen.
          Maar dat is het om meerdere redenen niet. Ook stof tot nadenken.
          Last edited by ivob2; 03/01/2021, 12:06.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
            De wegentaksen zijn een belasting op bezit niet op gebruik, dus rij je 200m of 200.000km bedrag blijft gelijk binnen belgië.
            Ge hebt hem!

            Comment


            • #26


              het gaat over de avondklok, zie eerste post

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                De wegentaksen zijn een belasting op bezit niet op gebruik, dus rij je 200m of 200.000km bedrag blijft gelijk binnen belgië.
                Rekeningrijden is zo slecht nog niet mijn inziens, ik heb een paar auto's en ik haat belasting op bezit liever op gebruik.
                Idem, zolang het geen gigantische verhoging is. Maar onze overheid kennende zal dat een utopie zijn.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                  Ge hebt hem!
                  Je betaald toch om het Belgisch wegennet te gebruiken? Want dat is het ook letterlijk. Wegenbelasting. De wegen belasten met je voertuig?
                  “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

                    Nu stelt zich natuurlijk de vraag hoe jij weet dat dit een ideaal topic is voor HLN lezers?
                    En dan nog.
                    Wat is er mis met HLN lezers?
                    Je kan je maar beter zo uitgebreid mogelijk informeren en ook de meningen van mensen leren kennen die niet noodzakelijk hetzelfde denken dan jezelf.
                    Je kan beter de eventuele tegenstander doorgronden dan hem of haar te negeren.
                    Dan weet je tenminste altijd van waar de wind komt en kom je niet onverwacht in een storm terecht die je niet zag aankomen.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                      .
                      Wat is er mis met HLN lezers?.
                      Is dit een retorische vraag? En ik zou het niet weten. Van mij mag iedereen zijn standpunt verdedigen. Zolang men maar respect heeft voor de ander. Want dat is een basisgegeven.
                      “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                      Comment


                      • #31
                        Het niveau van dit forum is wel een PAK hoger dan dat van hln. Hoedje af voor al die genuanceerde en onderbouwde discusssies hier.

                        Comment


                        • #32
                          En sluipverkeer is niet door ons zelf he, toch niet voor het grootste deel. De oorzaak ligt alweer bij de overheid die te laat ingrijpt om secundaire wegen aan te passen naar de normen van vandaag. Er is veel meer verkeer (personenvervoer en vrachtverkeer), koppels die beiden gaan werken en een openbaar vervoer dat het ook niet kan bolwerken om dit probleem op te vangen.

                          Onze buurlanden hebben het daar wel begrepen.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door id-dsi Bekijk Berichten

                            het gaat over de avondklok, zie eerste post
                            De avondklok is niet specifiek gericht tegen het gebruik van de auto.
                            Of bij uitbreiding, welk vervoermiddel dan ook.
                            Het is een algemene maatregel die voor iedereen geldt met uitzondering van de benoemde uitzonderingen.

                            En die maatregel beperkt inderdaad tijdelijk de vrijheid van velen (en niet alleen van de betalende weggebruiker).
                            Vrijheid is geen onbeperkt verworven recht. Nooit geweest.
                            Het is net de core business van een overheid om vrijheden te reguleren naargelang de omstandigheden het vereisen.
                            En daar passen ook (tijdelijke) beperkingen in.

                            Eén van de grondregels binnen de EU is bv. het vrij verkeer van personen en goederen.
                            Maar dat is ook geen ongelimiteerd en onder alle omstandigheden verworven recht.
                            Last edited by ivob2; 03/01/2021, 12:29.

                            Comment


                            • #34
                              ik snap je punt weg ifv taxen en niet mogen rijden. Tijdens de eerste lockdown mochten er geen oldtimers rijden maar toch stuurt de vlaamse regering wel mijn taks. Hij ligt nog steeds onbetaald voor de oldtimers. Wegentax voor een jaar terwijl je een significante periode er niet op mocht,niet eerlijk hé jambonneke...
                              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

                                Je betaald toch om het Belgisch wegennet te gebruiken? Want dat is het ook letterlijk. Wegenbelasting. De wegen belasten met je voertuig?
                                Nee je betaalt verkeersbelasting om met een voertuig toegelaten te mogen worden op het openbaar gedeelte van dat wegennet.
                                En de verkeersbelasting is gebaseerd op het vermogen van de motor, de cilinderinhoud of het MTM van het voertuig en nog wat parameters.
                                En niet op het aantal km noch op de tijdsduur dat je van dat openbaar wegennet gebruik maakt.

                                Dat laatste zou logischer zijn (en dan moest je nu geen forfaitair bedrag betalen) maar volgens den Ben is daar totaal geen draagvlak voor bij de modale Vlaming die voor zijn partij stemt. Die betaalt liever een forfaitair bedrag. Of 'de Vlaming' geen gebruik maakt van die infrastructuur , weinig of heel veel kan, volgens Ben, die Vlaming niets schelen. Die betaalt lievert altijd, ook al gebruikt hij het niet. Of liever niet te veel, ook al gebruikt hij de infra overmatig veel.

