Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Laadpassen en laadpalen prijzen opladen EV

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ja ik snap uw punt hoor, alles is een keuze, wonen in het stadscentrum is niet goedkoop maar het heeft ook voordelen, ik bespaar vooral veel tijd uit door niet naar een stad te moeten rijden en mijn auto er te parkeren als ik eens wil gaan winkelen of een andere activiteit te doen. tijd is ook geld uiteindelijk. als ik elke dag mijn auto in gent centrum zou willen parkeren, zou ik meer aan parking betalen dan dat ik nu aan huur betaal voor mijn appartement

we kunnen er nog lang over doorbomen, maar ergens vind ik het toch wel frappant dat op de ene plek de stroom gratis is en op de andere peperduur. het gaat toch om dezelfde stroom.
    met benzine heb je dat fenomeen niet of toch veel minder (20 cent duurder op de snelweg ofzo).
    Dat de peage in frankrijk duur is en het in duitsland gratis is, is even frappant.

Woon je hier in belgie dan maakt het wel uit of je thuis kan laden aan 25 cent of dat je een laadpaal aan 40 cent moet gebruiken. Want je laadt toch meestal thuis, die roadtrips met snelladen is idd een uitzondering die in het totale kostenplaatje weinig door weegt.

Voor mij was goedkope stroom ook niet de reden om elektrisch te gaan rijden, wel het werkingscomfort en het vermogen dat je krijgt. Als ik een uur aan het rijden ben met een ICE dan werkt dat motorgeluid op mijn systeem op den duur, dat geeft een soort vermoeidheid, en dat ervaar ik niet met een EV, mijn kop blijft dan veel langer fris.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
      ....
      Ook het al dan niet parkeren in het centrum van een stad is een keuze die je kan maken.
      Ik woon bv. in een dorp voor de rust en de natuur vlak bij de deur. Door corona ben ik die voordelen nog meer gaan waarderen.
      Maar dat dorp ligt ook in Vlaanderen. Afstand is er dus nooit een onoverkomelijk probleem.
      De stad heeft, zoals je zelf zegt, ook zijn voordelen. Maar die hou ik liever op een zekere afstand (wel de voordelen maar niet de nadelen ). Maar als ik van die voordelen wil genieten ga ik er, dan nog 90% over veld- en boswegen, te voet naar toe of met de (elektrische) fiets. Ga ik er toch uitgebreid winkelen, is het weer me te slecht rij ik gewoon met de EV tot aan de rand van de stad. Daar parkeer ik de auto op de gratis randparking. Is die parking volzet vind ik meestal, het is tenslotte Vlaanderen met al zijn vooroordelen , wel een plaatsje aan de parkeerplekken met openbare laadpaal. Komt die losse laadkabel toch nog eens uit de koffer.
      Vandaar ga ik, afhankelijk van weer, goesting of tijdstip, te voet naar het centrum (hooguit 10 minuten stappen) of neem ik op de parking de gratis stadsshuttle die de randparkings en centrumpunten aandoet. Op de terugweg idem.

Het is niet de stroom die duur is. De naakte stroomprijs kost meestal twee keer niets. Soms zelfs letterlijk. Het zijn alle infrastructuurkosten en belastingen er omheen die de eenheidsprijs zo relatief duur maken. Thuis is dat niet anders. Het grootste deel van je energiefactuur zijn vaste kosten. Niet de stroomprijs.
      De Lidl heeft laadpalen aan vestigingen met overwegend een grote PV-installatie op het dak. O.a. daardoor kunnen ze die elektriciteit ter plaatse ook gratis aanbieden. Er zijn geen transportkosten en geen belastingen op een intern netwerk.
      Daarom dat je in het buitenland op sommige plaatsen ook gewoon gratis kan laden (Vlaanderen is op dat vlak echt niet het voorbeeld, of het zou het uitvergrote negatief moeten zijn). De UK is hier wel een goed voorbeeld van. Er duiken steeds meer snellaadpleinen (echte dus, tot 350 kW) op met eigen batterijopslag en zonnepanelen op de overdekte laadplaatsen.
      Langs straten zijn ontsierende laadpalen technisch ook al opgelost. Bij niet gebruik verdwijnen deze gewoon terug onder de grond en uit het straatbeeld. Net zoals de palen om de toegang tot bepaalde straten voor sommige weggebruikers te verbieden en voor anderen slectief toe te laten (dat kan in Vlaanderen dan weer wel).
      Hier hebben de politici overwegend de mentaliteit van hun kiezers. Afwachten tot het niet meer anders kan en zeker niet vooruit lopen op de zaken. Het zou op korte termijn eens iets moeten kosten. Op langere termijn hopen dat 'de anderen' het wel voor hen zullen oplossen.

