Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
moet ik jou nu echt aan uitleggen hoe fiscale aftrekbaarheid werkt en wat de implicaties daar van zijn?
stel, jouw bedrijf maakt elk jaar 30.000 euro bruto winst, en besluit om een 100% aftrekbare Audi te leasen of kopen van 50.000 euro.
Wagen wordt afgeschreven op 5 jaar, dus je wordt gedurende 5 jaar belast alsof je 20.000 euro hebt verdiend en geen 30.000. Dat scheelt dus 2500 euro per jaar, of 12500 in totaal.
Dus in totaal heeft jouw bedrijf op die 50.000 euro bruto inkomsten die het aan de Audi besteed heeft, 0 euro belasting betaald. (en dat geldt ook voor alle andere kosten zoals verzekering, onderhoud...)
Bovendien trekt het bedrijf de helft van de BTW op die Audi terug (nog eens 5000 euro dus). Daartegenover staat, dat er een VAA moet betaald worden, dat voor een EV ook redelijk laag is (en waardoor je in feite ook onbeperkt prive mag rijden en de brandstofkosten, tol, parkeerkosten... mag betalen op de zaak.. dus ook weer aftrek).
Een particulier houdt van die 50.000 euro bruto inkomsten ongeveer de helft over en zal dus moeten gaan shoppen bij Dacia of een occasie zoeken.
dus samengevat:
de particulier betaalt 25.000 euro belasting op een bruto inkomen van 50.000.
het bedrijf zou 12.500 euro belasting betalen als het geen auto koopt.
het bedrijf betaalt 0 euro belasting als het wel een auto van 50.000 euro koopt.
Dus daarom wordt er gesmeten met bedrijfswagens.
Da's nu eens een duidelijk uitleg.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Ah sorry , ik wist niet dat bedrijven geen belastingen moesten betalen... gelukkig hebben we nog onderlegde mensen zoals U , weer wat bijgeleerd dankuwel !
Jaja, natuurlijk wel... maar NIET op een 100% aftrekbare wagen.
Jos of Jef of allebei die dus beweert dat het voordeel voor een zelfstandige ”slechts” 15% ”ofzo” is t.o.v. een particulier kletst uit z’n nek.
Veel zelfstandigen moeten waarschijnlijk hard werken (veel werknemers ook), maar het zou hen sieren iets minder te zagen dat ze weinig of niets verdienen, veel ”kosten” hebben en af en toe toegeven dat er ook een pak voordelen zijn.
Een stuk van mijn ”carrière” was ik ook zelfstandig, ik weet dus wel ongeveer hoe het in elkaar steekt , en heb wel enige noties van de voor- en nadelen van beide statuten.
Beweren dat de aankoop van een
wagen als zelfstandige financieel meer weegt op uw persoonlijk kapitaal is zever. Dan nog de aankoop van brandstof, onderhoud allerhande…
En dit gaat hier niet over jaloezie zoals hier geïnsinueerd wordt. Gewoon over wat is de realiteit.
Iedere professionele functie heeft zijn voor en nadelen. Maar een beetje Ernst kan geen kwaad.
Ik kan mij als particulier geen Taycan of BLW X45e van over de 100000€ permitteren hoor. En ik heb geen onderbetaalde job. Maar het is iedereen gegund voor de duidelijkheid. De discrepantie op dat automotive gebied tussen particulieren en bedrijfswagens wordt wel alsmaar groter.
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
moet ik jou nu echt aan uitleggen hoe fiscale aftrekbaarheid werkt en wat de implicaties daar van zijn?
stel, jouw bedrijf maakt elk jaar 30.000 euro bruto winst, en besluit om een 100% aftrekbare Audi te leasen of kopen van 50.000 euro.
Wagen wordt afgeschreven op 5 jaar, dus je wordt gedurende 5 jaar belast alsof je 20.000 euro hebt verdiend en geen 30.000. Dat scheelt dus 2500 euro per jaar, of 12500 in totaal.
Dus in totaal heeft jouw bedrijf op die 50.000 euro bruto inkomsten die het aan de Audi besteed heeft, 0 euro belasting betaald. (en dat geldt ook voor alle andere kosten zoals verzekering, onderhoud...)
Bovendien trekt het bedrijf de helft van de BTW op die Audi terug (nog eens 5000 euro dus). Daartegenover staat, dat er een VAA moet betaald worden, dat voor een EV ook redelijk laag is (en waardoor je in feite ook onbeperkt prive mag rijden en de brandstofkosten, tol, parkeerkosten... mag betalen op de zaak.. dus ook weer aftrek).
Een particulier houdt van die 50.000 euro bruto inkomsten ongeveer de helft over en zal dus moeten gaan shoppen bij Dacia of een occasie zoeken.
dus samengevat:
de particulier betaalt 25.000 euro belasting op een bruto inkomen van 50.000.
het bedrijf zou 12.500 euro belasting betalen als het geen auto koopt.
het bedrijf betaalt 0 euro belasting als het wel een auto van 50.000 euro koopt.
Dus daarom wordt er gesmeten met bedrijfswagens.
En wat met uw restwaarde? Wanneer je die afschrijft zoals jij hier aangeeft heb je op het einde van het verhaal een Audi van 25000 euro over die bij je winst komt en waar ze met hun 30% belasting voor klaarstaan.
Beweren dat de aankoop van een
wagen als zelfstandige financieel meer weegt op uw persoonlijk kapitaal is zever. Dan nog de aankoop van brandstof, onderhoud allerhande…
En dit gaat hier niet over jaloezie zoals hier geïnsinueerd wordt. Gewoon over wat is de realiteit.
Iedere professionele functie heeft zijn voor en nadelen. Maar een beetje Ernst kan geen kwaad.
Ik kan mij als particulier geen Taycan of BLW X45e van over de 100000€ permitteren hoor. En ik heb geen onderbetaalde job. Maar het is iedereen gegund voor de duidelijkheid. De discrepantie op dat automotive gebied tussen particulieren en bedrijfswagens wordt wel alsmaar groter.
Wie heeft dat hier beweerd? Wat hier beweerd wordt is het tegengestelde, dat het in een zaak veel minder kost. En dat is onwaar.
Wat wel is is het risico en hoe avers je daarvoor bent.
Mijn schoonvader heeft zijn Astra ingeruild op een 40k ev een paar jaar geleden. Alle premies, die enkel voor particulieren waren, meegepakt. Krediet van 200 euro per maand en een restbedrag van 15 k. Geen verschil qua financiële inspanning met een Dacia kopen, alleen iets groter risico.
En wat met uw restwaarde? Wanneer je die afschrijft zoals jij hier aangeeft heb je op het einde van het verhaal een Audi van 25000 euro over die bij je winst komt en waar ze met hun 30% belasting voor klaarstaan.
Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
Logisch hé Jos, of wou je dat ook nog op uw bil slaan?
Hoe je het ook draait of keert, als zelfstandige steek je in dit voorbeeld 30% van de helft van de kostprijs in de pocket + de BTW die je terugvordert + alle onderhoud, herstellingen, verzekeringen, verbruik... inderdaad verminderd met de VAA die, geef toe, een habbekrats is. En als je dan nog leaset ben je belastingtechnisch nog beter af.
En welk voordeel heb je als particulier?
En wat met uw restwaarde? Wanneer je die afschrijft zoals jij hier aangeeft heb je op het einde van het verhaal een Audi van 25000 euro over die bij je winst komt en waar ze met hun 30% belasting voor klaarstaan.
Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
ja wat er dus in feite op neerkomt dat enkel het werkelijk afgeschreven bedrag 100% aftrekbaar is. en 50% restwaarde na 5 jaar..? reken eerder 40%, en de belasting is 25% of 20% met verlaagd tarief. (verlaagd door regering michel , daarvoor was het 33% / 25%)
Nog altijd een heel stuk minder dan wat een particulier ophoest, nietwaar?
Als dat toch allemaal niks kost, waarom doen ze dat dan niet voor particulieren?
huizen zijn massa's duur tegenwoordig, oh weet je we maken ze fiscaal aftrekbaar dan kan iedereen er een betalen en het kost de belastingbetaler niets?
was het maar zo simpel...
betreffende het VAA. Als je idd op 2400 bruto VAA per jaar uitkomt, dan betaal je daarvan ongeveer de helft aan belasting. Dus 100 per maand. Voor een wagen van 60k onbeperkt prive te kunnen gebruiken.
Zolang ze geen deftige premies gaan geven zullen ze er particulier weinig verkopen. Ik heb gisteren ergens gelezen dat je zelfs in Roemenië 10k € krijgt voor een EV aankoop.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment