Mededeling
Collapse
No announcement yet.
zelfrijdende auto’s
Collapse
X
-
Misschien duidelijker in het Nederlands
TERUGROEPACTIE VOOR ELKE ZELFRIJDENDE TESLA IN DE VS
BIJNA 400.000 AUTO'S
Een enorme terugroepactie voor Tesla in de Verenigde Staten: daar moeten na ingrijpen door de NHTSA maar liefst 363.000 auto's worden aangepakt. Tesla's FSD (Full Self-Driving) zou gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken.
De Amerikaanse veiligheidswaakhond NHTSA heeft al jaren de loep liggen op Tesla en dan vooral op FSD, dat de auto's in staat stelt om zelfstandig (onder toeziend oog van de bestuurder) rond te rijden. In de Verenigde Staten kunnen Tesla-rijders met FSD-voorbereiding al een bètaversie proberen. De NHTSA kan dat sinds afgelopen zomer ook en is kennelijk wat op het spoor gekomen dat zorgen wekt. We lezen bij Automotive News dat de NHTSA Tesla opdraagt om alle auto's die FSD kunnen gebruiken terug te roepen.
Donderdag bracht de NHTSA naar buiten dat zelfrijdende Tesla's op kruispunten de mist in kunnen gaan. Zo zouden ze bijvoorbeeld in sommige gevallen rechtdoor kunnen rijden terwijl ze voorgesorteerd staan om af te slaan. Ook zouden er situaties zijn waarbij de auto bij een stopbord niet volledig tot stilstand komt, of op een kruispunt met uitgeschakelde verkeerslichten (knipperend oranje) niet voorzichtig genoeg oversteekt.
Tesla zou volgens de NHTSA tussen 8 mei 2019 en 12 september 2022 18 meldingen van incidenten hebben ontvangen die mogelijk verband houden met de hier omschreven omstandigheden. De NHTSA heeft zelf ten minste 273 ongevallen geïdentificeerd waarbij een van de rijhulpsystemen van Tesla betrokken was.
Voor de NHTSA al met al zorgelijk genoeg om Tesla te manen tot een terugroepactie voor alle modellen met FSD(-voorbereiding). Het betreft een enorm aantal: pak 'm beet 363.000 stuks, van zowel de Model S, Model 3, Model X, als Model Y. Tesla roept ze overigens niet fysiek terug; een over-the-air-update moet als het goed is de NHTSA tevredenstellen. Het heeft geen gevolgen voor de Nederlandse markt, want hier is FSD immers nog niet verkrijgbaar.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk BerichtenIk voel me al oncomfortabel bij de volautomatische inparkeermodus, ik kan me voorstellen hoe ik me zou voelen bij het volledig autonoom rijden...
Bij de Espace was het halfautomatisch parkeren, dat beviel me wel.
Ik vind dat wel redelijk nutteloos want ik ken niet veel mensen die het ook effectief gebruiken. Een beetje chauffeur kan dat toch sneller. Misschien voor een heer of dame van stand, die anders met het pinkje omhoog (proberen te) parkerenEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Dat automatisch parkeren heb ik 1 keer gebruikt, enkel om te zien of het werkte
Ik vind dat wel redelijk nutteloos want ik ken niet veel mensen die het ook effectief gebruiken. Een beetje chauffeur kan dat toch sneller. Misschien voor een heer of dame van stand, die anders met het pinkje omhoog (proberen te) parkeren
Bij de Megane EV moet je het gaspedaal ingedrukt houden, remt en schakelt zelf voor - en achteruit, maar ik vind het nogal tegennatuurlijk om die gas(stroom)pedaal ingedrukt te houden. Op zich werkt het prima, maar ik heb steeds de neiging het gaspedaal te lossen en als je dat doet verloopt het nogal stuntelig.
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment
Comment