Als je hier er voor kiest om af en toe tegen de stroom in te gaan ben je meestal wel koning éénoog in het land der blinden.

Natuurlijk heb je dat fenomeen met brandstof niet. Je hebt mijn vorige verklaring duidelijk niet begrepen.
      Brandstof is bijna overal even duur. Je kan er een beetje op besparen maar nooit veel. Elektriciteit kan van gratis tot heel duur. Maar gemiddeld is het goedkoper dan brandstof. Die keuze heb je bij elektriciteit. Bij brandstof helemaal niet.
      Bij elektriciteit heb je soms ook nog de keuze om je eigen energiecentrale te installeren, te beheren en uit te baten. Bij brandstof bijna nooit.
      De volledige uitleg is, vooral geopolitiek, iets ingewikkelder maar dat zou ons te ver van dit topic afleiden.

Als je heel snel rijdt met een brandstofmotor en onder verschillende weersinvloeden is het verbruik hoger maar in % ook niet echt veel hoger.
      Dat komt gewoon omdat het rendement van een brandstofmotor altijd al heel slecht is. Iets meer op altijd veel valt dus niet zo op.
      Het rendement van een elektromotor is altijd zeer hoog. Maar in ongunstige omstandigheden (snelheid, wind, koude,...) valt het meerverbruik des te meer op.
      Omdat veel surplus op heel weinig meer opvalt.
      Tot je onder alle omstandigheden met dezelfde eenheden gaat vergelijken, bv. het verbruik in kWh. Dan zakt je broek af als je het verbruik van een brandstofmotor gaat vergelijken met dat van een elektromotor.

Vermogen speelt voor mij al lang geen rol meer voor een voertuig op de openbare weg. Je kan het toch nergens efficiënt gebruiken. Het "geluidloze" voordeel van een EV vind ik, voor de meeste 'betaalbare' EV's, ook overroepen. Het is de windruis en bandenruis die het meeste geluid in het interieur maken. Bij een moderne brandstofmotor met een goed geïsoleerd interieur heb je daar ook geen tot weinig last meer van.
      Of het is een persoonlijk iets. Tot enkele jaren terug zat ik dagelijks meerdere uren in een automobiel met brandstofmotor. Geen overmatige last van geluidsoverlast ondervonden.

Het werkingscomfort vind ik ook een punt in het voordeel van een EV. En laat de grootste tegenstanders dat nu niet niet ondervonden hebben.

Het grootste voordeel vind ik, dus louter persoonlijk, nog altijd dat ik mijn eigen energie kan opwekken voor mijn eigen mobiliteit. Zonder dat het me voorlopig meer kost dan een brandstofmotor. Integendeel zelfs. Het brengt nog altijd geld op.
      Last edited by ivob2; 04/01/2021, 13:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
        Je hebt mijn vorige verklaring duidelijk niet begrepen.
        Sorry dat ik uw lange epistels niet tot in detail uitvlooi.
        Maar ge zegt, stroom kost bijna niks, dat klopt.
        Daarom vind ik het misdadig dat ionity zo'n hoge bedragen vraagt, en allego ook in mindere mate.
        die pakken nog veel meer winst, dan dat onze overheid accijns aanrekent op brandstof (die in de basis eig ook goedkoop is).

Comment

Sorry dat ik uw lange epistels niet tot in detail uitvlooi.
          Geen probleem. Maar zo'n problematiek kan je, ik toch niet, samenvatten en benaderen in een leuke oneliner.
          Zeker geen sorry want niemand dwingt mij geschreven bijdragen te leveren. Dat is een vrije keuze.
          Ik verdien er, naargelang het aantal lezers, ook geen cent meer of minder door.

Tegenwoordig kan blijkbaar iedereen via sociale media een probleem creëren of oplossen in één gevatte zin.
          Die eigenschap heb ik niet meegekregen noch ontwikkeld.
          Eerder het tegendeel. Dat dit niet meer en vogue is besef ik ook wel.
          Maar daarom moet ik er nog niet altijd in meegaan.

Mijn pogingen tot bijdrage zijn altijd te negeren, dat is altijd een optie en al zeker een vrije keuze.
          Andersom heb ik daar geen probleem mee. Het kost mij nl. minder tijd en moeite om iets te lezen dan om het zelf te schrijven.
          Uit oneliners leer ik meestal ook niets bij over het onderwerp (maar dan weer wel over de schrijver). Maar ik aanvaard dat dit waarschijnkijk een persoonlijke tekortkoming is.

Er is niets misdadig in de stroomprijs aangeboden door Ionity of anderen. Het is een handelsovereenkomst volgens vraag en aanbod. Vrij te nemen of te laten.
          We hebben met zijn allen er voor gekozen om hoofdzakelijk in een vrije markteconomie te leven. Dat heeft zijn voor- en nadelen.

In (als vb.) een I-phone zitten ook niet tien keer duurdere materialen en grondstoffen dan in een goedkope oosterse smartphone.
          Daar stelt bijna niemand zich vragen bij. Je koopt het zonder je er verdere vragen bij te stellen. Of je denkt er dieper over na en neemt dan een weloverwogen beslissing. Een EV noch een smartphone zijn levensnoodzakelijke voorwerpen. Dan doet de vrije markt volledig zijn ding.
          Last edited by ivob2; 04/01/2021, 14:18.

Comment

Ik hou de dingen graag simpel, kreeg vroeger op school en op de unief soms hoge punten omdat ik de essentie van een ingewikkelde theorie in een paar zinnen kon samenvatten op mijn examen, en die anderen hun blad maar helemaal maar volpennen
            zelfs ook uw oplossing om bij slecht weer in de stad te geraken vind ik feitelijk al te ingewikkeld :p.
            ik houd niet zo van oplossingen die complexer zijn dan het probleem, keep it simple stupid is mijn motto
            mijnen thermostaat heeft 1 simpele draaiknop voor de temperatuur en dat vind ik perfect.

Comment

Laat ons zeggen dat de keuze bij een EV een heel stuk moeilijker is om te zien of hij bij je persoonlijke levensstijl past dan een gewone ICE.
              Bij een ICE is het eenvoudig , je weet je kostprijs van de wagen ,gemiddeld verbruik, en kostprijs van je benzine die tussen een redelijke grens blijft.

Bij een EV zijn de 2 laatste parameters wel helemaal anders en daar zit wel een stevig probleem om je berekening te maken.
              Zo is het verbruik tussen winter en zomer al een verschil , net als het verschil tussen in verbruik tussen 30 km/uur en 130 ook weeral een veel groter verschil is dan bij een ICE.
              Het gaat zelfs zover dat als je een TESLA 3 met Panasonic batterij ontvangt het verbruik anders is dan eentje met een LG batterij in winterse omstandigheden.

Ook de laadsnelheid van zowel de wagen als de laadpaal zijn zeer groot in verschil. Bij ICE is het simpel je gooit in 3 minuten je bak vol voor 700 km tegen een prijs die max 5% kan schelen.

Bij ICE ligt die range wel zeer ver uiteen , ik denk dat maar weinig mensen weten dat je aan de snellader het dubbel van de Dieselprijs betaald. Ik denk dat geen enkel autoverkoper daar iets van rept als je in de showroom staat.

En zelf al heb je die snellader maar 5 keer per jaar nodig , wel meestal moet het dan net snel gaan en heeft net iedereen hem dan nodig. ( vertrek op vakantie of dagtrip naar zee bij hittegolf

Het is pas bij gebruik dat je persoonlijk alle voor en nadelen gaat merken maar dan is de aankoop al gebeurd en kan je niet meer terug.
              Dus alles op voorhand uitzoeken is best wel leuk voor mij , maar ik kan mij inbeelden dat een groot deel van de mensen daar niks aan zal vinden en stevig gaan balen na hun eerste snellaadbeurt of als ze merken dat ze in de winter amper aan 60% van de beloofde WLTP range raken.

