EU WIL VERKOOP AUTONOME AUTO'S TOESTAAN
DE EXPERIMENTELE FASE VOORBIJ
De Europese Unie werkt aan regelgeving die het mogelijk maakt voor autofabrikanten om autonome auto's te verkopen in de Europese lidstaten. Dat vertellen EU-medewerkers die betrokken zijn bij het opstellen van de regels tegenover het politieke medium Politico. Met de nieuwe regelgeving wil de EU een voortrekkersrol innemen op het gebied van autonoom rijden, maar voorlopig zitten er wel wat haken en ogen aan.
De nieuwe Europese regelgeving rondom autonoom rijden moet registratie en de verkoop van auto's met autonome technologie mogelijk maken. Er hangt wel een maximumaantal aan, want in het plan staat dat per automerk in iedere lidstaat jaarlijks slechts 1.500 autonome auto's verkocht mogen worden. Er zijn ook 17 verschillende technische richtlijnen die voorschrijven hoe de lidstaten de autonome auto's moeten goedkeuren voor de verkoop. In september presenteert de Europese Commissie volgens de ingewijden het definitieve wetsvoorstel, daarna is het aan de lidstaten om die regelgeving al dan niet goed te keuren. Wanneer de regelgeving dus definitief van kracht wordt, is dus nog niet duidelijk.
Het gaat hier om auto's die op 'Level 4' autonoom kunnen rijden. Daarmee moet de auto zelfstandig van A naar B kunnen rijden, maar kan de bestuurder waar nodig nog wel ingrijpen. De Europese Commissie wil met het toestaan van dit soort auto's op de weg wereldwijd voorop lopen. "We gaan nu over van de experimentele fase naar de commerciële fase", zegt een medewerker van de EU over de plannen. Bij de autofabrikanten is dit alleen nog niet het geval: 'Full Self Driving' van Tesla zit bijvoorbeeld nog in de bètafase en ook concerns als Geely, General Motors en Volkswagen zitten nog in de experimentele fase wat Level 4 betreft.
Eerst Level 3
Voordat je gaat juichen bij de gedachte dat je binnenkort lekker de krant kunt lezen onderweg naar je werk: dat duurt nog wel even. De EU wil als tussenstap eerst de verkoop van Level 3 autonome auto's toestaan. Daarbij kan de bestuurder alleen in bepaalde specifieke situaties, bijvoorbeeld in de file of op de snelweg, de controle volledig uit handen geven. Mercedes-Benz kreeg in mei al goedkeuring van de Duitse overheid om de S-klasse en EQS met zo'n autonome rijhulp, Drive Pilot, op de markt te brengen in Duitsland. Dat moet op termijn dus ook, met bepaalde restricties, mogelijk worden in de andere lidstaten.
Bron: Autoweek
![](https://media.autoweek.nl/m/v35ye0ebtsr7_800.jpg)
DE EXPERIMENTELE FASE VOORBIJ
De Europese Unie werkt aan regelgeving die het mogelijk maakt voor autofabrikanten om autonome auto's te verkopen in de Europese lidstaten. Dat vertellen EU-medewerkers die betrokken zijn bij het opstellen van de regels tegenover het politieke medium Politico. Met de nieuwe regelgeving wil de EU een voortrekkersrol innemen op het gebied van autonoom rijden, maar voorlopig zitten er wel wat haken en ogen aan.
De nieuwe Europese regelgeving rondom autonoom rijden moet registratie en de verkoop van auto's met autonome technologie mogelijk maken. Er hangt wel een maximumaantal aan, want in het plan staat dat per automerk in iedere lidstaat jaarlijks slechts 1.500 autonome auto's verkocht mogen worden. Er zijn ook 17 verschillende technische richtlijnen die voorschrijven hoe de lidstaten de autonome auto's moeten goedkeuren voor de verkoop. In september presenteert de Europese Commissie volgens de ingewijden het definitieve wetsvoorstel, daarna is het aan de lidstaten om die regelgeving al dan niet goed te keuren. Wanneer de regelgeving dus definitief van kracht wordt, is dus nog niet duidelijk.
Het gaat hier om auto's die op 'Level 4' autonoom kunnen rijden. Daarmee moet de auto zelfstandig van A naar B kunnen rijden, maar kan de bestuurder waar nodig nog wel ingrijpen. De Europese Commissie wil met het toestaan van dit soort auto's op de weg wereldwijd voorop lopen. "We gaan nu over van de experimentele fase naar de commerciële fase", zegt een medewerker van de EU over de plannen. Bij de autofabrikanten is dit alleen nog niet het geval: 'Full Self Driving' van Tesla zit bijvoorbeeld nog in de bètafase en ook concerns als Geely, General Motors en Volkswagen zitten nog in de experimentele fase wat Level 4 betreft.
Eerst Level 3
Voordat je gaat juichen bij de gedachte dat je binnenkort lekker de krant kunt lezen onderweg naar je werk: dat duurt nog wel even. De EU wil als tussenstap eerst de verkoop van Level 3 autonome auto's toestaan. Daarbij kan de bestuurder alleen in bepaalde specifieke situaties, bijvoorbeeld in de file of op de snelweg, de controle volledig uit handen geven. Mercedes-Benz kreeg in mei al goedkeuring van de Duitse overheid om de S-klasse en EQS met zo'n autonome rijhulp, Drive Pilot, op de markt te brengen in Duitsland. Dat moet op termijn dus ook, met bepaalde restricties, mogelijk worden in de andere lidstaten.
Bron: Autoweek
![](https://media.autoweek.nl/m/v35ye0ebtsr7_800.jpg)
Comment