Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat als.... de electrische auto eerst was ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat als.... de electrische auto eerst was ?

    Een filosofische bedenking.

    We zitten in de transitie van verbrandingsmotoren naar electrische autos, die trend is onmiskenbaar.

    Als we kijken naar de bezwaren van mensen die vandaag nog niet klaar zijn voor een electrische auto, dan hoor je argumenten als:
    - rijbereik
    - rijgevoel
    - gebrek aan versnellingen
    - ...

    Ik wil de situatie eens omdraaien.
    Stel dat de electrische auto eerst was, en we daar al jaren mee rond reden.
    (nu weet ik ook dat de allereerste auto's electrisch waren, maar die waren enorm traag en raakten enkel in het volgende dorp)

    Maar als we dus al jaren rond reden met een electrische auto, dan waren we gewoon aan de stiltje, konden we al jaren thuis opladen, hadden we geen idee dat een motor olie nodig heeft, kenden we het concept versnellingen alleen van een fiets, we zouden het normaal vinden om een pauzeke te nemen van 20 min om de 2-3 uur rijden om de batterij te laden etc.

    En dan zou er een exclusieve autofabrikant af komen met een auto op benzine of diesel.
    Zouden we dat dan zomaar aanvaarden om enkel voor wat range de stap te zetten (los van het milieuaspect).

    Ik denk dat de autopuristen en adepten van performance dan enorm teleurgesteld zouden zijn dat die brandstofmotor een versnellingsbak nodig heeft, en dat de motor telkens weer in de toeren moet klimmen om voldoende koppel en vermogen te kunnen leveren.
    Comfortadepten zouden het lawaai onmiddellijk afwijzen.
    Zouden we het niet abnormaal vinden dat we nooit thuis kunnen bijtanken? En hoe hard zouden we de geur van benzine of diesel kunnen aanvaarden?
    Zouden we het aanvaarden dat we om de 15k naar de garage moeten om filters en olie te vervangen?
    Zouden we het niet heel raar vinden om een motor te laten draaien als we stil staan, en kunnen we dat lawaai aanvaarden?
    Zouden we de complexiteit van een benzinemotor met turbo, catalysatoren, nokkenverstelling, computergestuurde injectie en ontsteking, balansassen, 4-6-8-X cilinders, een versnellingsbak met honderden tandwielen niet aanzien als een enorme bron van problemen?


    Tussen de lijnen lees je waarschijnlijk dat ik mentaal helemaal 'om' ben naar een BEV, en dat ik niet kan wachten tot ik in Januari (hopelijk) mijn diesel kan omruilen voor een full electric auto.
    Natuurlijk kamp ik nog wat met range anxiety, maar als ik dan met collega's spreek hierover, dan blijkt dit vrijwel nooit een probleem.


    Hoe zien jullie dit?


  • #2
    Wacht nog even tot na de eerste keer dat je (meer dan) een half uur hebt staan versch*ten in een laadfile.

    Benieuwd of je dan nog "om" zal zijn...

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door SKIwi Bekijk Berichten
      Wacht nog even tot na de eerste keer dat je (meer dan) een half uur hebt staan versch*ten in een laadfile.

      Benieuwd of je dan nog "om" zal zijn...
      Dat is me met een Diesel ook al overkomen hoor...
      Met een kwartje in de tank op vakantie vertrekken om in Luxemburg efkes goedkoop vol te gooien, en dan een half uur wachten tot er een pomp vrij is...

      Ik kijk nu iedere keer naar de laadstations, en die zijn nooit helemaal bezet als ik voorbij kom.
      Maar ik weet dat er mensen zijn die bij elke oplossing een probleem bedenken.

      Voor die ene keer dat dit zal gebeuren zal ik denken aan al die tijd die ik al verscheten heb door bij een pomp te staan met stinkende dieselhanden ipv thuis de stekker in te steken.

      Comment


      • #4
        Ik sta er zeker voor open maar als particulier met vooral Autobahn km wil ik mij toch eerst nog een nieuwe benzine of benzine/hybrid kopen, geen PHEV.

