Al vaker gevraagd op dit forum maar unieke situatie (denk ik zelf althans).
Ik wil een Land Rover Defender gaan ombouwen met een Amerikaanse LS3 V8. Een dergelijke swap is al meermaals gedaan en goed mogelijk. Sterker nog er zijn volledige bedrijven die dit doen, East Coast Defender, Tophat, The Landrovers.
Nu komt alleen de uitdaging. En waarschijnlijk voel je 'm al aankomen.
Homologatie, keuring, België.
Want hoe krijg je de auto legaal de Belgische wegen op. Er zijn op dit forum al meerdere topics hierover gestart waar ik heel veel verschillende antwoorden uit naar voren zie komen. De een zegt het is gewoon onmogelijk en de ander zegt het is mogelijk. Wat mij in ieder geval inmiddels redelijk duidelijk is, is dat de meest makkelijke weg niet lijkt te werken. De Belgische keuring zelf gaat een LS3 nooit accepteren in een Defender. Aangezien dit blok nooit origineel in de Defender heeft gezeten.
Van wat ik begrijp heb ik 2 opties.
1. Ik bouw de Defender, maar laat hem in Nederland keuren (voorbeeld kan ook Duitsland?). Bij de RDW in Friesland? Ik heb nog een Nederlands adres, dus mogelijk kan ik 'm zelfs in Nederland inschrijven. Dat zou deze optie voor zover ik weet mogelijk maken. Nadat die in Nederland ingeschreven is geweest kan ik hem weer importeren in België waar ze hem dan moeten accepteren volgens EU regels.
2. Ik bouw de Defender en regel de homologatie bij een bedrijf. Onder andere IDC cars heb ik voorbij zien komen op dit forum, maar heb geen idee of dit daadwerkelijk voldoende is?
Is er iemand die hier advies over heeft?
Dan nog een andere vraag, hoe zit het met de verkeersbelasting? Een Defender van '87 is zo goed als het zelfde als eentje >2010. Dus als ik een chassis van voor '93 een LS3 zou leggen, betaal ik dan inderdaad oldtimerbelasting?
Ben benieuwd!
Ik wil een Land Rover Defender gaan ombouwen met een Amerikaanse LS3 V8. Een dergelijke swap is al meermaals gedaan en goed mogelijk. Sterker nog er zijn volledige bedrijven die dit doen, East Coast Defender, Tophat, The Landrovers.
Nu komt alleen de uitdaging. En waarschijnlijk voel je 'm al aankomen.
Homologatie, keuring, België.
Want hoe krijg je de auto legaal de Belgische wegen op. Er zijn op dit forum al meerdere topics hierover gestart waar ik heel veel verschillende antwoorden uit naar voren zie komen. De een zegt het is gewoon onmogelijk en de ander zegt het is mogelijk. Wat mij in ieder geval inmiddels redelijk duidelijk is, is dat de meest makkelijke weg niet lijkt te werken. De Belgische keuring zelf gaat een LS3 nooit accepteren in een Defender. Aangezien dit blok nooit origineel in de Defender heeft gezeten.
Van wat ik begrijp heb ik 2 opties.
1. Ik bouw de Defender, maar laat hem in Nederland keuren (voorbeeld kan ook Duitsland?). Bij de RDW in Friesland? Ik heb nog een Nederlands adres, dus mogelijk kan ik 'm zelfs in Nederland inschrijven. Dat zou deze optie voor zover ik weet mogelijk maken. Nadat die in Nederland ingeschreven is geweest kan ik hem weer importeren in België waar ze hem dan moeten accepteren volgens EU regels.
2. Ik bouw de Defender en regel de homologatie bij een bedrijf. Onder andere IDC cars heb ik voorbij zien komen op dit forum, maar heb geen idee of dit daadwerkelijk voldoende is?
Is er iemand die hier advies over heeft?
Dan nog een andere vraag, hoe zit het met de verkeersbelasting? Een Defender van '87 is zo goed als het zelfde als eentje >2010. Dus als ik een chassis van voor '93 een LS3 zou leggen, betaal ik dan inderdaad oldtimerbelasting?
Ben benieuwd!
Comment