Mededeling
Collapse
No announcement yet.
zelfrijdende auto’s
Collapse
X
-
TESLA WIL IN CHINA DATACENTRUM BOUWEN VOOR AUTONOME AUTO'S
OOK NVIDIA BETROKKEN
Tesla is voornemens om in China een groot datacentrum te bouwen dat een rol gaat spelen bij de ontwikkeling van autonome auto's. Althans, als we de berichtgeving van het over het algemeen goed ingevoerde Reuters mogen geloven.
Voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto's is weinig zo relevant als het hebben van een goede set camera's, sensoren en radarsystemen. Uiteraard spelen ook data een enorme rol. Tesla lijkt voornemens om in China een centrum te bouwen waar het op basis van Chinese data onder meer het algoritme voor zijn zelfrijdende auto's kan trainen.
Voor het opzetten van een datacenter in China zou Tesla moeten samenwerken met een Chinese partner. Het Amerikaanse bedrijf zou al gesprekken hebben gevoerd met chipconcern Nvidia voor het Chinese datacentrum. Door Amerikaanse sancties mag Nvidia echter geen geavanceerde chips in China verkopen. Nvidia weigerde commentaar op de vraag of het gesprekken heeft gevoerd met Tesla.
Tesla-oprichter Elon Musk bracht vorige maand een bezoek aan China, waar hij onder meer sprak met premier Li Qiang. De plannen voor het datacentrum zouden volgens de anonieme bronnen toen ter sprake zijn gekomen. Musk zou daar ook de mogelijkheid hebben besproken om Tesla's 'Full Self Driving'-systemen (FSD) te licenseren aan Chinese fabrikanten van zelfrijdende auto's. Eerder gaf Musk al aan dat Tesla in gesprek was met een andere grote autofabrikant over het in licentie geven van deze systemen, zonder die bij naam te noemen.
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
U1ST VISION: ZELFRIJDENDE HUISARTSENPOST ZONDER HUISARTS
DYSTOPISCHE VERZORGING
Software République, een onderdeel van de Renault Group dat zich bezighoudt met toekomstige mobiliteit, komt met een bijzonder studiemodel. De U1st Vision is kort gezegd een zelfrijdend hulpvoertuig, in dit geval uitgedost als een soort huisartsenpost.
Software République denkt na over de toekomst en ziet daarin kennelijk een samenleving voor zich waarin persoonlijke aandacht voor zieke mensen nog minder mogelijk is dan nu. Een voertuig zoals deze U1st Vision ('jij eerst') zou in dat geval uitkomst kunnen bieden. Die moet zorg kunnen leveren op gebieden waar om de één of andere reden een arts niet kan komen. Of beter gezegd; zelfzorg. Je kunt namelijk instappen en met een 'avatar' babbelen die je met behulp van kunstmatige intelligentie duidelijk maakt wat nodig is.
Natuurlijk ziet Software République meer mogelijkheden met dit EVtje: er kunnen ook andere modules achterop gezet worden. Daarbij moeten we onder meer denken aan een soort wegenwachtmodule voor kleine (fiets)pechgevallen, of een inleverpunt voor elektrische apparaten.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
TESLA MAG VOLLEDIG ZELFRIJDENDE AUTO'S TESTEN IN CHINA
ZELFSTANDIG DE WEG OP
Tesla heeft toestemming gekregen om zelfrijdende auto's te testen in de Chinese miljoenenstad Shanghai. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een bron die anoniem wil blijven.
De goedkeuring komt zes weken na een onverwacht spoedbezoek van Tesla-baas Elon Musk aan Peking. Volgens dezelfde anonieme bron bestaat de kans dat de zelfrijdende auto's later ook getest mogen worden in de Chinese stad Hangzhou. Tesla-medewerkers zouden de eerste testen gaan uitvoeren.
Musk is al langer met Chinese politici in gesprek om Tesla's positie in China te verstevigen. Zo zei de Chinese premier Li Qiang eerder al dat de samenwerking met Tesla een 'succesmodel' voor de Verenigde Staten en China is.
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
OOK IN NEDERLAND KAN JE MERCEDES-BENZ STRAKS ZELF VAN RIJSTROOK WISSELEN
NIEUWE RIJMODUS VIA SOFTWAREUPDATE
Met heel veel recente en nieuwe modellen van Mercedes-Benz kun je later dit jaar ook in Nederland op sommige snelwegen van rijbaan wisselen zonder zelf aan het stuur te draaien. Mercedes-Benz rolt zijn Automatic Lane Change-functie (ALC) later dit jaar namelijk ook uit naar ons land.
In 2023 introduceerde Mercedes-Benz zijn Automatic Lane Change (ALC) geheten 'automatische rijstrookwissel'-functie al in Noord-Amerika. Vanaf september dit jaar wordt deze nieuwe functie ook in maar liefst 33 Europese landen - waaronder Nederland - uitgerold. De functionaliteit maakt deel uit van het Rijassistentiepakket Plus en is straks niet alleen voor splinternieuwe modellen beschikbaar.