        Binnen 5 jaar zijn we er dan hopelijk klaar voor en zullen we nog eens klappen. Natuurlijk kunnen meningen en omstandigheden ook snel veranderen, we zien wel...
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

          Maar ik weet dat er mensen zijn die bij elke oplossing een probleem bedenken.
          Niet enkel bedenken hoor: als EV rijders sinds februari helaas al aan de lijve ondervonden. Zeker in de Ardennen en Noordoost Frankrijk is snelladen voorlopig nog een drama.

          Voor dagdagelijks verkeer zou ik niet meer terugwillen, maar de volgende keer dat ik op reis ga ruil ik toch een paar dagen met iemand die nog een dieseltrein heeft.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

            Dat is me met een Diesel ook al overkomen hoor...
            Met een kwartje in de tank op vakantie vertrekken om in Luxemburg efkes goedkoop vol te gooien, en dan een half uur wachten tot er een pomp vrij is...

            Ik kijk nu iedere keer naar de laadstations, en die zijn nooit helemaal bezet als ik voorbij kom.
            Maar ik weet dat er mensen zijn die bij elke oplossing een probleem bedenken.

            Voor die ene keer dat dit zal gebeuren zal ik denken aan al die tijd die ik al verscheten heb door bij een pomp te staan met stinkende dieselhanden ipv thuis de stekker in te steken.

            Idem. Vorig jaar op terugreis van Zuid-Frankrijk het geplande station was dicht, het volgende was een mini noodpomp en ik moest echt echt tanken. Daar stond ik 15-20ste in de rij. Drie kwartier later had ik diesel. Die pomp werkte maar half, de betalingsautomaat was kaduuk, je kon maar aan één kant staan,... Iedereen begon elkaar helpen.


            Een vraag die ik me als eens stelde: Als we 100+ jaar geleden de kans kregen om een vlot rijdende machine te krijgen die ons veel verder kon brengen dan voordien, maar we moesten er twee dingen voor in ruil geven: jaarlijks 1,3 miljoen mensenlevens (cijfers WHO) én onherstelbare schade aan de natuur/milieu.

            Zouden we dan toegehapt hebben?
            Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten

              Idem. Vorig jaar op terugreis van Zuid-Frankrijk het geplande station was dicht, het volgende was een mini noodpomp en ik moest echt echt tanken. Daar stond ik 15-20ste in de rij. Drie kwartier later had ik diesel. Die pomp werkte maar half, de betalingsautomaat was kaduuk, je kon maar aan één kant staan,... Iedereen begon elkaar helpen.
              Dit is toch echt wel EXTREEM uitzonderlijk, ik heb dat in ieder geval op 26,5 jaar benzine- of dieselrijden nooit meegemaakt.

              Terwijl ik op mijn eerste (en tot nu toe enige) lange reis met de EV zowel op de heen- als terugweg in een laadfile heb gestaan.
              En als ik de posts op diverse EV fora zie is dat de laatste tijd op weekenddagen eerder regel dan uitzondering...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                Ik sta er zeker voor open maar als particulier met vooral Autobahn km wil ik mij toch eerst nog een nieuwe benzine of benzine/hybrid kopen, geen PHEV.

                Binnen 5 jaar zijn we er dan hopelijk klaar voor en zullen we nog eens klappen. Natuurlijk kunnen meningen en omstandigheden ook snel veranderen, we zien wel...
                Dit is voor ook nog altijd de bottleneck.

                Die range is geen probleem als je aan 100km/h ook snelwegkms wil doen, maar eens je nog maar 130 gaat rijden, zakt dat écht zienderogen.
                Mijn tripjes naar Polen gaan zodoende toch wel een pàk langer duren.

                Anderzijds is het ook wel gewoon een kwestie van even anders ingesteld zijn denk ik.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten

                  Een vraag die ik me als eens stelde: Als we 100+ jaar geleden de kans kregen om een vlot rijdende machine te krijgen die ons veel verder kon brengen dan voordien, maar we moesten er twee dingen voor in ruil geven: jaarlijks 1,3 miljoen mensenlevens (cijfers WHO) én onherstelbare schade aan de natuur/milieu.
                  Niet vergeten dat die vlot rijdende machine over heel de wereld zoveel aan welvaart heeft bijgedragen dat de winst in mensenlevens groter is dan de kost...
                  Last edited by SKIwi; 31/05/2022, 16:14.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door SKIwi Bekijk Berichten

                    Niet vergeten dat die vlot rijdende machine over heel de wereld extreem zoveel aan welvaart heeft bijgedragen dat de winst in mensenlevens groter is dan de kost...
                    En zou dat anders zijn als we electrische auto's hadden gehad? Die ontwikkelen en produceren zichzelf ook niet hé.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                      Die range is geen probleem als je aan 100km/h ook snelwegkms wil doen, maar eens je nog maar 130 gaat rijden, zakt dat écht zienderogen.
                      Dat valt echt nog wel mee hoor, zelfs met mijn weinig aerodynamische en zware iX3 was de impact van hogere snelheid (in ieder geval tot 130-135) niet zo extreem.
                      Vertrekkend met 100% doe ik in de eerste etappe makkelijk 300 km (bij mooi warm weer zelfs 350km), waarna 20-30 minuten (als je een plasje gaat doen en een hapje eet en drinkt is dat zo voorbij) volstaat om daarna etappes van 200-250 km (je laadt onderweg niet hoger dan 70-80%, daarboven zakt de laadsnelheid te veel) te doen.

                      Nee, HET grote probleem op dit moment is de laadfiles: als alle laders bezet zijn én er nog een aantal wachtenden voor je zijn sta je makkelijk een half uur (of meer) stil (en je kan niet uit de wagen zonder te riskeren dat iemand voorsteekt) vooraleer je nog maar kan beginnen laden. Geloof me: dan bijt je je stuur in twee stukken van ellende...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                        Dit is voor ook nog altijd de bottleneck.

                        Die range is geen probleem als je aan 100km/h ook snelwegkms wil doen, maar eens je nog maar 130 gaat rijden, zakt dat écht zienderogen.
                        Mijn tripjes naar Polen gaan zodoende toch wel een pàk langer duren.

                        Anderzijds is het ook wel gewoon een kwestie van even anders ingesteld zijn denk ik.
                        Als je 1000km kan doen in 10h30, inclusief laden, doe je dan zo veel slechter dan met een benzine/diesel?
                        Alleen een kwestie van je stops iets beter plannen denk ik dan.

                        Ik ben het er wel mee eens dat er meer laadpalen moeten komen, maar ben er van overtuigd dat dit wel zal gebeuren.
                        Zoiets is altijd een kip-ei verhaal.
                        Er is geld te verdienen met laadpalen, dus die komen er wel.

                        In elk geval, snellaadpalen zijn voor heel veel mensen gewoon geen gamechanger.
                        Heel veel mensen doen gewoon geen ritten van meer dan 150km, en gaan zelden zo ver van huis.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                          En zou dat anders zijn als we electrische auto's hadden gehad? Die ontwikkelen en produceren zichzelf ook niet hé.
                          Met zekerheid. De tijdswinst, interconnectiviteit en flexibiliteit die snel individueel transport heeft gebracht, heeft de welvaartsontwikkeling exponentieel versneld.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door SKIwi Bekijk Berichten


                            Nee, HET grote probleem op dit moment is de laadfiles: als alle laders bezet zijn én er nog een aantal wachtenden voor je zijn sta je makkelijk een half uur (of meer) stil (en je kan niet uit de wagen zonder te riskeren dat iemand voorsteekt) vooraleer je nog maar kan beginnen laden. Geloof me: dan bijt je je stuur in twee stukken van ellende...
                            Waar en wanneer had je dit probleem?
                            Ik heb er nog geen EV rijder zelf over horen klagen, wel heb ik al een paar voorbeelden op youtube gezien.

                            Zou Tesla dat probleem minder hebben?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door SKIwi Bekijk Berichten

                              Met zekerheid. De tijdswinst, interconnectiviteit en flexibiliteit die snel individueel transport heeft gebracht, heeft de welvaartsontwikkeling exponentieel versneld.
                              Ja, maar stel dat er in 1960 ook een IX3 of Tesla3 had bestaan, dan was dat toch hetzelfde geweest.
                              Mijn punt is eigenlijk: als we tussen1900 en 1950 (pas daarna is de auto echt beschikbaar geworden voor veel mensen) even veel aandacht hadden besteed aan batterijtechnologie, dan hadden we toen ook een goede EV kunnen hebben, en hadden er ook heel veel mensen toegang tot die individuele mobiliteit.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                Waar en wanneer had je dit probleem?
                                Ik heb er nog geen EV rijder zelf over horen klagen, wel heb ik al een paar voorbeelden op youtube gezien.

                                Zou Tesla dat probleem minder hebben?
                                Ionity Hauconcourt, net boven Metz. Zowel op heen- als terugreis. En dat was op een vrij rustige zondag (ik wil niet weten hoe erg het op zaterdag was)...

                                Bij de Ionity in Wellin had ik 2 keer geluk dat er net een plaats vrijkwam toen ik kwam aanrijden. Net als een bij Ionity ergens in de buurt van Bern in Zwitserland

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                                  Dit is voor ook nog altijd de bottleneck.

                                  Die range is geen probleem als je aan 100km/h ook snelwegkms wil doen, maar eens je nog maar 130 gaat rijden, zakt dat écht zienderogen.
                                  Mijn tripjes naar Polen gaan zodoende toch wel een pàk langer duren.

                                  Anderzijds is het ook wel gewoon een kwestie van even anders ingesteld zijn denk ik.
                                  Net daarom, aanpassen zal het zeker worden. Zolang ik met een betaalbaar exemplaar geen 600 km snelweg kan doen bijft het voor mij een no go. 5 jaar nog en ik ben mee, tegen dan gaat er nog veel vooruitgang zijn inzake EV's. Ik moet er met 1 laadbeurt kunnen geraken, stel je voor dat je alle 250 km een half uur of langer moet gaan laden, nee bedankt!

                                  Jij als leaserijder kunt het al wat vroeger uitproberen. Laat mij dan zeker uw bevindingen weten want jij hebt ongeveer hetzelfde lange afstanden rijgedrag als mij
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #18
                                    Met de huidige levertijden schat ik zo rond deze tijd volgend jaar aan bestellen toe te zijn.

                                    Ik twijfel heel erg tussen hybride en full EV nog steeds.

                                    De eerste EV van onze fleet (een Enyaq 77KW RWD) had er eigenlijk al een hele tijd moeten zijn, maar hij is nu weeral opgeschoven naar levering september, hoorde ik in de week.
                                    Deze zou ik graag eerst eens zelf aan de tand voelen, vooraleer ik zelf beslis.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door SKIwi Bekijk Berichten

                                      Met zekerheid. De tijdswinst, interconnectiviteit en flexibiliteit die snel individueel transport heeft gebracht, heeft de welvaartsontwikkeling exponentieel versneld.
                                      Tijdswinst? Welke tijdswinst?
                                      Iedere paar dagen gaan aanschuiven bij een tankstation om diesel te tanken vs ieder morgen opgeladen, klaar om 4x het dagelijkse traject van de gemiddelde Belg af te leggen?
                                      Dan liever thuis inpluggen op de oprit.
                                      De laatste maanden als ik ga tanken, sta ik toch ook telkens minstens 5 minuten te wachten eer de Hollanders klaar zijn met tanken. Enkel 's avonds laat valt het wat mee.
                                      En ik heb nog nooit naar Frankrijk gereden zonder te moeten aanschuiven bij een pompstation. Idioot ook met het binnen moeten betalen.
                                      Die 2-3 uurtjes minder als je naar het zuiden van Frankrijk rijdt, 1x per jaar?

                                      Interconnectiviteit? Wat bedoel je daar mee?

                                      Flexibiliteit? Bedoel je daarmee dat je nog geen deftige EV break kan kopen? Daar ben ik mee akkoord.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk Berichten
                                        Die 2-3 uurtjes minder als je naar het zuiden van Frankrijk rijdt, 1x per jaar?
                                        Er is nog een oplossing!
                                        Voor zij die gehaast zijn als ze op verlof trekken:
                                        Megane e-tech electric kopen.... inbegrepen: 20 dagen/jaar een ice om bijvoorbeeld op vakantie te gaan.
                                        (1e jaar gratis)
                                        Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 31/05/2022, 17:40.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X