Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

    Europese automerken met rug tegen muur: nieuwe auto’s zijn te duur voor particulieren

    ​Het gaat opnieuw de goede kant uit met de autoverkoop in ons land. In september steeg de verkoop met 16,8 procent ten opzichte van september 2021. De kentering ten gunste is geheel en al voor rekening van de bedrijfswagenmarkt. De terugloop van de particuliere autoverkoop houdt aan: nieuwe auto’s zijn te duur geworden.


    Febiac, de belangenverdediger van de autosector in ons land, ziet licht aan het einde van de tunnel. De inschrijvingsresultaten voor het derde kwartaal laten inderdaad het beste verhopen. Oordeel zelf:

    in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar steeg het aantal inschrijvingen in ons land met 16,8 procent. Daarmee scoort België beter dan Duitsland (+ 14,1%), Spanje (+ 12,7%), Frankrijk (+ 5,5%) en Italië (+ 5,4%).


    Meer elektrificatie, minder diesel


    Analyse van de cijfergegevens leert dat 62,1 procent van de nieuwe inschrijvingen voor rekening is van bedrijven en zelfstandigen, een stijging met ruim 2 procent in vergelijking met 2021. Het aantal inschrijvingen op naam van particulieren daalde van 40,2 procent in 2021 naar 37,9 procent dit jaar. Er lijkt geen einde te komen aan de terugloop van de particuliere autokoop.

    Kijken we naar het motortype van de nieuwe ingeschreven auto’s blijft het aandeel geëlektrificeerde wagens (BEV, PHEV en HEV) toenemen: van 23,5 procent in 2021 naar 32,1 procent eind september 2022. Vertegenwoordigden benzine- en dieselvoertuigen in 2021 nog 75,7 procent van de nieuwe inschrijvingen, daalde hun marktaandeel naar 67,1 procent. De populariteit van diesels zonk naar een historisch dieptepunt van 17,2 procent.


    Particuliere en professionele klanten hebben verschillend koopgedrag


    Het is een gekend fenomeen: het aantal bedrijfswagens ligt in ons land proportioneel (veel) hoger dan in de rest van Europa. Particuliere en professionele klanten vertonen bovendien een sterk verschillend koopgedrag. Zo’n 80 procent van de nieuwe auto’s dat in 2022 door particulieren is ingeschreven, is uitgerust met een benzine- (70 %) of een dieselmotor (10 %). Bij professionele klanten (bedrijven en zelfstandigen) is de energiemix veel evenwichtiger: benzine (37,4 %), PHEV (22,4 %) en BEV (12,7 %).

    Maken we een optelsom van de geëlektrificeerde voertuigen (PHEV en BEV) vertegenwoordigen die nu een aandeel van 35,1 procent en komen zo dicht in de buurt van het aandeel aan benzinewagens (37,4 %). Nog bij de bedrijfswagens veroveren de plug-in hybrides voor het eerst in de geschiedenis de tweede plaats, ten koste van de diesels.

    Plug-in hybrides worden in 90,9 procent van de gevallen gekocht door bedrijven en zelfstandigen, bij de volledig elektrisch aangedreven auto’s (BEV) ligt het percentage (86,1) lichtjes lager. Dat heeft alles te maken met hun hoge aankoopprijs en met de fiscale voordelen waarvan bedrijven en zelfstandigen kunnen genieten bij aankoop van een PHEV of BEV.


    Constructeurs komen belofte niet na


    Dat brengt ons bij de vaststelling dat een PHEV of BEV gewoonweg veel te duur is én blijft voor een particuliere koper. Tweede vaststelling: de autoconstructeurs komen hun belofte ter zake niet na. Tot vorig jaar stelden die een verlaging van de aankoopprijs van een elektrische auto in het vooruitzicht van zodra zij meer elektrische auto’s zouden verkopen omdat zij dan de ontwikkelingskosten over een groter aantal wagens kunnen afschrijven.

    Maar wat blijkt? Ondanks dat er veel meer e-mobielen worden verkocht, zijn de prijzen van de PHEV- en BEV-modellen niet gedaald. Het tegendeel is waar. Afhankelijk van het merk zijn de prijzen gestegen met 5 à 15 procent.

    Daardoor ontstaat er in een aantal Europese landen een ‘tweeklassensamenleving’ met mensen die over een bedrijfswagen met zero-emissie beschikken en met mensen zonder milieuvriendelijke salariswagen omdat een elektrische auto voor hen te duur is.

    Nog blijft het ongenoegen onder de bevolking hierover onder de radar maar daar kan snel verandering in komen als blijkt dat Europa, bij ongewijzigd beleid, zijn ambitieuze klimaatdoelstellingen niet zal halen.


    Wie is verantwoordelijk voor tweeklassensamenleving


    De constructeurs voelen de bui hangen en wijzen met een verwijtende vinger naar de (Aziatische) onderdelenproducenten. In hun ogen maken die misbruik van hun monopolie door de marktprijs van batterijen en halfgeleiders kunstmatig hoog te houden.

    Dat is ongetwijfeld waar maar het is eveneens waar dat de Europese automerken die situatie zelf in de hand hebben gewerkt door de ontwikkeling en productie van voornoemde essentiële onderdelen uit te besteden aan onderdelenproducenten in China, Taiwan en Zuid-Korea. Om zo meer winst te kunnen maken én om hun onmiskenbare technologische achterstand te maskeren.

    Slagen de Europese constructeurs er niet in die technologische achterstand snel in te halen, dreigt dat dramatische gevolgen te hebben voor de Europese autonijverheid. Nog genieten de Duitse luxemerken groot aanzien in Azië maar voor hoelang nog?

    Op het gebied van elektrificatie geven vandaag andere constructeurs (Tesla, Hyundai en Kia) de toon aan. Het is geen toeval dat de Kia EV6 is verkozen tot Auto van het Jaar 2022 en dat de Ioniq5 van Hyundai de ene na de andere vergelijkende test wint in een direct duel met een vergelijkbaar model van een Europese merk.

    Dat heeft minder te maken met het prijsverschil dan met de vaststelling dat elektrische modellen à la ID.3 van Volkswagen technologisch niet kunnen wedijveren met de nieuwe generatie e-modellen van de Chinese en Zuid-Koreaanse merken. De VW ID.3 verkoopt voor geen meter in China.


    Hoe groot is het rode gevaar


    Met name Stellantis-topman Carlos Tavares heeft de voorbije dagen gewaarschuwd voor de nefaste gevolgen voor de Europese autonijverheid. Hij roept de politieke overheden op actie te ondernemen en vraagt de nationale regeringen om ook financiële incentives te verlenen aan particulieren die een e-auto kopen.

    Hij verantwoordt zijn demarche door te verwijzen naar de massale overheidssteun van de Chinese overheid aan de Chinese automerken om hun technologische achterstand in te halen. Die achterstand is inmiddels omgebogen in een voorsprong. Nergens worden meer elektrische auto’s geproduceerd en verkocht dan in China. In de voorbije maand september alleen al ging het om een 500.000 exemplaren.

    Het is een publiek geheim dat een aantal grote Chinese automerken voet aan de grond wil krijgen in Europa. Op de voorbije Mondial de l’Automobile in Parijs sprong de aanwezigheid van onder meer BYD in het oog, de nummer één onder de Chinese automerken. Van Great Wall en SAIC is geweten dat zij tegen 2025 zo’n 300.000 voertuigen willen verkopen in Europa. Vandaag klinken de merknamen Nio en Xpeng nog onbekend in de oren, maar ook zij zijn op komst met modellen die technologisch het verschil kunnen maken. Ten koste van de Duitse, Franse en Italiaanse constructeurs.

    Stellantis-topman Tavares merkt terecht op dat de marktvoorwaarden die Europa oplegt aan de Chinese merken veel te licht zijn. Om China binnen te mogen moeten de Europese constructeurs 25 procent aan taksen betalen, omgekeerd betalen de Chinese merken slechts 10 procent om Europa binnen te mogen.

    De trieste waarheid vanuit Europees perspectief is dat de Chinese merken in geen tijd de helft van de e-markt hebben veroverd, dat hun Europese concurrenten met de rug tegen de muur staan en dat zij overgeleverd zijn aan de goodwill van hun Aziatische toeleveranciers.

    Ook de Verenigde Staten, de zelfverklaarde voorvechter van de vrije wereldhandel, hanteert twee maten en twee gewichten. De Amerikaanse overheid verleent enkel een financiële tussenkomst aan burgers die een elektrische auto kopen die in de VS of Canada is gebouwd. Eigen volk eerst, met andere woorden.

    Het is de allerhoogste tijd dat de Europese overheden en Europese autoconstructeurs elkaar de hand reiken. Gebeurt dat niet dreigt een sociaal bloedbad in de Europese automobielnijverheid, een van de grootste werkgevers en vele decennialang de motor achter de economische groei en welvaart in onze regio.

    Wat voor zin heeft het om vanaf 2035 de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden als vier op de tien consumenten zich geen elektrische auto kunnen kopen, omdat die veel te duur is? Bij uitbreiding geldt dat voor de meerderheid van de wereldbevolking.

    Bron: https://www.knack.be/nieuws/auto/eur...particulieren/




    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

  • #2
    het ongenoegen onder de bevolking zal niet gaan over het feit dat de eu zijn ambitieuze klimaatdoelstellingen niet zal halen...maar dat het eu-beleid de bevolking verarmt

    Comment


    • #3
      Misschien moeten de Europese constructeur ook maar eens in eigen boezem kijken. Ze zijn gewoon verwaand geworden, zeker de 'grote' Duitse 3.

      Ik gun het Tesla, Kia, Hyundai enz nu wel. Ze zijn er vlot op en over gegaan
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • #4
        Boontje komt om zijn loontje inderdaad.

        Al jaren woekerprijzen blijven vragen en toch lage loonlanden inschakelen voor productie van onderdelen.

        Moest vroeg of laat eens fout gaan.

        Ik heb zelf in de "gouden jaren" nog in de Duitse automotive gewerkt. Hoe daar toen met geld gegooid werd, was écht niet normaal.

        Comment


        • #5
          En ze zijn nog niet geleerd op het gebied van die woekerprijzen blijkbaar. Ze hebben de Chinezen dik onderschat, net zoals ze jaren met de Koreanen en vroeger nog in mindere mate met de Japanners gedaan hebben.

          En Tesla is nog een heel apart hoofdstuk
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • #6
            Vreemd artikel. In de eerste drie zinnen spreken ze zichzelf al tweemaal tegen.
            Dit artikel is exclusief voor abonnees maar we bieden het jou gratis aan.​ Eh ? Dan is het dus niet exclusief ?
            Europese automerken met rug tegen muur : Het gaat opnieuw de goede kant uit met de autoverkoop in ons land. In september steeg de verkoop met 16,8 procent ten opzichte van september 2021.
            Rare redenering.
            En dan de reacties, in eigen boezem kijken, boontje komt om zijn loontje, nog niet geleerd ...
            Het zal wel aan mij liggen dat ik het niet goed snap, ik zal de dommerik zijn. Maar volgens mij wordt er een verhaal gemaakt dat er niet is, en zo te zien hier slikt iedereen het verhaaltje.
            En dan : Wie is verantwoordelijk voor tweeklassensamenleving. Ja, wie ?
            Daardoor ontstaat .. een ‘tweeklassensamenleving’. Alsof die er nog niet al lang is, en het daaraan zal liggen ..

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
              Het zal wel aan mij liggen dat ik het niet goed snap, ik zal de dommerik zijn. Maar volgens mij wordt er een verhaal gemaakt dat er niet is, en zo te zien hier slikt iedereen het verhaaltje.
              Het ligt inderdaad aan jou maar dat wisten we al hé.
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • #8
                Maar 3 procent van de elektrische auto’s wordt gekocht door particulieren

                ​De transitie naar de elektrische auto is volop bezig, maar krijgt de jongste weken te maken met veel onvoorziene obstakels die grotendeels te wijten zijn aan de economische situatie. Vooral de plotse stijging van de prijzen van energie en elektriciteit dreigt de overgang te vertragen, simpelweg omdat een batterij opladen duurder wordt dan een brandstoftank vullen.


                Om de elektrische transitie niet te missen (die eigenlijk een verplichte transitie is, waarover de Europese Commissie onderhandelt), verzoekt Touring deregering om krachtige beslissingen te nemen als ze haar doel van een groener wagenpark wil bereiken. In werkelijkheid blijkt de verkoop niet schitterend.

                Toegegeven, de elektrische auto is om fiscale redenen een must voor bedrijven en zelfstandigen (door de aftrekbaarheid), maar bij particulieren is het een heel ander verhaal. Volgens Touring zou slechts 3,3 procent van de nieuw aangekochte elektrische auto’sgekocht worden door particulieren, wat toch heel weinig is.

                Prijzen remmen af

                De hoge verkoopprijzen van elektrische auto’s blijven natuurlijk het eerste obstakel, maar er is nog een andere (en onverwachte) variabele waarmee je rekening moet houden: de prijs per kWh die de voordelige gebruikskosten die elektrische auto’s tot nu toe hadden bijna volledig teniet doet. Volgens Touring dreigt deze situatie een slechte zaak te worden voor de groei van de verkoop van elektrische auto’s op ons grondgebied.

                De enige troef om de doelstellingen te halen, zou daarom de invoering van een autofiscaliteit zijn die (eindelijk) het voordeel geeft aan wagens die milieuvriendelijker zijn. Touring constateert dat alleen Vlaanderen hiertoe maatregelen heeft genomen en dat de (positieve) resultaten zichtbare zijn, maar dat dit alleen mogelijk is door een belastingvermindering te verlenen.

                Beleid aanpassen

                Het huidige beleid moet aangepast worden, stelt Touring, want het Belgische wagenpark blijft verouderen, wat natuurlijk schadelijk is voor de uitstoot van broeikasgassen (auto’s verbruiken meer) en voor de uitstoot van vervuilende stoffen (NOx, fijnstof enzovoort).

                Zeker in de afgelopen maanden zijn de koopkrachtdaling en de onzekerheid over de toekomst natuurlijk geen factoren die de transitie helpen.

                ​Deze visie wordt gedeeld door FEBIAC (de Belgische federatie van autofabrikanten), dat benadrukt dat het prijsverschil tussen een thermisch en elektrisch model te groot blijft en dat het kunstmatig moet verzacht worden door de staat, tenminste voor een bepaalde periode. Dit moet het mogelijk maken om het aantal elektrische auto’s te vergroten en dus de productiekosten en de prijzen te verlagen. Een aankooppremie of belastingaftrek (zoals voor pick-ups bijvoorbeeld, hoewel dit in Wallonië niet meer bestaat) zouden de voorkeursoplossingen moeten zijn.

                Volgens FEBIAC richt de overheid haar vergroeningsinspanningen momenteel alleen op de bedrijfswagens en is het hoog tijd om ook inspanningen te leveren voor particuliere kopers.

                Bron: https://businessam.be/partners-gocar/232809/
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                  Het ligt inderdaad aan jou
                  Inderdaad, ik laat mij niet meeslepen in al die verhaaltjes. Het is ver gekomen dat ik daar een marginale minderheid in ben geworden. Jullie geloven waarschijnlijk dat De Buurtpolitie ook echt is.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                    Inderdaad, ik laat mij niet meeslepen in al die verhaaltjes. Het is ver gekomen dat ik daar een marginale minderheid in ben geworden. Jullie geloven waarschijnlijk dat De Buurtpolitie ook echt is.
                    Hier zit dan ook niemand die aan jouw genialiteit kan tippen. Poor us
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • #11
                      Knack he
                      Das een opinie


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Ook worden alsmaar meer kleinere modellen geschrapt, de meest betaalbare dus.

                        Moeten auto's in deze tijden dan altijd maar groter en groter worden? Overal zullen ze de belijning van de parkeerplaatsen moeten herzien

                        Gelukkig is er Dacia nog zolang het duurt tenminste.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten

                          Inderdaad, ik laat mij niet meeslepen in al die verhaaltjes. Het is ver gekomen dat ik daar een marginale minderheid in ben geworden. Jullie geloven waarschijnlijk dat De Buurtpolitie ook echt is.
                          Maar je ziet toch een paar feiten.

                          Een EV met een beetje range…. Je bent 45k kwijt.

                          Maar zelfs gewone auto’s worden snel duurder.
                          Een Polo is heel snel over de 20k.
                          En kijk naar tweedhandse autos… echt gekke prijzen zie je, en blijkbaar wordt dat betaald en verkocht.

                          Comment


                          • #14
                            Ik zie feiten ja, maar de slogans waarin ze vermengd worden, dat is nogal populistisch. En een Volkswagen is altijd al te duur geweest voor wat het is.

                            Comment


                            • #15
                              Het is niet voor niets dat bedrijven verplicht worden om op Hybride en EV over te gaan. Zo word er een tweedehandsmarkt gecreëerd. Waar het dan wel betaalbaar zou moeten zijn.
                              “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                Maar je ziet toch een paar feiten.

                                Een EV met een beetje range…. Je bent 45k kwijt.

                                Maar zelfs gewone auto’s worden snel duurder.
                                Een Polo is heel snel over de 20k.
                                En kijk naar tweedhandse autos… echt gekke prijzen zie je, en blijkbaar wordt dat betaald en verkocht.
                                Poloke begint al bij 24k.

                                Comment


                                • #17
                                  Ze willen dan natuurlijk ook allemaal een Duitse premium, tja.
                                  den borre


                                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                  Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                  Comment


                                  • #18
                                    ...hoewel de chinezen zeker niet slechter zullen blijken, zijn ze alvast niet veel goedkoper...terwijl hun kosten een stuk lager zullen liggen en ze in eu wrs een flink hogere marge kunnen aanhouden?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                                      Ze willen dan natuurlijk ook allemaal een Duitse premium, tja.
                                      Inderdaad. Die merken worden in België in stand gehouden door de firma- en loonwagens. De particulier interesseert hen niet. Daar is geen grof geld te verdienen. Als dat systeem ooit verdwijnt zitten al die merken op hun gat.
                                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                        Inderdaad. Die merken worden in België in stand gehouden door de firma- en loonwagens. De particulier interesseert hen niet. Daar is geen grof geld te verdienen. Als dat systeem ooit verdwijnt zitten al die merken op hun gat.
                                        Zo is het en hopelijk komt die dag ooit. Al was het maar om de schandalige manier waarop ze hun jarenlange klanten tegenwoordig behandelen. Ze zijn de meesten trouwens nu al kwijt.

                                        Het zijn niet alleen de auto's zelf die onbetaalbaar worden maar ook het onderhoud dat bij die merken al peperduur was, abo's enz.

                                        Ze zullen natuurlijk nog wat bijkomende dingen gaan uitvinden want aan een EV is bijna geen onderhoud. Vloeistoffen checken en banden opblazen kan iedereen.
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment

                                        Working...
                                        X