Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
In de zomer zit ik aan 15-20 kWh per dag, in de winter ga ik makkelijk naar 30 kWh/dag.
Zelfs als ik op reis ben verbruik ik 5-6 kWh/dag door frigo's, standby's, ventilatie, waaklichtjes, ...
5 -6 kWh per dag als je niet thuis bent... frigo’s geërfd van uw betovergrootmoeder? Waaklichtjes met 500W halogeenlampen? Ventilatie zonder vraagsturing? TV nog met buizen die stand-by staan?
Want anders kan dat toch niet en lult ge wat uit uw nek.
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVERBekijk Berichten
5 -6 kWh per dag als je niet thuis bent... frigo’s geërfd van uw betovergrootmoeder? Waaklichtjes met 500W halogeenlampen? Ventilatie zonder vraagsturing? TV nog met buizen die stand-by staan?
Want anders kan dat toch niet en lult ge wat uit uw nek.
Ik schrijf m’n verbruik dagelijks op (als ik niet thuis ben deel ik het verbruik door aantal afwezige dagen).
De Amerikaanse frigo in mijn keuken is alleen al verantwoordelijk voor 1 à 1,5 kWh/dag. De ‘gewone’ frigo in m’n berging weet ik niet maar toestel is 14 jaar oud dus zo zuinig zal het niet zijn. Verder staan er heel wat toestellen in stand-by of sluimer (4 TV’s, 4 spelconsoles, wat andere apparatuur). De ventilatie draait continu (enkel de draaisnelheid varieert). Allemaal op zich heel weinig maar als het allemaal optelt…
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Lol wij hebben ook zo een Amerikaanse ijskast, een grote van General Electrics. Ik denk dat die verbruiksklasse Z is ofzo maar damn wat een lekker beest, beste frigo ever diepvries in de kelder, en bijna dagelijks 2x PS5 die staan te draaien. Zuinig zal dat allemaal wel niet zijn zeker?
Maar wij rekenen het voor den dooie niet uit. Mijn vrouw zag het gisteren niet zitten om het te bekijken toen ik het vroeg
Een TV verbruikt in stand-by 0,5 tot 1Watt.
Het JAARVERBRUIK van een Amerikaanse koelkast bedraagt ergens tussen 250 en 300 kWh, dat is ruim bemeten 1 kWh per dag.
Op reis veronderstel ik dat de deuren van de koelkast 24/24 gesloten blijven?
Een TV decoder verbruikt ongeveer 10 W in standby.
Elk van uw spelconsoles heeft in stand-by nog geen 0,5W nodig.
Een systeem C of C+ ventilatie verbruikt hooguit 15 W.
Om hiermee aan 6 kWh per dag te geraken moet ge toch wel straffe toeren uithalen.
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVERBekijk Berichten
Een TV verbruikt in stand-by 0,5 tot 1Watt.
Het JAARVERBRUIK van een Amerikaanse koelkast bedraagt ergens tussen 250 en 300 kWh, dat is ruim bemeten 1 kWh per dag.
Op reis veronderstel ik dat de deuren van de koelkast 24/24 gesloten blijven?
Een TV decoder verbruikt ongeveer 10 W in standby.
Elk van uw spelconsoles heeft in stand-by nog geen 0,5W nodig.
Een systeem C of C+ ventilatie verbruikt hooguit 15 W.
Om hiermee aan 6 kWh per dag te geraken moet ge toch wel straffe toeren uithalen.
De Amerikaanse koelkast die ik heb zit aan 350 kWh/jaar. Je zoekt het verbruik op van nieuwe toestellen, de mijne is ruim tien jaar oud.
Mijn andere frigo verbruikt ongeveer 175 kWh/jaar.
Dat alleen al is dus 1,5 kWh/jaar.
Voor jouw rekenplezier, want je kent er wel wat van precies, eens een snelle oplijsting van alles wat elektriciteit kan verbruiken tijdens mijn afwezigheid.
- 4 x TV standby (nieuwste toestel 2 jaar oud, oudste 13 jaar)
- 2 x digicorder standby (recente modellen)
- modem + powerlines + 2 versterkers voor de WiFi
- 3 XBOX-consoles staan in sluimer (gezien ze dan 's nachts hun updates kunnen binnentrekken)
- in de zomer: zwembadpompje van 35W, staat ingesteld met een timer zodat ze 5 uur draait.
- 5 led-nachtlichten aan de trap (DENK dat die elk 5W zijn) die een uur of 9/nacht branden.
- Ventilatie type D die continu aan staat
- Een transferpomp die de mazout van m'n tank naar de brander op zolder brengt. Slaat in de zomer misschien 2x/dag 1 minuut aan, want de brander schiet enkel af en toe eens aan om het warm water op peil te houden.
- Wat random dingen: 3 wekkerradio's die het uur weergeven, het uur dat weergegeven wordt op de microgolf en oven, en geprojecteerd wordt op de grond door de vaatwas.
- De rolluiken die 1/dag open en 1/dag dicht gaan met tijdssturing.
Zeg jij het me nu maar. Ik kom aan 60 kWh als ik 10 dagen op reis ga. De frigo's verklaren misschien 15 kWh. Waar gaat de rest naartoe? Moet ik de Fluvius bellen?
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Al die elektrische apparaten die veel draaien (met een gezin van 3-4) zoals wasmachine, droogkast, elektrische boiler, vaatwasser… dat zijn toch allemaal vrij grote verbruikers.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Al die elektrische apparaten die veel draaien (met een gezin van 3-4) zoals wasmachine, droogkast, elektrische boiler, vaatwasser… dat zijn toch allemaal vrij grote verbruikers.
Dat is waar, maar bij ons draait de wasmachine, droogkast, vaatwasser en boiler niet als we op reis zijn.
Tegelijk de auto opladen, de elektrische oven voorverwarmen en de wasmachine op volle kracht laten draaien wordt volgend jaar duurder. Met enige vertraging voert de Vlaamse energiewaakhond VREG vanaf 1 juli 2022 nieuwe nettarieven in waardoor Vlaamse gezinnen en kleine bedrijven moeten betalen voor hun piekverbruik. De VREG wil mensen aanmoedigen hun verbruik beter te spreiden in de tijd. Die ingreep moet vermijden dat het elektriciteitsnet overbelast raakt als iedereen ’s avonds van het werk thuiskomt en tegelijk de elektrische wagen met vol vermogen in de lader steekt.
De VREG lanceerde donderdag een online simulatietool, waardoor gezinnen voor het eerst een correcte inschatting kunnen maken van wat de nieuwe tarieven voor hen betekenen. Maken verbruikspieken de stroomfactuur duurder? En hoe valt er te besparen?
ik heb het ook gedaan, wel laden aan 2.8 kw, wat voor het gros van de tijd moet volstaan, of bedoel je gewoon €500 extra aan brandstofkosten auto?
hoe zwaar nam je je laadpaal?
maar wél knap dat de vreg de tarieven al kan inschatten voor 2022
Ik heb hem op 5.8 gezet, de bijna maximum op 1 fase.
Een BMW I4 opladen op 2.3 kw kost je 41 uur. Kan in praktijk genoeg zijn, maar stel dat je in het weekend 2 daguitstappen doet op zaterdag en zondag dan heb je zelfs met 5.8 kw 16 uur nodig.
Je kan voor deze gevallen natuurlijk laden aan de snellader. Die 500 euro is laden aan maximale snelheid. Met de investering van een slimme laadpaal zakt deze naar 250 euro.
Maar dan moet je een contract met 100% groene energie nemen als je de aftrek voor de laadpaal van je belastingen wil doen en die contracten zijn dan weer een stuk duurder per jaar.
Je moet tegenwoordig nogal wat uittellen om te weten wat de beste keuze is.
