Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Laadpassen en laadpalen prijzen opladen EV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
    In "A better routeplanner" kan/moet je ingeven wat het referentieverbruik is van je voertuig @110km/H. Ik vind dat bij veel voertuigen gewoon niet terug. Wat vul je daar dan in?
    Niets. Dan staat er een referentiewaarde
    BMW 420dA : >>>

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
      Wat vul je daar dan in?
      Als je het niet weet de referentiewaarde van dat voertuig en als deze afwijkt van je eigen ervaring het cijfer dat past bij jouw ervaring en rijstijl onder de weerstomstandigheden van het ogenblik dat je de reis onderneemt.

      Hoe accurater de cijfers die je bij de instellingen ingeeft hoe nauwkeuriger het resultaat van de routeplanner.
      De referentiewaarden zijn meestal nogal aan de voorzichtige kant.

      Je kan daar zo ver in gaan als je zelf wilt, van degradatie van de accu, wel of geen warmptepomp tot rekening houden met de drukte bij on route snelladers.
      Last edited by ivob2; 05/01/2021, 16:41.

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

        Niets. Dan staat er een referentiewaarde
        Inderdaad, 4.85 aan referentieverbruik staat er.
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
          Als je het niet weet de referentiewaarde van dat voertuig en als deze afwijkt van je eigen ervaring het cijfer dat past bij jouw ervaring en rijstijl onder de weerstomstandigheden van het ogenblik dat je de reis onderneemt.

          Hoe accurater de cijfers die je bij de instellingen ingeeft hoe nauwkeuriger het resultaat van de routeplanner.
          De referentiewaarden zijn meestal nogal aan de voorzichtige kant.

          Je kan daar zo ver in gaan als je zelf wilt, van degradatie van de accu, wel of geen warmptepomp tot rekening houden met de drukte bij on route snelladers.
          Ja klopt, mogelijkheden voor in te vullen zijn er genoeg. Ik denk dat die referentiewaarde bij 110km/u weinig realistisch is toch?
          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door carman Bekijk Berichten
            Mij volop aan het inwerken over de kosten van een EV.
            Aankoop is maar 1 deel maar dan heb je ook de terugkerende kosten.
            Onderstaande link is goede startinfo om te bekijken wat EV rijden kost.

            Eerste ontnuchtering: het is een fabeltje dat EV rijden goedkoper is dan ICE.
            Aan een snellaadpaal is het blijkbaar dubbel zo duur in kost voor 100 km opladen als gewoon diesel tanken
            Misschien uitzondering voor de Tesla supercharger ?

            Wie thuis geen laadpaal kan zetten bezint eer ge begint.
            Inderdaad, ik heb via A better routeplanner nog eens een keer gekeken voor een tripje van 994km met als voorbeeld een Enyaq 80, hiermee zou ik €136,50 (Ionity laadpalen blijkbaar) aan ladenkosten moeten spenderen. Als ik dat vergelijk met mijn huidige V60 D4 CC zou ik voor dat bedrag net niet/net wel dubbel zover geraken.


            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

              Ja klopt, mogelijkheden voor in te vullen zijn er genoeg. Ik denk dat die referentiewaarde bij 110km/u weinig realistisch is toch?
              Dat hangt van de rijstijl van iedere bestuurder en de rijomstandigheden af.
              Daar kan je dus alleen maar zelf correct op antwoorden.
              ABRP gebruikt als referentiewaarde meestal een voorzichtige en conservatieve inschatting.
              M.a.w. met de referentiewaarde ga je er meestal wel komen.
              Aan jou om na gebruik van het voertuig de waarde aan te passen aan jouw profiel.
              Het is een routeplanner die aangeeft welke optimale route je van A naar B moet volgen om zonder ongelukken een laadpaal te vinden en de schatte tijd die je over dat traject doet. Geen leidraad om EV's met elkaar te vergelijken. Daar zijn andere en betere tools voor.
              Meestal ken je bij het gebruik van een routeplanner je eigen auto en rijgedrag.

              Rijden van (Ionity) snellaadpaal naar snellaadpaal is zowat de duurste optie die er is om een EV te gebruiken.
              Voor de meeste autorijders is dat een uitzonderlijke situatie.
              Veel (auto)kopers maken hun rekening op basis van de regel en niet van de uitzondering.

              Als je een bestuurder bent welke op regelmatige basis veel km moet doen en dit langs autosnelwegen en onder tijdsdruk en de prijszetting een element van overweging is dan is een BEV niet de beste keuzeoptie als vervoermiddel.
              Last edited by ivob2; 07/01/2021, 12:33.

              Comment


              • #47
                Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
                Inderdaad, ik heb via A better routeplanner nog eens een keer gekeken voor een tripje van 994km met als voorbeeld een Enyaq 80, hiermee zou ik €136,50 (Ionity laadpalen blijkbaar) aan ladenkosten moeten spenderen. Als ik dat vergelijk met mijn huidige V60 D4 CC zou ik voor dat bedrag net niet/net wel dubbel zover geraken.
                Via (Ionity) snellaadpalen over een autosnelweg van punt A naar B rijden is inderdaad niet de goedkoopste wijze om je te verplaatsen.
                Voor veel mensen is dat evenwel een uitzonderingssituatie en niet de regel.
                Veel mensen gaan bij de aanschaf van een auto, om hun rekening te maken, ook uit van de regel en niet van de uitzondering.

                Als je dus een bestuurder bent die op regelmatige basis lange afstanden over de autosnelweg moet afleggen en de kosten zijn daarbij belangrijk
                is een BEV als eerste auto niet de logische keuze.

                Moest ik die rit met een BEV afleggen zou me dat in het slechtste geval nauwelijks 40€ kosten.
                Totaal ander uitgangspunt dus.
                Last edited by ivob2; 07/01/2021, 12:45.

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                  Via (Ionity) snellaadpalen over een autosnelweg van punt A naar B rijden is inderdaad niet de goedkoopste wijze om je te verplaatsen.
                  Voor veel mensen is dat evenwel een uitzonderingssituatie en niet de regel.
                  Veel mensen gaan bij de aanschaf van een auto, om hun rekening te maken, ook uit van de regel en niet van de uitzondering.

                  Als je dus een bestuurder bent die op regelmatige basis lange afstanden over de autosnelweg moet afleggen en de kosten zijn daarbij belangrijk
                  is een BEV als eerste auto niet de logische keuze.

                  Moest ik die rit met een BEV afleggen zou me dat in het slechtste geval nauwelijks 40€ kosten.
                  Totaal ander uitgangspunt dus.
                  Wat je zegt klopt volledig ivob2. We zijn 3 maanden ver en 5000km’s op de model 3 teller en nog geen enkele keer aan een openbare laadpaal moeten hangen. Thuisladen met de mobiele oplader (die ik wel vast heb kunnen monteren aan de gevel) aan 3 tot 3.7kw laden volstaat perfect.
                  Last edited by Intred; 11/01/2021, 13:17.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Intred Bekijk Berichten

                    Wat je zegt klopt volledig ivob2. We zijn 3 maanden ver en 5000km’s op de model 3 teller en nog geen enkele keer aan een openbare laadpaal moeten hangen. Thuisladen met de mobiele oplader (die ik wel vast heb kunnen monteren aan de gevel) aan 11kw laden volstaat perfect.
                    En zo verschilt ieder uitgangssituatie .
                    Wij laden thuis dan weer, op een uitzondering na, aan 4kW.
                    Niet omdat het nu meer kost (want dat doet het niet) maar gewoon om uit te vinden hoe we het capaciteitstarief het best kunnen omzeilen.

                    Inmiddels 29.500 km op de tellers van de EV's die we zelf hoofdzaklijk gebruikt hebben.

                    Een hobby gelijk een andere.
                    Last edited by ivob2; 07/01/2021, 13:16.

                    Comment


                    • #50
                      Mooi draadje om te volgen
                      Na 30 jaar benzine overweeg ik nu over te stappen naar 100 % elektrisch.
                      ergens volgende maand maak ik een testrit met de Skoda Enyak 80.
                      De wagen zal dienen voor woon/ werkverkeer, 50 km per dag.
                      Er zijn voorlopig geen plannen om buitenlandse reizen te maken.
                      Op mijn dak liggen 24 zonnepanelen. Maar ‘s winters brengen die natuurlijk weinig op.
                      We verwarmen elektrisch met convectoren die ‘s nachts opladen. Ik denk dat hierin een probleem kan schuilen. Opladen van wagen + convectoren gaat volgens mij voor problemen zorgen.
                      Er komt dus zowiezo een suv, dit jaar of begin volgend jaar. Maar het brandstoftype ligt nog niet vast.
                      ‘Dus even tijd investeren in wat opzoekwerk om naderhand niet voor verrassingen te staan.
                      Tips en opmerkingen zijn welkom. ( heb de links van de topicstarter wel reeds gelezen, waarvoor dank ).

                      En ach ja, steaks kunnen we in deze tijd moeilijk op restaurant verorberen.

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Demark Bekijk Berichten
                        Mooi draadje om te volgen
                        Na 30 jaar benzine overweeg ik nu over te stappen naar 100 % elektrisch.
                        ergens volgende maand maak ik een testrit met de Skoda Enyak 80.
                        De wagen zal dienen voor woon/ werkverkeer, 50 km per dag.
                        Er zijn voorlopig geen plannen om buitenlandse reizen te maken.
                        Op mijn dak liggen 24 zonnepanelen. Maar ‘s winters brengen die natuurlijk weinig op.
                        We verwarmen elektrisch met convectoren die ‘s nachts opladen. Ik denk dat hierin een probleem kan schuilen. Opladen van wagen + convectoren gaat volgens mij voor problemen zorgen.
                        Er komt dus zowiezo een suv, dit jaar of begin volgend jaar. Maar het brandstoftype ligt nog niet vast.
                        ‘Dus even tijd investeren in wat opzoekwerk om naderhand niet voor verrassingen te staan.
                        Tips en opmerkingen zijn welkom. ( heb de links van de topicstarter wel reeds gelezen, waarvoor dank ).

                        En ach ja, steaks kunnen we in deze tijd moeilijk op restaurant verorberen.
                        Niets gaat je beletten je wagen op te laden thuis.
                        100 km opladen per nacht gaat echt geen probleem zijn. Zelfs met aangekochte elektriciteit betaal je niet meer per 100 km. Koop je een slimme laadpaal die aan loadbalancing doet . Dan kan je het maximaal vermogen beperken, en gaat je stroompieken vermijden. 100 km per dag gaat met een Enyaqi waarschijnlijk 20-25 kWh per dag verbruik zijn.
                        De kosten om onderweg te laden zijn eigenlijk niet zo belangrijk, hoe vaak leg je meer dan 300 km af per dag?
                        BMW 420dA : >>>

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                          Niets gaat je beletten je wagen op te laden thuis.
                          100 km opladen per nacht gaat echt geen probleem zijn. Zelfs met aangekochte elektriciteit betaal je niet meer per 100 km. Koop je een slimme laadpaal die aan loadbalancing doet . Dan kan je het maximaal vermogen beperken, en gaat je stroompieken vermijden. 100 km per dag gaat met een Enyaqi waarschijnlijk 20-25 kWh per dag verbruik zijn.
                          De kosten om onderweg te laden zijn eigenlijk niet zo belangrijk, hoe vaak leg je meer dan 300 km af per dag?
                          300 km? Slechts een paar keer per jaar.

                          Comment


                          • #53
                            Dus moet je jezelf absoluut geen zorgen maken over de prijs via laadpassen, op voorwaarde dat je thuis kan opladen (en je wagen dus op jouw terrein kan parkeren). Je plaatst gewoon een laadstation (met installatie inbegrepen mogelijk vanaf 1500 EUR, hangt wel wat af van de situatie) en je laadt de wagen op via dat laadstation.
                            Reken aan 25 kWh / 100 km inclusief laadverliezen (reken iets hoger in wanneer je vooral autosnelweg rijdt)

                            Dat kost dan 25kWh * 0.21 EUR/kwH : 5.25 EUR/100 km

                            Met een benzine en diesel zit je vandaag minstens aan 6-7 EUR/100 km

                            En ja, de elektriciteitsprijzen kunnen stijgen. Maar de brandstofprijzen aan de pomp zijn volgens mij ook wat lager dan 1-2 jaar geleden volgens mij.

                            Indien je geen laadpaal kan plaatsen (bvb appartement) moet je eens contact nemen met bvb Allego (die verzorgen veel laadpalen in gemeentes), want ik heb eens ergens gelezen dat die speciale tarieven hebben voor mensen die zelf geen laadpalen kunnen zetten. Zou kunnen dat dat laatste niet klopt, maar niet gewaagd...
                            BMW 420dA : >>>

                            Comment


                            • #54
                              Dus 1€ per 100 km winst, maar eerst 1500€ voor een paal, da's dus 150.000 km te rijden voor je uit die extra kost komt. Dan zit de meerprijs voor de auto zelf er nog niet bij gerekend.
                              Bedankt voor de info, mijn besluit is genomen :-)

                              Comment


                              • #55
                                Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

                                Indien je geen laadpaal kan plaatsen (bvb appartement) moet je eens contact nemen met bvb Allego (die verzorgen veel laadpalen in gemeentes), want ik heb eens ergens gelezen dat die speciale tarieven hebben voor mensen die zelf geen laadpalen kunnen zetten. Zou kunnen dat dat laatste niet klopt, maar niet gewaagd...
                                Normaal loopt dat via Fluvius als er geen publieke laadpaal binnen een straal van 500m is. Elke particulier kan dit aanvragen.


                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • #56
                                  Hallo, ik wou even de volgende situatie voorleggen.

                                  ik kan van een familielid binnenkort een fiscaal afgeschreven Model S 90d kopen (2016 facelift) met nog gratis lifetime supercharging op.

                                  Situatie is als volgt:
                                  -ik heb geen thuislaadpaal en zal deze de komende tijd ook niet kunnen installeren (wegens 2 adressen, nieuw samengesteld gezin, etc,...)
                                  -laden via stopcontact is wel mogelijk
                                  -ik moet 2 keer per week op locatie werken, is enkel 120km. Belangrijk: op dat traject liggen 3 superchargers waar ik niet meer dan een paar 100m moet voor omrijden! Er komen nog dit jaar op die werklocatie ook een aantal 11kwh laadpalen. Dus laden is geen probleem en kan zelfs overal gratis
                                  -voor de rest wat ritten in de buurt, zelfden verder dan 50km h/t
                                  -er liggen op 1 adres zonnepanelen met wat productieoverschot

                                  Volgens mijn nonkel haalt dat spel makkelijk 400km uit 1 lading, meestal zelfs nog een stuk meer (rustige rijder en doet weinig autostrade).
                                  Het idee zou zijn om regelmatig te superchargen tussen 10 en 80%, dit zou al ruim voldoende moeten zijn voor mij. Eventueel 2x/week bijladen tot 100% laden op werk. (Hoeveel haalt zo'n SC voorbij de 80% nog trouwens?)
                                  In noodgevallen kan ik thuis overnight met de granny ook makkelijk 25-30kwh bijladen wat ruim voldoende is om tot aan de dichtstbijzijnde SC (15km) te raken.

                                  Mijn vraag is: kan dat frequente SC'en kwaad? Zijn er (naar laden toe) redenen om het niet te doen?

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                                    Dus 1€ per 100 km winst, maar eerst 1500€ voor een paal, da's dus 150.000 km te rijden voor je uit die extra kost komt. Dan zit de meerprijs voor de auto zelf er nog niet bij gerekend.
                                    Bedankt voor de info, mijn besluit is genomen :-)
                                    Wel, ik heb vorig jaar zonnepanelen gelegd, en daar 4500 Wp bijgelegd voor mijn auto. Dat was ongeveer 3500 EUR extra en ook 300 EUR per jaar extra aan netvergoeding. En daarmee ga ik de komende 10 jaar 300 EUR per jaar betalen als brandstofkosten. Voor ongeveer 20000 km per jaar
                                    BMW 420dA : >>>

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Alcazar Bekijk Berichten
                                      Hallo, ik wou even de volgende situatie voorleggen.

                                      ik kan van een familielid binnenkort een fiscaal afgeschreven Model S 90d kopen (2016 facelift) met nog gratis lifetime supercharging op.

                                      Situatie is als volgt:
                                      -ik heb geen thuislaadpaal en zal deze de komende tijd ook niet kunnen installeren (wegens 2 adressen, nieuw samengesteld gezin, etc,...)
                                      -laden via stopcontact is wel mogelijk
                                      -ik moet 2 keer per week op locatie werken, is enkel 120km. Belangrijk: op dat traject liggen 3 superchargers waar ik niet meer dan een paar 100m moet voor omrijden! Er komen nog dit jaar op die werklocatie ook een aantal 11kwh laadpalen. Dus laden is geen probleem en kan zelfs overal gratis
                                      -voor de rest wat ritten in de buurt, zelfden verder dan 50km h/t
                                      -er liggen op 1 adres zonnepanelen met wat productieoverschot

                                      Volgens mijn nonkel haalt dat spel makkelijk 400km uit 1 lading, meestal zelfs nog een stuk meer (rustige rijder en doet weinig autostrade).
                                      Het idee zou zijn om regelmatig te superchargen tussen 10 en 80%, dit zou al ruim voldoende moeten zijn voor mij. Eventueel 2x/week bijladen tot 100% laden op werk. (Hoeveel haalt zo'n SC voorbij de 80% nog trouwens?)
                                      In noodgevallen kan ik thuis overnight met de granny ook makkelijk 25-30kwh bijladen wat ruim voldoende is om tot aan de dichtstbijzijnde SC (15km) te raken.

                                      Mijn vraag is: kan dat frequente SC'en kwaad? Zijn er (naar laden toe) redenen om het niet te doen?
                                      Kijk eerst na of de MCU van die wagen moet vervangen worden, dat was met de eerste model S het geval en is een zeer dure vervanging. Verder is er ook een probleem met de draagarmen, en dat vervangen kost ook een behoorlijke duit
                                      Ik dacht dat Tesla niet langer gratis superchargen liet overzetten op nieuwe eigenaars, moet je misschien toch eens correct over informeren.
                                      En wanneer je te vaak aan een SUC laadt, gaat TEsla na verloop van tijd de laadsnelheid verlagen wanneer ze zien dat de accu degradeert.
                                      Maar met een gewoon stopcontact kan je volgens mij ook al laden aan 3.5 kW. Wanneer je de wagen 10 uur lang aan 't stopcontact laat hangen, heb je dan ook al bijna 150 km geladen
                                      BMW 420dA : >>>

                                      Comment


                                      • #59
                                        Overzetten SC is al voor geïnformeerd en kan in dit geval wel, je kunt dat nagaan in info display (was tot begin 2017 en daarna nog een paar 'speciale acties')
                                        Hoe zie je of zo'n MCU aan het gaan is? Al een paar keer meegereden en zelf gereden, geen rare dingen gemerkt.
                                        SC kan tot 120kw, zelfs als beperken ze het een beetje dan nog gaat het veel sneller zijn dan een gewone laadpaal. Daar maak ik me niet vee zorgen over. Hoeft ook niet altijd tot 80% te gaan.

                                        Ik meen ergens te hebben gelezen bij een Tesla het stopcontact-laden beperkt wordt tot 2,3 kw en met laadverliezen dus netto 2kw ongeveer. Maar kan mis zijn hoor, ben zeker geen specialist terzake

                                        Comment


                                        • #60
                                          het is mss wat simplistisch gesteld, maar je hoeft geen biv, rijtax, hopelijk minder onderhoud en tesla behoed de batterijen op de sc's zelf via software als jij de auto dan nog niet te vol gratis laadt...kun je de evt te verwachten mcu en draagarmen van die centen betalen, als je anders een 3 liter zou gaan rijden

                                          en ik weet niet of de auto van je familie ervoor in aanmerking komt, maar vlg dit artikel van 12/20 neemt tesla meestal de kost van de mcu op zich

                                          Tesla heeft de garanties van oudere Model S- en Model X-auto's uitgebreid, waardoor deze auto's die problemen hebben met versleten eMMC-chips onder garantie gerepareerd kunnen worden. Auto's met defecte opslagchips kunnen mogelijk niet meer worden opgeladen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X