                                De bluts met de buil nemen noemen ze dat. Of anders gezegd, weten wat je wil.

                                Niet akkoord? Ben W. is de man voor je klachten.
                                Hij was eerst van een ander gedacht maar is 'de Vlaming' ter wille geweest.
                                Nu geeft een politicus hen eens wat ze vragen (dat beweert Ben toch) en nu is het, bij de minste tegenslag, weer niet goed?

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                  En sluipverkeer is niet door ons zelf he, toch niet voor het grootste deel. De oorzaak ligt alweer bij de overheid die te laat ingrijpt om secundaire wegen aan te passen naar de normen van vandaag. Er is veel meer verkeer (personenvervoer en vrachtverkeer), koppels die beiden gaan werken en een openbaar vervoer dat het ook niet kan bolwerken om dit probleem op te vangen.

                                  Onze buurlanden hebben het daar wel begrepen.
                                  Veel mensen zijn gewoon te lui om de fiets te nemen of zelfs te voet te gaan voor een kleine verplaatsing en als je dan ook nog een auto met tankkaart geeft aan wie dit eigenlijk niet nodig heeft. Tja, dan gaat dit probleem alleen maar erger worden, er rijden gewoon veel te veel auto's op onze wegen en in het buitenland is het niet echt veel beter hoor.

                                  De gevolgen zullen we dan ook allemaal mogen dragen

                                  Dat de kwaliteit van ons wegennet nergens op lijkt is wel een feit maar dat alleen gaat het probleem niet oplossen.
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Utah Bekijk Berichten

                                    Is dit een retorische vraag? En ik zou het niet weten. Van mij mag iedereen zijn standpunt verdedigen. Zolang men maar respect heeft voor de ander. Want dat is een basisgegeven.
                                    Neen.
                                    Ik gaf er trouwens onmiddellijk mijn antwoord (visie) op.
                                    En je geeft zelf een antwoord waar ik me ook in kan vinden.
                                    n+2.
                                    Last edited by ivob2; 03/01/2021, 12:43.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                      Nee je betaalt verkeersbelasting om met een voertuig toegelaten te mogen worden op het openbaar gedeelte van dat wegennet.
                                      En de verkeersbelasting is gebaseerd op het vermogen van de motor, de cilinderinhoud of het MTM van het voertuig en nog wat parameters.
                                      En niet op het aantal km noch op de tijdsduur dat je van dat openbaar wegennet gebruik maakt.
                                      Dit is inderdaad de reden waardoor een klager in zo'n rechtzaak direct ongelijk krijgt.

                                      Sterker nog: niemand hield je tegen om in de lente je inschrijving stop te zetten en terug in te schrijven op het moment dat je wel terug mocht rijden.
                                      Je spaart dan de verkeersbelasting uit voor die maanden en bent dan geen BIV verschuldigd.
                                      Last edited by Chris_147; 03/01/2021, 12:45.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                        Veel mensen zijn gewoon te lui om de fiets te nemen of zelfs te voet te gaan voor een kleine verplaatsing en als je dan ook nog een auto met tankkaart geeft aan wie dit eigenlijk niet nodig heeft. Tja, dan gaat dit probleem alleen maar erger worden, er rijden gewoon veel te veel auto's op onze wegen en in het buitenland is het niet echt veel beter hoor.

                                        De gevolgen zullen we dan ook allemaal mogen dragen

                                        Dat de kwaliteit van ons wegennet nergens op lijkt is wel een feit maar dat alleen gaat het probleem niet oplossen.
                                        Klopt, maar ik weet niet hoe het in Limburg is qua fietspaden maar hier in Oost-Vlaanderen is het levensgevaarlijk om een fietspad te nemen.

                                        Daar al eens deftig in investeren zou al veel helpen, mijn zus heeft twee jaar in Denemarken gewoond en woonde 15km van haar werk. Hier in België zou ze haar auto genomen hebben maar daar heeft ze bijna altijd de fiets autostrades genomen. Moest het mogelijk zijn omdat hier te kunnen integreren zou het al veel oplossen.

                                        Maar mijn woon-werkverkeer is levensgevaarlijk met de fiets en das maar 11km.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                                          De wegentaksen zijn een belasting op bezit niet op gebruik, dus rij je 200m of 200.000km bedrag blijft gelijk binnen belgië.
                                          Mogen nog blij zijn hier. In Griekenland betaal je wegentax voor een héél jaar. Of jij die nu op 1 januari inschrijft of op 31 december, je betaald voor gans dat jaar. Er is geen teruggave voorzien in de wetgeving.
                                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X