Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
De prijs van de batterij is een van de belangrijkste struikelblokken voor de doorbraak van de elektrische auto. De aanschafprijs van een stekkerauto is meestal aanzienlijk hoger dan een vergelijkbaar model met een benzine- of dieselmotor. Lagere onderhoudskosten en fiscale stimuli kunnen professionele klanten vaak overtuigen, maar particulieren schrikken terug voor de stevige startprijzen.
De hoge aanschafprijs van e-auto's is vooral het gevolg van de hoge kosten van het batterijpakket. Maar sinds de auto-industrie onder druk van het oprukkende Tesla en strengere Europese uitstootregels de elektrische auto massaal omarmt, vloeien tientallen miljarden euro's extra naar de ontwikkeling van nieuwe batterijtechnologieën en naar het opschalen van de productie.
Dat heeft stilaan een effect op de prijs van batterijen, die wordt uitgedrukt in dollar per kilowattuur. Autoanalisten gaan ervan uit dat de prijs moet zakken tot onder 100 dollar per kilowattuur voor e-auto's in prijs kunnen concurreren met diesel- of benzineauto's. Die grens komt nu in zicht.
Volkswagen beloofde maandag tijdens zijn Power Day dat de prijs de komende vijf jaar ver onder 100 dollar zal zakken, mede door het gebruik van LFP-batterijen. Die bevatten geen kostbaar nikkel en kobalt en zijn daardoor veel goedkoper.
Het nadeel is dat die batterijen niet zo veel capaciteit hebben. Ze zijn vooral geschikt voor instapmodellen, waarbij het aantal kilometers dat je met een volle batterij kan rijden minder belangrijk is.
Mijn zus heeft vorige maand een i3 met 33kwh batterij en range extender gekocht voor 18k, is zeker betaalbaar dus.
voor die Rex (650cc) betaal je jaarlijks 45 euro verkeersbelasting, zonder is het 0
Puur elektrisch 150km (heel vlotjes) tot 190km (normaal) of zelfs nog iets meer (eco pro max. 90 kmpu) en als je wil op Rex nog dik 100km erbij in noodgevallen. Dat gaat voor heel veel mensen ruim voldoende zijn.
Ok het is een apart design en niet iedereen is ervoor maar het rijdt wel leuk en massa's ruimte
Iemand echt al ervaring met een laadpaal thuis?
Kan je een bedrijf/installateur aanraden voor een laadpaal/wallbox thuis?
Ben op zoek naar iemand die dat echt dikwijls doet, en dus goeie ervaring heeft.
Mijn zus heeft vorige maand een i3 met 33kwh batterij en range extender gekocht voor 18k, is zeker betaalbaar dus.
voor die Rex (650cc) betaal je jaarlijks 45 euro verkeersbelasting, zonder is het 0
Puur elektrisch 150km (heel vlotjes) tot 190km (normaal) of zelfs nog iets meer (eco pro max. 90 kmpu) en als je wil op Rex nog dik 100km erbij in noodgevallen. Dat gaat voor heel veel mensen ruim voldoende zijn.
Ok het is een apart design en niet iedereen is ervoor maar het rijdt wel leuk en massa's ruimte
18k mag nog redelijk zijn, maar als je ziet aan welke prijzen die oorspronkelijk verkocht werden.... Je zat zo boven de 50k, en eerlijk, dat zijn die dingen niet waard.
De eerste koper heeft dus een stevig waardeverlies gehad.
Iemand echt al ervaring met een laadpaal thuis?
Kan je een bedrijf/installateur aanraden voor een laadpaal/wallbox thuis?
Ben op zoek naar iemand die dat echt dikwijls doet, en dus goeie ervaring heeft.
Cheerio!
Rocky
Is eigenlijk heel simpel.
10mm kabel van de kast naar de laadpaal en naargelang uw bedrading gewoon het stappenplan volgen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
18k mag nog redelijk zijn, maar als je ziet aan welke prijzen die oorspronkelijk verkocht werden.... Je zat zo boven de 50k, en eerlijk, dat zijn die dingen niet waard.
De eerste koper heeft dus een stevig waardeverlies gehad.
Ik geef u hierin zeker gelijk maar je moet het ook zien in zijn tijd. Er was toen nog bijna geen concurrentie (zeker niet in dat segment).
Bvb. een range extender kostte nieuw 4500€ extra maar 2dehands zit er al bijna geen verschil meer in prijs tussen een Rex en een non-Rex.
Puur elektrisch 150km (heel vlotjes) tot 190km (normaal) of zelfs nog iets meer (eco pro max. 90 kmpu) en als je wil op Rex nog dik 100km erbij in noodgevallen. Dat gaat voor heel veel mensen ruim voldoende zijn.
Hoeveel benzine zit er in dat tankje en wanneer slaat die Rex dan juist aan?
Mijn zus heeft vorige maand een i3 met 33kwh batterij en range extender gekocht voor 18k, is zeker betaalbaar dus.
voor die Rex (650cc) betaal je jaarlijks 45 euro verkeersbelasting, zonder is het 0
Puur elektrisch 150km (heel vlotjes) tot 190km (normaal) of zelfs nog iets meer (eco pro max. 90 kmpu) en als je wil op Rex nog dik 100km erbij in noodgevallen. Dat gaat voor heel veel mensen ruim voldoende zijn.
Ok het is een apart design en niet iedereen is ervoor maar het rijdt wel leuk en massa's ruimte
45 euro is geen geld
Nissan brengt volgend jaar e-power , zou het zelfde principe zijn.
