Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Laadpassen en laadpalen prijzen opladen EV

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
    Grondwettelijk Hof vernietigt Vlaamse regeling zonnepanelen


    https://www.hln.be/consument/grondwe...elen~ae2d3f96/

    Betekent dit nu dat ze de uitrol van digitale meters gaan versnellen en/of dat het capaciteitstarief er sneller komt?
    Ik laad mijn PHEV voorlopig toch met de granny aan 2,3 maar wie met een terugdraaiende teller op eigen kosten investeerde in een fase 3 11kw heeft nu toch ferm gescheten imho (of zie ik dit verkeerd).
    Typisch Belgisch. Federale bevoegdheid en Vlaanderen neemt een beslissing buiten zijn bevoegdheid. Dan is federaal er als de kippen bij om eens goed te bijten in de hand waaruit men eet.
    Dit is een land zonder beleid. De mentaliteit van loodgieter Dehaene zaliger heerst nog steeds. Mooie beloftes die niet gehouden worden voor het vetbetaalde postje zonder verantwoordelijkheid. Mensen die niet eens op een kieslijst staan en plots minister worden. Enige kennis van zaken hoeft niet. Dit land werkt niet meer.
    Blij dat ik een paar dagen geleden besloten heb om weer voor benzine te gaan ipv ev.
    Want wacht maar af, de energieprijzen zullen serieus stijgen. En de middenklasse zal zwaar bloeden. Men zal het een bijdrage noemen ipv een belasting. Met dank aan Corona.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Demark Bekijk Berichten

      Dan is federaal er als de kippen bij om eens goed te bijten in de hand waaruit men eet.
      Waarom en hoe bijt ”federaal” uit de hand waaruit ze eet en waar slaat dit op?

      Oorspronkelijk geplaatst door Demark Bekijk Berichten

      Mensen die niet eens op een kieslijst staan en plots minister worden. Enige kennis van zaken hoeft niet. Dit land werkt niet meer.
      Welke kieswet bepaalt dat een minister op een kieslijst moet staan? En die niet-verkozene waar je naar verwijst en totaal geen kennis van zaken heeft, wie stel jij voor?

      Oorspronkelijk geplaatst door Demark Bekijk Berichten

      En de middenklasse zal zwaar bloeden. Men zal het een bijdrage noemen ipv een belasting. Met dank aan Corona.
      Is ”de regering” dan verantwoordelijk voor Corona? En welke invloed hebben bovenstaande opwerpingen op de prijs van laadpassen?
      Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 15/01/2021, 15:46.

      Comment


      • Ik ga switchen van EV naar PHEV omwille van fiscale aftrekbaarheid.
        Als je voor 100% fiscale aftrekbaarheid gaat in je vennootschap kan je niet anders dan een PHEV nemen en bij mij komt de Kia Sorrento dan in beeld.
        Iemand een link met alle plug in hybrides onder de 50 g?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Demark Bekijk Berichten

          Typisch Belgisch. Federale bevoegdheid en Vlaanderen neemt een beslissing buiten zijn bevoegdheid. Dan is federaal er als de kippen bij om eens goed te bijten in de hand waaruit men eet.
          Dit is een land zonder beleid. De mentaliteit van loodgieter Dehaene zaliger heerst nog steeds. Mooie beloftes die niet gehouden worden voor het vetbetaalde postje zonder verantwoordelijkheid. Mensen die niet eens op een kieslijst staan en plots minister worden. Enige kennis van zaken hoeft niet. Dit land werkt niet meer.
          Blij dat ik een paar dagen geleden besloten heb om weer voor benzine te gaan ipv ev.
          Want wacht maar af, de energieprijzen zullen serieus stijgen. En de middenklasse zal zwaar bloeden. Men zal het een bijdrage noemen ipv een belasting. Met dank aan Corona.
          Echt?
          Het was een beslissing van de Vlaamse regering over gewestelijke bevoegdheid.
          Die (reeds van in het begin aangevochte) beslissing van Vlaanderen is niet federaal aangevochten maar door de eigen VREG.
          De Vlaamse energiewaakhond is opgericht door de Vlaamse overheid.
          De VREG wordt bestuurd door een raad van bestuur die is samengesteld uit zeven leden. Zij kiezen onder hun leden een voorzitter. De leden van de raad van bestuur worden door het Vlaams Parlement aangesteld voor een vaste termijn van vijf jaar, die eenmaal kan worden verlengd.

          De Vlaamse overheid heeft eerst zelf de terugdraaiende teller kaltgestellt.
          Uit electorale overwegingen heeft ze dan holderdebolder er vlug 15 jaar van gemaakt.
          Door middel van een decreet dat met haken en ogen aan elkaar hangt en hun fiscale bevoegdheid ver te buiten ging.

          De kip heeft dus in zijn eigen staart gebeten.

          Of dit land niet meer goed werkt doet hier dus niet ter zake.
          Je kan wel besluiten dat Vlaanderen het op dat vlak niet veel beter doet.

          En nu hebben ze beslist dat er een eenmalige premie komt voor diegenen die hun investering nog niet is terugverdiend.
          Maar niet voor iedereen dus.
          Blijven aanmodderen dus.
          Last edited by ivob2; 15/01/2021, 17:07.

          Comment


          • dat was toch netjes allemaal voorzien heel dit duur theater

            wacht tot de bedenkers van the new green deal hun plannen uitrollen

            Comment


            • Met een DM is het vanaf nu zo dat je betaald voor de stroom die je van het net neemt . De volle pot .
              Je "iets" krijgt als je terug stuurt .
              En als je onmiddellijk verbruikt , het "gratis" is .

              Een batterij maakt het deeltje dat je volle pot betaald alleen maar een stukje kleiner .

              Stel je hebt 5000 kWh per jaar nodig en hebt een 5 kw installatie . Met een terugdraaiende teller was dit een 0 rekening .
              Normaal verbruikt men rond de 30% onmiddellijk of een 1500 kWh per jaar opgewekt door uw zonnepanelen .

              Dan zet je 3500 kWh op het net waar je in het beste geval rond de 4 cent per kWh krijgt . 140 euro .

              Dan kom je nog 3500 kWh te kort die je dan van het net haalt en betaald aan de volle 30 cent ( is maar een voorbeeld , ken de tarieven niet ) . 1050 euro .

              Een batterij kan het onmiddellijk verbruik naar een 50% brengen . Voor meer zal je flink uw best moeten doen . En dan kan je opnieuw berekenen wat het verschil zal zijn .

              Heel kort door de bocht wordt het rendement van uw zonnepanelen gereduceerd tot het onmiddellijke verbruik , ofwel nog 30 % want de overige 3500 kWh zal terug betaald moeten worden .

              Dan kan je uittellen wat de terugverdientijd is , maar dat gaat niet binnen de levensduur van uw installatie zijn .
              Last edited by Patrick A.; 15/01/2021, 20:58.
              2015 Nissan Leaf Acenta .
              1986 Lamborghini Jalpa

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
                Ik ga switchen van EV naar PHEV omwille van fiscale aftrekbaarheid.
                Als je voor 100% fiscale aftrekbaarheid gaat in je vennootschap kan je niet anders dan een PHEV nemen en bij mij komt de Kia Sorrento dan in beeld.
                Iemand een link met alle plug in hybrides onder de 50 g?
                ? EV & PHEV onder de 50g blijven toch 100% aftrekbaar in je vennootschap? Meestal is een EV wel duurder voor je VAA dan een PHEV, dat is wel waar.

                Hyundai Tucson plug in zou 45g WLTP hebben.
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A. Bekijk Berichten
                  Met een DM is het vanaf nu zo dat je betaald voor de stroom die je van het net neemt . De volle pot .
                  Je "iets" krijgt als je terug stuurt .
                  En als je onmiddellijk verbruikt , het "gratis" is .

                  Een batterij maakt het deeltje dat je volle pot betaald alleen maar een stukje kleiner .

                  Stel je hebt 5000 kWh per jaar nodig en hebt een 5 kw installatie . Met een terugdraaiende teller was dit een 0 rekening .
                  Normaal verbruikt men rond de 30% onmiddellijk of een 1500 kWh per jaar opgewekt door uw zonnepanelen .
                  Ik haal bijna 40% van mijn elektrisch verbruik uit de panelen

                  Dan zet je 3500 kWh op het net waar je in het beste geval rond de 4 cent per kWh krijgt . 140 euro .
                  Vergelijkbaar met andere producenten. Maar je betaalt ook voor het transport wanneer je aankoop.
                  Dan kom je nog 3500 kWh te kort die je dan van het net haalt en betaald aan de volle 30 cent ( is maar een voorbeeld , ken de tarieven niet ) . 1050 euro .
                  30 cent? 21 cent nu, zonder moeite
                  Een batterij kan het onmiddellijk verbruik naar een 50% brengen . Voor meer zal je flink uw best moeten doen . En dan kan je opnieuw berekenen wat het verschil zal zijn .
                  Met een accu erbij dek ik 68% van mijn verbruik
                  Heel kort door de bocht wordt het rendement van uw zonnepanelen gereduceerd tot het onmiddellijke verbruik , ofwel nog 30 % want de overige 3500 kWh zal terug betaald moeten worden .

                  Dan kan je uittellen wat de terugverdientijd is , maar dat gaat niet binnen de levensduur van uw installatie zijn .
                  In mijn geval dus wel. Zonder enig probleem. Ongeveer 10 jaar. En de panelen zijn goed voor 20 jaar, de omvormer waarschijnlijk niet, maar dan vervang ik die wel na 12 jaar.
                  BMW 420dA : >>>

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten

                    ? EV & PHEV onder de 50g blijven toch 100% aftrekbaar in je vennootschap? Meestal is een EV wel duurder voor je VAA dan een PHEV, dat is wel waar.

                    Hyundai Tucson plug in zou 45g WLTP hebben.

                    Klopt, doch ik bedoel zonder terugdraaiende teller voor je zonnepanelen valt veel voordeel voor een EV weg.
                    Het was de bedoeling om de EV 's nachts op te laden dankzij de terugdraaiende teller, doch nu heeft een EV minder zin en ga ik die dan ook niet kopen.
                    Ook gezien de nog vaak problemen met laadpalen en laadpassen.
                    Zal dus een PHEV die 100% fiscaal aftrekbaar is en benzine verstoken (die dan ook 100% aftrekbaar is heb ik me laten wijsmaken)
                    Inderdaad Hyundai tucson of Santa Fe kandidaten of Kia Sorento (kandidaat nr 1).

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
                      Ik haal bijna 40% van mijn elektrisch verbruik uit de panelen

                      Vergelijkbaar met andere producenten. Maar je betaalt ook voor het transport wanneer je aankoop.

                      30 cent? 21 cent nu, zonder moeite

                      Met een accu erbij dek ik 68% van mijn verbruik

                      In mijn geval dus wel. Zonder enig probleem. Ongeveer 10 jaar. En de panelen zijn goed voor 20 jaar, de omvormer waarschijnlijk niet, maar dan vervang ik die wel na 12 jaar.
                      Hoe weet je dat, dat je 40% zonder en 68% met batterij direct verbruikt?


                      Mijn panelen liggen van augustus.
                      Zijn al gekeurd maar ze moeten nog komen voor de digitale meter.
                      Voorlopig draai ik nog terug op de dagteller, maar heb ik nog een dubbele meter. Op nul komen zal dus niet lukken want mijn nachtverbruik is hoger. Het was mijn bedoeling de dubbele teller te laten vervangen door een enkele. In het nieuwe systeem zal ik de dubbele best houden. (?)

                      En met het nieuwe systeem zal't veel duurder uitkomen. Had ik dit geweten, ik had nooit panelen gelegd. €8000 weggegooid.

                      Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

                      Comment


                      • Ik heb nu cijfers van 8 maanden

                        Je hebt toch de dagelijkse gegevens van je digitale teller? Gewoon opvolgen.
                        En ik heb in de spreadsheet ook een simulatie gemaakt voor wanneer ik een accu zou aanschaffen.
                        Cijfers zonder EV:
                        Ik verbruik 11.2 kWh doorheen dag en 4.0 's nachts , in 't week-end 14.8 kWh per dag
                        Ik heb gemiddeld 5.6 kWh per dag dat ik uit zonne-energie haal (en dat zou nog iets moeten stijgen, want ik heb nog feb-maa-april en half mei te goed om een jaargemiddelde te kennen. Dat zijn maanden dat ik 15-40 kWh per dag opbrengst heb
                        Ik zou gemiddeld 4.6-4.9 kWh uit die accu kunnen halen (afhankelijk van hoe groot die accu is)

                        Met de vrij recente EV wordt de analyse wat moeilijker, maar ik denk daar ook 40% op zonnepanelen te kunnen opladen, en met een accu daar nog eens 10% aan toe te voegen. Ik wacht nog enkele jaren met het aansluiten van accu, maar ze komt er wel eens. Nog een jaartje data verzamen




                        BMW 420dA : >>>

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          dat was toch netjes allemaal voorzien heel dit duur theater

                          wacht tot de bedenkers van the new green deal hun plannen uitrollen
                          Die New Green Deal (EU) is een 1 op 1 kopie van het beleid, van de conservatieven van Denemarken, Oostenrijk, Zweden en Noorwegen, van de laatste 20 jaar…

                          Iedereen is er nog altijd tevreden over, want er is de laatste 20 jaar geen regering over dat thema, gevallen.

                          Ze worden er trouwens steeds rijker, van zowel de Co² boetes die landen als België er als compensatie moeten kopen en hun groene beurs bedrijven...
                          (Denemarken is al +5 jaren het beste beurs land in Europa en zowat 10x rijker als alle Belgische bedrijven samen, met slechts 1/2 van de bevolking)

                          Last edited by quovadis; 16/01/2021, 12:55.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten

                            Dat doet hij dan ook niet.
                            Als je betaalt mag je stroom verbruiken wanneer je wil.
                            Je eigen opgewekte stroom verbruiken mag je ook nog zonder er voor te moeten betalen.
                            Je mag alleen het net niet gratis meer gebruiken om je overproduktie (wat je niet verbruikt) op te plaatsen en het er later zonder kosten terug af te halen.

                            Als je betaalt...daar zeg je het! Is toch een wereld van verschil met de huidige situatie! Dat is net mijn punt.

                            Zonder die beloofde 15j terugdraaiende teller hadden er velen nooit zonnepanelen gelegd, daar ben ik zeker van. Over die 'compensatie' zijn er nog veel onduidelijkheden ook, zal in veel gevallen maar doekje voor het bloeden zijn in verhouding tot wat ze dachten te besparen.
                            MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A. Bekijk Berichten
                              Met een DM is het vanaf nu zo dat je betaald voor de stroom die je van het net neemt . De volle pot .
                              Je "iets" krijgt als je terug stuurt .
                              En als je onmiddellijk verbruikt , het "gratis" is .

                              Een batterij maakt het deeltje dat je volle pot betaald alleen maar een stukje kleiner .

                              Stel je hebt 5000 kWh per jaar nodig en hebt een 5 kw installatie . Met een terugdraaiende teller was dit een 0 rekening .
                              Normaal verbruikt men rond de 30% onmiddellijk of een 1500 kWh per jaar opgewekt door uw zonnepanelen .

                              Dan zet je 3500 kWh op het net waar je in het beste geval rond de 4 cent per kWh krijgt . 140 euro .

                              Dan kom je nog 3500 kWh te kort die je dan van het net haalt en betaald aan de volle 30 cent ( is maar een voorbeeld , ken de tarieven niet ) . 1050 euro .

                              Een batterij kan het onmiddellijk verbruik naar een 50% brengen . Voor meer zal je flink uw best moeten doen . En dan kan je opnieuw berekenen wat het verschil zal zijn .

                              Heel kort door de bocht wordt het rendement van uw zonnepanelen gereduceerd tot het onmiddellijke verbruik , ofwel nog 30 % want de overige 3500 kWh zal terug betaald moeten worden .

                              Dan kan je uittellen wat de terugverdientijd is , maar dat gaat niet binnen de levensduur van uw installatie zijn .
                              Je mag wel je prosumententarief aftrekken als kost want dit verdwijnt dan. Met een 5kw installatie zal dit ongeveer 400 euro per jaar minder zijn. Reken dan je 'betalend' verbruik aan 21ct ipv 30ct en het is al een stuk minder erg. Die 30% is ook weinig ambitieus, dat moet beter kunnen als je er wat op let.
                              Maar ik volg wel je basisredenering, de terugverdientijd is een stuk langer dan wat beloofd werd en daarom is dit een rip-off van de Vlaamse regering.
                              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                              Comment


                              • 5000 kwh aan 40% = 2000 kWh zelf verbruik .
                                3000 kwh betalend aan 0,21 cent = 630 euro
                                3000 kwh x 0,04 cent = 120 euro

                                Dus je bespaard prosumententarief van 400 euro en je betaald 500 euro aan elektriciteit .

                                2015 Nissan Leaf Acenta .
                                1986 Lamborghini Jalpa

                                Comment


                                • Ik dacht dat die PHEV's hun fiscaal voordeel kwijt waren sinds dit jaar? Is dat dan weer veranderd?

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Alcazar Bekijk Berichten
                                    Ik dacht dat die PHEV's hun fiscaal voordeel kwijt waren sinds dit jaar? Is dat dan weer veranderd?

                                    De PHEV moet minstens 0.5 kwh batterij hebben per 100 kg wagengewicht en totale CO2 uitstoot moet onder de 50 g CO2 zijn

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A. Bekijk Berichten
                                      Met een DM is het vanaf nu zo dat je betaald voor de stroom die je van het net neemt . De volle pot .
                                      Je "iets" krijgt als je terug stuurt .
                                      En als je onmiddellijk verbruikt , het "gratis" is .

                                      Een batterij maakt het deeltje dat je volle pot betaald alleen maar een stukje kleiner .

                                      Stel je hebt 5000 kWh per jaar nodig en hebt een 5 kw installatie . Met een terugdraaiende teller was dit een 0 rekening .
                                      Normaal verbruikt men rond de 30% onmiddellijk of een 1500 kWh per jaar opgewekt door uw zonnepanelen .

                                      Dan zet je 3500 kWh op het net waar je in het beste geval rond de 4 cent per kWh krijgt . 140 euro .

                                      Dan kom je nog 3500 kWh te kort die je dan van het net haalt en betaald aan de volle 30 cent ( is maar een voorbeeld , ken de tarieven niet ) . 1050 euro .

                                      Een batterij kan het onmiddellijk verbruik naar een 50% brengen . Voor meer zal je flink uw best moeten doen . En dan kan je opnieuw berekenen wat het verschil zal zijn .

                                      Heel kort door de bocht wordt het rendement van uw zonnepanelen gereduceerd tot het onmiddellijke verbruik , ofwel nog 30 % want de overige 3500 kWh zal terug betaald moeten worden .

                                      Dan kan je uittellen wat de terugverdientijd is , maar dat gaat niet binnen de levensduur van uw installatie zijn .
                                      Dat is ongeveer juist maar je moet er dan wel nog bijvertellen dat je met de DM geen prosumententarief meer moet betalen.
                                      Voor een 5 kVA installatie zal dat ongeveer 460 € zijn. Daar kan je (uitsluitend tegen dagtarief van 0.265 cent) al 1735 kwh extra mee aankopen.

                                      Je zal dus geen 1050 € moeten betalen maar 3500 x 0.225 € = 787.5 € of een verschil van 327 € meer dan de vorige situatie.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door metalpe Bekijk Berichten
                                        Hoe weet je dat, dat je 40% zonder en 68% met batterij direct verbruikt?


                                        Mijn panelen liggen van augustus.
                                        Zijn al gekeurd maar ze moeten nog komen voor de digitale meter.
                                        Voorlopig draai ik nog terug op de dagteller, maar heb ik nog een dubbele meter. Op nul komen zal dus niet lukken want mijn nachtverbruik is hoger. Het was mijn bedoeling de dubbele teller te laten vervangen door een enkele. In het nieuwe systeem zal ik de dubbele best houden. (?)

                                        En met het nieuwe systeem zal't veel duurder uitkomen. Had ik dit geweten, ik had nooit panelen gelegd. €8000 weggegooid.

                                        Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
                                        Vanaf 2022 verdwijnt het piek- en daltarief wel en word thet vervangen door een capaciteitstarief.
                                        Vanaf 2021 wordt het nachttarief over 8 jaar afgebouwd => eerst nog 70% korting (vorig jaar nog 70%) en dan gaat er ieder jaar 10% af van de korting.

                                        Comment


                                        • Dus meer betalen voor energie gaan we zeker moeten doen in de toekomst, ondanks het feit dat de politiekers beloven dat de energiefactuur niet mag stijgen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X