Is bvb het goedkoper om geen piekverbruik te hebben en altijd aan 2.3 kw te laden en dan uitzonderlijk te gaan laden aan een snellader indien je een lange rit wil doen, of toch maar uitzonderlijk dan een maanpiek nemen van 5.8 kw om hem tegen de ochtend vol te laden ? de tijd zal het uitwijzen
ja idd, met 7 kw laden ga ik ook €200 naar boven, best niet te veel gebruiken dus...net geprobeerd, met 22kw zelfs 400
alleen 2.8 kw laden is goedkoper dan vroeger (met digitale meter, en nix gaan spreiden)
vanaf nu september loopt de aftrek van de laadpaal, ik weet niet of het slim is en de stap nu te zetten, of dat de prijzen sowieso nog gaan zakken (hoewel de vraag gaat stijgen)...ik ben er ook niet uit of ik de zuil binnen of buiten ga laten installeren (brandgevaar vs efficienter binnen laden)
met deze ev - en het gebruik er mee gedaan wordt lukt het best allemaal op de granny 2.8kw (auto kan ook maar max 7kw aan)..maar naar de toekomst toe is een instelbare 3-fase 22kw lader toch wel aan te raden, lijkt mij
al jaren klant bij ecopower, das 100% groen van eigen bodem en ze zijn sowieso bij de goedkoopste (als je niet elk jaar overstapt en geregeld een welkomstbonus van €200 krijgt), maar ik wist niet dat dat in de vereisten zat
...zou fijn zijn als je kan simuleren sporadisch aan max capaciteit te laden
...en dan loopt de WP hier nog niet waar ze ons toe gaan verplichten
ja idd, met 7 kw laden ga ik ook €200 naar boven, best niet te veel gebruiken dus...net geprobeerd, met 22kw zelfs 400
alleen 2.8 kw laden is goedkoper dan vroeger (met digitale meter, en nix gaan spreiden)
vanaf nu september loopt de aftrek van de laadpaal, ik weet niet of het slim is en de stap nu te zetten, of dat de prijzen sowieso nog gaan zakken (hoewel de vraag gaat stijgen)...ik ben er ook niet uit of ik de zuil binnen of buiten ga laten installeren (brandgevaar vs efficienter binnen laden)
met deze ev - en het gebruik er mee gedaan wordt lukt het best allemaal op de granny 2.8kw (auto kan ook maar max 7kw aan)..maar naar de toekomst toe is een instelbare 3-fase 22kw lader toch wel aan te raden, lijkt mij
al jaren klant bij ecopower, das 100% groen van eigen bodem en ze zijn sowieso bij de goedkoopste (als je niet elk jaar overstapt en geregeld een welkomstbonus van €200 krijgt), maar ik wist niet dat dat in de vereisten zat
...zou fijn zijn als je kan simuleren sporadisch aan max capaciteit te laden
...en dan loopt de WP hier nog niet waar ze ons toe gaan verplichten
Levering I4 is pas lente volgend jaar dus ik heb nog tijd om het uit te zoeken.
Mijn voorkeur gaat naar de Zappi 2 laadpaal omdat deze ook alleen op je zonnepanelen kan werken.
Als we binnen een paar jaar de terugdraaiende moeten vervangen. ( verplicht na dat je installatie 15 jaar oud is) dan laad ik liever mijn wagen ermee dan dat ik aan een belachelijke vergoeding de stroom op het net moet zetten.
De zappi zou dan ook kunnen combineren netstroom + zonnestroom , maar ik heb nog niet gevonden dat als je de combinatie bvb 2.3 kw net + 3.5kw zonnepanlen oplaad , dit dan als een piek gemeten zal worden of dat dit dan als 2,3 kw telt op je digitale meter ?
Wij hebben nu een Eqc met 80 kwh batterij en laden aan 2,1kw . Laten we zeggen dat het een achteruitgang is qua comfort naar laden toe. Zelfs als die nog 50% batterij heeft , laad je bijna 3 nachten , ook omdat die gedurende de dag gebruikt wordt. Wil je bv een lange rit maken , moet je al een paar dagen van tevoren gaan plannen.
Momenteel zitten we rond een gemiddelde piek van een 5kw . Geef ik alle maanden een piek in van 7,5kw . Dan kost het ons een 100 a 120 euro per jaar meer.
Dan moeten we gewoon ervoor zorgen dat het laden de grootste piek blijft en al de rest daar onder blijft . In de winter met de WP zullen we daar een beetje moeten op letten . Als de WP niet draait dan moeten we ook niks meer spreiden .
Ev gaan we voornamelijk 's nachts laden. Maar dan terug aan 7,5kw.
Als een capaciteitstarief is voor afname dan kan je ervan uitgaan dat er ooit 1 komt voor injectie . Als maar genoeg mensen extra panelen leggen , wat de "trend" lijkt te worden.
Comment