Mededeling
Collapse
No announcement yet.
zelfrijdende auto’s
Collapse
X
-
STELLANTIS EN BMW MET ELKAAR IN ZEE VOOR AUTONOOM RIJDEN
GEBUNDELDE KRACHTEN
Stellantis en BMW bundelen hun krachten voor de ontwikkeling van autonoom rijdende auto's. Dat meldt Stellantis' bij een presentatie van de toekomstplannen op softwaregebied. Ook werkt Stellantis met techbedrijf Foxconn aan een nieuwe software-architectuur voor EV's.
Stellantis licht dinsdag tijdens 'Software Day' toe wat er de komende jaren op softwaregebied verwacht mag worden. Daarbij doet het concern uit de doeken dat BMW aanhaakt bij Stellantis' inspanningen om gedeeltelijk zelfrijdende auto's een realiteit te maken. Onder de noemer STLA AutoDrive wordt autonoom rijden tot level 3 (waarbij de bestuurder alleen nog een oogje in het zeil moet houden en verder niets hoeft te doen) mogelijk gemaakt met auto's van het concern en BMW komt ook aan de ontwikkelingstafel te zitten.
Uiteindelijk zullen dus auto's van beide concerns van dezelfde software-architectuur gebruikmaken. AutoDrive begint bij level 2 autonoom rijden en wordt in de loop der tijd via OTA-updates bijgewerkt tot level 3. Verder zijn de plannen nog redelijk in nevelen gehuld. De samenwerking tussen BMW en Stellantis komt niet geheel uit de lucht vallen. BMW en Fiat Chrysler Automobiles maakten in augustus 2017 bekend samen naar autonome auto's toe te willen werken. Fiat Chrysler is inmiddels gefuseerd met Groupe PSA tot Stellantis. Het doel dat toen gesteld werd, vol-autonome auto's in 2021, is overigens nog niet helemaal bereikt. De nieuwe doelen met AutoDrive zijn ook iets bescheidener van aard.
Stellantis en BMW hebben nog een verbindende factor: Foxconn. Het Taiwanese techbedrijf waarmee Stellantis sinds dit jaar samenwerkt op het gebied van connectiviteit. Essentieel voor autonoom rijden. Foxconn is op zijn beurt gelinkt aan BMW vanwege zijn doel om elektrische auto's op BMW-basis aan de man te brengen in Saoedi-Arabië. Foxconn speelt bij deze samenwerking tussen Stellantis en BMW een belangrijke rol.
Nieuwe software
Stellantis maakt tijdens 'Software Day' bekend dat het samen met Foxconn werkt aan STLA AutoDrive, maar ook aan 'STLA Brain'. Dat tweede is een nieuwe software-architectuur die geïmplementeerd wordt in de elektrische auto's op de nieuwe dedicated EV-platformen waarop vanaf 2024 de eerste modellen verschijnen.
Een onderdeel van STLA Brain is 'STLA SmartCockpit'. Daarmee worden volgens Stellantis 'de digitale levens van inzittenden naadloos geïntegreerd in de auto, om zo een geheel naar wens aan te passen derde leefomgeving te creëren'. Mooi woorden, maar wat betekent het concreet? Reken op verder ontwikkelde zaken als navigatie, een spraakassistent en een 'winkelomgeving' waarop extra opties voor de auto's aangeschaft kunnen worden. Dat moet allemaal zo persoonlijk mogelijk aanvoelen en maatwerk leveren door middel van de meest recente kunstmatige intelligentie. Ook hiervoor geldt dat dit in de auto's op de STLA-platformen vanaf 2024 voor het eerst aangetroffen kan worden.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
eens kijken hoe die het doet aan een typische belgische werf van wegenbouw op een regenachtige avond...
Comment
-
Het gaat precies sneller dan verwacht.
MERCEDES-BENZ MAG ALS EERSTE WERELDWIJD AUTONOOM RIJDEN
VN-GOEDKEURING VOOR LEVEL 3 AUTONOOM RIJDEN
Mercedes-Benz heeft reden voor een feestje. Drive Pilot, waarmee level 3 autonoom rijden mogelijk is, heeft een officiële VN-goedkeuring gekregen. Daarmee kan Mercedes-Benz wereldwijd dit systeem in de praktijk gaan brengen als lokale wetgeving hier ook klaar voor is.