Maar hier spreekt men over 1.5 l benzine , en die zal dan waarschijnlijk meer dan 45 euro verkeersbelasting kosten.
Hoeveel benzine zit er in dat tankje en wanneer slaat die Rex dan juist aan?
Slaat automatisch aan wanneer je nog 7% batterij hebt maar je kunt die ook om het even wanneer manueel activeren wanneer je de lading op peil wil houden (zelfde principe als de Save mode in de PHEV's van BMW).
Heb het even nagevraagd bij mijn zus en het blijkt 9 liter te zijn, is goed voor 150-160km extra als je 'leeg' rijdt (ik dacht 100). Er zijn er nog veel die denken dat het motortje de wielen aandrijft. Dat klopt dus niet, draait puur als generator om de batterijen op te laden.
Nissan brengt volgend jaar e-power , zou het zelfde principe zijn.
Maar hier spreekt men over 1.5 l benzine , en die zal dan waarschijnlijk meer dan 45 euro verkeersbelasting kosten.
Ja dat klopt.
Zeker als je 2de hands een i3 koopt is zo'n Rex een no-brainer in feite.
Motortje moet ook maar om de 2 jaar een oliewissel krijgen dus qua extra kost is dat 2 keer niets in verhouding tot het extra rijbereik wat je ervoor in de plaats krijgt.
Vlaanderen telde eind vorig jaar ruim 4.000 openbare laadpalen, tegenover bijna 69.000 in Nederland. Onze noorderburen hebben met 1.675 snellaadpalen ook 15 keer zoveel snelladers als de 111 eind vorig jaar in Vlaanderen.
Snelladers zijn cruciaal voor de doorbraak van elektrische auto’s, omdat ze tijdens lange ritten de batterij van de auto relatief snel kunnen opladen. Een dicht netwerk van snelladers kan de ‘range anxiety’ verkleinen: de angst van potentiële kopers om met een lege batterij aan de kant van de weg te komen staan.
Vlaanderen telde eind vorig jaar ruim 4.000 openbare laadpalen, tegenover bijna 69.000 in Nederland. Onze noorderburen hebben met 1.675 snellaadpalen ook 15 keer zoveel snelladers als de 111 eind vorig jaar in Vlaanderen.
Snelladers zijn cruciaal voor de doorbraak van elektrische auto’s, omdat ze tijdens lange ritten de batterij van de auto relatief snel kunnen opladen. Een dicht netwerk van snelladers kan de ‘range anxiety’ verkleinen: de angst van potentiële kopers om met een lege batterij aan de kant van de weg te komen staan.
Benieuwd! Momenteel stelt het hier echt niks voor.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
NewMotion, een grote aanbieder van laadpunten, heeft de mijlpaal van 200.000 Europese laadpunten in z'n netwerk bereikt. Moederbedrijf Shell spreekt daarnaast de ambitie uit om per 2025 500.000 eigen laadpunten te hebben.
Shell haakt steeds meer aan bij het faciliteren van laden van elektrische auto's. Dat beklinkt het met een helder doel, want in 2025 hoopt Shell wereldwijd z'n 500.000ste eigen laadpunt in beheer te nemen. Daarnaast loopt het bij dochteronderneming NewMotion ook aardig door, want dat heeft het 200.000ste publieke laadpunt in Europa in z'n 'roamingnetwerk' opgenomen. Dit zijn laadpunten die niet van Shell en NewMotion zelf zijn, maar van partners die toegang bieden aan klanten met een app of laadpas van NewMotion of Shell. Tussen 2009 en 2019 werden de eerste 100.000 laadpunten in dat netwerk in gebruik genomen en nu is er in veel kortere tijd dus nog eens zo'n aantal bijgekomen.
De komende jaren moet het nog sneller gaan. Onder meer nieuwe partnerschappen moeten deze uitbreiding mogelijk maken. Zo sloot NewMotion in diverse Europese landen overeenkomsten met bestaande laadnetwerkbeheerders, waardoor laadpunten van deze partijen ook bij NewMotion in het netwerk gevoegd zijn.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Shell heeft ook de onderneming Ubitricity overgenomen. Deze hadden in Berlijn een netwerk uitgebouwd van publieke laadpunten via de straatverlichting. Op die manier is er een relatief simpele oplossing voorhanden die in veel steden zal kunnen toegepast worden.
Shell heeft ook de onderneming Ubitricity overgenomen. Deze hadden in Berlijn een netwerk uitgebouwd van publieke laadpunten via de straatverlichting. Op die manier is er een relatief simpele oplossing voorhanden die in veel steden zal kunnen toegepast worden.
Klopt, gisteren toevallig op dit artikel gestoten. Niet slecht bekeken dit.
Mijn zus heeft vorige maand een i3 met 33kwh batterij en range extender gekocht voor 18k, is zeker betaalbaar dus.
voor die Rex (650cc) betaal je jaarlijks 45 euro verkeersbelasting, zonder is het 0
Puur elektrisch 150km (heel vlotjes) tot 190km (normaal) of zelfs nog iets meer (eco pro max. 90 kmpu) en als je wil op Rex nog dik 100km erbij in noodgevallen. Dat gaat voor heel veel mensen ruim voldoende zijn.
Ok het is een apart design en niet iedereen is ervoor maar het rijdt wel leuk en massa's ruimte
Lijkt me een goede koop voor die prijs.
Die 1ste generatie 22kwh ben je niet zoveel mee, in de winter hooguit 100km rijbereik en ze vragen er ook nog minstens 15k voor 2dehands.
Comment