Volgens Mercedes-Benz komt de automatische rijstrookwisselfunctie af-fabriek beschikbaar voor in totaal vijftien modellen en modelvarianten van de C-klasse, E-klasse, S-klasse, GLC, CLE, EQE, EQS, EQE SUV en EQS SUV, maar ook voor grofweg 200.000 auto's die reeds zijn geleverd. Voor die reeds in Europa rijdende auto's komt het systeem via een zogenoemde over-the-air (OTA) update beschikbaar. Het gaat om alle modellen van de huidige generatie E-klasse en voor de huidige CLE Coupé en CLE Cabriolet, maar ook om de C-klasse, S-klasse, GLC, EQE, EQE SUV, EQS en EQS SUV vanaf modeljaar 23/1.
Met Automatic Lane Change kan de auto 'op geschikte snelwegen' bij ingeschakelde Distronic (adaptieve cruisecontrol) automatisch van rijstrook wisselen om verkeer in te halen, maar ook om de route naar de volgende afrit te volgen. Volgens Mercedes-Benz is het voor het eerst dat het via een softwareupdate op afstand een rijfunctie toevoegt. Belangrijk hierbij: het is geen volledig autonoom systeem. De bestuurder blijft dus verantwoordelijk voor het besturen van de auto. De functionaliteit is alleen werkzaam bij snelheden tussen de 80 en 140 km/h en werkt alleen als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Zo moet het navigatiesysteem herkennen dat je op een 'geschikte snelweg' met minimaal twee gescheiden rijstroken rijdt en moeten de rijstrookmarkeringen door de camera's van de auto worden herkend.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
BMW COMBINEERT LEVEL 2- MET LEVEL 3-AUTONOMIE, MAAR WAT IS DAT?
HET LIJKT ONLOGISCH
‘De nieuwe BMW 7-serie combineert voor het eerst Level 2-autonoom rijden met Level 3-autonoom rijden’, roept BMW ons vanuit Duitsland toe. Dat lijkt in eerste instantie vreemd, maar is bij een tweede blik gewoon niet zo bijzonder.
Level 3 autonomie (of niveau 3) is het eerste autonoom rijden-level waarbij bestuurders daadwerkelijk hun aandacht kunnen en mogen verleggen naar andere zaken. Deze technologie staat nog in de kinderschoenen, al is het op bepaalde markten, onder strenge voorwaarden en bij een beperkt aantal merken, zoals Mercedes en BMW, wel leverbaar. Thuisland Duitsland is voor deze merken natuurlijk de eerste plek om nieuwe technologieën uit te rollen en BMW besluit nu ook daar om Level 2- en Level 3-autonomie te combineren in de 7-serie. Die kan bij onze oosterburen worden besteld met zowel Highway Assistant (Level 2) als BMW Personal Pilot L3 (Level 3). Highway Assistant is nu zelfs standaard voor wie dat laatste systeem van €6.000 aanvinkt. Wie dat al eerder deed, krijgt ook op bestaande auto’s alsnog gratis Highway Assistant toegespeeld.
Maar wat is nu echt het nieuws, horen we je denken. Een systeem dat Level 3-autonoom kan rijden, kan toch immers automatisch óók Level 2 aan? Dat klopt als een bus, maar de grap is dat het hele Level 3-rijden in Duitsland nog slechts toegestaan is tot 60 km/h. Daarboven heb je er dus niets aan, en daar komt Highway Assistant om de hoek kijken. Dat is een gebruikelijke, zij het wel goede, combinatie van adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent, inclusief assistentie met rijstrookwissels. De handen mogen zelfs even van het stuur, maar de BMW houdt boven de 60 wel strak in de gaten of je nog oplet.
Dat de combinatie van Highway Assistant en L3 niet eerder standaard was, is eigenlijk groter nieuws dan het feit dat dit nu wel zo is. Maar dan weet je dat ook weer.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Rimac presenteert de Verne, een autonoom rijdende robottaxi
Mate Rimac is een man van uitersten. Een week nadat de Kroaat de door een plug-inhybride V16 van 1.800 pk aangedreven Bugatti Tourbillon voorstelde, presenteert hij de Verne: een elektrisch en autonoom rijdende deelwagen of robottaxi.
2024-rimac-verne-robotaxi-7.jpg
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Werkt ook autonoom:
DE VLIEGENDE 'AUTO' VAN XPENG KAN WEL VLIEGEN, MAAR NIET RIJDEN
VLIEGENDE AUTO'S VAN XPENG
Er is weinig fantasie voor nodig om de voordelen te bedenken van een voertuig dat kan rijden én vliegen. In Nederland hebben we PAL-V, maar in China werkt Xpeng aan een vliegende auto waarvoor het eind dit jaar bestellingen aanneemt. We nemen poolshoogte in Guangzhou.
Het verkeer in de stad zit muurvast op de hoofdwegen van Guangzhou. Centimeter voor centimeter gaan we vooruit, terwijl de tijd minuut na minuut verstrijkt. Zou het niet mooi zijn als je zo’n file kunt ontwijken door er gewoon overheen te vliegen? Nou, toevallig zijn we op weg naar AeroHT, een dochterbedrijf van de Chinese autofabrikant Xpeng dat er dagelijks mee bezig is. De voorbereidingen vorderen kennelijk gestaag, want Xpeng belooft dat je er vanaf eind dit jaar een vliegende auto kunt bestellen, die dan een jaar later in productie zou moeten gaan.
Twee componenten
Hoe hij er exact gaat uitzien, weten we nog niet, maar het wordt een zogenaamd modulair voertuig. De Chinezen spelen een klein beetje vals, want niet het hele ding kan vliegen. Twee componenten vormen samen deze vliegende auto: een minivan met plek voor vier of vijf personen en dan achterop een flinke drone met plek voor twee. Dus wanneer je het luchtruim kiest, blijft een deel van het voertuig achter. Voor alle duidelijkheid: die drone heeft geen wielen en kan niet rijden. De Nederlandse Pal-V vliegt én rijdt in zijn geheel.
Bij een bezoek aan AeroHT in Guangzhou gaan we dieper in op de vliegende component. We kunnen zien hoe een prototype van zo’n drone vliegt en we kunnen er zelfs even inzitten. Erin zitten én (mee)vliegen, dat kan niet. Of tenminste, niet echt, want in de trainingssimulator kunnen we op veilige wijze wél proeven aan de ervaring.
Zo’n tweepersoons drone is compact, totdat hij vliegklaar wordt gemaakt en alle rotoren zich uitvouwen. Alle motoren zijn elektrisch en op elk van de vier hoeken zitten setjes van twee rotoren. Zodra ze op bedrijfssnelheid draaien veroorzaken ze bijzonder veel wind op de grond voordat hij opstijgt. Het prototype dat we bekijken wordt op afstand bestuurd - de twee stoelen blijven dus leeg - en maakt een vluchtje van een paar minuten. De bewegingen zijn als van een drone: precies en strak.
Simpele bediening
In het uiteindelijke model hebben de inzittenden de keuze om de hele vlucht volledig autonoom plaats te laten vinden, of om de module zelf te bedienen. Om dat laatste een beetje te ervaren, nemen we plaats in de simulator die wordt gebruikt om vliegers te trainen.
Het is een bijzondere ervaring. Je zit in een sportief kuipstoeltje met een vierpuntsgordel om. Je hebt goed zicht om je heen en uiteraard heb je een scherm met een kaart en vlieginstrumenten erop. Tussen de stoelen staat een soort joystick met knopjes als op een gameconsole. Met het risico dat uw verslaggever de kunst van het vliegen in een échte drone vreselijk overschat: het vliegen is eigenlijk supersimpel. Met een letterlijke druk op de knop - vasthouden - stijgt de drone. Op de gewenste vlieghoogte kun je hem verder in beweging brengen. De joystick draaien is een bocht maken, duw hem opzij om zijdelings te bewegen. Het is in feite super-intuïtief: vooruit versnellen doe je door de stick naar voren te duwen, en als je wilt vertragen of achteruit zou willen vliegen, trek je hem gewoon naar achteren.
Zonder kleerscheuren
Aldus maken we een mooi vluchtje boven de - virtuele - stad. Het duurt letterlijk een paar minuten en dan voel je je al vertrouwd met de bediening. Natuurlijk: de simulator was ingesteld op goed zicht, geen overig verkeer en vrijwel geen wind. Het feestje ziet er anders uit bij zware regenval, of als je last hebt van een fikse zijwind en er nog vijftig anderen in je buurt zijn. Maar in dit geval staat de module een kwartier later zonder kleerscheuren weer op de grond.
Zou er in de lucht daadwerkelijk een fataal probleem ontstaan waardoor de motoren uitvallen, dan donder je inderdaad naar beneden, maar een parachutesysteem remt je af en voorkomt als het goed is dat je te pletter valt.
Gaan we dit vehikel ooit zien op de Nederlandse wegen? Zeg nooit nooit, maar het zal nog wel een tijdje duren. Vliegende en rijdende voertuigen hebben beide te maken met strenge reglementen. Je kunt niet zomaar ergens het luchtruim kiezen om je reis te vervolgen. Het is inmiddels meer dan een eeuw de wens van de mens om te kunnen rijden én vliegen met slechts één machine. Maar de kans dat die wens uitkomt voor mensen zoals jij en ik, achten we niet heel groot.
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment