Mededeling
Collapse
No announcement yet.
zelfrijdende auto’s
Collapse
X
-
DUITSLAND START ONDERZOEK NAAR LEGALITEIT TESLA AUTOPILOT
OOK IN CONTACT MET RDW
Het Kraftfahrt-Bundesamt, het Duitse equivalent van de RDW, is een onderzoek gestart naar de legaliteit van Tesla Autopilot. Dat meldt de Duitse krant Bild am Sonntag. Daarbij kijkt de keuringsdienst met name naar de functie 'Auto Lane Change', waarbij Tesla's zelfstandig van rijbaan wisselen. Mogelijk is deze functie helemaal niet toegestaan in Europa.
In het kader van het onderzoek staat het KBA ook in contact met de RDW. De Nederlandse keuringsinstantie heeft de modellen van Tesla namelijk goedgekeurd voor gebruik op de Europese wegen. Dat hoeft volgens de Europese regels maar in één land te gebeuren, waarna de voertuigen overal in de Europese Unie zijn toegelaten. Het onderzoek kan mogelijk tot gevolg hebben dat Tesla de functie Auto Lane Change moet uitschakelen in Europa. AutoWeek heeft Tesla gevraagd om een reactie naar aanleiding van het onderzoek.
Er klinkt al langer kritiek op de manier waarop Tesla Autopilot, een systeem dat de bestuurder aanvult en niet vervangt, aanprijst. Ook ligt de vraag op tafel of Tesla wel genoeg doet om te zorgen dat chauffeurs hun aandacht op de weg houden als het systeem ingeschakeld is. Momenteel is het echter wel zo dat je het stuur voortdurend aan moet raken als je Autopilot hebt ingeschakeld. Doe je dat niet, dan schakelt het systeem zichzelf uit.
Kritiek in thuisland
Tesla heeft in thuisland Amerika de laatste tijd de toezichthouder NHTSA op zijn nek. Die begon afgelopen week een tweede onderzoek naar een mogelijk defect in de Autopilot-functie. Daarnaast dwong de toezichthouder Tesla om een aantal functies terug te draaien, waaronder de 'boombox'. Daarmee konden Tesla-eigenaren speakers buiten de auto gebruiken om eigen geluiden af te spelen. Ook moet Tesla onder de loep nemen waarom auto's bij een kruising met stopborden rustig door konden rijden als er geen ander verkeer was. Dat is in enkele Amerikaanse staten namelijk verboden.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
AUTONOME TAXI VAN ZEEKR EN WAYMO GESNAPT
SPIEGELS VOOR DE ZEKERHEID
In december toonden Googles Waymo-tak en het Chinese Zeekr de voorbode van een samen te ontwikkelen ‘busje’ voor autonome taxiritten. Dat de twee serieus waren, blijkt wel uit deze spionagebeelden.
Het voertuig op deze foto’s is namelijk overduidelijk datzelfde busje, zij het in een wat realistischer productievorm. Zo zien we andere koplampen, een aangepaste voorbumper, andere wielen en vermoedelijk ook nieuwe deurgrepen.
Het interessantst is echter de toevoeging van ruitenwissers en buitenspiegels, die op een autonoom voertuig toch overbodig zouden moeten zijn. De spionagefotograaf meldt dat er ook gewoon een stuurwiel aanwezig is. Waarschijnlijk begint Waymo omwille van de regelgeving met zo’n deels-autonome variant, of komen er verschillende versies. Het idee achter deze ‘robotaxi’ is wel degelijk om hem in te zetten als autonoom vervoermiddel voor Waymo One, die zo’n autonome service nu al aanbiedt in Phoenix, Arizona. Dat gaat overigens nog wel onder het beheer van een ‘bestuurder’, die echter als het goed is niet zelf hoeft te rijden. Nu gebruikt Waymo One vooral de hybride Chrysler Pacifica voor dit doel, maar men wil graag overstappen naar een EV.
Los van het autonome deel lijkt deze Zeekr/Waymo coproductie zeer geschikt als taxi. Hij is bijvoorbeeld ongetwijfeld erg ruim en biedt met zijn grote glaspartijen een mooi uitzicht over de buitenwereld. Het busje werd aangetroffen in Zweden en wordt naar verluidt ook bij Volvo in Gotenburg, immers ook een Geely-dochter, ontwikkeld. Hoewel de ontwikkeling van deze bus officieel onder de vlag van het Chinese EV-merk Zeekr plaatsvindt, is het niet persé een voertuig van dat merk. Het is echt een in opdracht van Waymo uitgedacht product, zoals de bezorgbus van Rivian specifiek voor opdrachtgever Amazon is bedoeld.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment
-
Ik ga nu niet alle filmpjes die jij post gaan bekijken (ik heb veel vrije tijd, maar er zijn grenzen), maar tonen die nu allemaal aan dat er op termijn meer files zullen zijn door zelfrijdende auto's ? Of is ondertussen het onderwerp van dit topic wat verschoven ?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenIk ga nu niet alle filmpjes die jij post gaan bekijken (ik heb veel vrije tijd, maar er zijn grenzen), maar tonen die nu allemaal aan dat er op termijn meer files zullen zijn door zelfrijdende auto's ? Of is ondertussen het onderwerp van dit topic wat verschoven ?Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Hahaha, dit kan dus ook gebeuren
Zelfrijdende auto’s houden ook niet van politiecontroles, zo blijkt uit viral video
Toen een zelfsturende wagen door de politie werd tegengehouden omdat zijn koplampen uit waren ondanks het feit dat het donker was, probeerde het voertuig – een robotaxi – te vluchten.Het voorval speelde zich af in de Amerikaanse stad (en tech-hub) San Francisco.
Autonome auto’s kunnen ook door de politie worden gecontroleerd. En net als bij menselijke bestuurders het geval is, kunnen zij vergeten hun koplampen aan te zetten als het donker wordt. Dit is wat gebeurde met een autonoom voertuig van Cruise, een dochteronderneming van General Motors, dat door de politie van San Francisco werd tegengehouden.
Omdat ze geen menselijke chauffeur of passagier hadden om mee te praten – de robotaxi was alleen onderweg – kwamen de politieagenten in een unheimische situatie terecht. Maar het meest verbazingwekkende is dat het voertuig een paar meter wegvluchtte, zoals te zien is op de video van een voorbijganger.
Op de video is te zien dat nadat de politieagent tevergeefs had geprobeerd de deur van het voertuig te openen, het een paar seconden wegreed. Het deed dit terwijl de agent terugkeerde naar zíjn wagen, vermoedelijk om met het hoofdbureau te communiceren.
De agenten stapten vervolgens opnieuw in de richting van het voertuig, en probeerden om de koplampen aan te zetten.
Het verhaal kende een happy end, want de Cruise-robotaxi kreeg geen boete omdat zijn koplampen uit waren. “Ons autonoom voertuig gaf voorrang aan het politievoertuig en stopte vervolgens zoals gepland op de dichtstbijzijnde veilige locatie voor de verkeersstop. Een agent nam contact op met het personeel van Cruise en er werd geen bekeuring uitgeschreven”, verduidelijkte het autonome taxibedrijf, nadat de video viraal ging op het web.
Dit is niet de eerste keer dat een autonoom voertuig door de politie wordt tegengehouden. In 2015 meldde Google dat een van zijn voertuigen door de politie was aangehouden omdat het te traag reed.
SFPD stopps driverless autonomous Cruise, which promptly takes off
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment