Mededeling
Collapse
No announcement yet.
zelfrijdende auto’s
Collapse
X
-
TESLA'S VOLLEDIG AUTONOME 'ROBOTAXI' KOMT IN 2024
'GOEDKOPER DAN DE BUS'
Tesla-topman Elon Musk heeft wat meer duidelijkheid gegeven over de eerder deze maand aangekondigde 'robotaxi'. Die moet in 2024 in groten getale van de band lopen en de strijd aangaan met het openbaar vervoer in grote steden.
Terwijl we nog steeds wachten op de Tesla's Cybertruck en Roadster, is het bedrijf van Elon Musk alweer druk bezig met de volgende auto. Of beter gezegd, het volgende voertuig. De eerder deze maand aangekondigde 'robotaxi' wordt namelijk een wat ander verhaal dan wat we nu gewend zijn van Tesla. Dat blijkt wel uit de woorden van Musk tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Automotive News tekent op dat het doel van de robotaxi is om zo laag mogelijke kosten per kilometer te realiseren. Lager nog dan wanneer iemand de bus of de metro pakt, illustreert Musk. Het wordt een volledig autonoom voertuig zonder stuurwiel en pedalen, waarin iemand plaats kan nemen en - uiteraard volledig elektrisch - van A naar B wordt gebracht.
Zo'n concept is natuurlijk niet nieuw, alleen hebben we het in de praktijk nog niet echt op grote schaal teruggezien. Tesla hoopt dat te veranderen. In 2024 moet volgens Musk de productie van de robotaxi op volle toeren draaien. Dat Musk ervan uitgaat dat er grote aantallen van op de weg komen, blijkt wel uit het feit dat hij de robotaxi omschrijft als 'een enorme groei-impuls voor Tesla'. De robotaxi maakt gebruik van Tesla's FSD soft- en hardware. Dat bevindt zich nog altijd in een testfase, dus wordt het nog wel even spannend hoe snel de robotaxi werkelijk in de praktijk ingezet kan en vooral mág worden.
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
VIER OP DE TIEN NEDERLANDERS 'STAPT NOOIT IN ZELFRIJDENDE AUTO'
OUDEREN TERUGHOUDENDER
Zou jij het stuur volledig uit handen willen geven? Die vraag stelde MisterGreen met betrekking tot volledig autonoom rijden aan 1.091 Nederlanders met een rijbewijs. De conclusie: bijna de helft van de ondervraagden zou nooit in een volledig autonome auto willen stappen.
Nederlandse automobilisten lijken niet al te happig op het idee om de eigen stuurmanskunsten volledig aan de kant te schuiven en zich over te geven aan de rijkwaliteiten van slimme software en sensoren. Met name oudere leeftijdsgroepen lijken niet gecharmeerd van het idee de auto volledig het werk te laten doen. 64 procent van de ondervraagde vrouwen van 60 jaar of ouder geeft aan nooit in een zelfrijdende auto te willen stappen. Van de ondervraagde mannen van 60 jaar of ouder geeft 53 procent aan nooit in een autonome auto te willen zitten. Jongere Nederlanders lijken autonome techniek eerder te omarmen. Van de ondervraagden die jonger dan 30 zijn geeft 31 procent van de vrouwen aan een autonome auto te vermijden terwijl van de mannen in deze categorie slechts 14 procent niet in een zelfrijdende auto te willen stappen. Gemiddeld genomen zegt 44 procent van alle ondervraagden het eens te zijn met de stelling 'Ik zou nooit in een zelfrijdende auto willen stappen'.
Bron: MisterGreen
Met bovenstaande in het achterhoofd zal het je niet verbazen dat mensen in oudere leeftijdscategorieën denken dat zelfrijdende auto's meer ongelukken veroorzaken dan menselijke bestuurders. Van de zestigplussers geeft 61 procent van de vrouwen aan dit te denken. Bij mannen ligt dit percentage op 46 procent. Kijken we naar de leeftijdscategorie 'jonger dan dertig jaar', dan liggen die percentages veel lager. Van deze groep geeft 38 procent van de vrouwen aan te denken dat autonome auto's voor meer ongelukken zorgen dan auto's met menselijke bestuurders. Ook hier valt op dat mannen minder negatief over autonome techniek denken. Slechts 21 procent van de mannelijke ondervraagden die jonger dan dertig jaar oud zijn geeft aan het eens te zijn met de stelling 'Ik denk dat zelfrijdende auto's meer ongelukken veroorzaken dan menselijke bestuurders'.
Bron: MisterGreen
Ook interessant: drie van de tien ondervraagden vindt dat de overheid de verdere ontwikkeling van zelfrijdende auto's tegen moet houden. Met name in Friesland (55 procent) en Zeeland (56 procent) is de Nederlandse automobilist het met deze stelling eens. Niet geheel onbelangrijk in dit onderzoek: slechts ongeveer de kwart (23 procent) van de ondervraagden geeft aan volledig op de hoogte te zijn van wat zelfrijdende auto's kunnen.
Is het Nederlandse wegennet op afzienbare termijn met autonome auto's? Het gros van de ondervraagden denkt van niet. Slechts 16 procent zegt te verwachten dat er binnen tien jaar in Nederland 'alleen nog maar zelfrijdende auto's hebben'.
Bron: MisterGreen
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
NISSAN WIL MET LIDARSENSOREN ONGELUKKEN VOORKOMEN
UITBREIDING VAN PROPILOT
Nissan biedt onder de naam ProPilot al semi-autonome functies voor bestaande modellen, maar dat kan uitgebreider. Daarom werken de Japanners nu aan technologie met lidarsensoren, waarmee de auto's beter op onvoorziene situaties kunnen anticiperen.
Semi-autonoom door het verkeer gaan kan tot op een zekere hoogte al met ProPilot, alleen is dat nog niet heel geavanceerd als het gaat om het voorkomen van ongelukken bij onverwachte situaties. Je moet als bestuurder beslist een oogje in het zeil houden. In de nabije toekomst kun je er mogelijk meer van op aan als er plots voor je neus gevaar opdoemt. Nissan werkt nu daaraan. Met behulp van lidarsensoren en camera's moeten Nissans zelf adequaat actie kunnen ondernemen om bijvoorbeeld plotseling stoppend verkeer te ontwijken, of om te voorkomen dat je op een auto klapt die ineens uit een zijweg tevoorschijn komt.
De Japanse autofabrikant test de technologie met een Nissan Skyline, de tweelingbroer van de Infiniti Q50. Zoals te zien is op de foto's, hangt die vol met lidarsensoren en camera's. Voor het integreren van de lidarsensoren in de autonome besturingssoftware van de auto werkt Nissan samen met Luminar. Dat Amerikaanse bedrijf haakte eerder aan bij Volvo en Mercedes-Benz voor de ontwikkeling van autonome auto's. Het is nog niet duidelijk wanneer we dergelijke technologie voor het eerst in Nissans terugzien, maar de fabrikant mikt op halverwege dit decennium. Dat is op vrij korte termijn. In 2030 moet de technologie in elk model aanwezig zijn.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment
-
Tja, breek er uw leeg trollenhoofd maar wat over, dan heb je ook misschien eindelijk eens iets constructief bij te brengen op het autoforum.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
MERCEDES-BENZ START MET VERKOOP AUTONOOM RIJSYSTEEM
DRIVE PILOT IN DUITSLAND OP EQS EN S-KLASSE
Mercedes-Benz start deze maand met de verkoop van het autonome rijsysteem Drive Pilot in Duitsland. Vanaf 17 mei kunnen kopers van een EQS of S-klasse de optie aanvinken. Het is nog niet bekend wanneer het systeem in Nederland op de markt komt.
Drive Pilot is vanaf 17 mei leverbaar als optie voor de twee topmodellen van Mercedes-Benz. Op de S-klasse kost het systeem in Duitsland €5.000. EQS-kopers betalen een meerprijs van €7.430 omdat op het elektrische vlaggenschip het Driver Assistance Package Plus à €2.430 verplicht aangevinkt moet worden voor Drive Pilot. Modellen die zijn uitgerust met Drive Pilot zijn te herkennen aan twee knoppen op het stuur, waarmee je het systeem kunt activeren. Op het scherm is dan een weergave van de auto en de verkeerssituatie te zien.
Het systeem maakt level 3 autonoom rijden mogelijk en werkt tot een snelheid van 60 km/h op 'geschikte stukken snelweg', wat in feite betekent dat Drive Pilot meer een soort uitgebreide fileassistent is. Verder benadrukt Mercedes-Benz dat je als bestuurder altijd klaar moet zijn om de controle weer over te nemen als Drive Pilot dat vraagt. Helemaal autonoom rijden kan met Drive Pilot dus nog niet, maar Mercedes-Benz komt met de verkoopstart van het systeem wel een stuk dichterbij. Bovendien is Mercedes-Benz de eerste fabrikant die een officiële VN-goedkeuring kreeg voor zijn autonome rijsysteem.
In Duitsland staat het wettelijk kader autonoom rijden al toe, maar in Nederland is dat nog niet het geval. Mercedes-Benz Nederland zegt tegenover AutoWeek dat het op dit moment nog niet bekend is wanneer Drive Pilot leverbaar wordt in Nederland en wat de kosten dan bij ons zouden zijn. Mercedes-Benz hoopt dat de beschikbaarheid van Drive Pilot dit jaar in ieder geval nog uitgebreid kan worden naar de twee Amerikaanse staten Californië en Nevada.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Elke nieuwe technologie kost geld. Vele dingen waar vroeger veel voor betaald werd zitten nu standaard op auto's. Ik herinner mij bv dat ik destijds nog een pak bijbetaald heb voor ABS op een W124 en voor een servostuur op een E30. Zo kan ik nog wel wat dingen opsommen.
Bij Mercedes en BMW weet je sowieso waar je aan toe bent bij nieuwigheden
En trouwens, zoiets moet ergens beginnen. Ik begin er iig nog niet aan
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk BerichtenGij hebt daar toen 300.000 frank voor bijbetaald dan ?
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten..Bobo schrijft het al..
Comment
Comment