Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Laadpassen en laadpalen prijzen opladen EV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Laadpassen en laadpalen prijzen opladen EV

    Mij volop aan het inwerken over de kosten van een EV.
    Aankoop is maar 1 deel maar dan heb je ook de terugkerende kosten.
    Onderstaande link is goede startinfo om te bekijken wat EV rijden kost.

    https://magazine.vab.be/op-weg/mobil...ang-duurt-het/



    https://ik-rij-elektrisch.be/laadpassen/

    Eerste ontnuchtering: het is een fabeltje dat EV rijden goedkoper is dan ICE.
    Aan een snellaadpaal is het blijkbaar dubbel zo duur in kost voor 100 km opladen als gewoon diesel tanken
    Misschien uitzondering voor de Tesla supercharger ?

    Wie thuis geen laadpaal kan zetten bezint eer ge begint.
    Ook maar weinig palen die snelladen. de meeste palen in de steden zijn gewoon 11 /kW per uur wat je niet veel verder brengt in je trip.
    Last edited by carman; 03/01/2021, 15:15.

  • #2
    heel veel hangt af van welke laadpas je gebruikt wat soms de helft in kostprijs uitmaakt

    en het moet niet allemaal duur zijn. Mijn collega heeft een I pace en die gaat daar gewoon mee op vakantie. Schotland is zijn favoriete bestemming en daar heeft hij quasi altijd gratis kunnen laden... ook aan de openbare palen.
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Toch straf dat je voor dezelfde stroom op de ene plek 500% meer dan voor de andere. De tarieven van Ionity zijn misdadig, Fastned is tegenwoordig een pak redelijker met 60 cent per kwh (die zijn ook een tijd duurder geweest).
      Snelladen doe je gelukkig maar zelden, het pijnpunt is dat de 11KW laders van allego in steden ook rond de 40 cent per kwh zitten, toch ook al bijna het dubbel van wat het thuis kost.
      Goedkoopste is dus een tesla thuis laden en de superchargers gebruiken.
      Een tesla supercharger is zelfs goedkoper dan een trage openbare laadpaal.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
        het pijnpunt is dat de 11KW laders van allego in steden ook rond de 40 cent per kwh zitten, toch ook al bijna het dubbel van wat het thuis kost.
        Logisch toch ? Een duvel op café of een steak op restaurant kost toch ook dubbel zo veel als thuis :-P

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

          Logisch toch ? Een duvel op café of een steak op restaurant kost toch ook dubbel zo veel als thuis :-P
          in dat restaurant wordt dat vlees gebakken en voor uwe neus neergezet, maar aan zo ne laadpaal moet ge nog altijd even hard zelf uw pries insteken dan thuis :p
          het is 'maar' ne paal die daar gewoon wat staat te staan en misschien ene keer op 't jaar wat onderhoud nodig heeft.

          en waarom kan je thuis nachttarief krijgen maar aan zo'n paal niet?
          Last edited by sunking; 03/01/2021, 21:04.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

            Logisch toch ? Een duvel op café of een steak op restaurant kost toch ook dubbel zo veel als thuis :-P
            uw vergelijking gaat niet op

            voor dezelfde steak in hetzelfde restaurant betaalt gij 30€ en de tafel langs u maar 15€. Identiek dezelfde steak, identiek gebakken, in hetzelfde gebouw, zelfde tafels en stoelen, zelfde ober, zelfde chef. En dat enkel omdat gij een andere betaalpas hebt.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

              in dat restaurant wordt dat vlees gebakken en voor uwe neus neergezet,..
              Eet ge thuis uwe steak rauw rechtstaand voor de frigo met de frigodeur open en het vlees daarin nog op 't schap dan ?
              Ik denk dat die steak thuis min of meer op de zelfde manier klaargemaakt en opgediend wordt. Het gaat er volgens mij meer om dat die chef er iets wil aan verdienen. Ik veronderstel dat dat ook het geval is bij de bedrijven die laadpalen beheren. Of zijn dat vzw's ? Trouwens, dan nog hebben ze onder meer personeelslonen te betalen.

              Comment


              • #8
                awel ja, thuis moet ge het ZELF bakken, dus meer werk voor u zelf en geen werk voor een andere chef.
                Die mensen van allego moeten dat vlees niet bakken voor mij, enkel maar een openbaar kookvuur installeren in elke wijk, waar verschillende mensen dan zelf hun vlees kunnen komen bakken. En om dat ge mogen gebruiken, moet ik even veel betalen dan wanneer ik in het restaurant mijn voeten onder tafel schuif. dan kies ik toch voor dat laatste ze

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  uw vergelijking gaat niet op

                  voor dezelfde steak in hetzelfde restaurant betaalt gij 30€ en de tafel langs u maar 15€. Identiek dezelfde steak, identiek gebakken, in hetzelfde gebouw, zelfde tafels en stoelen, zelfde ober, zelfde chef. En dat enkel omdat gij een andere betaalpas hebt.

                  Ik denk dat je niet goed opgelet hebt, flappie.

                  Iemand zei dat het ergens in een stad dubbel zo duur is als thuis, post 3, die ik quote in post 4. Niet zelfde restaurant, ober, chef : thuis <--> stad
                  Dan zeg jij dat mijn vergelijking niet opgaat, maar je zegt dat het "in hetzelfde gebouw, zelfde tafels en stoelen, zelfde ober, zelfde chef" is ??
                  Ik kan even niet volgen. Mijn vergelijking naar jouw redenering doortrekkend, zou die chef zijn tafel en ober meebrengen bij mij thuis en in mijn keuken voor mij koken. Ik denk dat het mij dan zelfs driedubbel zou kosten :-D

                  En enkel omdat ik een andere betaalpas heb ? Lijkt me logisch dat er in de stad een andere pas nodig is dan in mijn garage :-P

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                    awel ja, thuis moet ge het ZELF bakken, dus meer werk voor u zelf en geen werk voor een andere chef
                    Voor sommigen is dat werken, voor anderen een bezigheid of hobby (niet voor mezelf hoor:-)

                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                    Die mensen van allego moeten .. enkel maar een openbaar kookvuur installeren in elke wijk,.
                    Och ja, als het dat maar is. Verder komt daar niks bij kijken. Die kok moet toch ook maar gewoon dat vlees uit de frigo pakken en op zijn pan leggen ? En zelfs niet in elk restaurant, alleen maar in 't zijne :-D

                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                    moet ik even veel betalen dan wanneer ik in het restaurant mijn voeten onder tafel schuif. dan kies ik toch voor dat laatste ze
                    Voila, nu zijn we er. Vooral doen dus ! ;-)

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten


                      Ik denk dat je niet goed opgelet hebt, flappie.

                      Iemand zei dat het ergens in een stad dubbel zo duur is als thuis, post 3, die ik quote in post 4. Niet zelfde restaurant, ober, chef : thuis <--> stad
                      Dan zeg jij dat mijn vergelijking niet opgaat, maar je zegt dat het "in hetzelfde gebouw, zelfde tafels en stoelen, zelfde ober, zelfde chef" is ??
                      Ik kan even niet volgen. Mijn vergelijking naar jouw redenering doortrekkend, zou die chef zijn tafel en ober meebrengen bij mij thuis en in mijn keuken voor mij koken. Ik denk dat het mij dan zelfs driedubbel zou kosten :-D

                      En enkel omdat ik een andere betaalpas heb ? Lijkt me logisch dat er in de stad een andere pas nodig is dan in mijn garage :-P
                      ik denk dat gij weeral uit uw nek lult. als ik thuis laad is het natuurlijk goedkoper. als ik op een ander laad, hangt af van mijn betaalpas en niet waar ik laad. daar ging het topic dan ook over. niet over thuis eten, maar eten op een ander.
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

                        ik denk dat gij weeral uit uw nek lult. als ik thuis laad is het natuurlijk goedkoper..

                        Dat is dus net wat ik zei. Dat uwe Duvel thuis ook goedkoper is dan op café. Dus, dat het logisch is dat je thuis goedkoper laadt dan in 't stad. Je zegt nu net hetzelfde als wat ik zei, maar ik lul uit mijn nek ??

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                          daar ging het topic dan ook over. niet over thuis eten, maar eten op een ander.
                          Ik antwoordde niet op "het topic", maar op 1 bepaalde post. ik had je nochtans (idd, zo wordt dit geschreven mannen ;-) al verteld dewelke.

                          Comment


                          • #14
                            Op Tweakers is er een veel completer draadje over wat de beste manier is om aan redelijke prijzen te gaan snelladen. Ook Nextmove op Youtube geeft heel wat informatie.
                            Meestal moet je ergens een abo nemen om goedkopere snellaadprijzen te krijgen.

                            De vraag is altijd... hoe dikwijls heb je dat nodig.
                            Dat kan behoorlijk verschillend zijn afhankelijk van je verbruik. Dit jaar zou ik het waarschijnlijk niet 1 keer hebben moeten doen.

                            In elk geval, het blijft een sterk punt van Tesla. Als je veel rijdt heeft Tesla wel degelijk een stevig voordeel onwille van hun netwerk en redelijke prijzen.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                              Toch straf dat je voor dezelfde stroom op de ene plek 500% meer dan voor de andere.
                              Brandstofprijzen aan de pomp zijn zijn toch ook niet overal hetzelfde?
                              Zelfs binnen een en hetzelfde merk verschillen ze naargelang de locatie.

                              Men moet de prijzen aan een snellaadpaal ook niet gaan vergelijken met de pompprijs van een (bv.) DATS24 op een N-weg met veel concurrentie.
                              Een snellaadpaal gebruik je bij voorkeur om lange afstanden af te leggen over autosnelwegen. Laat nu, uiteraard louter toeval, de prijs van brandstoffen aan e
                              pomp op deze locaties ook veel duurder zijn dan aan de goedkope pomp in je eigen dorp.

                              Met een laadpas laad je ook niet altijd aan de prijs dat die specifieke paal aanrekent.
                              Net zoals je met een tankkaart ook kortingen krijgt als je deze gebruikt op het netwerk van de tankkaart geldt dit ook voor laadkaarten.
                              Je bent zelfs niet verplicht je laadpas in België aan te kopen. Je kan ook goedkope laadpassen of laadpassen met een startactieprijs aankopen in het buitenland.
                              Daarvoor volg je best NL sites. Die zijn kampioen in het opsnorren en versieren van de goedkoopste laadpas.

                              Uiteraard is elektrisch rijden (nog) niet voor iedereen weggelegd. Je moet individueel je rekening maken.

                              Persoonlijk ben ik er bv. nog nooit in geslaagd met mijn brandstofvoertuigen op vier wielen gratis te tanken aan een warenhuis.
                              Met mijn EV lukt dat al twee jaar lang in 95% van de gevallen.

                              In 2020 zijn we er zelfs in geslaagd door een combinatie van thuisladen en warenhuisladen inzake mobiliteit een nulrekening te hebben.
                              Maar voor een ander kan het inderdaad net omgekeerd zijn.

                              Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                              Eerste ontnuchtering: het is een fabeltje dat EV rijden goedkoper is dan ICE.
                              Aan een snellaadpaal is het blijkbaar dubbel zo duur in kost voor 100 km opladen als gewoon diesel tanken
                              Misschien uitzondering voor de Tesla supercharger ?

                              Wie thuis geen laadpaal kan zetten bezint eer ge begint.
                              Ook maar weinig palen die snelladen. de meeste palen in de steden zijn gewoon 11 /kW per uur wat je niet veel verder brengt in je trip.
                              Voor jou kan dat inderdaad het besluit zijn.
                              Maar duidelijk niet voor iedereen.
                              Ik ken jouw situatie niet maar hoe dikwijls heb je een snellaadpaal per jaar nodig? En dan bedoel ik een +50 DC laadpaal.
                              En wat is de prijs van de diesel op deze locatie?
                              Vanuit deze elementen moet je rekenen.
                              Niet dat de duurste laadpaal en de goedkoopste pomp het uitgangspunt is over het gebruik gedurende een jaar.
                              Last edited by ivob2; 04/01/2021, 11:32.

                              Comment


                              • #16
                                Prijzen aan de pomp lopen misschien 20% uiteen, aan laadpalen varieert het van het van 0 euro tot 1 euro per kwh, oftewel 0 tot 75 euro voor een volle batterij van mijn wagen, ofwel een oneindig relatief verschil

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                  maar aan zo ne laadpaal moet ge nog altijd even hard zelf uw pries insteken dan thuis :p
                                  het is 'maar' ne paal die daar gewoon wat staat te staan en misschien ene keer op 't jaar wat onderhoud nodig heeft.

                                  en waarom kan je thuis nachttarief krijgen maar aan zo'n paal niet?
                                  Uw "pries" thuis ligt er al en zoniet kost ze twee keer niets.
                                  Een laadpaalnetwerk en zeker een snellaadnetwerk moet nog bijna vanuit het niets opgebouwd worden.
                                  Een 150/350 kW laadpaal is ook een heel ander ding dan een 11 kW laadpaal.
                                  De kosten liggen dus nogal ver uit elkaar.
                                  De uitbaters kunnen die kosten alleen terugverdienen via de geleverde elektriciteitsprijs (die ze ook al niet aan kostprijs aangeleverd krijgen) en moeten dat, zeker
                                  in België verhalen op een heel klein deel van de mobiele markt.
                                  Toch niet zo eenvoudig als even "de pries" insteken.

                                  Een eenvoudige GSM is ook veel goedkoper dan een smartphone met 5G en alle snufjes.
                                  Je kan er alle twee mee bellen.
                                  De eerste GSM's met beperkte functionaliteit (je mocht al blij zijn als je storingsvrij een verbinding tot stand kon brengen) waren ook veel duurder dan een huidige smartphone met meer rekenkracht dan de Apollo 11 command module.

                                  Laadpalen zijn nieuw op de elektriciteitsmarkt en gaan zich nog uitbreiden. Ze spelen dus in op de toekomst.
                                  Je thuisnetwerk wordt nog grotendeels afgerekend volgens formules uit het verleden.
                                  Op dat vlak heb ik dan ook slecht nieuws voor je. Ook thuis gaat je nachttarief verdwijnen.

                                  Tesla is weer een heel ander verhaal.
                                  De SUC van Tesla is helemaal niet goedkoper dan de laadpaal van een ander merk.
                                  Tesla heeft bij de uitrol van zijn EV's wel pro-actief gewerkt en van bij de planning rekening gehouden met een laadnetwerk. Ze moesten wel want voor hen was er niets.
                                  Bij de verkoop van iedere Tesla zit er dus reeds een som verwerkt voor investering in het laadnetwerk. Betaald door de koper van die Tesla. Daarom was tijdens de eerste uitrol het gebruik van de SUC's voor Tesla rijders ook "gratis" (lees, reeds bij aankoop betaald).
                                  Daarom dat in het begin alleen Tesla-rijders toegang hadden tot het SUC netwerk van Tesla. Je gaat de concurrentie toch geen toegang geven waarvoor ze niet betaald hebben?
                                  Tesla heeft al bij herhaling voorgesteld zijn netwerk open te stellen voor andere merken EV's. Nogal logisch tegen betaling.
                                  Liefst door een bijdrage van de andere constructeurs. Maar die moeten deze kost dan uiteraard doorrekenen in hun eigen EV's. Tot op heden zijn ze daar niet al te happig op. Ze verkopen liever een EV aan een iets lagere prijs en de koper moet dan zijn plan maar trekken waar hij kan laden en tegen welke prijs.
                                  Tesla heeft van bij aanvang gekozen voor een geïntegreerd systeem.
                                  Dat past nog niet in het hoofd van een traditionele autobouwer.
                                  Last edited by ivob2; 04/01/2021, 11:50.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                    Prijzen aan de pomp lopen misschien 20% uiteen, aan laadpalen varieert het van het van 0 euro tot 1 euro per kwh, oftewel 0 tot 75 euro voor een volle batterij van mijn wagen, ofwel een oneindig relatief verschil
                                    Uh, dat is dan toch meestal in het voordeel van de laadpaal?

                                    Bij een laadpaal kan ik eventueel kiezen voor die nul euro en kan ik meestal die 1 euro negeren.
                                    Bij een pomp kan ik nergens kiezen voor nul euro en kan ik meestal nergens meer dan 20% besparen.

                                    Je kan een situatie altijd volledig negatief benaderen of proberen er het gunstigste scenario uit te puren.

                                    Ik zei het al. Door een combinatie van thuisladen en gratis beschikbare laadpalen zijn we er in 2020 in geslaagd nul euro te betalen voor 10.000 km. In 2020 zijn we er maar in geslaagd voor 1500 km gratis benzine te versieren.
                                    Dat is een ratio van meer dan 1 op zes.
                                    Last edited by ivob2; 04/01/2021, 11:57.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                                      Uh, dat is dan toch meestal in het voordeel van de laadpaal?

                                      Bij een laadpaal kan ik eventueel kiezen voor die nul euro en kan ik meestal die 1 euro negeren.
                                      Bij een pomp kan ik nergens kiezen voor nul euro en kan ik meestal nergens meer dan 20% besparen.

                                      Je kan een situatie altijd volledig negatief benaderen of proberen er het gunstigste scenario uit te puren.

