Oorspronkelijk geplaatst door ivob2
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Laadpassen en laadpalen prijzen opladen EV
Collapse
X
-
120000 km/6 jaar is een duur onderhoud (schijven-blokken 1e keer trouwens die lopen nu tot 240000, beide dure batterijen preventief vervangen elke 6 jaar, kun je allemaal uitstellen als je wil), anders iets van een 400 afgewisseld met 800
maar das iets waar ik niet over wil zeuren, een auto 3x de prijs van een golf heeft nu eenmaal duurdere componenten, daarvan achterover slagen getuigd van weinig realiteitszin
- Likes 1
Comment
-
ivob2 ik klaag zeker niet hoor, verre van, ben zeer tevreden met mijn huidige toestand, op alle gebied, ook qua mobiliteit
Ben deze keer wel blij dat ik met de beloftes van de overheid geen rekening gehouden heb doe ik nooit eigenlijk. Zelfde verhaal met diesel geweest. De grootste, zoniet enige parameter bij veel Belgen is hun portemonnee. Dat ik voor mij wel anders.
Ik volg de evolutie zeker op, maar wat de prijs van ICE rijden betreft, die blijft nog even stabiel hoor. I’ll cross that bridge when I’ll come to it, en dat lijkt zeker geen slechte mentaliteit, als bekijkt hoe de overheid met zijn beloftes omgaat.
De huidige beslissing is een stap achteruit, voor zowel de ontwikkeling van onze mobiliteit als voor het milieu.
Salariswagens zijn natuurlijk een heel andere materie, zeker als je kan laden op het werk.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenmaar das iets waar ik niet over wil zeuren, een auto 3x de prijs van een golf heeft nu eenmaal duurdere componenten, daarvan achterover slagen getuigd van weinig realiteitszin
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenDe grootste, zoniet enige parameter bij veel Belgen is hun portemonnee. Dat ik voor mij wel anders.
Ik volg de evolutie zeker op, maar wat de prijs van ICE rijden betreft, die blijft nog even stabiel hoor. I’ll cross that bridge when I’ll come to it, en dat lijkt zeker geen slechte mentaliteit, als bekijkt hoe de overheid met zijn beloftes omgaat.
De huidige beslissing is een stap achteruit, voor zowel de ontwikkeling van onze mobiliteit als voor het milieu.
Salariswagens zijn natuurlijk een heel andere materie, zeker als je kan laden op het werk.
Alle neveneffecten die daar bovenop komen zijn mooi meegenomen maar niet het uitgangspunt.
Ik reageerde dan ook op het punt van de verplichting "vanaf 2025 en de Vlamingen". Dat gaat dan ook uitsluitend over salariswagens.
En vanaf 2026. Niet voor de andere Vlamingen en een slarisxagen is ook geen verplichting.
Kunnen laden op het werk is mooi meegenomen (als je de range hebt) maar, vanuit economisch standpunt, minder interessant dan gratis laden op het werk.
Dan is de combinatie zonnepanelen en eigen laadpaal niet te verslaan.
Als je als werkgever aan je werknemers een salariswagen met tankkaart ter beschikking stelt moet je ze ook, als ze voor (PH)EV kiezen, een multikaart ter beschikking stellen (tanken + laden). Anders stappen ze niet over.
Als je dan thuis laadt krijg je een vergoeding voor iedere kWh uur dat je van je eigen net afneemt. Die vergoeding is gelijk of hoger dan de kWh prijs van je eigen leverancier. Als je thuis laadt kan je dus nooit verliezen (want iedere afgenomen kWh is 24/7 vergoed).
Je kan zelfs extra winnen. Heb je bv. een meter met piek- daltarief en je laadt 's nachts aan een goedkoper tarief maak je winst op iedere geladen kWh.
Heb je zonnepanelen (en zeker met een terugdraaiende teller) is je winst maximaal. Je laadt dan de overproduktie van je zonnepanelen tegen een kost van nul euro in de EV en ontvangt er 100% vergoeding voor. Ontvang je nog GSC passeer je zelfs drie keer langs de kassa.
Iedere km die je in je EV rijdt brengt dan geld op in plaats van geld te kosten => cashkoe.
Hier gaat alles achteruit. Gascentrales zijn ook een stap achteruit. Daar moet je rekening mee houden.
En dat probleem wordt alleen maar groter met het verstrijken van de tijd.
Ze hebben nog liever dat je elektriciteit in je EV laadt die is opgewekt in een gascentrale (in het beste geval) dan dat je dat rechtstreeks doet via je eigen produktie eenheid.Last edited by ivob2; 19/01/2021, 14:19.
Comment
-
Gaan ze dan vanaf 2025 ook al hun werknemers met een bedrijfswagen moeten voorzien van een thuislaadmogelijkheid? En als je de firma verlaat, laadpaal teruggeven? Of overkopen? Wat met de stadsmensen/rijhuisbewoners zonder privé laadmogelijkheid? Laden op het werk is niet altijd mogelijk. Of ga je een laadpas krijgen en telkens mogen terten naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt? En hopen dat het niet bezet is. En dan 's morgens er terug om gaan. Dat wordt nog lachen.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk BerichtenWat is terten naar een oplaadpunt?
Ver stappen, tegen uw goesting“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk BerichtenGaan ze dan vanaf 2025 ook al hun werknemers met een bedrijfswagen moeten voorzien van een thuislaadmogelijkheid? En als je de firma verlaat, laadpaal teruggeven? Of overkopen? Wat met de stadsmensen/rijhuisbewoners zonder privé laadmogelijkheid? Laden op het werk is niet altijd mogelijk. Of ga je een laadpas krijgen en telkens mogen terten naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt? En hopen dat het niet bezet is. En dan 's morgens er terug om gaan. Dat wordt nog lachen.
Ik ben echt helemaal om. Elektrisch rijden is gewoon veel fijner. En ik zie iedereen hier prijzen van 0.25 EUR /kWh hanteren, maar ik betaal dat maar 0.21 EUR/kWh. Die prijs zal wel wat stijgen door capaciteitstarief, maar ook daar wordt veel onzin over vertelt. Het maakt elektriciteit wel wat duurder, maar ik schat dat de prijs van mijn elektriciteit met 400 EUR gaat stijgen. Dan kom ik uit op die 0.25 EUR/kWh
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
Die New Green Deal (EU) is een 1 op 1 kopie van het beleid, van de conservatieven van Denemarken, Oostenrijk, Zweden en Noorwegen, van de laatste 20 jaar…
Iedereen is er nog altijd tevreden over, want er is de laatste 20 jaar geen regering over dat thema, gevallen.
Ze worden er trouwens steeds rijker, van zowel de Co² boetes die landen als België er als compensatie moeten kopen en hun groene beurs bedrijven...
(Denemarken is al +5 jaren het beste beurs land in Europa en zowat 10x rijker als alle Belgische bedrijven samen, met slechts 1/2 van de bevolking)
ja er zijn er die voorstander zijn van the new green deal, naast de club van davosLast edited by bobo; 20/01/2021, 09:09.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door konrad2 Bekijk BerichtenGaan ze dan vanaf 2025 ook al hun werknemers met een bedrijfswagen moeten voorzien van een thuislaadmogelijkheid? En als je de firma verlaat, laadpaal teruggeven? Of overkopen? Wat met de stadsmensen/rijhuisbewoners zonder privé laadmogelijkheid? Laden op het werk is niet altijd mogelijk. Of ga je een laadpas krijgen en telkens mogen terten naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt? En hopen dat het niet bezet is. En dan 's morgens er terug om gaan. Dat wordt nog lachen.
Hier hebben ze in elk geval niet gewacht tot 2026 en zijn ze er al in 2018 mee begonnen.
Iedere vaste werknemer heeft recht op een elektrische bedrijfswagen (tot en met bij wijze van spreken de poetsvrouw).
Het carbudget is tijdens de overgangsperiode niet van toepassing op werknemers die vrijwillig voor een BEV kiezen.
Iedereen die voor een elektrische auto kiest krijgt een multikaart (tanken en laden) die standaard geldig is in de Benelux (enkel uitbreiding voor werknemers die voor het werk buiten de Benelux moeten zijn). Dus eigenlijk hetzelfde systeem als de tankkaart voor een benzine of diesel.
Met diezelfde laadpas kan je ook gratis laden aan de palen op de centrale parking van het bedrijf. Iedere werknemer met een smartphone kan een bedrijfsapp downloaden. Via deze app krijgt hij een melding als zijn EV is volgeladen en hij plaats moet maken. Kandidaat laders kunnen zich inschrijven op de app en worden in volgorde van inschrijving verwittigd wanneer de volgende laadpaal vrijkomt en kunnen dan bevestigen of ze aan die laadpaal nog willen laden of skippen en doorverwijzen naar de volgende in de wachtlijst.
Iedereen die voor een elektrische auto kiest kan op kosten van het bedrijf thuis een 1F of 3F laadpaal laten plaatsen met 4G back office. Via de back office worden iedere kWh van de thuislaadpaal automatisch verrekend en teruggestort op rekening van de werknemer.
Dit is dus op vrijwillige basis. Het bedrijf kan je moeilijk verplichten tot de aankoop van een woning met eigen garage of oprit. De laadpaal dient om voor de hand liggende redenen op privé grond staan.
De normale lease van een bedrijfsauto is vier jaar. Na drie jaar wordt de laadpaal die bij de werknemer werd geplaatst eigendom van de werknemer (fiscaal afgeschreven voor de werkgever).
Om de mogelijke leveringsproblemen (die jaar na jaar afnemen) tussen het aflopen van het ene leasecontract met het volgende te overbruggen (alhoewel je 6 maand tevoren al je nieuwe keuze kan kenbaar maken) heeft het bedrijf ook meerdere BEV's in eigen beheer die de werknemer kan gebruiken tot de nieuwe lease (na eventuele vertragingen in de levering) effectief besschikbaar is.
Zo zie je maar, als je wil is er voor elk verondersteld probleem een oplossing. Je moet wel willen naar oplossingen zoeken.
Je kan natuurlijk steeds alles moeilijk vinden en toch maar proberen het als onmogelijk voor te stellen.
Het aanvaarden van een salariswagen is trouwens geen plicht maar een toegekende gunst.
Het staat je altijd vrij een salariswagen te weigeren en de auto van je voorkeur zelf aan te kopen.
Ik geef de voorkeur aan de stelling dat je een gegeven paard beter niet in de bek kijkt.
En ik vind het een veel betere regeling dan het voorstel om alle salariswagens stomweg vanaf 2025 te schrappen.
Nu zal er op dat vlak (wat toch een aanzienlijk aandeel van de markt in Vlaanderen is) versneld een vergroening van het wagenpark plaatsvinden. Van mij hadden ze dat al veel voreger mogen invoeren.
Het is niet alleeneen voordeel voor de werknemer (en de werkgever want die is ook niet gek en doet er fiscaal voordeel mee)
maar ik sta toch liever in de fille tussen emissieloze voertuigen dan die dampende ketels.
En voor kinderen aan de schoolpoorten en de bewoners van een dorpskom of stadskern zal het ook aangenamer vertoeven zijn als er rond de schoolpoort en voor de verkeerslichten in de dorpskom minder dampende ketels staan.
Het is niet toevallig dat je daar de zwartst ingekleurde streetcanyons vindt.
Ieder bedrijf heeft nog vijf jaar de tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe maatregel.
Ik heb toch een vermoeden dat daar in 2026 weinig mensen zich tegen gaan verzetten. Als je dan nog een ICE als salarisauto wil betaal je je sowieso blauw aan VAA en andere taksen.
In 2026 zijn wij dus waarschijnlijk al aan onze derde BEV toe.
Laat de rest dan maar wat (groen) zitten te lachen.
De laadpas gebruiken we zelf nauwelijks. Wij komen toe met de thuislaadpaal en de dichtsbijzijnde laadpaal van de Lidl.
Die tot nu toe in 98% van de gevallen vrij is.
De kinderen gebruiken de laadpas meestal om gemakkelijk in de stad te kunnen parkeren.Last edited by ivob2; 20/01/2021, 19:03.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk BerichtenIk ben echt helemaal om. Elektrisch rijden is gewoon veel fijner. En ik zie iedereen hier prijzen van 0.25 EUR /kWh hanteren, maar ik betaal dat maar 0.21 EUR/kWh. Die prijs zal wel wat stijgen door capaciteitstarief, maar ook daar wordt veel onzin over vertelt. Het maakt elektriciteit wel wat duurder, maar ik schat dat de prijs van mijn elektriciteit met 400 EUR gaat stijgen. Dan kom ik uit op die 0.25 EUR/kWh
25 c€ wordt inderdaad als een gemiddelde genomen. Hier is het tarief ook 25.6 c€/kWh.