In hoeverre een auto autonoom mag rijden is tot op heden sterk afhankelijk van lokale wetgeving. Zeker als het aankomt op level 3 autonoom rijden, waarbij de bestuurder de auto volledig het werk mag laten doen en enkel nog een oogje in het zeil moet houden om in te grijpen als gevaar dreigt. Mercedes-Benz heeft in Duitsland al lokale ontheffing om met level 3 autonoom rijden op de openbare weg aan de gang te gaan, zoals Tesla dit bijvoorbeeld ook in de Verenigde Staten heeft. Nu is het echter ook klaar voor wereldwijde uitbreiding.
De Europese economische commissie van de Verenigde Naties (UNECE) heeft Mercedes-Benz goedkeuring gegeven. Dit betekent niet alleen dat Drive Pilot in Europa gebruikt mag gaan worden, maar ook in landen wereldwijd die de UNECE als autoriteit accepteren. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook de Verenigde Staten en Canada. Voorwaarde is dus wel dat ook de lokale wetgeving level 3 autonoom rijden toestaat.
Concreet betekent dit dat je vanaf volgend jaar een Mercedes-Benz kunt kopen met Drive Pilot en daarmee legaal level 3 autonoom onderweg kunt zijn. De Mercedes-Benz S-klasse wordt per 2022 als eerste model publiek leverbaar met dit systeem. Er zit nog wel een addertje onder het gras: het geldt in eerste instantie alleen voor Duitsland, waar de lokale wetgeving hier nu al klaar voor is. Je kunt dan onder bepaalde voorwaarden het stuur volledig uit handen geven. Dit kan volgens de Duitse wetgeving tot maximaal 60 km/h, bij druk verkeer op de snelweg. Met de VN-goedkeuring op zak werkt Mercedes-Benz aan het zo snel mogelijk beschikbaar maken van Drive Pilot in andere landen. "Er vinden al uitgebreide testritten plaats, bijvoorbeeld in de VS en China. Wanneer er nationale regelgeving voor is in meer markten, wordt deze technologie stap voor stap breder beschikbaar."
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenHet gaat precies sneller dan verwacht.
MERCEDES-BENZ MAG ALS EERSTE WERELDWIJD AUTONOOM RIJDEN
Dit kan volgens de Duitse wetgeving tot maximaal 60 km/h, bij druk verkeer op de snelweg.
En sneller dan verwacht ? Volgens sommige voorspellingen van jaren geleden zou gans de wereld nu al op niveau 5 zitten ..
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
lol, dit is wel heel beperkt :-D
En sneller dan verwacht ? Volgens sommige voorspellingen van jaren geleden zou gans de wereld nu al op niveau 5 zitten ..
Je bent niet verplicht om in dit topic te komen hé, keuze genoegEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichteneens kijken hoe die het doet aan een typische belgische werf van wegenbouw op een regenachtige avond...
Comment
-
SEAT LEON AUTONOOM DE WEG OP ALS 'DIANA'
PRAKTIJKTESTS
Seat werkt aan een toekomst waarin een grote rol voor autonoom rijden is weggelegd. Dat doet het met een Diana gedoopte Leon, die autonome vaardigheden van level 3 heeft.
Terwijl Tesla in de VS al volop in de praktijk eigenaren kennis laat maken met zelfrijdende auto's, zijn andere merken nog druk bezig met de ontwikkeling hiervan. Zo ook Seat, dat nu een Leon de weg op stuurt die het gros van de taken van de bestuurder uit handen neemt. Seat noemt de Leon in kwestie 'Diana', naar eigen zeggen een verwijzing naar de gelijknamige Romeinse godin en beschermheilige. De auto is door Seat ontwikkeld in samenwerking met het Automotive Technology Center van Galicië en rijdt inmiddels rond op afgesloten stukken weg en parkeerterreinen.
De Seat Leon is uitgerust met vijf lidar-sensoren, vijf radars, zes camera's, twaalf echoapparaten en acht computers die de auto gezamenlijk een 360 graden 'zicht' van zijn omgeving geven. Het stelt de Leon in staat tot level 3 autonoom rijden. Dat houdt in dat de bestuurder het rijden grotendeels uit handen kan geven, maar op de openbare weg nog wel een oogje in het zeil moet houden.
Seat onderscheidt drie verschillende functies: Autonomous Chauffeur, Automated Valet Parking en Summoning. De eerste functie zorgt ervoor dat de bestuurder bij lage snelheden zelf geen start- en stopmanoeuvres meer uit hoeft te voeren. Automated Valet Parking houdt in dat de auto zelf een parkeeractie kan uitvoeren zonder ingrijpen van de inzittende. Summoning is tenslotte de uitgebreidste functie. Daarmee kan de Leon iemand ophalen op een gewenste locatie en vervolgens zelf naar een bestemming brengen. Via een app is de auto dan oproepbaar, waarna deze komt voorrijden en de deuren opent om je in te laten stappen.
Dat laatste zou betekenen dat de auto dus een deel geheel zelfstandig rijdt zonder iemand erin, wat level 5 autonoom rijden is. Dat is nu echter nu nog niet op de openbare weg mogelijk, maar Seat test er dus al wel mee op afgesloten stukken weg. Wanneer we level 3 autonoom rijden in de praktijk kunnen meemaken in een Seat, is nog niet bekend. Het is dankzij Diana in ieder geval weer een stap dichterbij.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
level 3 is onzin want het systeem moet de bestuurder een minuut op voorhand wazrschuwen dat deze terug moet overnemen. In de praktijk een maat voor niets dus. Pas vanaf level 4 wordt het interessant.
Comment
-
Oh nee ik blijf komen hee joke, ik lach eens graag. Ik ga mij niet bezighouden met dingen op te zoeken, maar op mijn opmerking dat het wel heel beperkt is ga je toch niet in :-)
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Comment
-
ge had gelijk hoor wankel, dit is er nu ééntje van volvo, maar meer merken maakten die beloftes
Volvo predicts it will have fully autonomous cars for sale by 2020
https://www.digitaltrends.com/cars/v...s-cars-by-202/
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenOh nee ik blijf komen hee joke, ik lach eens graag. Ik ga mij niet bezighouden met dingen op te zoeken, maar op mijn opmerking dat het wel heel beperkt is ga je toch niet in :-)
Ik veronderstel toch dat dit een auto-gerelateerd topic is en dus zeker ook op zijn plaats op een autoforum. Ik ben er ook geen fan van maar het maakt deel uit van de autotoekomst. Er zijn hier lezers die dat wel interesseertEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenge had gelijk hoor wankel, dit is er nu ééntje van volvo, maar meer merken maakten die beloftes
Volvo predicts it will have fully autonomous cars for sale by 2020
https://www.digitaltrends.com/cars/v...s-cars-by-202/
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenWat een achterlijk topic. Normaal, als ik mij verveel, lees ik wat reacties op de app van HLN, maar tegenwoordig is dit forum minstens even goed. Deze thread is top !Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenJij zoekt het toch ook niet op.
bobo heeft het trouwens voor mij en jou gedaan ;-)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
So what? Dan hebben ze een paar jaar vertraging hé. Geen reden om te schrijven dat dit een achterlijk topic is.
- Moet je dan nog een rijbewijs hebben, ook als je dan niet achter het stuur zit
- Waarschijnlijk in heel de wereld niet, behalve in België
- alleen als je aan het raam zit en uiteraard met mondmasker
- In het artikel staat : de auto keert vanzelf terug naar de oprit. Ik vermoed dus dat een rijbewijs dan niet nodig zal zijn
- vrachtwagens vallen weg, dit worden zelfrijdende containers/platformen die van haven naar winkel gaan en afgeladen worden in de havens door robotten of automatisch gestuurde kranen, of door 1 iemand die van thuis uit werkt
- En hoe lost ge dat op voor alle mensen die daar nu hun boterham mee verdienen ?
- Die kunnen toch iets anders doen
- op den dop is het ook plezant
Is dat boven het HLN niveau dan ?
Er zat wel een goeie tussen :
- precies ne slechte sciencefiction film
Comment
-
Dat lag aan de schrijvers van de quotes, niet aan het topic. Elk topic zakt wel eens naar dat niveau, zeker als jij tussenkomtEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment