Oorspronkelijk geplaatst door sunking
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Wat als.... de electrische auto eerst was ?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
Wel aan max 110 km/h dan
Effe rekenen: batterij model 3 is 75 kwh. verbruik in de zomer 17 kwh / 100 km op de snelweg. 75 / 17 = 4,4 => 440 km range. ik heb nog niet vaak 440 km gereden zonder file, wegenwerken, 100 km/h stukken...
de kona moet het met 64 kwh doen, dus die gaat het idd net niet halen (verbruik is gelijkaardig).
Comment
-
Ik geef toe dat dat voor 95% van alle bestuurders ruim voldoende is. Alleen heb ik de pech dat ik zo'n keer of 10 per jaar een verplaatsing moet doen door Duitsland naar Polen, van zo'n 1.000km enkel.
Die afleggen tegen 120km/h of minder is voor mij toch een uitdaging vrees ik. Zelfs al win je er uiteindelijk niet veel tijd mee, het is toch een ander soort rijden.
Maar mss word ik ook nog wel overtuigd binnenkort.
Comment
-
in autoweek stond er vorige week test met EV's aan 130 km/h. Tesla kwam weeral het verste, ver voor de rest. De rest, hyundai en kia erbij, deden het helemaal niet goed.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenin autoweek stond er vorige week test met EV's aan 130 km/h. Tesla kwam weeral het verste, ver voor de rest. De rest, hyundai en kia erbij, deden het helemaal niet goed.
Tesla, zoals zo vaak, best in class weeral.
Je merkt het ook gewoon, als je op de A2 in Duitsland rijdt. Al die Ev's cruisen tegen amper 100-110 km/h
En OK dat is mss een kwestie van mindset, maar zo lang ik in de mogelijkheid ben om voor een hybride leaser te kiezen, ga ik toch nog niet full-EV, denk ik.
Comment
-
Ik heb toevallig eergisteren een 700 km op de autobahn doorgebracht, zo rond 120 over het algemeen, en heb het volgende vastgesteld.
Mensen met een renault zoe rijden stereotyp "langzaam" als in +-100
Zowel een tesla voorbij gestoken die een 100-110 reed als een tesla die mij passeerde (zou mij niet verbazen aan 180-200).
Een tijdje geslipstreamed by een Hyundai kona Electric aan de eerder vermelde 120-130.
In het algemeen vond ik niet alleen de EVs langzaam rijden maar er waren meer als genoeg anderen die bv achter een vrachtwagen of aan 100 aan het tuffen waren.
Ook vele duitsers voelen de hogere brandstofprijzen in de portemonnee.
Neem het ze niet kwalijk, heb in juli 2020 in duitsland nog getankt aan 1.04 euro/1L diesel). Tot recent een accijnsverlaging plaatsvond, zaten ze ook over 2 euro/L.
Comment
-
Als ik met de tesla 110 rijd, is het omdat ik een laadstop wil overslaan meestal (laden na 300 km ipv 200). het laden zelf gaat snel, maar de laders liggen niet altijd vlakbij de snelweg (en in frankrijk dan nog het gedoe met peage er bij), dan kan het lonen om tot 80-90% te laden en met 3% aan de volgende lader 300 km verder aan te komen (boven de 70% gaat de laadsnelheid serieus naar benden). bij 130 km/h is hij nog steeds zuinig, maar bij 110 zakt het verbruik onder de 15 kwh / 100 km en dan geraak je echt wel ver.
Voor mij is de model 3 long range het minimum dat ik nodig heb om lange trips te kunnen doen, in de zomer is het fantastisch (zeker als je in zuid-frankrijk op een mooi plekje aan een lader staat - naast een hotel in het groen), in de winter was het minder prettig (langer laden en in de auto blijven zitten om geen kou te lijden).Last edited by sunking; 13/06/2022, 15:35.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk BerichtenAls ik met de tesla 110 rijd, is het omdat ik een laadstop wil overslaan meestal (laden na 300 km ipv 200). het laden zelf gaat snel, maar de laders liggen niet altijd vlakbij de snelweg (en in frankrijk dan nog het gedoe met peage er bij), dan kan het lonen om tot 80-90% te laden en met 3% aan de volgende lader 300 km verder aan te komen (boven de 70% gaat de laadsnelheid serieus naar benden). bij 130 km/h is hij nog steeds zuinig, maar bij 110 zakt het verbruik onder de 15 kwh / 100 km en dan geraak je echt wel ver.
Voor mij is de model 3 long range het minimum dat ik nodig heb om lange trips te kunnen doen, in de zomer is het fantastisch (zeker als je in zuid-frankrijk op een mooi plekje aan een lader staat - naast een hotel in het groen), in de winter was het minder prettig (langer laden en in de auto blijven zitten om geen kou te lijden).
En dan is het inderdaad een kwestie, van wil ik nu mijn rijstijl/instelling daar al op aanpassen of niet.
Vriend van me heeft een paar maand geleden een full spec Polestar 2 topversie gekocht.
In't begin sprak die ook dat hij màkkelijk 400km zou halen zelfs bij behoud van zijn rijstijl (had daarvoor een dikke X5 diesel)
Nu geeft hij toch al toe, dat hij met een ei onder zijn pedaal van de Kempen naar de Zee cruiset om daar niet te moeten laden.
In 90% van mijn kilometers zou ik met een Tesla 3 ook zeker door de bocht kunnen, maar zolang het hybride alternatief nog toegelaten is, kies ik toch voor het gebruiksgemak, vrees ik.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Niche Bekijk BerichtenIn het algemeen vond ik niet alleen de EVs langzaam rijden maar er waren meer als genoeg anderen die bv achter een vrachtwagen of aan 100 aan het tuffen waren.
Ook vele duitsers voelen de hogere brandstofprijzen in de portemonnee.
Neem het ze niet kwalijk, heb in juli 2020 in duitsland nog getankt aan 1.04 euro/1L diesel). Tot recent een accijnsverlaging plaatsvond, zaten ze ook over 2 euro/L.
Die accijnsverlaging op 1 juni was een maat voor niks en heeft de Duitsers alleen maar woedender gemaakt. Na 2 dagen was er bijna niks meer van te merken of het werd door de tankstations niet toegepast. Zaterdag heb ik er nog een beetje bijgetankt aan 2.15 €/liter (niet langs Autobahn, was nog veel duurder). Heenreis 2 weken geleden was 2.24€/liter.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
Idd! De voorbije 2 weken 1500 km in Duitsland gereden en dat valt echt op. Het razen staat er momenteel op een laag pitje
Die accijnsverlaging op 1 juni was een maat voor niks en heeft de Duitsers alleen maar woedender gemaakt. Na 2 dagen was er bijna niks meer van te merken of het werd door de tankstations niet toegepast. Zaterdag heb ik er nog een beetje bijgetankt aan 2.15 €/liter (niet langs Autobahn, was nog veel duurder). Heenreis 2 weken geleden was 2.24€/liter.
Dat was even een verrassing.... nur Cash bitte. oeps !
Deutsche Gründligkeit is niet meer wat het geweest is.
Het razen is inderdaad een pàk minder dan vroeger, maar dat vind ik persoonlijk al langer aan de gang.
15j geleden moest ik bij 180 tussen Magendburg en Berlijn meermaals aan de kant.
Nu nog àmper.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
Dit vind ik nu eens een eerlijke weergave van de werkelijkheid.
En dan is het inderdaad een kwestie, van wil ik nu mijn rijstijl/instelling daar al op aanpassen of niet.
Vriend van me heeft een paar maand geleden een full spec Polestar 2 topversie gekocht.
In't begin sprak die ook dat hij màkkelijk 400km zou halen zelfs bij behoud van zijn rijstijl (had daarvoor een dikke X5 diesel)
Nu geeft hij toch al toe, dat hij met een ei onder zijn pedaal van de Kempen naar de Zee cruiset om daar niet te moeten laden.
In 90% van mijn kilometers zou ik met een Tesla 3 ook zeker door de bocht kunnen, maar zolang het hybride alternatief nog toegelaten is, kies ik toch voor het gebruiksgemak, vrees ik.
PHEV ben ik nooit echt fan van geweest - vaak minder kofferruimte dan het benzine equivalent, hoger gewicht, de complexiteit, de beperkte range op elektriciteit... voor sommige mensen werkt het maar ik ga dan liever full elektrisch, maar dan moet je bijna voor een tesla gaan als je ook nog lange trips wilt kunnen doen.
Ik ben dan weer niet zo merkgebonden, ik kies eerst het soort aandrijving en dan neem ik het merk dat voor die aandrijving het beste is. voor een atmo benzine ga ik bij honda shoppen, voor een downsize turbo bij VAG, een diesel van BMW zou ik nog wel zien zitten (hun turbo benzines zijn brol en elektrisch lopen ze achter) , voor elektrisch moet je bij tesla zijn (of kia/hyundai!).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
Vriend van me heeft een paar maand geleden een full spec Polestar 2 topversie gekocht.
In't begin sprak die ook dat hij màkkelijk 400km zou halen zelfs bij behoud van zijn rijstijl (had daarvoor een dikke X5 diesel)
Nu geeft hij toch al toe, dat hij met een ei onder zijn pedaal van de Kempen naar de Zee cruiset om daar niet te moeten laden.
Met die rit aan 120 kom je misschien 50km rage te kort om terug thuis te geraken.
Dat bijladen duurt 5-10 min.
Een korte laadstop en je bent er. Ook bij het naar huis rijden kan je al eens 'diep' gaan als je thuis een laadpaal hebt. Wat is het probleem om met 3% thuis te komen?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
tja een polestar - zeker de AWD versie - staat bekend om zijn hoge verbruik helaas. de 2WD kan mij persoonlijk meer bekoren (rijdt vlot genoeg , goedkoper, betere range).
PHEV ben ik nooit echt fan van geweest - vaak minder kofferruimte dan het benzine equivalent, hoger gewicht, de complexiteit, de beperkte range op elektriciteit... voor sommige mensen werkt het maar ik ga dan liever full elektrisch, maar dan moet je bijna voor een tesla gaan als je ook nog lange trips wilt kunnen doen.
Ik ben dan weer niet zo merkgebonden, ik kies eerst het soort aandrijving en dan neem ik het merk dat voor die aandrijving het beste is. voor een atmo benzine ga ik bij honda shoppen, voor een downsize turbo bij VAG, een diesel van BMW zou ik nog wel zien zitten (hun turbo benzines zijn brol en elektrisch lopen ze achter) , voor elektrisch moet je bij tesla zijn (of kia/hyundai!).
Ik zit zelf ook nog altijd in dubio hoor, maar àls het EV wordt, zal het idd een Tesla of een Kia/Hyundai worden. Met een lichte voorkeur voor de Kia.
Heb al wel gehoord dat de zetels in de 3 niet zo fameus zijn op lange afstanden. En laat ik nu net nogal een zetel fetish hebben als het op auto's aankomt ;-)
Hybride heeft idd zijn beperkingen, en die is ook enkel maar als leaser interessant. Eigenlijk een gewrongen fiscaal gedoe hé?
Trouwens benieuwd hoe al die PHEV's straks gaan scoren op de tweedehandsmarkt.
Qua hybride ligt momenteel de Mazda CX60 in pole position bij mij. Gevolgd door de nieuwe X1 en de Citroen C5X als mogelijk buitenbeentje.
Ook totaal geen merkenvoorkeur verder.
Heb al met vanalles gereden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenmijn verre reizen beperken zich laatste tijd naar de kust...ook in be gaat het er imo nix meer hard aan toe...nog eens een keer tegen 130 gereden en geeneen keer opzij gemoeten
terug gereden aan 90, compensatiedrang...en veel relaxter
In Duitsland heb ik mij dit keer ook rond de 120 km/h gehouden en ik bespaar daardoor nog een halve liter op mijn al zuinig verbruikEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
Om nog maar te zwijgen dat hun elektronisch betaalsysteem meer dan een week heeft plat gelegen.
Dat was even een verrassing.... nur Cash bitte. oeps !
Deutsche Gründligkeit is niet meer wat het geweest is.
Vroeger met de diesel en een grotere tank dan 43 liter tankte ik zelfs nooit in Duitsland. Nu kom ik slechts een paar liter tekort om in Polen te geraken. Zou nu ook kunnen hoor maar ik zoek liever geen limieten op
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment