Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zelfrijdende auto’s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • EU WIL VERKOOP AUTONOME AUTO'S TOESTAAN

    DE EXPERIMENTELE FASE VOORBIJ

    De Europese Unie werkt aan regelgeving die het mogelijk maakt voor autofabrikanten om autonome auto's te verkopen in de Europese lidstaten. Dat vertellen EU-medewerkers die betrokken zijn bij het opstellen van de regels tegenover het politieke medium Politico. Met de nieuwe regelgeving wil de EU een voortrekkersrol innemen op het gebied van autonoom rijden, maar voorlopig zitten er wel wat haken en ogen aan.

    De nieuwe Europese regelgeving rondom autonoom rijden moet registratie en de verkoop van auto's met autonome technologie mogelijk maken. Er hangt wel een maximumaantal aan, want in het plan staat dat per automerk in iedere lidstaat jaarlijks slechts 1.500 autonome auto's verkocht mogen worden. Er zijn ook 17 verschillende technische richtlijnen die voorschrijven hoe de lidstaten de autonome auto's moeten goedkeuren voor de verkoop. In september presenteert de Europese Commissie volgens de ingewijden het definitieve wetsvoorstel, daarna is het aan de lidstaten om die regelgeving al dan niet goed te keuren. Wanneer de regelgeving dus definitief van kracht wordt, is dus nog niet duidelijk.

    Het gaat hier om auto's die op 'Level 4' autonoom kunnen rijden. Daarmee moet de auto zelfstandig van A naar B kunnen rijden, maar kan de bestuurder waar nodig nog wel ingrijpen. De Europese Commissie wil met het toestaan van dit soort auto's op de weg wereldwijd voorop lopen. "We gaan nu over van de experimentele fase naar de commerciële fase", zegt een medewerker van de EU over de plannen. Bij de autofabrikanten is dit alleen nog niet het geval: 'Full Self Driving' van Tesla zit bijvoorbeeld nog in de bètafase en ook concerns als Geely, General Motors en Volkswagen zitten nog in de experimentele fase wat Level 4 betreft.

    Eerst Level 3

    Voordat je gaat juichen bij de gedachte dat je binnenkort lekker de krant kunt lezen onderweg naar je werk: dat duurt nog wel even. De EU wil als tussenstap eerst de verkoop van Level 3 autonome auto's toestaan. Daarbij kan de bestuurder alleen in bepaalde specifieke situaties, bijvoorbeeld in de file of op de snelweg, de controle volledig uit handen geven. Mercedes-Benz kreeg in mei al goedkeuring van de Duitse overheid om de S-klasse en EQS met zo'n autonome rijhulp, Drive Pilot, op de markt te brengen in Duitsland. Dat moet op termijn dus ook, met bepaalde restricties, mogelijk worden in de andere lidstaten.

    Bron: Autoweek


    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Autopilot | Model S and Model X

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • 'VOLKSWAGEN WERKT AAN 'BETALEN PER RIT' VOOR AUTONOOM RIJDEN'

        NIEUW BUSINESSMODEL

        Naast vrijwel alle andere grote autofabrikanten werkt ook de Volkswagen Group toe naar autonoom rijdende auto's. Zover is het nog niet, maar men denkt in Wolfsburg al wel vast na over de manieren waarop geld verdiend kan worden met zelfrijdende auto's.

        Dirk Hilgenberg, CEO van Cariad - de dochteronderneming van Volkswagen die zich bezig houdt met software - zegt tegenover Bloomberg dat hij het idee van een abonnementsmodel voor autonoom rijden zou steunen. Dat zou ongeveer op dezelfde manier werken als het 'functions on demand' van Audi, waarbij bepaalde opties al wel op je auto zitten maar tegen betaling 'over-the-air' geactiveerd moeten worden. "Met het abonnementsmodel kun je dan autonoom rijden voor de volgende 80 kilometer", geeft Hilgenberg als voorbeeld. Hij gaat niet in detailniveau in op het idee, maar gezien zijn uitleg zou het er in de toekomst op neer kunnen komen dat je bij auto's van de Volkswagen Group gaat betalen voor iedere rit of kilometer die je autonoom wil afleggen.

        Daarbij gaat het om 'Level 4' of 'Level 5' autonoom rijden, waarbij de bestuurder zijn aandacht niet meer actief op de weg hoeft te houden en tijd heeft voor andere dingen. Ook daar wil Volkswagen als verdienmodel op inspelen. "Je moet een digitaal platform hebben waarop je kunt inloggen met je bestaande accounts om te streamen, of waarop je bijvoorbeeld een videoconferentie kunt doen", aldus Hilgenberg. "Dit is het product dat we willen verkopen."

        Momenteel werkt de Volkswagen Group met Cariad aan een eigen besturingssysteem dat op auto's van ieder merk, van Volkswagen tot Bentley, toepasbaar is. Dat wil alleen nog niet echt vlotten. Naar verluidt maakt de Raad van Toezicht van Volkswagen zich zorgen over tekortkomingen bij Cariad en wil men de organisatiestructuur van het dochterbedrijf herzien om het besluitvormingsproces te versnellen.

        Bron: Autoweek


        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Het nieuwe autorijden dus. Eerst een dure auto kopen en je dan blauw betalen aan abo's om er ook nog mee te kunnen rijden
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
            Het nieuwe autorijden dus. Eerst een dure auto kopen en je dan blauw betalen aan abo's om er ook nog mee te kunnen rijden
            En het risico lopen dat ze na x- aantal jaren functies niet meer ondersteunen of erger, stop zetten...

            Gaan ze ook nog eens hun eigen systeem ontwikkelen terwijl meer en meer autofabrikanten eindelijk inzien dat dit niet zo’n goed idee is en overstappen naar systemen gebaseerd op o.a. Google. (en binnen afzienbare tijd misschien ook Apple?)
            Schoenmaker blijf bij uw leest.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

              Schoenmaker blijf bij uw leest.
              Of toch in de tijd dat een Volkswagen nog een volkswagen was

              Bwa, het breidt zich stilaan uit, de 'premijoems' zijn ermee begonnen en doen je er dik voor dokken. Bij de meeste merken is het nog gratis of toch minstens voor 5 jaar ofzo.

              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • I took a ride in a driverless taxi in China!

                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • All the Engineering in a Driverless Car

                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Autopilot Drives Me Until I Disengage - Tesla FSD Beta 10.12.2 - Canada

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Self Driving Cars Are Still Science Fiction

                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • allé nog effe werkzekerheid dan... niet dat ik dat al niet wist
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • Shanghai's first self-driving test lane put into use

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Baidu unveils self-driving taxi without steering wheel

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Ook onze jonge bollebozen zijn er mee bezig

                              Studenten KU Leuven en Thomas Moore stellen eerste zelfrijdende racewagen voor

                              Op de voormalige luchtmachtbasis in Sint-Truiden heeft Formula Electric Belgium, een team studenten van de KU Leuven en Thomas More, hun gloednieuwe zelfrijdende elektrische racewagen voorgesteld. De wagen kreeg de naam Supernova.

                              Een twintigtal studenten van de KU Leuven en Thomas More, die net hun master afgerond hebben of nog ermee bezig zijn, bundelden samen met 120 bedrijven de krachten om de zelfrijdende auto te bouwen. Die is uitgerust met slimme sensoren en een sterke computer op een al even complexe elektrische wagen.

                              "We hebben een oude raceauto van ons volledig omgebouwd naar een volledig zelfrijdende auto", zei Remko Schippers, team manager van Formula Electric Belgium, tijdens de presentatie. "Het doel van ons team is om met nieuwe technologieën bezig te zijn en daarmee te innoveren. Met een sterke computer wordt de omgeving waargenomen en kan de auto beslissingen maken of hij naar links of naar rechts moet sturen, remmen of gas geven."

                              Momenteel is de snelheid van de Supernova nog beperkt tot zes meter per seconde, wat overeenkomt met een gemiddelde snelheid van 25 kilometer per uur. "Een volgende stap is om de stuurmotor te verbeteren, die de wielen beweegt, zodat die ook effectief aan hogere snelheden zal kunnen sturen."

                              De presentatie verliep niet geheel vlekkeloos. Nadat de wagen het parcours een eerste keer verkend had, werd de connectie met de boordcomputer verbroken, waardoor hij van zijn traject afweek. Na een korte interventie en controle legde de auto wel vlekkeloos het hele parcours meermaals af.

                              Het team zal van volgend academiejaar gebruikmaken om verder onderzoek te doen en later ook met hun zelfrijdende wagen deel te nemen aan de Formula Student-competities 2023. Dit jaar nemen ze nog deel met een elektrische raceauto met een bestuurder.

                              Bron: https://www.proximus.be/pickx/nl/225...racewagen-voor


                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • China tests self-driving cars on commercial run in major cities as smart infrastructures updated

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • This is how cars will look in future: steering wheel-less, self-driving, flying, solar-powered

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Ja, in de future. Dat weten we al 30 jaar. Zoals in Total Recall en Back To The Future en The 5th Element. Maar de future, da's nog lang hee. Er zijn er die te veel naar films kijken

                                    Comment


                                    • Chinese tech hub becomes nation's first to allow self-driving cars hit the road

                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Driverless autonomous vehicle is now official in Shenzhen

                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • NIO TEST MET AUTONOME ES8

                                          Het Chinese Nio wil de Europese markt veroveren met zijn elektrische auto's. De mogelijkheden op het gebied van autonoom rijden moet de Europese consument onder meer overtuigen. Daarom test Nio dat al volop met de ES8.

                                          Nio is in thuisland China al een belangrijke speler, maar nu wil het dat ook worden in Europa. In Noorwegen is Nio sinds vorig jaar al actief, in Nederland hoeven we er ook niet lang meer op te wachten. Met de ES7 heeft het een veelbelovende EV in het vat zitten en ook de ET5 is op papier zeer interessant. De wat oudere grote broer van de ES7, de ES8, komt mogelijk ook onze kant op en die zien we dan ook op deze foto's. Niemand minder dan AutoWeek-hoofdredacteur Damiaan Hage spotte hem in Noorwegen. Het is niet zomaar een ES8, maar eentje die met een batterij aan camera's en lidarsensoren erop niet te missen is.

                                          Zoals Nio keurig heeft aangegeven, gaat het hier om een testauto waarmee het werkt aan NAD, Nio Autonomous Driving. Daarmee wil Nio onder meer de strijd aangaan met Tesla's FSD. De nieuwere modellen van Nio, zoals de ET5 en ES7, worden direct al uitgerust met lidars en camera's om uiteindelijk geheel zelfstandig mee door het verkeer te kunnen gaan. Uiteraard kan niveau 4 autonoom rijden niet direct worden uitgerold, daaraan gaat een hoop testwerk vooraf en dat is waarschijnlijk de reden dat Nio met deze Duitse ES8 ver van huis is. De fabrikant brengt naar verluidt momenteel de wegen in de (beoogde) verkooplanden in kaart. Ongetwijfeld duikt er dus op den duur ook zo'n testauto op in Nederland, of misschien zijn ze er al.

                                          Met de reeds ontwikkelde NAD-soft- en hardware moet het al mogelijk zijn om op snelwegen en in steden de controle grotendeels uit handen te geven. Een volgende generatie gaat een stap verder en kan, zoals gezegd, het rijden overal geheel overnemen. Dan hoef je als bestuurder zelfs de aandacht er niet meer bij te houden. Voor dat zover is, moet de wetgeving hier klaar voor zijn. De Europese Unie staat hier overigens welwillend in, zo werd vorige maand bekend. Mercedes-Benz zit er met zijn niveau 3 Drive Pilot, dat in Duitsland al gebruikt mag worden, nu al niet ver van af.

                                          Bron: Autoweek










                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X