Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Rijhulpsystemen
Collapse
X
-
-
"Europa beweert dat dat systeem alleen al voor een daling van 20 procent van de verkeersslachtoffers zou zorgen. Vervelende conclusie: vorig jaar daalde het aantal verkeersslachtoffers in Europa net als in 2022 met slechts één procent."
Niet goed nagedacht van die journalist. Dat systeem gaat niet voor 20% daling zorgen in alle auto's waar dat systeem niet in zit, natuurlijk. Als nog maar 1/20 van alle rijdende auto's dat systeem heeft, kan de berekening wel kloppen.
"De situatie doet een beetje denken aan de verplichting om vooraan een reflecterende nummerplaat aan te brengen. In ons land in 2022 verplicht door de regering Verhofstadt (OpenVLD). Een reflecterende nummerplaat zou de zichtbaarheid verhogen en veiliger zijn, maar uiteindelijk bleek het vooral handig om het aantal snelheid- en flitscontroles uit te voeren. De talrijke trajectcontroles kijken bijvoorbeeld naar de voorste nummerplaat."
Verhofstadt in 2022 ?
Het is wel degelijk veiliger. Als een auto tegen de rijrichting in geparkeerd staat, 's nachts in een onverlichte straat, is dat niet altijd even goed zichtbaar.
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
OVER EEN WEEK ALLE NIEUWE AUTO’S MET INTELLIGENTE SNELHEIDSASSISTENT, WAT BETEKENT DAT?
Vanaf 7 juli dit jaar worden ADAS-hulpsystemen, waaronder een intelligente snelheidsassistent, verplicht in nieuwe auto’s op de Europese markt. Wat betekent dit voor jou als automobilist?
De zogeheten Advanced Driver Assistance Systems zijn in de autowereld al jarenlang onderwerp van gesprek, maar vanaf dit jaar worden ze dan ook echt verplicht voor nieuwe auto’s. Deze rijhulpsystemen moeten automobilisten ondersteunen tijdens het rijden en het verkeer veiliger maken. Fabrikanten gebruiken al langer dit soort systemen, zoals adaptieve cruise control en dodehoekwaarschuwing, dus helemaal vreemd zullen ze voor veel consumenten niet zijn. Een systeem dat sinds kort vooral onder vuur ligt is de Intelligent Speed Assistance (ISA). Deze ‘intelligente’ assistent houdt je snelheid in de gaten en kan al gaan piepen als je slechts 1 km/u te hard rijdt. Vorig jaar schreven we al een uitgebreid artikel over ISA.
Kan ik die rijhulpsystemen makkelijk omzeilen?
De verschillende rijhulpsystemen zijn al verplicht voor auto’s die sinds juli 2022 zijn gepresenteerd, maar vanaf juli 2024 gelden ze voor alle nieuwe auto’s; dat is dus ook voor al bestaande modellen. Tot vreugde van veel automobilisten kun je de hulpsystemen handmatig uitschakelen, zodat je zelf de volledige controle over je auto behoudt. Het probleem is echter dat je dit iedere keer moet doen als je in de auto stapt. Het permanent uitschakelen van de systemen is enigszins mogelijk, maar kan je vervelende situaties opleveren.
Een mogelijkheid is om de rijhulpsystemen te controleren bij de APK, maar die wordt naar verwachting wat complexer dan een ‘normale’ keuring. Al in 2017 startte de automotive branche van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen een onderzoek naar veranderingen in de werkplaats in de autowereld. Zij concludeerden dat een universele APK voor ADAS-hulpsystemen een grote impact zal hebben voor garages. Een kalibratie, die volgens het onderzoek de meest realistische optie is voor garages, vereist namelijk dure apparatuur waar onder meer monteurs een extra cursus voor moeten volgen. Deze zogenaamde ‘ADAS-APK’ neemt ook meer tijd in beslag waardoor de kosten voor consumenten toenemen. Het is op dit moment nog niet duidelijk of deze nieuwe soort APK er daadwerkelijk gaat komen.
Nieuwe systemen nog veelal onbekend
Mocht je dus in de markt zijn voor een nieuwe auto, is het wellicht de moeite waard om er voor juli een aan te schaffen. Houd er wel rekening mee dat veel voorraadmodellen vaak al zijn uitgerust met verschillende rijhulpsystemen, zoals Adaptieve Cruise Control, Lane Keeping Assistance en Blind Sport Warning. Ook de ‘beruchte’ Intelligent Speed Assistance is bij veel voorraadmodellen al terug te vinden, zelfs bij modellen die voor 2022 al op de markt zijn verschenen. Er is dus een grote kans dat je veel nieuwe auto’s treft mét allerlei rijhulpsystemen, tenzij je zelf besluit ze niet aan te vinken.
Voor veel automobilisten klinkt de nieuwe verplichting echter niet echt bekend in de oren. Na wat navraag bij verschillende dealers in het oosten van Nederland, blijken vooral de wat meer bekende opties, zoals Cruise Control en Lane Assist, de prioriteit te krijgen. Er zijn bij deze dealers dan ook geen verhalen bekend van mensen die bewust verschillende rijhulpsystemen vermijden, maar tegelijkertijd verwacht men wel een hoop reacties over de nieuwe snelheidsassistent en de ‘piep’ die ermee gepaard gaat. Toch lijkt er bij dealers geen sprake te zijn van een stormloop om de verplichte rijhulpsystemen nog voor 7 juli te ontwijken.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
NIEUWE VEILIGHEIDSEISEN DIT WEEKEND VAN KRACHT: DIT ZIT VANAF NU OP ALLE NIEUWE AUTO’S
BEST INGRIJPEND
De door de EU bedachte General Safety Regulations gelden vanaf dit weekend voor alle nieuwe auto’s die in de EU worden verkocht. Dat betekent dat een heel pakket aan assistentie- en veiligheidsvoorzieningen vanaf nu verplicht standaard zijn op alle nieuwe auto’s. Welke systemen? Deze systemen.
Als de Europese Unie nieuwe regels bedenkt voor auto’s – en dat gebeurt nogal eens- gaat de implementatie daarvan doorgaans stapsgewijs. Een logische volgorde is om de regels eerst te laten gelden voor auto’s die vanaf een bepaalde datum worden gelanceerd, om op een latere datum te gaan eisen dat ze gelden voor alle nieuwe auto’s die vanaf dat moment worden verkocht. Dat geeft voor autofabrikanten de ruimte om de systemen te implementeren, want dat heeft vaak nogal wat voeten in de aarde.
Bij de ‘General Saftey Regulation’ is het niet anders. Sinds 6 juli 2022 geldt dit pakket veiligheidseisen al voor auto’s die vanaf die datum zijn geïntroduceerd. Wie met een vers model rijdt, is er dus al mee bekend. Intelligent Speed Assistance (ISA) dat verplicht gaat piepen zodra je de (hopelijk juist gedetecteerde) geldende snelheidslimiet overschrijdt, is zonder twijfel de meest spraakmakende maatregel uit het pakket. Het is verplicht altijd ingeschakeld bij het starten van de auto en moet dus bij iedere rit worden uitgeschakeld, wat volgens onze ‘educated guess’ voor ongeveer 100 procent van de automobilisten de gewenste oplossing is. Overigens hoeft het systeem niet verplicht te piepen, maar een trilling in het gaspedaal is nu eenmaal duurder om te realiseren en dus zien we dat alternatief tot nu toe in de praktijk niet terug.
Deze regels zijn vanaf 7 juli van kracht
‘General Safety Regulations’ omvat echter veel meer dan alleen die snelheidswaarschuwing, die nog redelijk makkelijk te implementeren is. Om inzichtelijk te maken wat er allemaal concreet verplicht is vanaf 7 juli 2024, zetten we alle systemen even voor je op een rij:- Intelligent Speed Assistance (ISA). Uiterst irritant en al eerder uitgebreid besproken.
- ‘Reversing detection with camera or sensors’, oftewel parkeersensoren aan de achterzijde óf een achteruitrijcamera.
- DDAW, ‘Driver Drowsiness and attention Warning’. Vermoeidheidsherkenning dus. DDAW checkt aan de hand van het rijgedrag van de bestuurder of er mogelijk sprake is van vermoeidheid of afleiding, en waarschuwt als de computer dat van toepassing acht.
- Emergency Stop Signal, dat achterliggers met fel knipperende alarm- of remlichten waarschuwt dat er hard wordt geremd. Slim.
- Lane Keeping Assistance, een rijstrookassistent die het (vermeend) onbedoeld verlaten van de rijstrook actief tegengaat. Door een stuurbeweging, dus.
- Advanced Emergency Braking, een systeem dat een aanstaande aanrijding detecteert en tracht te voorkomen door zelfstandig te remmen.
- Een gecertificeerd Cybersecurity-managementsysteem.
