Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zwarte doos verplicht in nieuwe auto’s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Privacy is een illusie in België. Buur zijn camera filmt zowat heel ons terras en oprit. Melden bij de politie geeft als antwoord “dat ze het niet problematisch vinden”’.
    “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

    Comment


    • #22
      Die zwarte doos zit al in de meeste auto's...

      Mijn ogen wat privacy betreft werden wel geopend na dat programma van Axel Daeseleire: "Op de vlucht".

      Het is ongelooflijk moeilijk om compleet onder de radar te blijven, en het begint met : gebruik geen GSM.

      Maar je moet eens bedenken: stel dat je 1 week gewoon wil verdwijnen. Wat moet je dan allemaal doen?
      - GSM: vergeet die maar helemaal
      - auto: als je met een gekende Nr plaat onderweg bent, dan vinden ze je wel
      - betalen: als je een bankkaart gebruikt (laat staat betalen via je GSM): you're toast
      - Je mail checken in een internet café (als dat nog bestaat) of bij een vriend/ hotel: Cucoo, we got you!
      - hotelletje boeken: 60% laat je amper binnen zonder credit kaar
      - reizen met trein: stations hangen vol camera's

      Nu hoop ik dat die dingen pas echt geactiveerd worden als ze je willen vinden. (na een misdrijf of een onrustwekkende verdwijning bv)

      Met die zwarte doos heb ik minder problemen, die wordt pas open gedaan na een ongeval met betwistingen, maar kan dan wel de zaak zwaarder maken, of ... je vrij pleiten wat op een andere manier nooit kon door gebrek aan getuigen of andere gegevens.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        Met die zwarte doos heb ik minder problemen, die wordt pas open gedaan na een ongeval met betwistingen, maar kan dan wel de zaak zwaarder maken, of ... je vrij pleiten wat op een andere manier nooit kon door gebrek aan getuigen of andere gegevens.
        Zo is het en dat lijkt mij toch ook de eerlijkste manier.

        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • #24
          Was die zwarte doos er 5 jaren geleden maar geweest, dan hadden we geen 4 jaar hoeven te processen om uiteindelijk, na beroep tegenpartij, toch niet meer in ons recht te worden gesteld.
          Nu heeft de persoon die netjes de waarheid vertelde het onderspit mogen delven van de persoon die een leugen opdist en er dan ook nog mee wegkomt.
          Ik was toen zelfs voorstander ervan dat ze de auto maar zouden uitlezen, waarbij dan duidelijk zou aangetoond worden dat ons voertuig reeds stilstond.
          Maar bij geen getuigen veranderen brave mensen soms plots, en diegene die zo ooit iets voor zal hebben zal me vanaf dan ook wel gelijk gaan geven dat liegen loont tot nu toe in België.
          Zwarte doos had ons als ‘’ eerlijke Belg ‘’ veel geld en ergernis bespaard. Nu was er niemand dood, maar ik zou niet voor mezelf ingestaan hebben moest mijn kind ofzo overleden zijn hierbij.

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door noname Bekijk Berichten
            Was die zwarte doos er 5 jaren geleden maar geweest, dan hadden we geen 4 jaar hoeven te processen om uiteindelijk, na beroep tegenpartij, toch niet meer in ons recht te worden gesteld.
            Nu heeft de persoon die netjes de waarheid vertelde het onderspit mogen delven van de persoon die een leugen opdist en er dan ook nog mee wegkomt.
            Ik was toen zelfs voorstander ervan dat ze de auto maar zouden uitlezen, waarbij dan duidelijk zou aangetoond worden dat ons voertuig reeds stilstond.
            Maar bij geen getuigen veranderen brave mensen soms plots, en diegene die zo ooit iets voor zal hebben zal me vanaf dan ook wel gelijk gaan geven dat liegen loont tot nu toe in België.
            Zwarte doos had ons als ‘’ eerlijke Belg ‘’ veel geld en ergernis bespaard. Nu was er niemand dood, maar ik zou niet voor mezelf ingestaan hebben moest mijn kind ofzo overleden zijn hierbij.
            Triestig zoiets en een mooi voorbeeld waarvoor die 'zwarte doos' wel goed kan voor zijn.
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • #26
              De zwarte doos zit al meer dan 10 jaar in de remsystemen van opleggers en ik heb er al mogen uitlezen in geval van ongevallen.
              Typisch geval: chauffeur rijdt ergens tegen of van de weg, en beweert: ik had geen remmen meer.
              MEt de analyse kunnen we dan dikwijls aantonen dat hij zelfs niet geremd heeft, of pas nadat we zien dat die van de weg gereden is. Dat bespaart ook geld voor garantieclaims...
              En wat we ook zien zijn wielsnelheden van ca 20s voor het ongeval.... dat komt bijna nooit overeen met wat de chauffeur beweert.

              In elk geval, de experts die dergelijke ongevallen moeten onderzoeken weten amper dat die dingen bestaan en zijn dan héél dankbaar.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door noname Bekijk Berichten
                Was die zwarte doos er 5 jaren geleden maar geweest, dan hadden we geen 4 jaar hoeven te processen om uiteindelijk, na beroep tegenpartij, toch niet meer in ons recht te worden gesteld.
                Nu heeft de persoon die netjes de waarheid vertelde het onderspit mogen delven van de persoon die een leugen opdist en er dan ook nog mee wegkomt.
                Ik was toen zelfs voorstander ervan dat ze de auto maar zouden uitlezen, waarbij dan duidelijk zou aangetoond worden dat ons voertuig reeds stilstond.
                Maar bij geen getuigen veranderen brave mensen soms plots, en diegene die zo ooit iets voor zal hebben zal me vanaf dan ook wel gelijk gaan geven dat liegen loont tot nu toe in België.
                Zwarte doos had ons als ‘’ eerlijke Belg ‘’ veel geld en ergernis bespaard. Nu was er niemand dood, maar ik zou niet voor mezelf ingestaan hebben moest mijn kind ofzo overleden zijn hierbij.
                Een simpele dashcam had in die situatie ook goed kunnen helpen denk ik?
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                Comment


                • #28
                  Dat is gewoon een must met de evolutie naar auto's die autonoom kunnen rijden. Zie daar weinig privacy issues in en tis ook niet zo dat ze die even kunnen uitlezen als ze je aan de kant gezet hebben op verdenking van te snel rijden ofzo
                  lets have some more member berries

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Een simpele dashcam had in die situatie ook goed kunnen helpen denk ik?
                    Klopt volledig maar er stond er dus gene in. En als we thuis waren gebleven was er ook niets aan de hand waaarschijnlijk… alsalsals…
                    Als ik het dan goed begrijp dan kan een verplichte zwarte doos beter maar niet verplicht worden maar een verplichting van een dashcam zou dan beter zijn?
                    Bekijk het aub niet als een persoonlijke aanval op jou opmerking.



                    Comment


                    • #30
                      het gaat pas goed zijn als er 24/7 boven iedereen een cam hangt

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door noname Bekijk Berichten
                        Klopt volledig maar er stond er dus gene in. En als we thuis waren gebleven was er ook niets aan de hand waaarschijnlijk… alsalsals…
                        Als ik het dan goed begrijp dan kan een verplichte zwarte doos beter maar niet verplicht worden maar een verplichting van een dashcam zou dan beter zijn?
                        Bekijk het aub niet als een persoonlijke aanval op jou opmerking.
                        Ik bedoelde maar dat dit specifiek geval eigenlijk niet vroeg om een "zwarte doos", maar een simpele dashcam zou al voldoende geweest zijn.
                        Ik heb zelf 2 keer een ongeval meegemaakt met vluchtmisdrijf van de tegenpartij, gelukkig beide keren snel kunnen reageren en de nummerplaat kunnen noteren / fotograferen zodat die tegenpartij iedere keer gepakt is. Maar na die tweede keer heb ik wel beslist om een dashcam in mijn toenmalige auto te plaatsen en toen ik mijn huidige auto gekocht heb, heb ik hier ook een dashcam in geplaatst.
                        Ik begrijp eigenlijk totaal niet dat zo een dashcam systeem nog niet standaard is in alle (of toch veel) auto's, heel wat auto's hebben immers de nodige camera's wel aan boord, maar hebben niet de mogelijkheid om die beelden op te kunnen slaan.

                        Ik ben niet tegen zo een "zwarte doos", maar het lijkt mij gewoon zwaar overdreven om dat verplicht in elke auto te gaan voorzien.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                          Ik bedoelde maar dat dit specifiek geval eigenlijk niet vroeg om een "zwarte doos", maar een simpele dashcam zou al voldoende geweest zijn.
                          Ik heb zelf 2 keer een ongeval meegemaakt met vluchtmisdrijf van de tegenpartij, gelukkig beide keren snel kunnen reageren en de nummerplaat kunnen noteren / fotograferen zodat die tegenpartij iedere keer gepakt is. Maar na die tweede keer heb ik wel beslist om een dashcam in mijn toenmalige auto te plaatsen en toen ik mijn huidige auto gekocht heb, heb ik hier ook een dashcam in geplaatst.
                          Ik begrijp eigenlijk totaal niet dat zo een dashcam systeem nog niet standaard is in alle (of toch veel) auto's, heel wat auto's hebben immers de nodige camera's wel aan boord, maar hebben niet de mogelijkheid om die beelden op te kunnen slaan.

                          Ik ben niet tegen zo een "zwarte doos", maar het lijkt mij gewoon zwaar overdreven om dat verplicht in elke auto te gaan voorzien.
                          Tesla heeft een dashcam zowat standaard.
                          De Duitsers zijn enorm sceptisch als het op privacy aan komt, en die werken dat enorm tegen.

                          Maar de "zwarte doos" zit al in heel veel auto's. Het ABS/ESP systeem heeft zowat alle gegevens (snelheid, wielsnelheden, remdrukken, gyrosensor, stuurhoek. Combineer dat met de GPS (die er ook moet inzitten door het On-Call noodoproepsysteem), en je hebt alles wat je nodig hebt.
                          Natuurlijk zal een zwarte doos geen beelden hebben van een tegenpartij, maar kan bv wel discussie over snelheden en bv inhalen beantwoorden.

                          Comment


                          • #33
                            In de meeste auto's zit toch ook al een simkaart die het 'over the air' updaten enz. mogelijk moet maken. Bij mijn A-tje vind ik dat wel leuk, ik kan alle auto en motortoestanden zien in de app. Ik krijg op die manier ook 25% korting op mijn omnium verzekering omdat ze mijn rijstijl kunnen checken. De mogelijkheden worden oneindig in de toekomst.

                            Deze app optie is gelukkig nog gratis bij MB, de prijs van de overige abo's is van de pot gerukt en mogen ze houden van mij
                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                              Tesla heeft een dashcam zowat standaard.
                              De Duitsers zijn enorm sceptisch als het op privacy aan komt, en die werken dat enorm tegen.

                              Maar de "zwarte doos" zit al in heel veel auto's. Het ABS/ESP systeem heeft zowat alle gegevens (snelheid, wielsnelheden, remdrukken, gyrosensor, stuurhoek. Combineer dat met de GPS (die er ook moet inzitten door het On-Call noodoproepsysteem), en je hebt alles wat je nodig hebt.
                              Natuurlijk zal een zwarte doos geen beelden hebben van een tegenpartij, maar kan bv wel discussie over snelheden en bv inhalen beantwoorden.
                              das wel real time data dacht ik. geen idee in hoever er data kan bekeken worden achteraf.
                              lets have some more member berries

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten

                                das wel real time data dacht ik. geen idee in hoever er data kan bekeken worden achteraf.
                                Hangt af van merk en type natuurlijk, maar het bestaat al voor trailers (voor vrachtwagens) sinds minstens 10 jaar.
                                Nu wordt er niet constant geregistreerd, maar wel fragmenten na incidenten zoals remmen met ABS of belangrijke slip.

                                Comment


                                • #36
                                  Dit kunnen ze bij discussie nu toch ook controleren met de 'zwarte doos'

                                  https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07...ken-nu-altijd/
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • #37
                                    en pok hier zijn we vrij uniek in europa. Bijna overal elders flitst men vanaf de opgelegde limiet. Dan moet men in Vlaanderen niet let grote trom komen verkondigen dat men het aantal verkeersdoden wil laten zakken. Ofwel is men over de hele lijn consequent ofwel aanvaardt men dat er nu eenmaal slachtoffers vallen in het verkeer. Maar met halfslachtige maatregelen en alsmaar regels die men toch niet kan controleren wegens personeelsgebrek gaan we er zeker niet komen.
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                      en pok hier zijn we vrij uniek in europa. Bijna overal elders flitst men vanaf de opgelegde limiet. Dan moet men in Vlaanderen niet let grote trom komen verkondigen dat men het aantal verkeersdoden wil laten zakken. Ofwel is men over de hele lijn consequent ofwel aanvaardt men dat er nu eenmaal slachtoffers vallen in het verkeer. Maar met halfslachtige maatregelen en alsmaar regels die men toch niet kan controleren wegens personeelsgebrek gaan we er zeker niet komen.
                                      Hahaha idd, en dan staat er ook nog bij dat vanaf 129 km/h flitsen de verkeersveiligheid ten goede komt. Ik ben ooit aan 127 km/h geflitst. Dat was dus gewoon pech dan
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • #39
                                        En op bijna elke baan zetten ze tegenwoordig trajectcontrole op... Maar gevaarlijke kruispunten en andere plaatsen waar veel ongelukken gebeuren waar snelheid geen factor is daar komen ze niet aan... Of toch wel, fietspaden wegnemen zodat fietsers de auto blokkers moeten spelen
                                        lets have some more member berries

                                        Comment


                                        • #40
                                          hier flitsen ze waar ze makkelijk geld kunnen verdienen: grote open weg waar 50 mag maar waar makkelijk 70 kan. Aan de scholen en de plekken waar de snelheid wel goed moet nageleefd worden, staan ze nooit.
                                          Ik weet uit eerste hand dat bijvoorbeeld in Paal waar er 30 km/h is, nooit geflitst wordt. Tja, waarom voer je dan die snelheid in?
                                          www.peugeotforum.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X