                                      Ik zei het al. Door een combinatie van thuisladen en gratis beschikbare laadpalen zijn we er in 2020 in geslaagd nul euro te betalen voor 10.000 km. In 2020 zijn we er maar in geslaagd voor 1500 km gratis benzine te versieren.
                                      Dat is een ratio van meer dan 1 op zes.
                                      je hebt niet altijd de keuze, als ge op langere trip zijt kunt ge niet voor nul euro snelladen aan de snelweg.
                                      als ge geen tesla hebt zijt ge in duitsland bv. veroordeeld tot ionity met belachelijk hoge prijzen.
                                      en natuurlijk je hebt wel keuze van hoe en waar je laadt. ik haal nu mijn stroom grotendeels uit de publieke laadpalen van allego in gent, da's voor mij ook een gemak natuurlijk, ik zou ook naar de ikea kunnen rijden en daar wat zweedse balletjes gaan eten maar da's ook weer tijdverlies en effe naar de supercharger in lokeren is ook omweg. alhoewel het mss geen slecht idee is om daar toch effe een kwartier te stoppen als ik vanuit antwerpen op terugweg ben naar gent.
                                      die publieke laadpalen zijn voor mij het handigst maar het tarief vind ik toch nog wat aan de hoge kant. achja parkeren in centrum gent is ook duur en een huis kopen met garage kopen ook.
                                      dus zolang ik in centrum gent woon zal ik het wellicht met de laadpalen blijven doen. gelukkig bespaar ik ook veel kosten door te autodelen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                        je hebt niet altijd de keuze, ...
                                        Uiteraard heb je niet altijd volledig de keuze. Dat schreef ik al.
                                        Je kan wel trachten een keuze zoveel mogelijk afdwingbaar te maken.
                                        Bv. door met de EV niet op vakantie te gaan of niet door land x te rijden.
                                        Maar die keuze moet ook weer iedereen voor zichzelf maken.

                                        Maar het is ook een verkeerd uitgangspunt om de kostenberekening te maken louter op basis van de prijs aan een snellaadpaal.
                                        Het totaalplaatje telt. Niet de uitzondering.
                                        Je blijft met een ICE toch ook niet weg uit land x omdat de péage daar te duur is of de diesel/benzine er meer kost dan aan je eigen pomp? Op basis daarvan maak je toch ook niet de berekening voor het gebruik van je ICE?

                                        Uiteraard is dit totaalplaatje voor iedereen verschillend.
                                        Naar de Ikea rijden is voor jou bv. tijdverlies, zeker als je er dan nog eens Zweedse balletjes moet gaan eten. Voor mij zou dat zelfs twee keer tijdverlies zijn.
                                        Zelf heb ik het voordeel op 6 km van een Lidl met DC50 te wonen. Dat is dus zo'n 20 kWh per winkelbeurt. Drie keer per maand. Nul tijdverlies. Winkelen en parkeren moet ik er toch. Zoals steeds, een persoonlijke rekening.

                                        Moest ik thuis geen laadpaal kunnen plaatsen, regelmatig buiten de Benelux moeten rijden en dan nog eens regelmatig ononderbroken afstanden van +500 km moeten afleggen had ik ook geen EV. Een EV is voor mij een goed berekende keuze. Geen religie.
                                        Hoe een ander het doet moet hij, volgens eigen gebruik, zelf weten maar ik ga het gebruik van een blik op vier wielen niet berekenen op basis van een keer of twee per jaar dat ik er mee buiten de Benelux moet zijn of die ene keer dat ik er een trip van 1000 km mee moet maken (dit jaar was die mogelijkheid zelfs nul keer).

                                        Gaat men de EV meer belasten of blijkt het, door wijzigende omstandigheden, onmogelijk hem comfortabel te gebruiken gaat hij, afhankelijk van mijn eisen op dat ogenblik, gewoon de deur uit. Zo simpel is dat.
                                        De keuze en voorkeur van de ene periode is tenslotte geen verbintenis voor het leven.
                                        Ik heb tenslotte ook met benzine en diesel gereden op de momenten dat dat de beste keuze was. Volgens de kennis en de beschikbare middelen van dat ogenblik.

                                        Voor hetzelfde geld reed ik nu met een Tesla 3, Jaguar I-Pace, Audi e-Tron, Opel Ampera-e,... . Het was eveneens een goed berekende keuze om dat niet te doen en voor iets anders te kiezen.
                                        Een volgende keuze is niet eens gemaakt want ik ken de situatie en het aanbod van dat moment niet eens.

                                        Off topic:
                                        Net zoals volgens jouw verwachtingen wonen in het centrum van Gent de beste uitkomst bleek was dat voor mij ergens 'op den buiten'.
                                        Daar was een huis met garage veel goedkoper dan in het centrum van een proviniestad.

                                        Er zijn, als je goed rekent en zoveel mogelijk parmameters in acht neemt, geen verkeerde keuze's. Alleen verschillende uitkomsten.
                                        Last edited by ivob2; 04/01/2021, 13:14.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X