- ‘Event Data Recorders’, dat gegevens van direct voor, tijdens en na een aanrijding opslaat.
Voor alle rijhulpsystemen geldt dat ze bij het inschakelen van het voertuig verplicht actief moeten zijn. ‘Overrulen’ moet kunnen en uitschakelen mag, maar dat moet dus wel bij iedere rit opnieuw gebeuren. Mocht je je afvragen waarom dat in het geval van de rijstrookhulp toch zo ingewikkeld is, dan is het antwoord simpel: ook dat is verplicht. Het uitschakelen van Lane Keeping Assistance en Emergency Braking mag alleen kunnen door ‘a sequence of actions to be carried out bij de driver’, ofwel ‘een reeks handelingen’. Niet één druk op de knop dus, maar het welbekende ‘menu openen-functie zoeken-uitschakelen-menu sluiten’. Of dat veilig is, laten we maar even in het midden.
Van Suzuki tot Porsche
De implementatie van deze systemen betekent ook het einde van een aantal doorgaans kleinere en goedkopere modellen die al wat langer op de markt zijn. Voor fabrikanten is het vaak simpelweg niet meer de moeite of zelfs technisch onmogelijk om deze systemen nog in zo'n model te implementeren, waardoor het simpelweg niet langer mogelijk is om ze in de Europese Unie aan te bieden. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Suzuki's Ignis en Jimny. Ook in veel hogere segmenten vallen slachtoffers. Het monteren van wat sensoren en camera's is natuurlijk nog wel te doen, maar vooral de eisen op het gebied van cybersecurity blijken voor bepaalde oudere modellen een niet te nemen hobbel. Zo neemt Porsche naar verluidt afscheid van de 718-serie en de Macan, al is er voor laatstgenoemde al een elektrische opvolger en gaat dat voor de Boxster en Cayman ook gebeuren.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenDus eerst door heel dat menu om een aantal irritante functies te omzeilen.Straks is autorijden zo saai en steriel dat we allemaal autonoom rijden nog gaan omarmen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Sinds mijn huidige wagen heb ik enkele van die rijhulpsystemen, en ik vind het toch vaak slecht werken.- Intelligent Speed Assistance (ISA). Uiterst irritant en al eerder uitgebreid besproken.
Auto heeft vaak een verkeerde snelheid voor, doordat bord niet gezien of een snelheidsbord op een vrachtwagen zag ipv langs de weg. - ‘Reversing detection with camera or sensors’, oftewel parkeersensoren aan de achterzijde óf een achteruitrijcamera.
Kan nuttig zijn - DDAW, ‘Driver Drowsiness and attention Warning’. Vermoeidheidsherkenning dus. DDAW checkt aan de hand van het rijgedrag van de bestuurder of er mogelijk sprake is van vermoeidheid of afleiding, en waarschuwt als de computer dat van toepassing acht.
Hangt af van de implementatie. Ik dacht dat zo'n Lexus de minste blik niet naar voren afstrafte met signalen. Dat is knap vervelend. - Emergency Stop Signal, dat achterliggers met fel knipperende alarm- of remlichten waarschuwt dat er hard wordt geremd. Slim.
Dat zit er toch al lang op denk ik? - Lane Keeping Assistance, een rijstrookassistent die het (vermeend) onbedoeld verlaten van de rijstrook actief tegengaat. Door een stuurbeweging, dus.
Lane keeping kan goed zijn, mijn wagen (Tesla Model Y) kan echter niet tegen smalle betonwegen met 2 stroken zonder middenlijn. Dan doet hij een emergency correction, maar daardoor stuurt hij me naar de tegenligger. Waardeloos op veel Belgische wegen. - Advanced Emergency Braking, een systeem dat een aanstaande aanrijding detecteert en tracht te voorkomen door zelfstandig te remmen.
Kan nuttig zijn, maar ook weer genoeg situaties waar dit niet goed werkt doordat er geparkeerde auto's zijn met rijbaanverschuiving. - Een gecertificeerd Cybersecurity-managementsysteem.
Top, maar ik ben benieuwd of daar veel van komt en of er handhaving op is. - ‘Event Data Recorders’, dat gegevens van direct voor, tijdens en na een aanrijding opslaat.
tja....
Comment
- Intelligent Speed Assistance (ISA). Uiterst irritant en al eerder uitgebreid besproken.
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Hier had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan. Dat zou in de toekomst wel eens problemen kunnen geven, zeker wanneer eenvoudig kan vastgesteld worden in welke modus de auto stond op moment van het ongeval.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment