Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijhulpsystemen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Rijhulpsystemen

Welke heb je?
    Welke zijn zinnig of onzinnig voor jou.
    Welke werken er niet zoals je zou willen op jouw wagen.

Aangezien dit voor elke persoon en wagen anders is zou dit een normale discussie moeten worden.
    den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Om te starten… https://gocar.be/nl/autonieuws/veili...evaarlijk-zijn
    den borre

Int3x0r

Comment

1. Rijstrookassistent

We twijfelen zelfs of dit systeem de naam “assistent” wel waardig is. Deze afstammeling van de functie die je discreet een signaal gaf wanneer je van je baanvak dreigde te geraken, corrigeert automatisch je traject. De intentie lijkt goed, maar de functie is onuitstaanbaar en soms zelfs rechtuit gevaarlijk: wijk lichtjes uit naar links op je vak op de snelweg om een vrachtwagen voorbij te steken of een motorrijder door te laten en het systeem brengt je automatisch weer naar het midden van je baanvak. Het wordt zelfs erger op een smalle, bochtige weg. De wagen wil je absoluut in het midden van jouw kant houden in de bochten, terwijl je eerder de neiging hebt om de de bocht af te snijden wanneer de baan vrij is. Geloof ons vrij, dat kan voor verrassingen zorgen! Kortom, een functie die snel herzien of afgevoerd moet worden.

Deze dus, een ramp. De eerste keer dacht ik dat mijn auto ontploft was, zo'n schok. Het went nooit.

Je kunt het uitschakelen maar het schakelt na elke nieuwe start zichzelf terug in. Ik zet het meestal na vertrek onmiddellijk af. Met de andere assistenten heb ik geen probleem.
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

Toen ik meereed met een CX5 met de verkoper aan het stuur dacht ik meteen wat een zenuwachtig chauffeurtje.
        Was toen blijkbaar ook het continu corrigeren van de rijstrook assistent.

Heb het daarna bij nog vele wagens zo ervaren.
        Bij de huidige Volvo XC60 voel je daar niks van.
        Zal bij de nieuwere modellen al wat beter werken of het is prijsklasse gebonden.
        den borre

Int3x0r

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
          Zal bij de nieuwere modellen al wat beter werken of het is prijsklasse gebonden.
          Wordt regelmatig 'over the air' geupdatet. Werkt al wat beter maar ze mogen het toch houden van mij. Bij een nieuwe Hyundai Tucson bv. voel je het ook bijna niet.

Bij het 'nieuwe' Mercedes trekken ze zich niks aan van kritiek

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

esp...

omdat veel wannabe's denken dat ze snel in de bochten kunnen rijden maar het eigenlijk de esp is die de auto in het gareel houdt. als de wetten vd fysica dan worden gebroken en de auto het niet meer redt, reageert die vaak met brutaal gripverlies. Voor mij mag men het systeem progressief houden zodat een pipo veel sneller voelt wanneer de gripgrens eraan komt.

de waarschuwing bij te dicht komen. Ik weet zelf wel wanneer dit gebeurd en als die tussen komt is het eigenlijk al te laat.

multifunctionele cockpit displays. als ik moet zoeken wat ik wil zien, dan leidt het mij af en dus daarom gevaarlijk. Neen, alles op het schermke voor uw neus willen zetten, maar door de overdaad mist ge alles. Thank god for HUD. Sinds ik die heb, is al de rest overbodig.
            Last edited by flappy; 17/09/2022, 16:00.
            www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              esp...

omdat veel wannabe's denken dat ze snel in de bochten kunnen rijden maar het eigenlijk de esp is die de auto in het gareel houdt. als de wetten vd fysica dan worden gebroken en de auto het niet meer redt, reageert die vaak met brutaal gripverlies. Voor mij mag men het systeem progressief houden zodat een pipo veel sneller voelt wanneer de gripgrens eraan komt.

de waarschuwing bij te dicht komen. Ik weet zelf wel wanneer dit gebeurd en als die tussen komt is het eigenlijk al te laat.

multifunctionele cockpit displays. als ik moet zoeken wat ik wil zien, dan leidt het mij af en dus daarom gevaarlijk. Neen, alles op het schermke voor uw neus willen zetten, maar door de overdaad mist ge alles. Thank god for HUD. Sinds ik die heb, is al de rest overbodig.
              Net die HUD zou ik niet meer nemen. Dat spul kostte 1000€, en ik kijk daar amper naar. Navi van Volvo is slecht, dus altijd Waze, en dat staat niet op mijn HUD.
              ACC en autopilot kan ik niet meer missen.

Automatisch parkeren…. Heb het een keer of 5 geprobeerd, is maar 2 keer gelukt. Het is gewoon te traag of herkent de parkeerplaats niet waar ik,dan wel probleemloos in geraak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Net die HUD zou ik niet meer nemen. Dat spul kostte 1000€, en ik kijk daar amper naar. Navi van Volvo is slecht, dus altijd Waze, en dat staat niet op mijn HUD.
                ACC en autopilot kan ik niet meer missen.

Automatisch parkeren…. Heb het een keer of 5 geprobeerd, is maar 2 keer gelukt. Het is gewoon te traag of herkent de parkeerplaats niet waar ik,dan wel probleemloos in geraak.
                Het is in mijn ervaring allemaal merk gebonden.
                Op mijn GLE werkte dat parkeren altijd goed. Op mijn 7 reeks meestal niet en de Lynk en Co heeft geen idee wat hij aan het doen is.
                Autopilot op de 7 reeks is zeer goed, op de GLE wantrouwde ik het en de Lynk en co heeft last van spasmes elke keer een witte lijn binnen de meter verschijnt.
                Hud op de 7 is zeer goed, inclusief Apple Maps ipv bmw navigatie.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Comment

Mijn negatieve ervaringen met rijhulpsystemen zijn het volgende.

Met een Volvo XC90 T8 reed ik door de Westerscheldetunnel op de rechterrijstrook met alle systemen ingeschakeld. Op een bepaald moment, vanuit het niets, stuurde de wagen zichzelf (en nogal heftig) naar de linkermuur. Ik schrok me helemaal wezenloos. Achteraf las ik op de site van de Westerscheldetunnel dat rijhulpsystemen de schaduw tussen de lichten kunnen aanzien als een hindernis.

Zelfde ervaring had ik met een Tesla model 3 tijdens een rit van ong. 400km op de autosnelweg. Daar remde die een achttal keer zonder enige hindernis/auto/vrachtwagen/motorfiets voor hem. En van die 8 keer was 3 keer bijna een noodstop. De Audi A6 die nogal kort op onze bumper reed kon daar niet mee lachen, schoot voor ons in en smeet alles dicht.

Kort samengevat, ik vertrouw die systemen voor geen meter.

Vreemd, want de adaptieve cc op mijn Mazda 6 werkte destijds quasi perfect.

Comment

Mijn Formentor wilt me elke rit vermoorden met zijn lane assist. Dat ding werk voor geen meter op de kleine Vlaamse wegen. Het is dan ook een gewoonte geworden om bij start het direct uit te zetten.

Op een autostrade in combinatie met de ACC werkt die dan weer wel goed.

Comment

eigenlijk vind ik dat alle systemen op een 2012 nota bene s-klasse goed werken, nooit opdringerig of last van fantoom-bijwerkingen
                      ...vond het een belediging zelfs dat de verzekering - ag - de veligheids-korting sinds 2018 zeker? op de premie niet wou geven omdat het al zo'n oudere systemen waren

lane assist, hoewel hij goed werkt vind ik op zich weinig meerwaarde bieden, maar de acc is totiertoe perfect betrouwbaar gebleken...dode-hoek assistentis eigenlijk een zegen en mis ik op de fiat (spiegels an sich zijn ook gewoon een heel stuk minder op de fiat)

parkeerfunctie gebruik ik ook nooit

Comment

Op voorwaarde dat de systemen werken zoals het hoort (Mazda) en niet zoals bij de mercedes GLC of Audi Q5:

Onder "Hebben en echt niet meer willen missen" vallen:
                        - adaptieve cruise control met file assistent
                        - active lane assist
                        - 360° camera
                        - dodehoekassistent en waarschuwing aankomend dwars verkeer bij vertrekken
                        -​ de intelligente LED-koplampen (automatische grootlichten met gedeeltelijke dimfunctie)
                        - de HUD want al te vaak zit de snelheidsmeter achter het stuur verstopt...
                        - verkeersbordherkenning

"hebben maar hoeft echt absoluut niet":
                        - alertheidssyteem voor de bestuurder

​Een aantal keren per week naar Brussel (67km waarvan een dikke 50 autostrade) tijdens druk verkeer, dan is er sowieso weinig plezier aan auto rijden. Dan mag de auto zo veel mogelijk uit handen nemen...
                        KLIK |&| KLAK

Comment

Persoonlijk ben ik nog altijd redelijk fan van zelf old scool rijden.

Zelfs op mijn regelmatige trips naar Polen, gebruik ik mijn cruise control zeker niet constant.

Adaptieve cruise control is leuk als je alleen in de auto zit, maar kan heel enerverend zijn als passagier, heb ik al in verschillende modellen gemerkt.
                          Zeker als je wat sneller kan rijden op de snelweg, zoals hier en daar nog in Duitsland.

Grootlichtassistent had ik op mjin vorige auto, maar gebruikte ik ook zelden. In de meeste gebieden in Europa is het totaal overbodig mijns inziens.
                          En ook weer vaak nét niet op het juiste moment afschakelen als je een tegenligger krijgt.

360° camera, eigenlijk zelf nog geen ervaring mee.
                          Wat vind je daar precies zo handig aan dan?

Comment

360° is op onze lesauto heel makkelijk. leerling kan na het parkeren zo op het scherm zien of de auto deftig tussen de lijnen staat. maar voor een geoefend iemand... weinig meerwaarde. tenzij je met zo'n grote auto onderweg bent dat parkeren altijd een risico inhoudt.
                            www.peugeotforum.be

Comment

Persoonlijk vind ik parkeren op camera nog altijd moeilijker dan met spiegels, maar waarschijnlijk ook omdat ik het altijd zo gedaan heb.

Onlangs de XC60 van de schoonouders van mijn dochter nog moeten parallel parkeren in Brussel, om dat the lady of the house er niet in slaagde ;-)

Comment

parkeren doet ge best inderdaad op de spiegels omdat die geen vervorming geven iets wat camera's met hun fish eye lenzen wel doen. Maar eens ge in de parking staat is een camera wel heel erg handig om te kijken of en hoe ver ge nog naar achter moet komen.
                                www.peugeotforum.be

Comment

360° is op onze lesauto heel makkelijk. leerling kan na het parkeren zo op het scherm zien of de auto deftig tussen de lijnen staat. maar voor een geoefend iemand... weinig meerwaarde. tenzij je met zo'n grote auto onderweg bent dat parkeren altijd een risico inhoudt.
                                  Mogen ze dat gebruiken om te parkeren op het rijexamen?

Comment

alles wat op de auto staat mag gebruikt worden.

​​​​​​als de auto zelf parkeert mag dit ook, maar je moet de handen op het stuur houden (en dan werken die systemen niet meer).
                                    www.peugeotforum.be

Comment

360° camera, ik ga er niet beter door parkeren want ik vind van mezelf dat ik dat best goed kan. Maar het is gewoon net wat gemakkelijker.
                                      Parking bij mij op school zijn plaatsen om schuin naar voor in te parkeren.

/ 1 / 2 / 3 / 4 /

xxx xxx xxx

\ 5 \ 6 \ 7 \ 8 \

Maar er is veel te weinig parking waardoor er mensen in het midden parkeren (xxx) waardoor achteruit weg rijden vaak bijna onmogelijk is (zijnde minder dan 5cm overschot aan beide kanten). Je kan niet fel afdraaien want dan zit je met jouw snuit tegen de auto naast jou maar als je niet ver genoeg afdraait zit je vrij snel met jouw achterkant tegen degenen die in het midden parkeren. Dan is zo een camera echt wel handig omdat je onmiddellijk ziet waar je ruimte hebt en waar niet. In die spiegels zie je enkel alles achter de voorwielen terwijl je ook op jouw snuit moet letten. Iemand die een SUV heeft of zeer hoog zit heeft er misschien minder aan.
                                      Maar ik zit tamelijk laag tijdens het rijden.
                                      Hierdoor kan ik vaak de lijnen van de smalle parkeerplaatsen in een stadskern amper zie als ik vooruit in een parkingplaats rij. Dan helpt een 360° camera om zonder problemen in het midden van het vak te parkeren. Ook bij het achterwaarts met de rijrichting mee parkeren is het handig om te zien waar de lijnen aan de voorkant en achterkant van het vakje zijn, want die kan ik anders onmogelijk zien. En nogmaals, het kan best zonder. Ik zou me eerst goed recht kunnen zetten om de lijnen te bekijken en dan in te schatten maar het is gewoon comfortabeler met 360 camera.
                                      KLIK |&| KLAK

Comment

alles wat op de auto staat mag gebruikt worden.

​​​​​​als de auto zelf parkeert mag dit ook, maar je moet de handen op het stuur houden (en dan werken die systemen niet meer).
                                        Ahzo! Tijden veranderen

Persoonlijk zou ik toch denken dat ze dit zonder hulpmiddelen zouden moeten kunnen. Of zie ik dat verkeerd?

Comment

Working...
                                        X