Maar we hebben een all in contract bij Ecopower en we hebben een nulverbruik. De prijs maakt niet uit.
Of de prijs van het capaciteitstarief gaat stijgen kan je nu nog niet inschatten.
Het capaciteitstarief heeft invloed om je netverbruik die op je kWh afname. Die gaat voor een deel zelfs goedkoper worden door het capaciteitstarief.
De echte netkosten - de helft van de huidige distributiekosten - worden voor 80% vast en 20% per kWh verrekend.
Het deel ODV van de netkosten wordt dan nog 100% per kWh verrekend.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Of je zou een werkgever moeten hebben die zelf achter het idee staat (en weet hoe hij voor beide partijen er een win-win situatie van kan maken) en zelf bijkomende incentives geeft als de werknemer voor een BEV kiest.
Als salariswagen bijna altijd met een Opel Zafira gereden.
Toen de Zafira als personenauto verdween was er bijna geen enkele ICE meer die binnen hetzelfde budget viel.
Maar als je voor een BEV koos kon je kiezen vanaf een Nissan Leaf over een Tesla 3 tot een Audi e-Tron en Jaguar I-pace.
Het enige dat je als werknemer zelf moet betalen is een deel van de maandelijkse VAA.
In veel gevallen kwam dat dan neer dat dit lager was dan het forfaitaire minimum en betaalde je dus dat minimum aan VAA.
Als salariswagen vind ik dat dan een no brainer.
En nu ook nog. In combinatie met een PV-installatie gewoon een cash koe.
Een BEV als salariswagen wordt zonder saldering zelfs nog aantrekkelijker dan voorheen.
Je kan hem, onder bepaalde omstandigheden, in de zomer nu gebruiken om je overproductie economisch in op te slaan
en in de winter terug te gebruiken voor je huis en warmtepomp.
Ieder nadeel heeft een voordeel.
Ik rij nu nog diesel maar mijn volgende zal ook minstens een PHEV zijn, en als het kan zelfs een EV.
Ik hou van de manier van rijden voor een dagelijkse wagen, en er zijn enkele niet tegenstelbare voordelen.'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
'94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
'09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
'12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19
'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenIedere vaste werknemer heeft recht op een elektrische bedrijfswagen (tot en met bij wijze van spreken de poetsvrouw)..
En wat voor een bedrijf is dat dan ? Een fabriek met 1000 arbeiders ? Of een softwarebedrijf met 5 programmeurs en een poetsvrouw ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
Het elektriciteitstarief wordt bepaald door het contract met je leverancier en het DNB-gebied waar je woont.
25 c€ wordt inderdaad als een gemiddelde genomen. Hier is het tarief ook 25.6 c€/kWh.
Maar we hebben een all in contract bij Ecopower en we hebben een nulverbruik. De prijs maakt niet uit.
Of de prijs van het capaciteitstarief gaat stijgen kan je nu nog niet inschatten.
Het capaciteitstarief heeft invloed om je netverbruik die op je kWh afname. Die gaat voor een deel zelfs goedkoper worden door het capaciteitstarief.
De echte netkosten - de helft van de huidige distributiekosten - worden voor 80% vast en 20% per kWh verrekend.
Het deel ODV van de netkosten wordt dan nog 100% per kWh verrekend.
Comment
-
jaloers op die 22cent
als ik naar mijnenergie kijk is ecopower bij mijn kanton de goedkoopste met die 25, maar als ik zou overschakelen krijg is €170 korting en dan duik je eronder idd...die korting is trouwens ongeacht verbruik, ik zit aan €300 op jaarbasis (voor ev) en zou dus naar €130 gaan voor 1200kw/h...of 11 cent (voor ev)
maar onozel als ik ben
voor de auto reken ik naar 1800kw/h, vanaf 2021 3000kw/h totaal
Comment
Comment