Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Laadpassen en laadpalen prijzen opladen EV

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik denk dat get dat superchargen rap gaat beu worden. het is langer dan 5 minuten dat ge daar staat he, of t moet zijn dat ge dan telkens ook weet te genieten van de mcdonalds of andere eettent die er naast ligt.
    Koop u een 3.5 KW wallbox voor thuis aan 500 euro, dat is al genoeg om dik 200 km op een nacht bij te laden. Als ge dat elke dag doet, hebt ge 70000 km op een jaar gebold. Dan gaat ge zelden aan een supercharger moeten staan en 't is beter voor uw batterij.
    Probleem met MCU is te voorkomen door tijdig de geheugenchip in de computer te vervangen, een klusje die een handige harry zo gepiept heeft.

Comment

Bwa, die tijd gaat toch ook wel snel voorbij, wat internet, paar youtubefilmpjes bekijken en je ben al snel 20 tot 30 minuten verder.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Ik heb een blinde hond die overal graag meegaat en we wandelen een stukje

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

grappig hoe het voor de ene een welgekomen pauze en is en voor de andere een paar stops op reis onaanvaardbaar tijdverlies is. ik gebruik hier in belgie de superchargers eigenlijk quasi nooit.

Comment

Als het gratis is gelijk in Alcazar zijn geval dan zou je toch zot moeten zijn om het niet te doen imho, en al zeker als er 3 op zijn traject liggen
            Ik heb maar een armzalige 9,2 kwh phev-batterij en als ik gratis kan laden dan doe ik dat ook

in 20 minuten hebt ge al een hoop laadtijd bij via een supercharger, telefoontjes opsparen of mails beantwoorden en da's zo voorbij
            t is een kwestie van organisatie hé

Op YT filmke van een Engelsman die een update gaf over zijn Model S 85 na 150000 mijl (+/- 240000 km). Kerel doet niet anders dan superchargen en was nog maar een paar procenten kwijt in vgl. met nieuw.
            Als ge niet iedere keer tot 100% laadt en tot 1% laat zakken dan is die degradatie volgens mij fel overdreven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

Normaal loopt dat via Fluvius als er geen publieke laadpaal binnen een straal van 500m is. Elke particulier kan dit aanvragen.

Dat is iets helemaal anders.
              Als er binnen een straal van 500 m geen publieke laadpaal staat kan je een publieke laadpaal aanvragen binnen die straal.
              Hoe lang het duurt voor die er dan effectief staat is weer een andere zaak.
              Maar dat is niet hetzelfde dan tegen lagere tarieven kunnen laden aan een openbare paal omdat je er zelf geen kan plaatsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Demark Bekijk Berichten
                Mooi draadje om te volgen
                Op mijn dak liggen 24 zonnepanelen. Maar ‘s winters brengen die natuurlijk weinig op.
                We verwarmen elektrisch met convectoren die ‘s nachts opladen. Ik denk dat hierin een probleem kan schuilen. Opladen van wagen + convectoren gaat volgens mij voor problemen zorgen.
                Er komt dus zowiezo een suv, dit jaar of begin volgend jaar. Maar het brandstoftype ligt nog niet vast.
                ‘Dus even tijd investeren in wat opzoekwerk om naderhand niet voor verrassingen te staan.
                Tips en opmerkingen zijn welkom. ( heb de links van de topicstarter wel reeds gelezen, waarvoor dank ).

En ach ja, steaks kunnen we in deze tijd moeilijk op restaurant verorberen.
                Als er op je dak al zonnepanelen liggen heb je ook nog recht op de terugdraaiende teller (of je zonnepanelen zouden al van voor 2006 moeten zijn).
                Zolang speelt het punt niet dat je zonnepanelen in de winter minder opbrengen.
                Vanaf het ogenblik dat je geen salderingsrecht meer hebt (terugdraaiende teller) heb je ook een bijkomend financieel probleem om 's nachts je accumulatoren op te laden. Nachttarief wordt ook afgebouwd over een periode van 8 jaar.
                Of er een technisch probleem is met het gelijktijdig laden van een EV en 's nachts opladende convectoren hangt af van je thuisinstallatie (1F of 3 F?) en het max.. afgenomen vermogen van je accumulatoren en de marge die er dan nog overblijft op je thuisnetwerk.

Als je iedere dag de accu van een Enyak maar 100 km moet bijladen (5 dagenweek?) kan je dat zelfs met een granny charger die je thuisnetwerk nauwelijks belast. Je zou dan op de tijdstippen dat de EV er door de dag is (WE?) de accu kunnen volladen tijdens de dag (geheel of gedeeltelijk via de zonnepanelen wat je net niet of minder belast). Dan heb je een reserve opgebouwd voor het W/W verkeer tijdens de week en moet je zelfs niet dagelijks 100 km bijladen. Je hebt tijdens de periodes stilstaan dag/WE al een 'reserve' van 80 kWh opgebouwd.
                Last edited by ivob2; 11/01/2021, 12:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alcazar Bekijk Berichten
                  Hallo, ik wou even de volgende situatie voorleggen.

Mijn vraag is: kan dat frequente SC'en kwaad? Zijn er (naar laden toe) redenen om het niet te doen?
                  Het is een Tesla en dan nog eens van de oudere generatie.
                  Bij Tesla is 100% accustatus netto gelijk aan bruto.
                  Om die reden zegt zelfs Tesla dat het voor hun EV's beter is om niet regelmatig te laden boven de 90%.
                  Als je geen nodeloze tijd wil verspillen laad je best (gemiddeld, dat kan voor iedere EV iets schelen) in de range 20-80%.
                  De Tesla ken ook de locatie van zijn SUC's. Hij heeft de mogelijkheid de accu voor te verwarmen als hij weet dat hij bij SUC x moet gaan laden. Gezien het SUC laden voor jou dan ook nog eens gratis is kan je de accu voorverarmen en aan de SUC telkens zo snel en optimaal mogelijk bijladen. Daar je er regelmatig voorbijkomt ben je ook niet verplicht om telkens de max. lading in de range 20-80 binnen te halen.
                  Of het voor jou al dan niet tijdverlies is moet je voor jezelf bepalen.
                  Bovendien kan je binnenkort op de werklocatie ook nog eens gratis bijladen. Dan moet je zelfs die 100 m met bijbehorend tijdverlies niet meer inplannen.

Wat jij hier weergeeft al gebruikersprofiel van een EV en de mogelijkheden tot gratis laden is het bijna een no-brainer.
                  Het enige twijfelpunt is nog wat de vraagprijs is.
                  Last edited by ivob2; 11/01/2021, 13:01.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten

Wel, ik heb vorig jaar zonnepanelen gelegd, en daar 4500 Wp bijgelegd voor mijn auto. Dat was ongeveer 3500 EUR extra en ook 300 EUR per jaar extra aan netvergoeding. En daarmee ga ik de komende 10 jaar 300 EUR per jaar betalen als brandstofkosten. Voor ongeveer 20000 km per jaar
                    In de hoop dat je 10 jaar kan blijven salderen en je kan blijven laden aan max. 2.5 kW.

Waarom was dat 300€ extra aan netvergoeding? De prosumentenvergoeding wordt toch bepaald op het max. kVA omvormervermogen en niet op het aantal Wp van je zonnepanelen.
                    Last edited by ivob2; 11/01/2021, 13:15.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Bwa, die tijd gaat toch ook wel snel voorbij, wat internet, paar youtubefilmpjes bekijken en je ben al snel 20 tot 30 minuten verder.
                      Of gewoon tijdens het winkelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                        Als het gratis is gelijk in Alcazar
                        Als ge niet iedere keer tot 100% laadt en tot 1% laat zakken dan is die degradatie volgens mij fel overdreven
                        Klopt.
                        Op de eerste Leafs en wat uitzonderingen na is daar uit de praktijk weinig van gebleken.

Mijn vorige EV werd dagelijks tot 100% geladen en na een jaar was er geen degradatie van de accu.
                        Maar slechts zelden snelladen boven de 80%. Daar win je weinig tot niets mee. Zelfs niet als het gratis is.
                        Last edited by ivob2; 11/01/2021, 18:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                          Als er op je dak al zonnepanelen liggen heb je ook nog recht op de terugdraaiende teller (of je zonnepanelen zouden al van voor 2006 moeten zijn).
                          Zolang speelt het punt niet dat je zonnepanelen in de winter minder opbrengen.
                          Vanaf het ogenblik dat je geen salderingsrecht meer hebt (terugdraaiende teller) heb je ook een bijkomend financieel probleem om 's nachts je accumulatoren op te laden. Nachttarief wordt ook afgebouwd over een periode van 8 jaar.
                          Of er een technisch probleem is met het gelijktijdig laden van een EV en 's nachts opladende convectoren hangt af van je thuisinstallatie (1F of 3 F?) en het max.. afgenomen vermogen van je accumulatoren en de marge die er dan nog overblijft op je thuisnetwerk.

Als je iedere dag de accu van een Enyak maar 100 km moet bijladen (5 dagenweek?) kan je dat zelfs met een granny charger die je thuisnetwerk nauwelijks belast. Je zou dan op de tijdstippen dat de EV er door de dag is (WE?) de accu kunnen volladen tijdens de dag (geheel of gedeeltelijk via de zonnepanelen wat je net niet of minder belast). Dan heb je een reserve opgebouwd voor het W/W verkeer tijdens de week en moet je zelfs niet dagelijks 100 km bijladen. Je hebt tijdens de periodes stilstaan dag/WE al een 'reserve' van 80 kWh opgebouwd.
                          Bedankt voor de reactie.
                          Ik heb drie tellers in huis: piek, dal, nacht. Accumulatoren werken op nacht. Maar wagen zal wellicht op daltarief opgeladen worden. Of zelfs piek als ik 5000 watt binnentrek op een mooie dag.
                          Had dus wat foute info gegeven in mijn eerste post. Ik ben niet echt een techneut.
                          De verwarming heeft drie fasen, dus dat komt dan ook wel in orde.
                          Ik heb een carport met ruimte zat voor een lader.

Ik denk dus dat ik goed zit om voluit te gaan voor een ev.
                          Alleen de kostprijs is een doorn in het oog. Ik kom aan 50000 euro voor een Enyak 80.
                          Ik ben geen zelfstandige dus kan ik niet afschrijven.

Ik twijfel toch nog. Gemak van benzine is dat je je nooit zorgen hoeft te maken. Er zijn overal benzinestations, kost paar minuten en je bent weer op de baan voor 700 + km. Met een EV ga ik veel meer moeten plannen.
                          Ik maakte berekening ritje naar kust en terug vanaf mijn woonplaats, Affligem. Heen en terug geen probleem voor Enyak 80. 200 km haalt hij vlot.
                          Dan eens Affligem - Dinant en terug. Zou ik nog 19 % batterij over houden.
                          Met een ev moet je dus echt meer bezig zijn. Zomaar ‘s morgens met een batterij die 50% opgeladen is beslissen eens naar de Hoge Venen te rijden omdat je er zin in hebt zit er dan niet in. Je zal onderweg duurder moeten bijtanken en tijd verliezen.

Nu goed, allemaal losse bedenkingen. Ik neem een jaartje de tijd om rustig uit te kijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Demark Bekijk Berichten

Bedankt voor de reactie.
                            Ik heb drie tellers in huis: piek, dal, nacht. Accumulatoren werken op nacht. Maar wagen zal wellicht op daltarief opgeladen worden. Of zelfs piek als ik 5000 watt binnentrek op een mooie dag.
                            Had dus wat foute info gegeven in mijn eerste post. Ik ben niet echt een techneut.
                            De verwarming heeft drie fasen, dus dat komt dan ook wel in orde.
                            Ik heb een carport met ruimte zat voor een lader.

Ik denk dus dat ik goed zit om voluit te gaan voor een ev.
                            Alleen de kostprijs is een doorn in het oog. Ik kom aan 50000 euro voor een Enyak 80.
                            Ik ben geen zelfstandige dus kan ik niet afschrijven.

Ik twijfel toch nog. Gemak van benzine is dat je je nooit zorgen hoeft te maken. Er zijn overal benzinestations, kost paar minuten en je bent weer op de baan voor 700 + km. Met een EV ga ik veel meer moeten plannen.
                            Ik maakte berekening ritje naar kust en terug vanaf mijn woonplaats, Affligem. Heen en terug geen probleem voor Enyak 80. 200 km haalt hij vlot.
                            Dan eens Affligem - Dinant en terug. Zou ik nog 19 % batterij over houden.
                            Met een ev moet je dus echt meer bezig zijn. Zomaar ‘s morgens met een batterij die 50% opgeladen is beslissen eens naar de Hoge Venen te rijden omdat je er zin in hebt zit er dan niet in. Je zal onderweg duurder moeten bijtanken en tijd verliezen.

Nu goed, allemaal losse bedenkingen. Ik neem een jaartje de tijd om rustig uit te kijken.
                            Met drie fasen zit je technisch dus op het goede spoor.
                            Of je thuis wil laden met een laadpaal op drie fasen hangt er gewoon vanaf hoeveel euro je er voor over hebt.
                            Zoals ik al zei, nachttarief wordt uitgefaseerd.
                            Vanaf 2022 (dus over één jaar) wordt de basiscapaciteit 2.5 kW. Als je dan met een vermogen van 11 kW gaat laden zit je, je ander verbruik in aanmerking genomen, al vlug 10 eenheden boven het basisvermogen. Als de cijfers die nu circuleren zou dat een extra kost van 500 € op jaarbasis betekenen.

50.000 € voor een Enyak met een 80 kWh batterij vind ik een goede evolutie.
                            Dat was twee jaar geleden de prijs voor een kleinere e-Niro met een 64 kWh batterij.

Of je 50.000 € over hebt voor een Skoda waar je meer moet bij plannen dan bij een benzine is iets dat alleen jij kan bepalen.
                            Last edited by ivob2; 11/01/2021, 18:58.

Comment

De range lijkt me niet iets om zorgen over te maken, althans met een 80kwh batterij. Als je snachts oplaadt ben je smorgens altijd vol en kan je minstens 300 km doen, bij uitzonderingen kan je nog altijd beroep doen op snelladers. Ik rijd ook geregelf 300 km waardoor ik met minder dan 20% terugkom; maar op zo’n ritten ga ik niet nog een extra ommetje doen voor de lol, heb dan al lang genoeg in de auto gezeten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

Met drie fasen zit je technisch dus op het goede spoor.
                                Of je thuis wil laden met een laadpaal op drie fasen hangt er gewoon vanaf hoeveel euro je er voor over hebt.
                                Zoals ik al zei, nachttarief wordt uitgefaseerd.
                                Vanaf 2022 (dus over één jaar) wordt de basiscapaciteit 2.5 kW. Als je dan met een vermogen van 11 kW gaat laden zit je, je ander verbruik in aanmerking genomen, al vlug 10 eenheden boven het basisvermogen. Als de cijfers die nu circuleren zou dat een extra kost van 500 € op jaarbasis betekenen.

50.000 € voor een Enyak met een 80 kWh batterij vind ik een goede evolutie.
                                Dat was twee jaar geleden de prijs voor een kleinere e-Niro met een 64 kWh batterij.

Of je 50.000 € over hebt voor een Skoda waar je meer moet bij plannen dan bij een benzine is iets dat alleen jij kan bepalen.
                                Je hoeft ook niet op 11kW te laden, met 7kW is je batterij op een nachtje laden ook vol.

Heb toch niet zo veel angst voor dat nettarief.
                                Als je electrisch rijdt, dan gaat je verbruik sterk omhoog, en met de huidige tarieven zou je meer betalen omdat het in elke kWh zit.

Met een intelligente paal kan je ook zorgen dat je momentaan verbruik beperkt wordt tot bv 7kW, dan laadt je auto wat trager als je om 22h je wasmachine aan zet.

En dat hoeft echt geen probleem te zijn. Als je thuis komt met bv 20% laadtoestand, dan duurt het laden tot 100% niet meer dan 10 uur.
                                Dus als je om 7h 's morgens wil vertrekken, dan moet je pas laden vanaf 21h 's avonds.

En niet elke dag heb je een volle batterij nodig....
                                Ik vind de Enyaq ook een mooie auto met een passend concept.
                                Maar ik vrees dat de leveringen traag gaan gebeuren, de vraag schijnt enorm te zijn.

Comment

Ik heb helemaal geen angst voor het nettarief want ik ga ze niet betalen.
                                  Maar een geïnformeerd persoon is er twee waard.
                                  Wat iedereen met die informatie doet is uiteraard zijn eigen zaak.
                                  Maar je kan ze maar beter op voorhand hebben dan voor voldongen feiten geplaatst te worden.

Het is Denmark die er nu vanuit gaat dat hij de EV gaat laden aan nachttarief.
                                  Dan mag hij ook weten dat dit voordeel waarschijnlijk nietmeer zal gelden voor de volledige gebruiksduur van een kandidaat EV.
                                  Hij is ook een particuliere aankoop. Alle kosten zijn dus voor hem. Dan kan het nooit kwaad al die kosten te kennen en mee te nemen in de berekening.

Uiteraard moet hij niet aan 11 kW opladen. Hij moet zelfs niet aan 7 kW opladen. In sommige gevallen zal zelfs een gewoon stopcontact aan 2.7 kW volstaan.
                                  Zelf laad ik ook, op een uitzondering na, thuis niet sneller dan aan 4 kW.

Maar als je op eigen kosten thuis wenst te laden is het misschien wel belangrijk om te weten of je dan de kosten moet maken van de installatie van een 22-11-7 kW laadpaal of een gewone granny charger die meestal standaard bij de EV geleverd wordt. Het heeft, denk ik toch, weinig zin nu een 11 kW laadpaal te plaatsen als je hem een jaar later maar voor 7 kW of minder gaat gebruiken om jaar na jaar de netkosten uit te sparen.

Dat met elektrisch rijden het verbruik en de kostprijs van je energie omhoog gaat is niet voor iedereen zo. Ik laad de BEV bv. nog op met de overproduktie van mijn zonnepanelen. En zolang ik nog een analoge meter heb zal dit zo blijven.
                                  Alle kosten zitten inderdaad in de kWh prijs. Maar gezien de kWh prijs bij mij nul is kan ik maar beter zoveel mogelijk verbruiken. 1000 x nul of 2000 x nul blijft nu eenmaal nul euro. Maar als ik 2000 kWh kan laden ipv 1000 halveert in verhouding de prijs van het prosumententarief per kWh.

Ik ben voorstander van een BEV. Omdat ik toevallig alle voordelen er van kan combineren en nauwelijks last heb van de nadelen.
                                  Maar daarom moet ik nog niet onverdeeld positief zijn over een BEV.
                                  Er zijn wel degelijk nog altijd serieuze nadelen aan.

Het kan dus nooit kwaad naast de voordelen ook de mogelijke nadelen op te sommen.
                                  Aan ieder, volgens eigen profiel en verwachtingen, om na kennis van liefst zoveel mogelijk voor- en nadelen de eigen rekening te maken.

Ik ben het ook niet eens met het idee dat je een EV niet altijd vol moet laden.
                                  Ik ben liever voorbereid op het onverwachte.
                                  Mijn EV moet bv. in normale omstandigheden nooit vol zijn.
                                  Maar je zal op het ogenblik dat je nog maar weinig range hebt en niet verwachtte dit nodig te hebben maar juist dat telefoontje krijgen dat je dringend naar een ziek familielid in die verre provincie moet (of whatever). Met een ice geen probleem want die gooi je om de hoek vlug even vol. Met een BEV, zeker niet in Vlaanderen, kan dat al een heikele onderneming worden.
                                  Vandaar dat mijn BEV bij thuiskomst altijd aan de lader hangt tot volgend vertrek.
                                  Altijd maximale range tegen een lage laadsnelheid.

Aan de boodschap van 'het komt allemaal wel goed en het is geen probleem' heeft een leek in de materie weinig.

Overmorgen komt het GH in openbare terechtzitting samen in de rechtspraak 7295 inzake het beroep tot vernietiging van de artikelen 17, partim, en 31 van het decreet van het Vlaamse Gewest van 26 april 2019 « tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009, wat betreft de uitrol van digitale meters en tot wijziging van artikel 7.1.1, 7.1.2 en 7.1.5 van hetzelfde decreet », ingesteld door de autonome dienst met rechtspersoonlijkheid « Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt ».

Hopelijk weten we dan weer iets meer.
                                  Last edited by ivob2; 12/01/2021, 14:31.

Comment

On topic terug...

Als ik ga kijken op https://ik-rij-elektrisch.be/laadpassen/ zie ik dat bij Cenergy er geen abo is, geen opstartkost en geen surplus op de stroom. Waar halen die hun inkomsten dan uit? Dats24 heeft €1 per maand maar relatief goedkoop laden aan 0,25€/kWh bij hun palen. Handig als je even je boodschappen doet maar uiteraard niet aan de Colruyts in onze buurt (Torhout en Oostende).

Zie ik iets over het hoofd of zijn beide no-brainers?

Comment

"Handig als je even boodschappen doet" is alleen van toepassing aan een DC snellader.
                                      Aan een AC lader is het meestal niet eens de moeite om tijdens het boodschappen aan te koppelen.

Met een gratis laadpas van CenEnergy betaal je inderdaad alleen de kWh prijs (en eventueel de startfee en standprijs) die geldt voor de laadpaal waar je aankoppelt.
                                      Uiteraard verschilt de prijs van aanbieder tot aanbieder.
                                      Maar bovenop de prijs van de aanbieder betaal je geen fee.
                                      Last edited by ivob2; 12/01/2021, 17:07.

Comment

waar is hun verdienmodel dan?

dat anderen een betere prijs onderhandelen met de aanbieder

lijkt mij wel een interessante alleszins, niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                          waar is hun verdienmodel dan?
                                          Dat kon ik ze toch moeilijk vragen? (kan natuurlijk wel maar dat gaan ze niet aan mijn neus hangen).
                                          Dat kan van alles zijn, het aantrekken van potentiële klanten voor hun andere business: smarthome, thuislaadpalen, back up office,.....
                                          Onderhandelde omzetpremie met laadpaalaanbieders,....

Wat is het verdienmodel van Lidl?
                                          Tijdens de openingsuren free plug and play zonder enige formaliteit.

Lijkt me inderdaad interresant.
                                          Maar ik heb het in de praktijk niet uitgeprobeerd. Ik heb al een voordeligere (Newmotion) laadpas.
                                          De hun laadpas is gratis dus het uitproberen zal je niet tot het faillissement leiden.
                                          Het kan inderdaad ook dat je bij een betalende laadpas een goedkopere kWh prijs zou kunnen krijgen.
                                          Maar dan zou je al iedere laadpaskost moeten kunnen vergelijken met de kWh prijs van de laadpaalaanbieders.
                                          Daar ga ik mijn hoofd echt niet over breken.

Maar dat blijkt niet uit de vergelijkende tabel van "ik rij elektrisch".
                                          Als kWh- prijs rekenen deze allemaal minstens "het tarief derde partij".
                                          Alle anderen rekenen op de een of andere manier een variabele of vaste toeslag op het tarief derde partij.
                                          Last edited by ivob2; 12/01/2021, 17:38.

Comment

Working...
                                          X