Comment

Dat weet je uiteraard maar pas na enige tijd.
                Of je moet de tijd nemen om veel rijderservaringen door te nemen en tegen elkaar af te wegen.
                En dan kunnen inschatten of de rijstijl van de ervaringen waar je je op baseert ongeveer gelijk loopt met het jouwe.

Als het over gebruikskost gaat maakt het ook niet veel uit hoeveel de EV in de winter verbruikt en in de zomer.
                De gebruikskost wordt immers (toch bij mij niet) berekend over de gebruiksduur van de auto en niet per rit.

Als je per EV het gemiddelde verbruik kent en de gemiddelde kostprijs per kWh kan je al een goede inschatting maken van de gebruikskost.

De onwetendheid van anderen gebruiken is toch nooit een argument om zelf iets te doen of te laten?
                Als ik in alle situaties moest handelen volgens de onwetendheid van derden was ik nu waarschijnlijk dood [overdrijvingsmodus ingeschakeld].

Onwetende mensen en mensen die over alles balen wat buiten hun eigen interessesfeer valt ga je altijd hebben.
                Daar kan je jeb eter niet aan spiegelen. Het is jouw leven. Niet dat van die ander.

in 2020 is onbeschikbaarheid van informatie echt geen punt van discussie meer.

WLTP range is net zo goed of zo slecht als bij een auto met verbrandingsmotor. De meeste bestuurders halen die waarden nooit, een deel zelden en een deel duikt er onder. Dat is bij een EV niet anders. Je moet alleen weten dat die WLTP cijfers volgens bepaalde criteria worden berekend en dat dit niet noodzakelijk de criteria zijn waar jij als rijder aan voldoet.
                Je eigen criteria ken je best zelf. De methodiek van de WLTP kan je zonder veel moeite opzoeken.

Hals over kop iets kopen is nooit een goed idee.
                Ik heb er meerdere maanden over gedaan om tot het besluit van de laatste EV te komen.
                Het is bijna nooit zo dat je van vandaag op morgen moet beslissen om tot de aankoop van een andere auto over te gaan.
                Last edited by ivob2; 04/01/2021, 14:37.

Comment

ik houd niet zo van oplossingen die complexer zijn dan het probleem, keep it simple stupid is mijn motto
                  mijnen thermostaat heeft 1 simpele draaiknop voor de temperatuur en dat vind ik perfect.
                  Dat probleem heb ik niet eens.
                  Zelfs een simpele oplossing is dus niet nodig.

Je slaagt er wel in om een omstandig probleem te creëren over de kostprijs van de aangerekend elektriciteit per soort laadpaal en plaats tot de kostprijs van het thuis vlees bakken tov een maaltijd op restaurant terwijl de kostprijs aan een laadpaal een non issue kan zijn. Kort gezegd: dat is een probleem zoeken waar er zeker al geen is. Over dat vlees wil ik het niet eens hebben want dat is voor mij nooit een probleem.

Ter zake: wat is uw simpele oplossing, liefst in één zin, voor de probleemstelling van Carman?
                  En liefst eentje waar hij echt iets aan heeft.

Mijn bondige advies, in vier woorden, aan Carman: koop je een benzineauto.
                  Last edited by ivob2; 04/01/2021, 19:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                    Lijkt me logisch dat er in de stad een andere pas nodig is dan in mijn garage :-P
                    Ik ben, met al dat vlees er tussen, de draad even kwijt, maar als het over een laadpas gaat kan je thuis dezelfde laadpas gebruiken dan in de stad of zelfs in de rest van het land.

Je kan je thuislaadpaal reserveren voor uitsluitend eigen gebruik zonder pas, koppelen aan je eigen laadpas of openstellen voor laadpassen van derden en eventueel de kost van het gebruik van je eigen laadpaal zelf bepalen.
                    Last edited by ivob2; 04/01/2021, 19:39.

Comment

Ter zake: wat is uw simpele oplossing, liefst in één zin, voor de probleemstelling van Carman?
                      Dat hij moet kopen waar hij zin in heeft. Of het nu benzine of elektrisch is, er is altijd wel een manier om de kost te drukken als die kost werkelijk een probleem is (tweedehands, bij de lidl laden, een tweedehands naftje kopen die ge nie meer omnium moet verzekeren, onderhoud bij de beunhaas ...) .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                        Laat ons zeggen dat de keuze bij een EV een heel stuk moeilijker is om te zien of hij bij je persoonlijke levensstijl past dan een gewone ICE.
                        Bij een ICE is het eenvoudig , je weet je kostprijs van de wagen ,gemiddeld verbruik, en kostprijs van je benzine die tussen een redelijke grens blijft.

Bij een EV zijn de 2 laatste parameters wel helemaal anders en daar zit wel een stevig probleem om je berekening te maken.
                        Zo is het verbruik tussen winter en zomer al een verschil , net als het verschil tussen in verbruik tussen 30 km/uur en 130 ook weeral een veel groter verschil is dan bij een ICE.
                        Omdat een EV bij trager rijden efficiënter is door het regeneren van elektriciteit. Je kan dat moeilijk een nadeel noemen. bij een ICE heb je exact dezelfde verschillen in verbruik tussen zomer en winter. Met de 420 d zat ik aan 4.1l/100 km in de zonder en 5.3 l/100 km in de winter
                        Het gaat zelfs zover dat als je een TESLA 3 met Panasonic batterij ontvangt het verbruik anders is dan eentje met een LG batterij in winterse omstandigheden.

Ook de laadsnelheid van zowel de wagen als de laadpaal zijn zeer groot in verschil. Bij ICE is het simpel je gooit in 3 minuten je bak vol voor 700 km tegen een prijs die max 5% kan schelen.

Bij ICE ligt die range wel zeer ver uiteen , ik denk dat maar weinig mensen weten dat je aan de snellader het dubbel van de Dieselprijs betaald. Ik denk dat geen enkel autoverkoper daar iets van rept als je in de showroom staat.
                        Koop je een Tesla dan heb je dat probleem niet : overal dezelfde prijs voor het supercharger, en een pak goedkoper dan een dieselwagen

En zelf al heb je die snellader maar 5 keer per jaar nodig , wel meestal moet het dan net snel gaan en heeft net iedereen hem dan nodig. ( vertrek op vakantie of dagtrip naar zee bij hittegolf

Het is pas bij gebruik dat je persoonlijk alle voor en nadelen gaat merken maar dan is de aankoop al gebeurd en kan je niet meer terug.
                        Dus alles op voorhand uitzoeken is best wel leuk voor mij , maar ik kan mij inbeelden dat een groot deel van de mensen daar niks aan zal vinden en stevig gaan balen na hun eerste snellaadbeurt of als ze merken dat ze in de winter amper aan 60% van de beloofde WLTP range raken.
                        Ik merk vooral dat mensen eens ze de keuze gemaakt hebben om elektrisch te gaan daar super enthousiast over zijn. Ik ken welgeteld één collega die niet echt tevreden is van zijn wagen (e-tron), en die heeft die gekozen omdat een andere collega die ook had gekozen en zonder nadenken 't zelfde heeft besteld.
                        BMW 420dA : >>>

Comment

En liefst eentje waar hij echt iets aan heeft.

Mijn bondige advies, in vier woorden, aan Carman: koop je een benzineauto.
                          Bedankt voor je advies Ivo

Ik maak binnen 2 weken een apart topic voor mijn nieuwe wagen. Ik wil het forum in andere post niet gaan vervuilen.

Ik denk dat het voor het ogenblik gewoon moeilijk is om kiezen. Maybe net te vroeg voor EV de technologie gaat nog enorm verbeteren en goedkoper worden. als ik Tweakers lees dan zitten er echt wel nog veel kinderziekten in EV. Omgekeerd tik de inruilwaarde van dieselauto's naar beneden dus kan ik als particulier ook geen 2 jaar wachten. Hopelijk zijn we binnen een jaar begin 2022
                          er uit wat het gaat worden

Comment

.. als het over een laadpas gaat kan je thuis dezelfde laadpas gebruiken dan in de stad of zelfs in de rest van het land.

Je kan je thuislaadpaal reserveren voor uitsluitend eigen gebruik zonder pas, koppelen aan je eigen laadpas of openstellen voor laadpassen van derden en eventueel de kost van het gebruik van je eigen laadpaal zelf bepalen.
                            Ah ok, dat wist ik niet, dat je voor thuis ook een laadpaal met pas kon kiezen. Lijkt me wel een raar idee, om in je eigen privé garage met zo een systeem te werken :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

Omdat een EV bij trager rijden efficiënter is door het regeneren van elektriciteit. Je kan dat moeilijk een nadeel noemen. bij een ICE heb je exact dezelfde verschillen in verbruik tussen zomer en winter. Met de 420 d zat ik aan 4.1l/100 km in de zonder en 5.3 l/100 km in de winter
                              Bedankt voor de real life cijfers.
                              Laten we nu, voor de duidelijkheid, even vergelijken met dezelfde waarden.
                              Je 420 d had in de zomer een verbruik van 43.8 kWh per 100 km en in de winter 56.7 kWh per 100 km. Dat is in de winter een meerverbruik van 29.5%.
                              De rijklate massa zal ongeveer 1700 kg bedragen?
                              Mijn huidige EV is ongeveer 1730 kg zwaar. Best vergelijkaar dus.
                              In de zomer had deze een verbruik van 14.3 kWh en vandaag (3°C buitentemperatuur) een verbruik van 17.5 kWh. Een winter meerverbruik van 23%. En dat zijn geen waarden gemeten bij uitsluitend trager rijden maar over vier seizoenen en over 9.000 km. Bij de vorige, gemeten over 4 seizoenen en 20.000 km waren de verbruikscijfers zelfs nog lager. Bij traag rijden (30-50 km/uur) schommelt het verbruik maar rond de 9-12 kWh/100 km.

Maar het winterverbruik van de BEV is nog altijd 60 % lager dan het zomerverbruik van de ICE.

Als je met dezelfde waarden vergelijkt plaatst dit het een en ander toch wel in een ander perspectief.

Gemakkelijkheidshalve houden we dan nog geen rekening met het aantal kWh uur dat nodig was om een liter diesel te produceren en te vervoeren tot aan de pomp. Ter info: voor mijn verbruikte kWh is dat een meerwaarde die schommelt tussen 10 en 20% (jaargemiddelde 15%).

Last edited by ivob2; 04/01/2021, 22:27.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

Ah ok, dat wist ik niet, dat je voor thuis ook een laadpaal met pas kon kiezen. Lijkt me wel een raar idee, om in je eigen privé garage met zo een systeem te werken :-)
                                Voor alle duidelijkheid, ik heb uit gemakzucht niet voor activatie van de laadpas op de thuislaadpaal gekozen. Alleen voor alle openbare laadpalen in de Benelux en op de laadpalen op de parking van "the office".
                                Op de thuislaadpaal is dat plug and play en via 4G zodat alles van op afstand (en overal) kan opgevolgd en bestuurd worden.

Helemaal geen raar idee.
                                Toch niet als je het verbruik per laadbeurt wenst te loggen inclusief kWh en kostprijs.

Zoals uit eerdere gesprekken al bleek ben ik niet altijd voor de simpelste oplossing.
                                Dus alles op zijn beloop laten of bijhouden met pen en papier en desnoods overtypen in een excel om enig overzicht te behouden is niet aan mij besteed.
                                Ik wens een zo volledig mogelijk overzicht te hebben op verbruik en kosten en dat dit bovendien automatisch gelogd wordt in een spreadsheet die altijd en overal toegankelijk is.
                                Dan moet je de laadpaal uiteraard activeren met een systeem dat dit kan. In mijn geval de combinatie van een laadpas en 4G.

Als je thuis en openbaar laadt en je gebruikt de laadpas enkel openbaar geeft dit een vertekend beeld van het werkelijk verbruik van je EV.
                                Of je zou het simpel moeten houden en thuis alles opschrijven en nadien toevoegen aan de spreadsheet van het openbaar laadpaalgebruik.
                                Maar daar ben ik te lui voor.

Overigens staat mijn laadpaal niet in een afgesloten garage maar onder de carport waar de EV geparkeerd staat.
                                Activeer de-activeer je de laadpaal niet met een laadpas (of softwarematig via 4G) zou iedereen er vrij toegang tot hebben.
                                Of je zou met een code moeten werken maar dat vraagt dan weer meer werk dan te swipen met je pas.
                                Niet echt de hoofdzaak (een vreemde kan in de praktijk weinig komen doen aan je eigen niet afgesloten laadpaal) maar een leuke bijkomstigheid. Het zit soms in de details.
                                Last edited by ivob2; 04/01/2021, 22:43.

Comment

Ik merk vooral dat mensen eens ze de keuze gemaakt hebben om elektrisch te gaan daar super enthousiast over zijn. Ik ken welgeteld één collega die niet echt tevreden is van zijn wagen (e-tron), en die heeft die gekozen omdat een andere collega die ook had gekozen en zonder nadenken 't zelfde heeft besteld.

Het is maar wat je zelf wil. Als je voor uiterlijk vertoon en comfort wenst te gaan (niets mis mee) moet je zonder twijfel (naargelang je smaak) kiezen voor de e-tron.
                                  Als je voor efficiëntie wil gaan en de afweging kosten-baten van belangrijk is moet je hem al zeker niet nemen. Was de eerste die hier afviel.

Comment

Het is maar wat je zelf wil. Als je voor uiterlijk vertoon en comfort wenst te gaan (niets mis mee) moet je zonder twijfel (naargelang je smaak) kiezen voor de e-tron.
                                    Als je voor efficiëntie wil gaan en de afweging kosten-baten van belangrijk is moet je hem al zeker niet nemen. Was de eerste die hier afviel.
                                    Ik heb hem niet gekozen
                                    De ideale EV bestaat natuurlijk ook niet. Indien ik over een jaar moest kiezen zou het misschien zelfs geen Tesla meer zijn (maar een BMW i4 of een Ioniq 45)
                                    BMW 420dA : >>>

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
                                      Ik denk dat het voor het ogenblik gewoon moeilijk is om kiezen. Maybe net te vroeg voor EV de technologie gaat nog enorm verbeteren en goedkoper worden. als ik Tweakers lees dan zitten er echt wel nog veel kinderziekten in EV. Omgekeerd tik de inruilwaarde van dieselauto's naar beneden dus kan ik als particulier ook geen 2 jaar wachten. Hopelijk zijn we binnen een jaar begin 2022
                                      er uit wat het gaat worden
                                      Kiezen is altijd moeilijk, de eindknoop doorhakken nog moeilijker.
                                      Uiteindelijk sta je er alleen voor. Een ander kan uiteiendelijk niet voor jou kiezen.

Wat betreft eventuele kinderziekten is het maar net wat en hoe hoog je verwachtingen zijn.
                                      Zelf merk ik daar niet echt iets van. En het is niet dat ik nogal kritiekloos tegenover de dingen sta.

De auto met het grootst aantal kinderziekten die ik ooit gereden heb (en dan nog bij herhaling falende software) met daarbovenop een constructeur die star elke verantwoordelijkheid van de hand bleef wijzen (tot ze jaren later verplicht werden tot een algemene terugroepactie) was een Duitse dieselauto.
                                      Mijn twee EV's zien tot op heden één keer per jaar de binnenkant van een werkplaats en dat is voor het verplichte jaarlijks onderhoud.

Comment

Ik heb hem niet gekozen
                                        De ideale EV bestaat natuurlijk ook niet. Indien ik over een jaar moest kiezen zou het misschien zelfs geen Tesla meer zijn (maar een BMW i4 of een Ioniq 45)
                                        Sorry. Dat was me duidelijk. Nu heb ik mij verkeerd uitgedrukt. 'Je' voor 'men' gebruikt.

Ik heb nu zelfs geen idee wat ik over een paar jaar zou kiezen.
                                        Tegen dan is de markt waarschijnlijk weer totaal anders => meer keuze aan een lagere prijs.
                                        Dat zie ik wel als het weer zo ver is.
                                        Last edited by ivob2; 04/01/2021, 22:59.

Comment

In "A better routeplanner" kan/moet je ingeven wat het referentieverbruik is van je voertuig @110km/H. Ik vind dat bij veel voertuigen gewoon niet terug. Wat vul je daar dan in?
                                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Working...
                                          X