Mededeling
Collapse
No announcement yet.
zelfrijdende auto’s
Collapse
X
-
DE ZELFRIJDENDE AUTO WAS ER AL IN 1986
BESTELAUTO EN S-KLASSE
Mercedes-Benz is de eerste autofabrikant die een officiële VN-goedkeuring heeft gekregen om wereldwijd autonoom te kunnen rijden. De zelfrijdende auto blijft een 'hot topic' onder autofabrikanten, maar is in wezen helemaal niet zo nieuw. 35 jaar geleden konden meerdere Mercedes-Benzen namelijk al zonder bestuurder hun weg door het verkeer vinden. Een Duitse wetenschapper vormde daarin het sleutelfiguur.
Experimenten met autonome auto's vonden al plaats in de vorige eeuw. Meestal ging het dan om auto's die een vooraf bepaalde route konden volgen, bijvoorbeeld door signalering of rails in het wegdek. In de jaren 80 ontwikkelden wetenschappers ook auto's die zonder dergelijke geleiding konden rijden. In Amerika was de Carnegie Mellon University bezig met een project genaamd 'Navlab', dat werd gesponsord door het Defense Advanced Research Projects Agency van het Amerikaanse Ministerie van Defensie. In 1995 reden de geleerden in een omgebouwde Pontiac Trans Sport van kust naar kust tussen Pittsburgh en San Diego, waarbij 4.501 kilometer autonoom werd afgelegd.
Een hele prestatie, maar in Duitsland ging men in de jaren 80 nog wel een stapje verder met het 'EUREKA Prometheus Project', een samenwerkingsverband tussen Mercedes-Benz en de Bundeswehr University Munich. Wetenschapper Ernst Dickmanns was in dat project de sleutelfiguur. Dickmanns had lucht- en ruimtevaarttechniek gestudeerd en specialiseerde zich daarna in 'control engineering'. Hij deed onder meer onderzoek naar hoe ruimteschepen het beste konden terugkeren naar de aarde. Daarbij kwamen voor die tijd geavanceerde computersystemen om de hoek kijken die de optimale route konden bepalen. Dickmanns wilde deze technologie toepassen op auto's en maakte het tot zijn missie om auto's te leren 'zien', oftewel: auto's zelfstandig door het verkeer te laten navigeren.
Pionier
Voordat Mercedes-Benz om de hoek kwam kijken, ging Dickmanns eerst zelfstandig aan de slag. Hij kocht een Mercedes-bestelauto en stouwde die vol met computers, camera's en sensoren. Deze auto heette de VaMoRs, een afkorting voor 'Versuchsfahrzeug für Autonome Mobilität und Rechnersehen'. Vrij vertaald betekent dat 'testvoertuig voor autonome mobiliteit en computervisie'. In het onderstaande filmpje is te zien hoe er een hele batterij aan computers achter in de bus zit, met een operator die het camerabeeld en de systemen in de gaten kan houden. De bus stuurt, accelereert en remt volledig zelfstandig. In 1987 verreed Dickmanns de eerste grote proef met het testvoertuig. Op een stuk nog niet voor al het verkeer geopende autobahn legde de VaMoRs 20 kilometer volledig zelfstandig af met een maximumsnelheid van 96 kilometer per uur.
Hoe klaarde Dickmanns dat in die tijd met de beperkte rekenkracht van de toenmalige computers? Hij keek daarvoor naar de werking van het menselijk oog. Wij kunnen namelijk alleen een kleine plek in het centrum van ons blikveld in hoge resolutie zien. De auto moest zich op een vergelijkbare manier enkel gaan focussen op zaken die er toe doen bij het autorijden, zoals wegmarkeringen en andere auto's. Hierdoor hoefden de computers veel minder input van de camerabeelden te verwerken. Wel liep hij hierbij aan tegen het probleem dat de auto niet wist wat hij moest doen wanneer de wegmarkering tijdelijk minder goed zichtbaar was. Tegen dit probleem lopen veel hedendaagse autonome rijsystemen echter nog steeds aan.
De rijsystemen van de VaMP. Foto: Wikimedia Commons.
Door de proef met de VaMoRs kreeg Daimler interesse in het werk van Dickmanns. In het EUREKA Prometheus Project kon hij met een bedrag van €800 miljoen aan de slag om een nieuwe zelfrijdende auto te ontwikkelen: de VaMP, een Mercedes-Benz W140 500 SEL met de autonome rijsystemen uit de VaMoRs aan boord. De VaMP had overigens een tweelingbroer: de VITA-2. Vier camera's gaven de computersystemen aan boord de benodigde input om snel te kunnen reageren op veranderende situaties.
Een vroegtijdig einde
Met de VaMP en de VITA-2 behaalden het team van Dickmanns enkele successen. Bij de internationale presentatie van het project in Parijs in 1994, acht jaar na de eerste experimenten van Dickmanns, legden de auto's meer dan 1.000 kilometer af op de Franse snelwegen, met snelheden tot 130 km/h. De demonstratie bestond onder meer uit het wisselen van rijbanen en het zelfstandig inhalen van andere auto's na toestemming van de bestuurder, die voor de veiligheid nog achter het stuur zat. De auto's voerden deze taken zonder problemen uit. In 1995 legden de auto's 2.000 kilometer af in een retourreis van München naar Kopenhagen. Tijdens die rit kwam de snelheid zelfs boven de 175 km/h uit. Gemiddeld genomen moest de bestuurder de auto iedere 9 kilometer een handmatige correctie geven, de langste afstand die de auto volledig zelfstandig reed was 158 kilometer.
De autonome testauto's. Foto door Roland Behringer via Politico.
Een indrukwekkende prestatie, zeker voor die tijd, maar toch kon Dickmanns niet verder met zijn onderzoek. Daimler wilde namelijk geld verdienen in plaats van uitgeven en stuurde erop dat de wetenschapper binnen een paar jaar met een product kwam dat op de markt kon worden gebracht. Dat ging niet lukken en de autofabrikant trok daarom financieel de stekker uit het onderzoeksproject van Dickmanns, waarmee een vroegtijdig einde kwam aan het werk van de wetenschapper.
Dickmanns' systeem was in vergelijking met de huidige autonome rijsystemen bijzonder, omdat het enkel vertrouwde op camerabeelden. De huidige autonome rijsystemen werken juist vooral via GPS en data, waarbij een radar de omgeving van de auto observeert. Een aantal fabrikanten lijken hun heil nu te zoeken in Lidar, maar die technologie staat vooralsnog in de kinderschoenen.
Dickmanns zelf denkt dat de auto-industrie in de toekomst nog een keer zal teruggrijpen op zijn werk, met name omdat de huidige systemen niet optimaal werken wanneer auto's in gebieden terechtkomen waar nog niet zoveel over bekend is. "Mensen gaan zich op een gegeven moment realiseren dat na een storm, een aardbeving, of nog meer in een militaire context wanneer je je in nieuwe gebieden bevindt, de huidige benadering niet zal werken", aldus de wetenschapper in een interview met Politico. Toch beaamt hij wel dat met de technologie van nu veel meer mogelijk is dan in zijn tijd. "Als ik vandaag opnieuw kon starten met de beschikbare technologie van nu, dan zou dit een heel ander verhaal zijn", aldus de inmiddels 85-jarige Duitser.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Wat meer uitleg over het Level 3 van Mercedes. (Google vertaling uit het Duits)
Mercedes ontvangt officiële goedkeuring voor autonome niveau 3-systemen
De eerste autofabrikant die voldoet aan de UN-R157-vereisten ...
Autonome Level 2-systemen zoals de stuurautomaat van Tesla verspreidden zich snel in de branche en Audi heeft enkele jaren geleden de A8 gepresenteerd met Level 3-technologie. De mogelijkheid betekent echter niet dat het al juridisch klaar is voor gebruik. Bij Mercedes-Benz ziet het er nu anders uit. De autofabrikant is de eerste die "internationaal geldige systeemgoedkeuring" krijgt voor niveau 3-technologie in de nieuwe S-Klasse en de EQS .
Wat betekent dat precies? UN-R157 is de naam van een verordening van de Verenigde Naties die normen en benchmarks definieert voor autonome technologieën van niveau 3 in voertuigen. We besparen u de omslachtige juridische terminologie van de verordening en vertellen u dat Mercedes-Benz de eerste autofabrikant is die nu aan deze normen voldoet.
Dit is een groot probleem, want het springen van niveau 2 naar niveau 3 betekent een hoger niveau van situationeel bewustzijn en besluitvorming via de voertuigsystemen, zodat bestuurders volledig handsfree kunnen rijden en zelfs hun aandacht van de weg kunnen afwenden. Je moet echter nog steeds klaar zijn om snel in te grijpen als dat nodig is.
Het is belangrijk om te weten dat hoewel dit een verordening van de Verenigde Naties is met internationale reikwijdte, individuele landen nog steeds hun eigen regels stellen voor autonome technologieën in voertuigen. Uiteraard is een internationale goedkeuring nog steeds van groot belang om uiteindelijk de afzonderlijke landen zelf te overtuigen om de autofabrikanten akkoord te geven. En Duitsland heeft dit al gedaan met Mercedes...
In Mercedes-modellen die zijn uitgerust met Drive Pilot level 3-functionaliteit, kan het systeem werken in druk verkeer met een snelheid tot 60 km / u. In dergelijke situaties kunnen de voertuigen zo nodig optrekken, remmen en van rijstrook wisselen zonder menselijke tussenkomst. Het systeem is beschikbaar voor 13.191 kilometer snelweg en er worden tests uitgevoerd om de functies beschikbaar te maken in de Verenigde Staten en China. Uiteraard alleen zodra de regelgeving voor deze regio's niveau 3-technologie toestaat.
Hoewel Mercedes de overwinning claimt door als eerste autofabrikant internationale goedkeuring van niveau 3 te krijgen, is het niet het eerste bedrijf dat deze technologie aanbiedt of het eerste gebruikt. Zoals eerder vermeld bood Audi al in 2017 niveau 3-functionaliteit in de A8 . Echter zonder deze te mogen activeren. In feite was het Honda die eerder dit jaar de kroon op het eerste gebruik overnam, met de Honda Legend die Level 3-technologie gebruikte in het openbaar vervoer in delen van Japan.
UN-R157 werd pas begin dit jaar ingevoerd. Dus verwacht dat andere autofabrikanten Mercedes zullen volgen op weg naar internationale Level 3-goedkeuring.
Bron: https://de.motor1.com/news/554701/me...el3-zulassung/
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment
-
Comment
-
Tegengas ? Alles wat hij zegt is toch gewoon zoals het altijd echt was, is en zal zijn ?
Of nee, misschien niet voor altijd, maar toch voor de komende 50 jaar, waarschijnlijk zelfs meer. Ik geloof er wel in, maar niet zoals de believers die denken dat het nu al werkt, ik denk niet dat ik het nog zal meemaken in de betekenis dat het echt volledig zelfrijdende auto's zijn, ik ben er 47.
Comment
-
WAYMO EN ZEEKR WERKEN SAMEN AAN AUTONOME AUTO
CHINEES-AMERIKAANS VERBOND
Waymo, het zusterbedrijf van Google dat autonome auto's ontwikkelt, heeft een nieuwe partner gevonden. De Amerikanen gaan samenwerken met de Chinese Geely Holding Group voor de ontwikkeling van een volledig autonome auto voor Waymo's vloot in Amerika. Van die auto laat men nu de eerste computerschetsen zien.
Om precies te zijn gaat Waymo in zee met Zeekr, dat op zijn beurt weer onderdeel is van het grote geheel bij Geely. Zeekr is in de markt gezet als volledig elektrisch premiummerk en onthulde dit jaar een eerste model. Dat is de Zeekr 001, waarvan de naamgeving zeker niet de originaliteitsprijs verdient. Over de naam van de autonome auto die Zeekr voor Waymo gaat bouwen zijn de creatieve breinen nog niet uit. Op de schetsen is een busje te zien dat qua ontwerp in ieder geval weinig weg heeft van de huisstijl van Zeekr. Een lidarsensor met het Waymo-logo neemt een dominante plek in op het dak.
Aan weerszijden zitten twee grote schuifdeuren die op het oog een ruime instap bieden naar een minimalistisch vormgegeven interieur. Dat is volgens Zeekr volledig configureerbaar en kan met of zonder bedieningselementen voor de bestuurder geleverd worden. In ieder geval lijken de voor- en achterpassagiers over zeeën aan ruimte te beschikken. De specificaties van het autonome voertuig vermeldt Zeekr niet, maar vermoedelijk rolt het busje op het volledig elektrische SEA-platform van Geely. Zeekr ontwikkelt het autonome voertuig in het China Europe Vehicle Technology Centre in Göteborg. Daarna wordt het busje verscheept naar Amerika, waar Waymo zijn autonome rijsystemen inbouwt en met de vrucht van deze Chinees-Amerikaanse samenwerking gaat rijden.
In 2020 kondigde Waymo nog aan met Volvo te gaan samenwerken, maar nu is dus een andere partner gezocht binnen de Geely Holding. Eerder werkte Waymo nog samen met Jaguar en Chrysler: in 2016 begon Waymo immers met een vloot aan Pacifica's. Het is nog niet bekend wanneer het nieuwe autonome voertuig van Zeekr en Waymo klaar is voor gebruik.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment